Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

http://www.memtest86.com/

kör jag för minnestest, levde ett halvår med en fruktansvärt skum dator, som enbart dog på två spel, samt i vissa fall av photoshop.
en usb-pinne, gör botbart, och starta från det, låt den stå en halvtimme, fel brukar synas väldigt fort.
så har du det uteslutet iaf, inte direkt supertroligt, men alltid gott att vara av med en möjlig felorsak.

Finns det inget alternativ ifall man vill slippa att hålla på med USB-minne och grejer? Skulle ju vara skönt med bara ett simpelt program, typ.

Skrivet av hakd:

@HampusS1:

CPU OK
GPU OK
Men ditt moderkort visar 129c, det verkar ju aningen högt

Jag har ingen aning om vad 129c betyder, men visst

Permalänk
Skrivet av hakd:

@HampusS1:

CPU OK
GPU OK

CPUTIN är något med Intels moderkort som ingen verkar veta vad det är googla på det eller sök på SWEC..
Tror faktiskt AUXIN eller vad den heter är samma grej, vad jag läst mig till är det någon oanvänd sensor som ger skumma utslag!

Permalänk
Skrivet av HampusS1:

Finns det inget alternativ ifall man vill slippa att hålla på med USB-minne och grejer? Skulle ju vara skönt med bara ett simpelt program, typ.
Jag har ingen aning om vad 129c betyder, men visst

Om du kollar på dina temps så har du CPUTIN vilket är något hos Intel som ingen riktigt vet vad det är, så den hade jag inte oroat mig över
För övrigt menar han 129 grader Celsius

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

CPUTIN är något med Intels moderkort som ingen verkar veta vad det är googla på det eller sök på SWEC..
Tror faktiskt AUXIN eller vad den heter är samma grej, vad jag läst mig till är det någon oanvänd sensor som ger skumma utslag!

"CPUTIN is motherboard CPU temp sensor"
Jag har alltid trott att det var komponenterna runt CPU'n som ofta har kylflänsar, men står olika överallt på nätet.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

"CPUTIN is motherboard CPU temp sensor"
Jag har alltid trott att det var komponenterna runt CPU'n som ofta har kylflänsar, men står olika överallt på nätet.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414208-cputin-varfor-v...
I denna tråden har han över 500 grader, det känns ju som att det borde ha stängts av sig vid det laget, jag länkar även till en annan tråd på SWEC där i som kanske du vill läsa :).
Men det du säger stämmer säkert, att det är CPU sensor till moderkortet dock finns den inte på många och den visar skumma tal på andra overkliga tal, så vad jag förstått det som är det en oanvänd sensor som flippar ut när programmen kollar efter sensorerna :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Om du kollar på dina temps så har du CPUTIN vilket är något hos Intel som ingen riktigt vet vad det är, så den hade jag inte oroat mig över
För övrigt menar han 129 grader Celsius

Aaaa, då var det betydligt simplare än jag trodde...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@HampusS1:

CPU OK
GPU OK

Möjligen trasig sensor eller buggad sensor. 129c låter ju lite skadligt. Om TS känner med en hand nånstans, är det såpass varmt?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Möjligen trasig sensor eller buggad sensor. 129c låter ju lite skadligt. Om TS känner med en hand nånstans, är det såpass varmt?

Jag har ingen aning om var man kan känna, och sen vet tror jag inte att jag kan avgöra hur varmt något är vid dessa temperaturer med fingrarna...

Förövrigt visar det ganska prick 100°C på samma ställe nu när jag bara sitter vid datorn utan något spel igång.

Permalänk
Medlem

Nu när jag spelar BO3 har jag haft en topp på 145°C. Farligt?