Nya HP Microserver Gen8

Permalänk

Har du något annat nätaggregat du kan testköra med? Har sett en del märkliga beteenden med nätaggregat som inte levererar när de blir stressade, där systemstabiliteten kan bli lidande.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@Delarium.: Har ett CS650M som jag kan prova.. Får göra det då

Edit: det gick inte mycket bättre... "/

Edit2: stoppade i G1610T igen, då går det att stresstesta. Den går upp i ca 52 grader med öppet chassi. Xeon processorn crasha vid 71 grader, med stängt chassi.

Med e3-1240v2 så kan jag inte ens göra memtest, den resetar då. Jag har inget annat moderkort att testa Xeon processorn med. Känns konstigt om en användare på ebay med 100% positive (600 st) skickar en trasig(?) processor..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Kan man bygga en server med en cpu som klarar mellan 8000-10000 i passtru för runt 5000 kr?
Behöver bara processor, minne och ett billigt grafikkort som klarar att spela upp plex. Hårddisk har jag.. Tänkte så klart på en Microserver gen 8 som botten eftersom den tydligen är energisnål och relativt tyst av sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Suck... Kan jag ha fått en skräp processor eller är något annat fel?.. När jag stressar processorn skjuter temperaturen i höjden, fläkten ökar inte sin rotationshastighet, iLO visar hela tiden 40 grader.

Nu körde jag handbrake en liten stund. Vid 71 grader krashade den. Efter att den har krashat låser den sig vid denna vid nästa boot:
http://5.39.86.115/screenshots/IRC_2016-02-23_21-40-11.png

Resetar jag så går den igång.

Kör jag Prime95 krashar den efter några sekunder.

Edit: läser temperatur med coretemp och hwmonitor pro

Du, min oturlige herre. Ditt BIOS är rejält utdaterat.. J06 07/16/2015 är senaste. Du borde uppgradera då de gjorde en massa ändringar med fläktar osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon246659: har letat som en dåre efter en uppdatering..

Har hittat BIOS uppdatering, men jag kan inte ladda ner den och jag kan inte aktivera microservern hos HP..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Berrabub: har letat som en dåre efter en uppdatering..

Du måsteskapa konto och registrera maskinen på HP för att komma åt ISOn. Om du köpt maskinen på Dustin så kan du behöva välja Spanien som inköpsland.

Denna video har redan vart på snurr i denna tråd. Han förklarar allt steg för steg.
https://youtu.be/6mJRZWXUKVE

EDIT: Din överhettade CPU.. Du har väl inte glömt kylpasta? Ha original CPU när du uppgraderar BIOS!

Permalänk
Medlem

@anon246659: Klart jag har kylpasta

Det verkar inte gå att aktivera den hos HP, ska försöka välja spanien.

edit: spanien gick

iLO visar fortfarande 40 grader på cpu, den är 45 grader just nu. iLO säger att fläkten snurrar i 6-7%.

iLO 2.30 Aug 19 2015 och BIOS J06 07/16/2015

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men var registrerar man sig hos HP? Hittade något om "Link warranties" under "Contracs & Warranties" tidigare, men det gav mig bara felet:

Citat:

Error: We are unable to process this request at this time, check your input, or check the box to remove this item. If problems persists please contact usage support.

Oavsett om jag använde Sverige eller Spanien(den är köpt hos Dusin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Oavsett om jag använde Sverige eller Spanien(den är köpt hos Dusin).

Hade samma problem tills jag insåg att jag kanske tagit fel på "0" och "O" i serienumret. Om jag minns rätt såg det verkligen ut som en nolla med det skulle vara ett "O". Valde Spanien när jag registrerade den och allt funkade.

Köpte min hos Dustin för ett par veckor sedan när de hade den på sin Weekend Rush.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Hade samma problem tills jag insåg att jag kanske tagit fel på "0" och "O" i serienumret. Om jag minns rätt såg det verkligen ut som en nolla med det skulle vara ett "O". Valde Spanien när jag registrerade den och allt funkade.

Köpte min hos Dustin för ett par veckor sedan när de hade den på sin Weekend Rush.

Skumt. Så vitt jag kan se börjar mitt serienummer på CZ, sedan är det 6 siffror och ytterligare 2 bokstäver. Två av siffrorna skulle kunna vara noll eller O. Jag får prova lite olika kombinationer.

Edit: Kopierade nummer från iLO för att få rätt och då fungerade det. Var två nollor precis som jag skrev från början, men...

Kopierade nummer från iLO för att få rätt och då fungerade det.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Skumt. Så vitt jag kan se börjar mitt serienummer på CZ, sedan är det 6 siffror och ytterligare 2 bokstäver. Två av siffrorna skulle kunna vara noll eller O. Jag får prova lite olika kombinationer.

Edit: Kopierade nummer från iLO för att få rätt och då fungerade det. Var två nollor precis som jag skrev från början, men...

Kollade mitt serienummer, det är CZxxxxOOKH, där "x" är siffror och de fyra sista tecknen alltså är bokstäver. På servern (och på mitt konto på HPs webb) ser de verkligen ut som nollor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@anon246659: Hur kommer det sig att min server inte kan kontrollera fläkten..? Om jag ändrar i bios så att fläkten går i 70% så går inte celeron processorn över 35 grader i 100% load. Men jag vill inte att den står och låter 24/7 då den står i vardagsrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Berrabub: Klart jag har kylpasta

Det verkar inte gå att aktivera den hos HP, ska försöka välja spanien.

edit: spanien gick

iLO visar fortfarande 40 grader på cpu, den är 45 grader just nu. iLO säger att fläkten snurrar i 6-7%.

iLO 2.30 Aug 19 2015 och BIOS J06 07/16/2015

Det bästa är nog att uppgradera mer än bara BIOS. HP har en image du bootar på och automatiskt uppdaterar all firmware.
Här har du länk ftp://ftp.hp.com/pub/softlib2/software1/cd-generic/p67859018/...

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Okej, får se vad som händer. Hoppas det löser fläktproblemet..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Berrabub: Hur kommer det sig att min server inte kan kontrollera fläkten..? Om jag ändrar i bios så att fläkten går i 70% så går inte celeron processorn över 35 grader i 100% load. Men jag vill inte att den står och låter 24/7 då den står i vardagsrummet.

Antingen har du någon trasig sensor, kontakt eller så har du ändrat något i BIOS. Kanske även något program i OS som tar över?
Jag skulle testa att nolla BIOS inställningarna.
Sen vet jag inte riktigt om jag skulle lita på programvaran. Låter konsigt att celeronen går så varmt/ljummet

Permalänk
Medlem

@anon246659: En fräsh installation av Windows Server 2012, så inget borde ta över.. "/

Ska nolla bios antar jag.

13 grader över rumstemp är väl inte så farligt varmt haha

Vad är det som bestämmer fan speed? Är det cputemp?

Edit: återställning av bios hjälpte inte ö.h.t.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

57% rabatt (2495kr) på HP ProLiant MicroServer Gen8 Entry Intel G1610T 4GB på dustinhome just nu. Borde man passa på att köpa en?

Jag skulle dels vilja köra en VM med ett par server-applikationer (HTTP, DNS, DHCP, osv), samt ett par VM:ar som jag kan sitta och utveckla på (dvs en blandning av Windows & Linux VM:ar, så jag kan utveckla applikationer för både Windows & Linux). Jag antar att jag borde uppgradera processorn så att jag kan assigna en kärna åt varje VM. Säg att det blir 4 VM:ar totalt; så en quadcore? Borde nog även uppgradera med mer minne så att varje VM har rejält med eget minne.

Är denna burk tillräcklig för att kunna uppgradera så långt? Informationen finns säkert någonstans i den här tråden, men då det tråd är 29 sidor lång samt kanske innehåller både utdaterad information och eventuellt information som rör någon annan burk så ställer jag det som en ny fråga

Edit: De nackdelar jag kan se av att bara läsa specifikationerna är väl att den bara stöder DDR3 samt bara har 150W nätaggregat. Att den bara stödjer DDR3 kanske inte gör så mycket, men kommer jag att behöva uppgradera nätaggregatet om jag vill uppgradera till en Xeon-processor och kunna köra 3 eller 4st mekaniska hårddiskar?

Permalänk
Inaktiv

@LudvigLindell: Vet ej vännen. Jag tror du blir tvungen att installera en fläkt på kylflänsen eller försöka installera en annan kylfläns

Läst nu på homeservershow att CPU sensorn i gen8 som ILO läser är inte att lita på då många verkar ha problem med den.

Permalänk
Inaktiv

@dv09ssm: De har haft samma pris i en evighet nu. Den är ful-importerad från Spanien och måste registreras som sådan på HPs sida.

Jag är ingen expert på VM miljö men styrkan med VM är väl att låta CPU kraften gå där den behövs per automatik? Dvs det är bättre att sätta max procent användning av CPU kraften än att sätta en core per VM.

G1610T räcker nog för dina ändamål. Du behöver dock mer RAM för VMs och max för denna burk är 16GB (2x8GB).

Nätagget håller mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@dv09ssm: De har haft samma pris i en evighet nu. Den är ful-importerad från Spanien och måste registreras som sådan på HPs sida.

Jag är ingen expert på VM miljö men styrkan med VM är väl att låta CPU kraften gå där den behövs per automatik? Dvs det är bättre att sätta max procent användning av CPU kraften än att sätta en core per VM.

G1610T räcker nog för dina ändamål. Du behöver dock mer RAM för VMs och max för denna burk är 16GB (2x8GB).

Nätagget håller mer än väl.

Hmm, okej. Gör väl ingenting att den är ful-importerad... egentligen? Eller finns det några nackdelar jämfört med om jag hade betalat fullt pris för en "svensk" version?

Jag läste någon tråd på Tom's Hardware tidigare idag och där skrev dom att man helst skulle lägga varje VM på en egen core, så att en VM inte kan "störa ut" dom andra VM:arna när den gör något intensivt. Men det tycker alltså inte ni? Och jo, mer minne kommer jag ju att behöva. 16GB blir nog lagom om jag ska köra 4 VM:ar, 4GB per VM. Blir ju dock inte så framtidssäkert, om jag i framtiden skulle vilja köra fler än 4 VM:ar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det bästa är nog att uppgradera mer än bara BIOS. HP har en image du bootar på och automatiskt uppdaterar all firmware.
Här har du länk ftp://ftp.hp.com/pub/softlib2/software1/cd-generic/p67859018/...

Tack för länken. Ska passa på att uppgradera jag också nu när jag hittat rätt fil! Dock är jag imponerad av hur långsamt HP-levererar sina filer... om jag vore företagskund skulle jag bli minst sagt sur!

Halva filen hemma men det går med <1MB/s och >5000Mb att ladda ner... då behövs tålamod!

Mvh, z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@anon246659: har en akasa k25, får väl plocka fram dremeln.. kanske byta ut delta fläkten till en noctua och koppla processorkylare samt noctua till en extern fläktkontroller..?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@dv09ssm: Nä, du vänder dig till Dustin då om det blir nå problem med maskinen.

Om jag förstått det rätt så är det bättre att låta systemet bestämma än att låsa cores. Om man nu inte verkligen måste reservera eller prioritera en VM.
http://serverfault.com/questions/504626/best-practice-vcpus-p...

Permalänk
Inaktiv

@Berrabub: har en akasa k25, får väl plocka fram dremeln.. kanske byta ut delta fläkten till en noctua och koppla processorkylare samt noctua till en extern fläktkontroller..?

Haha thats the spirit! ;). Om du orkar det så kör på! Själv hade jag nöjt mig med att sätta in, via molex, en fläkt till kylflänsen. Minsta arbetet vs verkan

EDIT: Funderar på att sätta i en fläkt bara för folk har rapporterat så konstiga värden från sensorn. Min verkar funka som den ska men jag vart lite nojig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dv09ssm:

57% rabatt (2495kr) på HP ProLiant MicroServer Gen8 Entry Intel G1610T 4GB på dustinhome just nu. Borde man passa på att köpa en?

Var själv på väg att köpa en till det priset runt nyår men fick höra i denna tråd att det, som redan skrivits, är deras ordinarie pris. Väntade 2-3 veckor så kom den på Weekend Rush för 1995 kr. Lite tålamod kan alltså löna sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Var själv på väg att köpa en till det priset runt nyår men fick höra i denna tråd att det, som redan skrivits, är deras ordinarie pris. Väntade 2-3 veckor så kom den på Weekend Rush för 1995 kr. Lite tålamod kan alltså löna sig...

Okej! Ja, man blir genast lite stressad när man ser att det är rea och vill gärna beställa direkt så att man hinner innan dom höjer priserna igen. Men om nu detta är ordinarie pris så kan man ju vänta och se om det sänks ytterligare någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Haha thats the spirit! ;). Om du orkar det så kör på! Själv hade jag nöjt mig med att sätta in, via molex, en fläkt till kylflänsen. Minsta arbetet vs verkan

EDIT: Funderar på att sätta i en fläkt bara för folk har rapporterat så konstiga värden från sensorn. Min verkar funka som den ska men jag vart lite nojig

Tror jag ska göra det haha, eventuellt testa via molex först, men får hitta en tyst fläkt i så fall

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@LudvigLindell: En sådan eller liknande hade passat dig perfekt för att testa. Har en sådan i min gamla dator. Molex->molex, splitt till 3st 3pin fan med controller.

Permalänk
Medlem

Fungerar denna?
http://ark.intel.com/sv/products/75054/Intel-Xeon-Processor-E...

Intel® Xeon® Processor E3-1230 v3
(8M Cache, 3.30 GHz)

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Fungerar denna?
http://ark.intel.com/sv/products/75054/Intel-Xeon-Processor-E...

Intel® Xeon® Processor E3-1230 v3
(8M Cache, 3.30 GHz)

Nej. Socket 1150, HP'n har 1155