Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gick hem från jobbet igår, testade ringa ett samtal, efter 2-4 minuter kom ett väldigt starkt tjutande ljud från högtalaren.

Precis som det var innan jag skicka den på lagning första gången. Lämnade in den idag igen så får se om det blir bättre på round två.

Men vad i hel**te, vad är det för dålig verkstad som fixa den först??

Permalänk
Medlem

Ju mer man läser tråden verkar det som att man gjorde ett klokt val att åtminstone invänta köp då många verkar ofrivilligt få agera testpersoner av telefonen.
Jag inväntar istället och hoppas på Vaio telefonen som länkades tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@museo12: det där med true caller skulle jag avråda ifrån av skäl om du anser integritet är viktigt för dig OCH dina adresskontakter i telefonen.
Går säkert hitta fler somvhar att göra med Integritet på nämnda andra applikationer av mig samt andras tips men true Caller borde verkligen ifrågasättas...

Återigen, skulle vilja påstå att för en användare av operativet så är www.allaboutwindowsphone.com ett absolut måste att hålla koll på.

Huromhelst så kan följande applikationer vara vettiga, litesvårt att veta hur du tänkt att använda luren:

Facebook Beta (om du nu använder detta..)
Total Commander
Audio Recorder HIfi
Deezer
Interval Timers
Flashligt Pro+
GymTimer
Microsoft Pocket Magnifier
Modern Timer
Musicmatch
Perfect Recorder
Quiet Hours
SimpiRSS
Text TV
TuneIn (fungerar risigt jämför med andra varianter på gamla Symbian 3 samt Meego)
Shazam
Sports Tracker
Video Tuner
Sök Operatör
Poddradion
Podcasts
Public Service Play
Filesoft (möjligen)
Evernote (anteckningblock som går att använda på i princip alla plattformer med synk)
Camera360 (möjligen)
Adobe Acrobat Reader

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ju mer man läser tråden verkar det som att man gjorde ett klokt val att åtminstone invänta köp då många verkar ofrivilligt få agera testpersoner av telefonen.
Jag inväntar istället och hoppas på Vaio telefonen som länkades tidigare.

Som vi redan påpekat tidigare i tråden vid liknande kommentar.. dem som det krånglar för hörs/syns ju mest här precis som forum för andra mobiler.. :).. för vi är många som är nöjda.. bara i min umgängeskrets har 5 personer en 950/XL och alla är supernöjda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Som vi redan påpekat tidigare i tråden vid liknande kommentar.. dem som det krånglar för hörs/syns ju mest här precis som forum för andra mobiler.. :).. för vi är många som är nöjda.. bara i min umgängeskrets har 5 personer en 950/XL och alla är supernöjda..

Vi är 40 personer på mitt arbete som har Lumia 950 och nästan alla av dem har massor av problem. Tror knappast att det är en tillfällighet som du försöker få det till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jo det är klart. Jag har suttit på en lumia 1020 förut och aldrig gillat ett os så mycket som wp på en mobil, det är helt optimalt.
Men då flera betydande appar fattas så tar det i, fortfarande finns det väl inte ens en vettig youtubapp utan den länkar en bara till mobilversionen om jag fattat rätt?
Skulle jag personligen gå över till wp skulle jag fattat missa min jobbapp, sen funkade det inte heller sist att surfa på en flashbaserad sida vill jag minnas, är det fortfarande kvar?

Men det är klart, jag dömer nog den lite för hårt då jag inte riktigt testat den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att jag är helnöjd, telefonen har startat om sig max tio gånger sen oktober. Det kan man inte säga om de android telefoner man haft. S3,S4,Z3 mer omstarter där och plötsliga hängningar i appar så man var tvungen att starta om den.
Nej 950 XL är en riktigt bra telefon. Väntar bara på dockan sen i oktober.

Nu ska ja beställa ett nytt krusselskydd, det förra har spruckit och ramlat av bitar men telefonen är däremot HEL!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi är 40 personer på mitt arbete som har Lumia 950 och nästan alla av dem har massor av problem. Tror knappast att det är en tillfällighet som du försöker få det till.

Har jag aldrig sagt, klart det finns problem. Men ni och Speciellt du målar upp en bild som att detta är den värsta mobilen genom världshistorien, men vilken person som helst som gillar teknik ens lite vet att så är verkligen INTE fallet..

Men vi ska notera här att ni som inte köpt än eller lämnat tillbaka den är nöjda med ert val...

Nu kan väll tråden fortsätta fokusera på det den är till för.. L950 och inte "grina om hur dålig L950 är" då kan ni starta en egen tråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jo det är klart. Jag har suttit på en lumia 1020 förut och aldrig gillat ett os så mycket som wp på en mobil, det är helt optimalt.
Men då flera betydande appar fattas så tar det i, fortfarande finns det väl inte ens en vettig youtubapp utan den länkar en bara till mobilversionen om jag fattat rätt?
Skulle jag personligen gå över till wp skulle jag fattat missa min jobbapp, sen funkade det inte heller sist att surfa på en flashbaserad sida vill jag minnas, är det fortfarande kvar?

Men det är klart, jag dömer nog den lite för hårt då jag inte riktigt testat den.

myTube är ganska bra tycker jag.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jo absolut finns det saker som kan bli bättre.. W10 är än så länge ung på marknaden, men med tiden kommer det bli bättre..
Sen handlar det om tycke och smak, alla kan inte gilla iPhone eller Android.. eller W10 för den delen

Är lite osäker på hur det ser ut med Flash idag.. men det är ju iof på väg bort iom html5..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Har jag aldrig sagt, klart det finns problem. Men ni och Speciellt du målar upp en bild som att detta är den värsta mobilen genom världshistorien, men vilken person som helst som gillar teknik ens lite vet att så är verkligen INTE fallet..

Men vi ska notera här att ni som inte köpt än eller lämnat tillbaka den är nöjda med ert val...

Nu kan väll tråden fortsätta fokusera på det den är till för.. L950 och inte "grina om hur dålig L950 är" då kan ni starta en egen tråd...

Det är väl högst relevant att påtala att det är stora problem med mjukvaran i dessa telefoner, då många kikar i den här tråden för att försöka få sig en uppfattning inför ett eventuellt köp.

Jag hade gärna velat att andra var ärliga istället för att av andra anledningar hålla tyst om det var jag som kikade runt. Det är även viktigt att vi som konsumenter reagerar när en produkt som kostar 5000-6000kr håller så oerhört mycket lägre kvalité gällande mjukvaran än vad andra produkter gör. Det är redan halvt uppror på internet varje gång det släpps ett ofärdigt spel som man betalat 400-500kr för, varför ska vi vara tysta när en produkt som kostar 10 gånger så mycket är så här dålig?

Det är givetvis bra om Microsoft kan bli en mer etablerad aktör på mobilmarknaden, konkurrensen kommer att driva på utvecklingen. Men om vi inte reagerar när något i bästa fall halvfärdigt släpps, så kommer framtida produkter inte att bli mycket bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är väl högst relevant att påtala att det är stora problem med mjukvaran i dessa telefoner, då många kikar i den här tråden för att försöka få sig en uppfattning inför ett eventuellt köp.

Jag hade gärna velat att andra var ärliga istället för att av andra anledningar hålla tyst om det var jag som kikade runt. Det är även viktigt att vi som konsumenter reagerar när en produkt som kostar 5000-6000kr håller så oerhört mycket lägre kvalité gällande mjukvaran än vad andra produkter gör. Det är redan halvt uppror på internet varje gång det släpps ett ofärdigt spel som man betalat 400-500kr för, varför ska vi vara tysta när en produkt som kostar 10 gånger så mycket är så här dålig?

Det är givetvis bra om Microsoft kan bli en mer etablerad aktör på mobilmarknaden, konkurrensen kommer att driva på utvecklingen. Men om vi inte reagerar när något i bästa fall halvfärdigt släpps, så kommer framtida produkter inte att bli mycket bättre.

Absolut ska man vara ärlig, vilket jag är! Men vissa kommentarer tillför inte så mycket i att personer skulle få en ärlig bild av mobilen..

Sen att vi alla tycker olika och har olika acceptansnivå är en annan sak..

Men vi kommer ingen vart med detta ändå :). Du är missnöjd, jag supernöjd.. Let's disagree to disagree

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Absolut ska man vara ärlig, vilket jag är! Men vissa kommentarer tillför inte så mycket i att personer skulle få en ärlig bild av mobilen..

Sen att vi alla tycker olika och har olika acceptansnivå är en annan sak..

Men vi kommer ingen vart med detta ändå :). Du är missnöjd, jag supernöjd.. Let's disagree to disagree

Jag är såklart glad över att du är nöjd och förmodligen inte har lika mycket problem som jag, eller mina kollegor. Kanske olika batcher av telefoner eller nåt, vem vet.

Menar inte heller att du är oärlig, bara att jag vill vara ärlig om min upplevelse.

Inga hard feelings här alls. Som sagt glad över att du är nöjd och hoppas verkligen att de som köper också blir nöjda. Men det kan vara bra att veta att man eventuellt får ha ordentligt med tålamod om man köper.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Metrotube har jag haft sen typ 7.5 och jag älskar den!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Coolg8:

Jag kan bara säga att jag är helnöjd, telefonen har startat om sig max tio gånger sen oktober. Det kan man inte säga om de android telefoner man haft. S3,S4,Z3 mer omstarter där och plötsliga hängningar i appar så man var tvungen att starta om den.
Nej 950 XL är en riktigt bra telefon. Väntar bara på dockan sen i oktober.

Nu ska ja beställa ett nytt krusselskydd, det förra har spruckit och ramlat av bitar men telefonen är däremot HEL!!!

Personligen accepterar jag inga hängningar eller omstarter alls i en premiumprodukt, varför ska man? Jag kan inte minnas att min 920 någonsin hängde sig och min iPhone 5s har aldrig hängt sig på de 9 månader jag haft den trots massor av appar och mycket flitigt användande. Ändå köpt begagnad och är snart 3 år gammal.

Jag föredrar fortfarande WP som telefon-OS framför alla andra men så länge jag inte kan köpa en kvalitetstelefon, tvingas delta i betatesta och det saknas många, för mig viktiga appar så väljer jag att avvakta med återgång till WP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Xi:

Men vad i hel**te, vad är det för dålig verkstad som fixa den först??

Lämnade in den hos PhoneHouse som skicka den till Elgigantens verkstad kan jag tänka mig.
Det dom gjort var att fabriksåterställa den.

Tråkigt när det händer, och enligt Elgigantens kundtjänst fick dom inte skicka tillbaks den innan den var helt lagad. Då jag kontaktade dom först för misstänkte att det skulle bli så här. (Då man bara kan replikera felet när när det under 0 grader ute)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Lämnade in den hos PhoneHouse som skicka den till Elgigantens verkstad kan jag tänka mig.
Det dom gjort var att fabriksåterställa den.

Tråkigt när det händer, och enligt Elgigantens kundtjänst fick dom inte skicka tillbaks den innan den var helt lagad. Då jag kontaktade dom först för misstänkte att det skulle bli så här. (Då man bara kan replikera felet när när det under 0 grader ute)

Riktigt dåligt att de inte undersökte bättre.. Hoppas du slapp betala en krona!

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått igenom de flesta inlägg i en 30-sidor lång tråd,
så kommer jag inte uppgradera L930 till L950 verkar det som. Känns som att samma problem uppstår i L950 som i 930, som fanns i 920.....WP är en bra, men omogen produkt. Jag får återgå till Android och vänta tills att WP har mognat innan jag köper en till Lumia.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Härligt....
Efter att uppdaterat till 10.0.10586.107 funkar inte vissa appar. De bara startar och stängs ner direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmkbiker:

Kontaktade Brodit men de har tyvärr inga planer på att göra hållare till 950 eller 950xl.
Synd då jag är mycket nöjd med deras hållare till 930.
Halebop har höjt priset..

Kan meddela att sedan en tid tillbaka så har Brodit hållare i sitt sortiment. Som vanligt när det gäller Brodit så är funktion och kvalitet kanon, mycket nöjd med min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Härligt....
Efter att uppdaterat till 10.0.10586.107 funkar inte vissa appar. De bara startar och stängs ner direkt

Avinstallera de appar som krånglar och installera sedan om dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Avinstallera de appar som krånglar och installera sedan om dem igen.

Mmm gjorde det. Det värsta var ju BankID som kräver att man loggar på banken och begär nytt. Har kört Fastring i 6 månader och detta var första gången som detta hände.

Permalänk

Min 950 är tillbaka på två dagars batteri tid nu efter sista uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den där wifi buggen.
Bara så där...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

skumt, har en app som bara stängs av så fort man startar den, ligger kvar på .29. är inte intresserad av att ominstallera appen för då försvinner ju progress

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Går tydligen inte redigera sina inlägg längre....

Wifi problemet löstes med en omstart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Då har man beställt en Vit Lumia 950. Kände att jag vill ha en mobil med grym kamera igen efter att ha kört 920 rätt länge nu :).

Permalänk

Hejsan Hur lång batteritid har ni på era 950xl med "vanlig" användning? alltså lite facebook,spotify lite allmänt slösurfande och ett par timmars samtalande ?

Permalänk
Medlem

@sweetleaf
närmare två dagar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@Sweetleaf: Det där är helt random för mig, Vissa dagar är batteriet sluit efter en halv dag och andra gånger så fungerar det i 2 dagar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |