Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

Permalänk
Medlem

om bara biografer kunde göra samma sak.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag gillar verkligen att se filmer i 3D och spela i 3D.

Som ni böhlar kunde en tro att ni blivit tvingade att se på Dynastin eller Days of our lives i 3D av en elak dagmamma.

3D <3

För mig så blir det oftare suddigare bild i 3D, speciellt i snabbare scener (inte alla filmer men de flesta) samt att undertexten ibland blir suddig. Kan vara nå med att jag redan har glasögon eller så är det biografen här i Luleå som har dålig utrustning.

Eller så är det så att filmer som inte spelas in i 3D utan enbart konverteras till 3D blir skit.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Detta är enligt mig bara positivt, förutsatt att kvalitén/prislappen förändras därefter...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Majoriteten som testade 3D och VR när det kom tidigare tyckte också att det var det var kanon. Se hur det gick med det. Att du vill att ska slå igenom är inte samma sak som att det faktiskt kommer att ske. Varken du eller jag vet om det blir varken det ena eller andra, men vi kan tro och spekulera om det. Det är väldigt stor skillnad faktiskt.

Jag pratar om hur det har varit historiskt. 3D och VR lades ner för att det inte slog igenom så som de hade hoppats. Jag tror att du hakar upp dig på mina ord medvetet just nu. Klart att jag ser att det finns en potential i VR, men jag tror fortfarande inte att tillräckligt många kommer att använda det över en såpass lång period att det kommer vara lönsamt att fortsätta utveckla och sälja det. Vi får väl hoppas att jag har fel.

När folk testade 90-talets VR tyckte inte man inte att det var bra, utan man såg potentialen. När folk testar det idag ser man att inte bara potentialen men man ser också att tekniken är redo. Det går inte ens att jämföra tekniken då med dagens teknik. Jag håller med om att vi endast kan spekulera, men jag tycker inte du ska haka upp dig på vad som hänt historiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag.

Låt oss säga att VR inte slår igenom mainstream: det betyder fortfarande inte att det kommer dö ut. Det finns många nischmarknader som håller sig levande som t.ex flygspakar och bilrattar. Det är just det jag hakar upp mig på att du tror det kommer dö ut helt, vilket jag har otroligt svårt att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Det är roligt att folk här på SweClockers har så starka åsikter om VR när man inte ens har provat det. För jag är helt övertygad om att om man har provat bra VR skulle man aldrig göra ett sådant uttalande.

Frågan är när bra VR blir verklighet?

Men vissa tycker ju att denna generationen VR är bra.

Permalänk
Medlem

Det som tillverkarna kallar 3D är ju fortfarande bara 2,5D. Största problemet är att skärpan endast ligger i ett plan (där man förväntas titta) och effekten av att man är "inne i" filmen eller spelet blir väldigt begränsad.
Håller även med att om att skärpan blir betydligt sämre och upplevelsen "grumlig". (Gäller både bio, min Samsung och min Sony av bättre modell).

Har även provat VR (vilket är off-topic, men 80% inläggen handlar om det) och tycker att hypen är kraftigt överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

När folk testade 90-talets VR tyckte inte man inte att det var bra, utan man såg potentialen. När folk testar det idag ser man att inte bara potentialen men man ser också att tekniken är redo. Det går inte ens att jämföra tekniken då med dagens teknik. Jag håller med om att vi endast kan spekulera, men jag tycker inte du ska haka upp dig på vad som hänt historiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag.

Låt oss säga att VR inte slår igenom mainstream: det betyder fortfarande inte att det kommer dö ut. Det finns många nischmarknader som håller sig levande som t.ex flygspakar och bilrattar. Det är just det jag hakar upp mig på att du tror det kommer dö ut helt, vilket jag har otroligt svårt att se.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första har jag aldrig sagt att det kommer att dö ut fullständigt, utan snarare att det inte kommer att bli den kommersiella framgång för konsumenter som de hoppas på. De vill att det ska fullständigt ta över alla marknader och det tror jag helt enkelt inte på. Alla såna projekt har dött ut tidigare. Jag tror inte att det beror på tekniken i sig, därför att när VR kom första gången var det revolutionerande sett till vad som fanns då. Det var bara inte tillräckligt intressant för att tillräckligt många skulle vilja använda det såpass att de tjänade så mycket pengar de önskade.

De enda förutsättningar som har ändrats är att tekniken är mer avancerad idag, och det gäller all teknik. Om det räcker för att VR som koncept ska kunna överleva hos konsumenterna är jag väldigt tveksam till. De gör inte VR för vår skull, de gör det för att tjäna pengar. Det är viktigt att komma ihåg det. Men nu är detta så 'off-topic' det bara kan bli, så jag sätter punkt här. Vi tror och tycker olika, så är det bara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Detta är årets bästa nyhet. Så Samsung, bort med curved nu oclså Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bort med ljud och färg med.

Usch för allt som kan förhöja ens upplevelse. Speciellt när det är valbart.

Blä för nya tekniker. Fy o pi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Det nya lurendrejeriet är VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bort med ljud och färg med.

Usch för allt som kan förhöja ens upplevelse. Speciellt när det är valbart.

Blä för nya tekniker. Fy o pi.

Valbart? Ja tekniskt kan man stänga av det. Men ekonomiskt tvingas man betala för nåt som för de flesta inte förhöjer. Det är ingen större valfrihet enligt mig.

Finns massa annan skit som försämrar också - ny teknik kan i många fall enbart handla om att tjäna pengar - inte att skapa en bättre produkt/upplevelse.
Exempel.
Högupplösa kamerasensorer på bekostnad av brusiga bilder
Högupplösta mobilskärmar på bekostnad av batteritid
Curved TV (jo fy på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom kanske borde göra 3D som är billig så att den kostar lika mycket som en vanlig TV och inte kostar extra, så att dom kan ha 3D i alla modeller, även budgetmodellerna.

Sen kanske dom borde göra 3D som fungerar utan att man behöver ha glasögon på sig.

Det skulle TV-tillverkarna kunnat gjort om de ville. Tekniken är billig i sig. Tror det mer rörde sig om att det ganska länge fanns så litet utbud av filmer så bara de största entusiasterna var intresserade av tekniken. Då var det var bättre att få ut mer pengar av dom genom att bara implementera 3D i dyrare apparater. Detsamma gällde filmerna som var väldigt mycket dyrare än 2D för att de kunde ta det priset, trots att det ibland bara var på en skiva.

När 3D aldrig sen hann bli stort p.g.a. få med 3D-TV och dyrare filmer, växte aldrig 3D och ersattes snart av smart-TV som försäljningsargument för TV-tillverkarna (också det väldigt billigt att implementera).

Tror TV denna gång hade ganska mycket otur att det inte blev större. Tidigare gånger var tekniken inte där, men nu var det tillräckligt bra för att ha en chans att slå.

VR eller AR har lite svårare då de kräver helt annan typ av teknik, inte bara ett nyköp av nåt vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

När folk testade 90-talets VR tyckte inte man inte att det var bra, utan man såg potentialen.

Skickades från m.sweclockers.com

VR funkade inte förra gången främst pga att folk itne villa ha stora bökiga hjälmar på huvudet som skärmade av en från omvärlden.
Tror det kommer bli exakt samma sak denna gången.
Man befinner sig inte "i världen" utan det är bara 3D som rör sig när man svänger på huvudet..
Den enda tekniken som skulle kunna slå mer är som nämnts innan, 3D skärmar och Bio utan glasögonbehov, som 3DS.
Virtual Reality kommer vi inte få på väldigt många år, antagligen inte inom vår livstid då man måste komma på teknik som Star Treks holorooms eller koppla hjärnan direkt till en virtuell värld.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

För det första har jag aldrig sagt att det kommer att dö ut fullständigt, utan snarare att det inte kommer att bli den kommersiella framgång för konsumenter som de hoppas på. De vill att det ska fullständigt ta över alla marknader och det tror jag helt enkelt inte på. Alla såna projekt har dött ut tidigare. Jag tror inte att det beror på tekniken i sig, därför att när VR kom första gången var det revolutionerande sett till vad som fanns då. Det var bara inte tillräckligt intressant för att tillräckligt många skulle vilja använda det såpass att de tjänade så mycket pengar de önskade.

De enda förutsättningar som har ändrats är att tekniken är mer avancerad idag, och det gäller all teknik. Om det räcker för att VR som koncept ska kunna överleva hos konsumenterna är jag väldigt tveksam till. De gör inte VR för vår skull, de gör det för att tjäna pengar. Det är viktigt att komma ihåg det. Men nu är detta så 'off-topic' det bara kan bli, så jag sätter punkt här. Vi tror och tycker olika, så är det bara.

Det fanns inga konsumentprodukter för VR på 90-talet, i kombination med att tekniken inte var redo gjorde att det inte fanns några pengar att tjäna då. Att tekniken blivit mer avancerad är en viktig del i VR. För första gången är tekniken tillräckligt bra för att man inte ska bli åksjuk vilket är en stor milstolpe. Och vad har företags vilja att tjäna pengar någonting att göra med hur bra VR kommer att bli? Alla stora företag (Facebook, Valve, HTC, Google, Apple, Sony) satsar på VR just nu och jag tror att de har gjort en analys på marknaden innan de satsar sådanna summor. Jag tror inte du ser något som deras marknadsanalytiker har missat totalt. Men som du säger, vi tycker olika och det är lite meningslöst att argumentera vidare. Den som lever får se hur det blir helt enkelt.

För övrigt tycker jag inte det är helt off-topic eftersom många drar paralleller med 3D TV och VR, men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Finns väl inte en jävel som vill ha det ändå. Dags för biograferna att följa efter så kan vi bli av med skiten till slut.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Tråkigt att industrin ( både TV, Film och Bio ) skall förstöra all ny teknologi så här genom att leverera vad för skit som helst för att bara mjölka folk på mer pengar. Om de fokuserat på att göra bra 3D och bra 3D upplevelser i klass med några av de första filmerna som orsakade genombrottet (och bättre 3D teknologi ) istället för några gimmick "pop-out" effekter samt explosioner renderade i 3D på 2D filmad bakgrund så hade inte 3D behövt dö ut.

De valde att mjölka pengar ur entusiaster istället för att satsa på brett genomslag helt enkelt ( när det gäller hembio ).

När det gäller bio fick det brett genomslag men med den billigaste skräpteknologin och glasögon gjorda i kina för 50 öre styck max. Inte konstigt att upplevelsen blir dålig när wow effekten väl lagt sig.

Permalänk

Synd. Barnen älskar det och jag tycker också det är ganska häftigt att kolla på valfri Dreamworks/Pixar med dem i 3D. Tycker om 3D på bio också.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

VR funkade inte förra gången främst pga att folk itne villa ha stora bökiga hjälmar på huvudet som skärmade av en från omvärlden.
Tror det kommer bli exakt samma sak denna gången.
Man befinner sig inte "i världen" utan det är bara 3D som rör sig när man svänger på huvudet..
Den enda tekniken som skulle kunna slå mer är som nämnts innan, 3D skärmar och Bio utan glasögonbehov, som 3DS.
Virtual Reality kommer vi inte få på väldigt många år, antagligen inte inom vår livstid då man måste komma på teknik som Star Treks holorooms eller koppla hjärnan direkt till en virtuell värld.

Ne det ÄR som att befinna sig i den världen
det är inte 3d med headtracking. Gå och testa det detta året ute i affären eller hos en polare som har det och du kommer se hur väldigt väldigt fel du har

Permalänk
Medlem

OLED + Glasögonfri 3D i 4K. Köpes gärna!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vore ju trist om det försvann helt. Just 3D brillor är ju ett bra sätt att titta på inspelat VR material sen. (en lösning fler har råd med + man slipper spela in 360º vy.)
Tittar mycket på Twitch och sånt, där VR kan komma bli en stor grej om dom bara kan klura ut hur man visar 3D, som exemplevis youtube redan gör. Och där funkar ju 3D brillor mycket bättre, för vem vill sitta med VR hjälm med en bild som far runt vart player tittar, inte du. (blurgh)

Permalänk

Hoppas dom tar tag i glasögon fri 3d för hemmabruk, på bio spelar det ingen roll om man behöver glajjor.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

För mig så blir det oftare suddigare bild i 3D, speciellt i snabbare scener (inte alla filmer men de flesta) samt att undertexten ibland blir suddig. Kan vara nå med att jag redan har glasögon eller så är det biografen här i Luleå som har dålig utrustning.

Eller så är det så att filmer som inte spelas in i 3D utan enbart konverteras till 3D blir skit.

Kallas crosstalk/ghosting. Tål det inte, men det finns TV apparater och projektorer som är perfekt på 3D.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att det inte finns någonting att visa i 3d på tv kanske? Det enda man egentligen vill åt om man gillar 3d är film. Och om man nu är en såpass seriös filmfantast att man behagar att införskaffa sig en 3d-lösning av något slag för just film, då lägger man ju ner samma pengar, eller mindre, och får en projektor som har den möjligheten.

3d blir bättre och bättre, och jag tror inte vi kommer få se slutet på 3d- bio dock, snarare tror jag det kommer bli bättre nu när gimmick-grejen börjar dö ut och filmskaparna faktiskt börjat fattat begränsningarna i tekniken och börjar använda det till rätt filmer istället för att slänga på det som ett försäljningsargument. Animerade filmer och filmer som typ består av cgi rakt igenom(tänk avatar) funkar, allt annat -nej. Det har att göra med fokus, man kan inte filma något med fokus på bakgrunden, förgrunden och alla karaktärer samtidigt, därav folks huvudvärk, vi tittar inte på samma saker i alla scener. Det går att lösa i datorn, inte med en kamera.

På en tv ser man på nyheter och diverse lull-lull som en del faktiskt fortfarande bänkar sig framför på aftonen. Alltså var 3d-tv dödsdömt innan det startade.

/Svart bälte i film.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns väl inte en jävel som vill ha det ändå. Dags för biograferna att följa efter så kan vi bli av med skiten till slut.

Om du läst tråden så hittar du lätt mer en en jävel som vill ha det.
Så jo.

Livet är så hårt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Detta gör mig glad. Den 3D vi har nu förstör bilden och ger inte speciellt mycket i utbyte. Tyvärr lär det leva kvar ett tag längre på biograferna då det fortfarande drar in pengar (mycket pga att det är svårt att hitta 2D-visningar med samma kvalitet på salongen).

Dock är jag också tveksam till 3D överlag eftersom poängen med effekten är att mer i bilden måste vara ur fokus, så det blir ofta svårare att njuta av allt omkring där fokuset ligger än vid 2D, vilket är en klar förlust enligt mig, framförallt när man ser en film flera gånger.

Permalänk
Medlem

Tråkigt jag gillar möjligheten att titta på 3D versioner av filmerna jag har.
LG slutar även att tillverka välvda TV. Det är dock motiverat eftersom det är en fördyrande sak som faktiskt inte har effekt alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är gammal nog att ha upplevt floppen med 3D två gånger. VR floppade också första gången, och jag tror att den gör det igen. 'Vanligt folk' vill oftast inte hålla på och krångla med diverse olika brillor när de ska spela eller kolla på film. Kan de göra tekniken utan glasögon tror jag att den stora massan kan nappa på det.

Du menar på samma sätt som "bra" 3D? Det floppade flera gånger, sista gången med modern teknik. Varför skulle VR vara annorlunda? Det är jättehett just nu därför att det satsas stenhårt på det. Men om några år är jag övertygad om att det inte kommer att hålla. Vad är det som säger att jag inte har testat det förresten? Alla tycker helt enkelt inte att det är så värst upphetsande.

Sist jag köpte TV valde jag en modell som råkade ha passiv 3D. 'Whatever' tänkte jag, men det visade sig vara en trevlig bonus! Precis som med 'SmartTV'-funktionerna.

Besvikelsen med 3D har ju hela tiden varit ett riktigt värdelöst utbud. Dels väldigt få och överprisade filmer, och dels "fake"-3D filmer som är sjukt jobbiga att kolla på. Avatar blev ju cool, likaså Cirque du Soleil-filmen, men flera andra verkar på något vis post-processeras till 3D och det blir katastrofal djupstyrning och blur.

Verkar inte som att några av streamingtjänsterna har lättillgängligt 3D-material heller. Hur kan det komma sig?

Problemet ligger, enligt min mening, inte på glasögonen som är tämligen triviala (har typ 12 par hemma, från biografer och annat) utan på att mängden underhållning som använder sig av tekniken på ett vettigt sätt är försumbar.

Jag kollar på ca 15 serier om året. Inte en enda har erbjudits i 3D.

Detsamma kommer att gälla VR. Om vanliga spel inte blir särskilt välanpassade till VR, utan man kommer behöva VR-patcha allt, då blir väl utbudet tämligen haltande och tekniken underimplementerad. Kolla bara hur svårt det är att få vanliga spel fungera bra med t ex 3DVision. Hur tänker man att VR skulle implementeras smärtfritt??

Kan tänka mig att om flera kameror används för att spela in filmer så kommer filmer ha en mycket bättre framtid med både 3D och VR-anpassning. Och om spelutveckling skedde med 3D/VR i åtanke från början så skulle även det utbudet bli bättre direkt. Och med bättre utbud så skulle teknikerna bli betydligt sexigare i verkligheten.

Och en sista kommentar om hur "dålig" tekniken är.... Det är ju ett perspektiv vi applicerar på ALL teknik. Vi är nästan alla uppvuxna med att teknik ändras så snabbt att en mycket bättre version av vadsomhelst finns tillgänglig redan nästa år. Såklart utvecklas de första teknikgenerationerna mycket långsammare, med större hopp i tekniken, plus att vi numera vet om deras inträde väldigt tidigt i utvecklingsfasen. Så väntan ter sig lång och händelselös i början för att sedan bli helt sjuk snabb. Jämför inträdet av platt-TV till vad som händer nu. Tänk på mobiler som gått från släpbart till vad som sker nu. Och i samtliga fall är det innehållet (mjukvara och underhållning) som begränsar nyttan.

Vi har passiv 3D teknik som, tekniskt sett, går att implementera och använda på ett bra sätt. Men visst finns det saker som kan förbättras, och kommer att förbättras i takt med efterfrågan. Lite väl typiskt i vår tid att så hårt döma ut icke-perfekt teknik.
- 4k TV? Snyggt, men uppskalad digitalTV signal ser ut som skit. SVTplay stream ser ut som skit. Var är materialet?
- 120Hz uppdatering? Awesome! -> behöver fett grafikkort -> behöver freesync/gsync -> behöver IPS -> va!? bara 1440p? Värdelöst!
- LED TV? Energieffektivt.. meeen... varför 1000miljoner dynamisk kontrast så man får en TV inbränd på hornhinnan?
- OLED? Wow. Fyfaan va dyrt. 4K är bättre! eller? 4K OCH OLED!? YESS! oh shit va dyrt.
- flerskärmsgaming? -> SLI! ... men dessa jävla ramar alltså.. och gsync stutter? vafan.. och spelbugg!? VAFAAN?
- VR? Igen? Coolt! Vadå 1080? Shit, alla sladdar. Fasen va mycket skit som ska va på huvudet. Och dyrt! ... oj, måste spy.
- 8K OLED VR FTW!!!!! ehm, E-ATX mobo och 5-way SLI. Dubbel-CPU. Spelbugg!? Drivisar pajja! Spelmotorn ooptimerad... cpu flaskar... PCIx saturerad... Nähe, tre månadslöner senare sitter man o lirar minesweeper...

/end rant

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

För mig så blir det oftare suddigare bild i 3D, speciellt i snabbare scener (inte alla filmer men de flesta) samt att undertexten ibland blir suddig. Kan vara nå med att jag redan har glasögon eller så är det biografen här i Luleå som har dålig utrustning.

Eller så är det så att filmer som inte spelas in i 3D utan enbart konverteras till 3D blir skit.

Jag upplever precis samma sak på samma biograf, har inte sett 3D-bio nån annanstans, så kan inte jämföra, men tror väl att det är samma.
Tekniken för 3D tycker jag är urkass och borde inte få visas på bio... ska se Deadpool snart och tacka fan för att den verkar gå i "vanlig 2D".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns väl inte en jävel som vill ha det ändå. Dags för biograferna att följa efter så kan vi bli av med skiten till slut.

Det där är ju en rätt tråkig inställning, och ett felaktigt påstående. Vill inte du ha 3D alls så ska alltså ingen få ta del av det?

Efterkonstruerad 3D som blir påtvingad och känns onaturlig (och drar skam över namnet) får däremot gärna förpassa sig till historieböckerna illa kvickt, det tror jag vi alla är överens om. Men när det görs rätt (läs: naturligt) så blir det i min mening till och med en bättre upplevelse än vanlig 2D. Det finns många, bl.a. i den här tråden, som gillar 3D och önskar ha fortsatt möjligheten till att finna nöje i det.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

- 4k TV? Snyggt, men uppskalad digitalTV signal ser ut som skit. SVTplay stream ser ut som skit. Var är materialet?
- 120Hz uppdatering? Awesome! -> behöver fett grafikkort -> behöver freesync/gsync -> behöver IPS -> va!? bara 1440p? Värdelöst!
- LED TV? Energieffektivt.. meeen... varför 1000miljoner dynamisk kontrast så man får en TV inbränd på hornhinnan?
- OLED? Wow. Fyfaan va dyrt. 4K är bättre! eller? 4K OCH OLED!? YESS! oh shit va dyrt.
- flerskärmsgaming? -> SLI! ... men dessa jävla ramar alltså.. och gsync stutter? vafan.. och spelbugg!? VAFAAN?
- VR? Igen? Coolt! Vadå 1080? Shit, alla sladdar. Fasen va mycket skit som ska va på huvudet. Och dyrt! ... oj, måste spy.
- 8K OLED VR FTW!!!!! ehm, E-ATX mobo och 5-way SLI. Dubbel-CPU. Spelbugg!? Drivisar pajja! Spelmotorn ooptimerad... cpu flaskar... PCIx saturerad... Nähe, tre månadslöner senare sitter man o lirar minesweeper...

Läskigt, precis alla de där tankarna har jag haft.