Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Även om jag delar din mening så gör inte Radiotjänst det och i detta fallet finns inget utslag i domstol vilket gör att Radiotjänst tolkning gäller tsv.
Dom behövde inte heller betala tillbaka pengar eftersom det blev en praxisändring från det datum domen föll och de som betalt innan fick inga pengar tillbaka, med undantag för den person som ärendet gällde.

Tittar man på domen så ser man att det inte är frågan om vad utrustningen klarar av utan vad den "tillverkats" för att klara av, detta gjorde att datorer slapp avgift trotts dom klarar av att ta emot TV sändning via webben eftersom dom inte var avsedd för/tilltänkt/gjord för ändamålet.
Samma sak gäller för en TV som är avsedd för/tilltänkt/gjord för ändamålet även om den efter modifiering inte klarar av det, eftersom den från början var avsedd för/tilltänkt/gjord för är det detta som gäller.

Kan läsa mer här.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19048976.ab

Så fram till det kommer ny dom gällande avsedd utrustning som efter modifiering inte klarar av ändamålet slipper avgiften får vi leva med detta tramset.
Att någon privatperson sluppit avgiften för en modifierad TV har jag inte hört talas om, däremot kan ett företag slippa vid ett sådant tillfälle.

Vill även påpeka att min personliga åsikt är att man skall slippa avgiften om man modifierar TV'n så att funktionen att ta emot TV sändning försvinner.
Egentligen är min åsikt att man bör ta bort hela TV avgiften i nuvarande format och hitta annan finansiering för dess ändamål.

Nu blev det delade citat men angående tillbakabetalningarna

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/P...

Officiellt pressmeddelande från radiotjänst tre dagar efter den artikeln.

Citat:

Efter att vi analyserat domen kommer vi att betala tillbaka avgifter för datorer etc. Vi arbetar nu för högtryck med att upprätta en effektiv process för att hantera återbetalningarna. Samtliga nya avgiftsbetalare sedan februari 2013, som kan ha rätt till återbetalning, kommer successivt att få ett brev som i detalj beskriver hur man går tillväga." fortsätter Johansson.

Johansson ref. till Carl Johansson VD för radiotjänst vid tillfället för meddelandet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Yrch: Vet inte hur du brukar göra, men "vanliga" människor brukar väl slänga trasiga saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu blev det delade citat men angående tillbakabetalningarna

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/P...

Officiellt pressmeddelande från radiotjänst tre dagar efter den artikeln.

Johansson ref. till Carl Johansson VD för radiotjänst vid tillfället för meddelandet.

Jo jag har redan kommenterat det efter att annan påpekat det, tycker som sagt det är bra att dom gjorde det.

MEN, som domen är formulerad hade dom inte behövt göra det och inte heller står det någon stans att dom skulle återbetala.
Dock kan man även tolka domen som så att alla som går vidare med sitt ärende kommer att få rätt i domstol och därför valde radiotjänst att göra rätt för sig för att slippa en massa prövningar.
Skall väl också påpekas att dom återbetalar endast till de som hör av sig och inte till alla som betalt felaktigt med automatik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Skall väl också påpekas att dom återbetalar endast till de som hör av sig och inte till alla som betalt felaktigt med automatik.

Säger väl sig självt, då de inte har koll på vilka som har enbart mobil/dator/surfplatta och vilka som har tv.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Säger väl sig självt, då de inte har koll på vilka som har enbart mobil/dator/surfplatta och vilka som har tv.

Haha, ja det gör det ju..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

MEN, som domen är formulerad hade dom inte behövt göra det och inte heller står det någon stans att dom skulle återbetala.
Dock kan man även tolka domen som så att alla som går vidare med sitt ärende kommer att få rätt i domstol och därför valde radiotjänst att göra rätt för sig för att slippa en massa prövningar.

Högsta domstolen konstaterade ju att Radiotjänst aldrig haft laglig rätt att plocka ut de avgifterna de gjort. Deras kommentar om ny praxis gällde, och att man inte tänkte betala tillbaka pga det var ju bara korkad. HD konstaterade ju att de aldrig haft rätt att plocka ut avgiften från början.
Att de inte kan betala tillbaka med automatik har väl att göra med att de inte registrerat vilken typ av tv-mottagare licensen gällde. Så de har ingen aning om vilka so betalat för att de faktiskt hade en tv, eller vilka som betalat för att radiotjänst trodde att de kunde räkna en dator som en tv.

När det gäller att plocka ur mottagaren ur en teve, så undrar jag om det prövats i domstol. Att radiotjänst påstår att företag kan göra så, men inte privatpersoner... Hittar man lagstöd för ett sånt uttalande tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikael_thn:

När det gäller att plocka ur mottagaren ur en teve, så undrar jag om det prövats i domstol. Att radiotjänst påstår att företag kan göra så, men inte privatpersoner... Hittar man lagstöd för ett sånt uttalande tro?

Om apparaten inte finns i en bostad så gäller detta...

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare.

Man behöver inte ens ha någon TV för att behöva betala licens, bara man har en mottagare så...

http://www.dn.se/ekonomi/kammarratten-kvinna-utan-tv-maste-an...

Permalänk
Medlem

Får ta o tacka trådskaparen, då jag letat efter en bildskärm utan tv mottagare.

Hittade ST550K, men den sitter bara på 60Hz om jag förstod det rätt, och blir väll ganska knepigt att lira då! Någon som kan tipsa om en skärm som sitter på högre Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

.......

Har väldigt svårt att tro detta,
Med den logiken är det då även förbjudet att plocka ut ett grafikkort? med eller utan tv krets, eller bara de med tv krets?
Eller de interna separata tv korten? får du ens montera dessa? får du ta ut dessa sedan? Om inte borde de inte vara förbjudna?
Samma sak med externa tv donglarna? Har Radiotjänst rätt att förbjuda dig och mig att ta bort dessa? Vart går gränsen?

Radiotjänst tror sig äga internet och uppför sig som Nordkorea, helt sinnessjukt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om apparaten inte finns i en bostad så gäller detta...

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Ja titta, det stod ju klart och tydligt där (skäms som inte läste på bättre innan..)

Frågan är då hur de som skrev lagarna kan motivera att man kan ta bort mottagaren i ett företag, men inte i en bostad...

Permalänk
Medlem

De som menar på att en TV utan tvmottagare bara är en skärm, likt en datorskärm har fel.

TV utan tvmottagare har fortfarande en fjärrkontroll och eventuellt vissa funktioner som "motionplus 200Hz" och allt vad det heter hos de andra tillverkarna. Väldigt få "datorskärmar" som har detta

EDIT: Jag diskuterar inte vad definitionen på vad en TV är ala radiotjänst, inte den diskussion jag gav mig in på. Jag snackar bara om vad en "tv" har som inte en "skärm" har. Se mitt svar längre ner också

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av ehallq:

De som menar på att en TV utan tvmottagare bara är en skärm, likt en datorskärm har fel.

TV utan tvmottagare har fortfarande en fjärrkontroll och eventuellt vissa funktioner som "motionplus 200Hz" och allt vad det heter hos de andra tillverkarna. Väldigt få "datorskärmar" som har detta

Den enda tekniken som borde vara avgörande är den som avgör hurvida man kan ta emot luftburna tv-signaler eller inte.
En datorskärm som har tekniken "motionplus 200Hz" är ju ingen tv-mottagare för det..

Stora datorskärmar (den typen som används av företag) har också fjärrkontroll, men har ingen tevemottagare...

Permalänk
Medlem

Så roligt att när radiotjänst nämns så ska tråden "spåra ur" från topic och handla om deras rätt att ta ut avgift och vad som räknas som tv-mottagare, tolkningar och ditten och datten Även om det är bra och veta, men VARENDA tråd blir såhär.
Är väl typ 10 inlägg som är relevant för TS i detta fall av 2 sidor?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Så roligt att när radiotjänst nämns så ska tråden "spåra ur" från topic och handla om deras rätt att ta ut avgift och vad som räknas som tv-mottagare, tolkningar och ditten och datten Även om det är bra och veta, men VARENDA tråd blir såhär.
Är väl typ 10 inlägg som är relevant för TS i detta fall av 2 sidor?

Och däruti ingår detta ditt inlägg som offtopic.

Tycker de flesta inlägg här är on topic, då de handlar om hur han skall undgå att betala licens.
MrToxic skrev bla "...Har tänkt att köpa tv men vill slippa betala tv-licens".

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Den enda tekniken som borde vara avgörande är den som avgör hurvida man kan ta emot luftburna tv-signaler eller inte.
En datorskärm som har tekniken "motionplus 200Hz" är ju ingen tv-mottagare för det..

Stora datorskärmar (den typen som används av företag) har också fjärrkontroll, men har ingen tevemottagare...

Tror du missuppfattade mig, jag håller mig till topic och inte detta tjafs om radiotjänst eller ej....Jag säger inte att den ska klassas som en TV ala radiotjänst.

Jag menar de som tror att en tv utan mottagare bara är en skärm, vilket det inte är. De menar typ "köp en datorskärm, det är ju det du frågar efter". Men så enkelt är det inte. Jag skulle inte nöja mig med en vanlig skärm på 50" som tv, utan jag vill ha allt det andra som är med i dagens TV-apparater, men utan tv-mottagare

Men sen att gå inte på vad definitionen av vad en TV är och inte är vill jag inte diskutera

Hitta gärna en "datorskärm" (tv utan tvmottagare) som har "motionplus", fjärrkontroll och 4k

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Sedan när det gäller TV utan mottagare för att använda som skärm, köp en datorskärm! TV skärmar är gjorda för andra ändamål än datorskärmar. De är tänkta att tittas från långt håll, och inte att man sitter med näsan i skärmen på 50 - 100 cm avstånd som en datorskärm. De är helt enkelt optimerade för en annan användning än en datorskärm, så sure, du kan visa bild från din dator, men du kommer vara mycket mer nöjd med en datorskärm som har större upplösning och bättre panel. Du vill väl inte köra 1080p som skrivbord på en 32" så vida du inte ser väldigt dåligt och vill inte använda glasögon.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag köpte en Viewsonic CDE4200-L 42" förut för att slippa detta med avgifter gav 6k för en 1920x1080 företags modell men är rätt nöjd med den, den drar typ 55W ur väggen och bilden är riktigt bra 3 hdmi in täcker mina behov.

Låt säga att man skulle skaffa sig en mottagare som inte är placerad innuti bostaden utan tex utomhus eller i källaren och mata
den via hdmi eller via nätverket upp det lär ju bli en tolkningsfråga?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa licensen säger jag bara. På tok för mycket pengar att betala för det skitet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Köp en projektor

Permalänk
Inaktiv

Som sagt det finns gott om stora skärmar att köpa idag, det var värre förr. Dessutom har skärmarna hdmi etc, så man behöver inte köpa någon adapter.
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...
Så problemet är väldigt enkelt att lösa.

Sedan angående publik service så är de extremister och man ska ej supporta såna med pengar om man ej stöder deras åsikter. Vissa hävdar att de är helt oberoende staten precis som Anders Behring Breivik också var och det stämmer, men det gör inte att de på något sätt är objektivt neutrala.
Hade de varit objektivt neutrala så hade de aldrig i extremfallet tagit åsikt kring något, inte ens när stora olyckor som Tjernobyl inträffade och sagt att det var dåligt.

Min poäng är även om man har mer kosing än självaste Bill Gate, så om man ej stöder svt och t.o.m. ogillar dem, gör då allt vad ni kan för att lagligt slippa donera pengar till dem. -Alltså se filmer, serier etc istället på datorn.

Detta gäller för övrigt allt, ogillar man något så bojkotta dem, gillar man dem köper deras produkter och supporta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Givetvis är det en skärm om den säljs utan mottagare, men om man köper en TV så hjälper det inte (som privatperson) om man monterar bort/spärrar mottagaren för att slippa TV agiften.

Hämtat från radiotjänst:
"Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift."

Det står så jag men det är inte så det står i lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).

samt

Undantag från avgiftsskyldigheten

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk
beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats
av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

@Yrch
De sa till mig för en massa år sedan att jag skulle betala även om den var trasig. Då hänvisade jag till paragraf 6 punk fyra och då sa de inget mer. Men de har ju börjat tolka lagen lite som de vill. Men det stor redan då i deras faq och om man då hänvisade till lagtexten som de själva länkar till så vart det inget strul. Men som sagt nu vet ingen vad en tv motagare är. Och om man hårdrar det så borde inte en tv som har tv motagaren bortagen klassas som en tv enligt paragra 2a

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och
TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

OnT:
Du har inte fungerat på en projektor istället, lite svårare med möbleringen men annars så kan jag starkt rekommendera det.
För tror jag swedx eller åtminstone ett liknande namn sålde skärmar för det ändamål du tänker på. Men tror att kvaliten var lite si sådär. Brorsans ex hade konstant för mycket grönt på scart. Medans en annan kompis som köpte något senare ex inte verkade ha de problemen. Tror de båda köpte i 5000kr klassen +-500kr. Men det måste vara minst fem sex år sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad (urspårning, påhopp/bråk & piratkopiering)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§7 Piratkopiering
...All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden...
§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Vänligen återgå till topic, dvs. "Var kan man köpa en tv utan mottagare (typ 32" datorskärm)?"
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det står så jag men det är inte så det står i lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).

samt

Undantag från avgiftsskyldigheten

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk
beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats
av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

@Yrch
De sa till mig för en massa år sedan att jag skulle betala även om den var trasig. Då hänvisade jag till paragraf 6 punk fyra och då sa de inget mer. Men de har ju börjat tolka lagen lite som de vill. Men det stor redan då i deras faq och om man då hänvisade till lagtexten som de själva länkar till så vart det inget strul. Men som sagt nu vet ingen vad en tv motagare är. Och om man hårdrar det så borde inte en tv som har tv motagaren bortagen klassas som en tv enligt paragra 2a

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och
TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

OnT:
Du har inte fungerat på en projektor istället, lite svårare med möbleringen men annars så kan jag starkt rekommendera det.
För tror jag swedx eller åtminstone ett liknande namn sålde skärmar för det ändamål du tänker på. Men tror att kvaliten var lite si sådär. Brorsans ex hade konstant för mycket grönt på scart. Medans en annan kompis som köpte något senare ex inte verkade ha de problemen. Tror de båda köpte i 5000kr klassen +-500kr. Men det måste vara minst fem sex år sedan.

Du tolkar det lite fel, det är prövat mer än en gång och en privatperson slipper inte avgift genom att montera bort mottagaren.
Varaktigt undanställd är ju inte det som är fallet här, så det behöver inte diskuteras.
Obrukbar, enligt lagens mening, är när den inte alls fungerar och inte när bara TV funktionen är borta.
Dvs. skärm och allt måste vara sönder så den inte kan visa en bild.

Så om du har en TV som går sönder (blir helt svart och du kan inte få någon bild på den) kan du anmäla detta och slippa avgift trotts du har själva apparaten kvar hemma.

Permalänk

Efter många mail fram och tillbaka, där det mesta från RT:s sida varit "goddag yxskaft" utan minsta vilja att diskutera/kommentera systemet för avgift, så är det bekräftat att du kan köpa en datorskärm, gå till skroten och plocka loss en mottagare och fästa på din skärm och där med ha en produkt du inte behöver betala licens för.

Permalänk
Medlem

Om man tänker sig 4K-skärmar som är mellan 40" och 55" vad köper man då? Större skärmar är intressantare än mindre.

Permalänk
Medlem

Vad är en TV mottagare?
Om jag köper en apparat som har en LCD/LED panel, med vanlig koaxial anten ingång, som givetvis är ansluten till någon typ av mottagare på insidan, är den per automatik klassad som TV? Med tanke på att alla analoga sändningar som mottagaren i apparaten möjligen skulle kunna fånga in, slutade sändas för flera år sedan.
Att kalla en sak för något betyder ju inte att den är det man kallar den för.
Jag kan kalla en kulspets penna för "min bil" om jag vill, men jag kan knappast åka till jobbet med den. Lika lite som jag kan se på TV med en apparat med gammal analog mottagare.

Även om jag INTE håller med om att man måste betala för nått man INTE använder aparaten till, så kan jag ändå förstå om man bedömmer att det är en TV-mottagare, OM den faktiskt går att se på de signaler som sänds. Men att kalla det för TV-mottagare, när den faktiskt INTE kan ta emot de signaler som TV idag sänds med, är jävligt fel.
Och vad idioterna som sitter på sina höga hästar och bestämmer, inte fattar är att dessa tokiga beslut underminerar samhällets respekt för lagen. Ju mera fel vi tycker det är, destu mindre respekterar vi lagarna. Och givetvis vice versa.

Och för att landa On-topic, så har jag införskaffat just en sådan apparat. Om jag utgår från denna tråden, så är jag avgifts skyldig för den, trots att den inte kan fånga några fungerande TV signaler, trots att den inte är inkopplad till någon ytterligare box för TV. Utan endast via HDMI till datorn som står brevid?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vad är en TV mottagare?
Om jag köper en apparat som har en LCD/LED panel, med vanlig koaxial anten ingång, som givetvis är ansluten till någon typ av mottagare på insidan, är den per automatik klassad som TV? Med tanke på att alla analoga sändningar som mottagaren i apparaten möjligen skulle kunna fånga in, slutade sändas för flera år sedan.
Jag kan kalla en kulspets penna för "min bil" om jag vill, men jag kan knappast åka till jobbet med den. Lika lite som jag kan se på TV med en apparat med gammal analog mottagare.

Även om jag INTE håller med om att man måste betala för nått man INTE använder aparaten till, så kan jag ändå förstå om man bedömmer att det är en TV-mottagare, OM den faktiskt går att se på de signaler som sänds. Men att kalla det för TV-mottagare, när den faktiskt INTE kan ta emot de signaler som TV idag sänds med, är jävligt fel.
Och vad idioterna som sitter på sina höga hästar och bestämmer, inte fattar är att dessa tokiga beslut underminerar samhällets respekt för lagen. Ju mera fel vi tycker det är, destu mindre respekterar vi lagarna. Och givetvis vice versa.

Och för att landa On-topic, så har jag införskaffat just en sådan apparat. Om jag utgår från denna tråden, så är jag avgifts skyldig för den, trots att den inte kan fånga några fungerande TV signaler, trots att den inte är inkopplad till någon ytterligare box för TV. Utan endast via HDMI till datorn som står brevid?

Japp, har den ett antennintag så är det räknat som mottagare och är avgiftsbelagd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Vad är en TV mottagare?

Ja eftersom den är avsedd för att ta emot sändningar och det är lagkrav på redistribution i kabelnäten av publicservice tv och det sker ofta analogt, det är hursomhelst själva mottagaren som är licenspliktig och inte bildvisaren och innehav av utrustningen är tillräckligt, den behöver inte vara inkopplad eller användas eller ens fungera, det är rätten att inneha den du betalar för och gillar du inte det så ta upp det med nån politiker, det är riksdagen som bestämt det, så skäll inte på radiotjänst eller regeringen för de bestämmer inte det, de har bara åsikter men de som stiftar lagarna är riksdagen och domstolarna tolkar dem om det uppstår tvister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Woohoo, slet mig precis från radiotjänst bojor!
Kan rekommendera 49'' på Swedx. 4k i 60Hz och HDMI med både ARC och MHL!
Sålde min gamla plasmatv och kan räkna hem den nya på ett år utan avgifter
Fast, nu måste jag bygga en ny HTPC som klarar 4k...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.