Även om jag delar din mening så gör inte Radiotjänst det och i detta fallet finns inget utslag i domstol vilket gör att Radiotjänst tolkning gäller tsv.
Dom behövde inte heller betala tillbaka pengar eftersom det blev en praxisändring från det datum domen föll och de som betalt innan fick inga pengar tillbaka, med undantag för den person som ärendet gällde.
Tittar man på domen så ser man att det inte är frågan om vad utrustningen klarar av utan vad den "tillverkats" för att klara av, detta gjorde att datorer slapp avgift trotts dom klarar av att ta emot TV sändning via webben eftersom dom inte var avsedd för/tilltänkt/gjord för ändamålet.
Samma sak gäller för en TV som är avsedd för/tilltänkt/gjord för ändamålet även om den efter modifiering inte klarar av det, eftersom den från början var avsedd för/tilltänkt/gjord för är det detta som gäller.
Kan läsa mer här.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19048976.ab
Så fram till det kommer ny dom gällande avsedd utrustning som efter modifiering inte klarar av ändamålet slipper avgiften får vi leva med detta tramset.
Att någon privatperson sluppit avgiften för en modifierad TV har jag inte hört talas om, däremot kan ett företag slippa vid ett sådant tillfälle.
Vill även påpeka att min personliga åsikt är att man skall slippa avgiften om man modifierar TV'n så att funktionen att ta emot TV sändning försvinner.
Egentligen är min åsikt att man bör ta bort hela TV avgiften i nuvarande format och hitta annan finansiering för dess ändamål.
Nu blev det delade citat men angående tillbakabetalningarna
http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/P...
Officiellt pressmeddelande från radiotjänst tre dagar efter den artikeln.
Efter att vi analyserat domen kommer vi att betala tillbaka avgifter för datorer etc. Vi arbetar nu för högtryck med att upprätta en effektiv process för att hantera återbetalningarna. Samtliga nya avgiftsbetalare sedan februari 2013, som kan ha rätt till återbetalning, kommer successivt att få ett brev som i detalj beskriver hur man går tillväga." fortsätter Johansson.
Johansson ref. till Carl Johansson VD för radiotjänst vid tillfället för meddelandet.
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood