Ny dator för gaming och VR, budget 12000kr

Permalänk

Ny dator för gaming och VR, budget 12000kr

Efter att länge ha varit tv-spelsnörd så är det dags att övergå till gaming på PC igen! Har förbokat en HTC Vive som borde komma om ca 1mån så måste börja planera lite. Det jag kommer att göra på datorn är att spela och leka med VR. (Allt annat gör jag på min Mac).

Budget: Ca 12000kr

Det jag hittills lyckats få ihop är detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9238635/2016-03-07

Lite tankar angående komponenter:

Cpu: Dålig koll! Som jag fattat det funkar en i5 om jag bara ska spela så jag la till en 6600k. Jag vill kunna överklocka lite. Behöver nog en bra kylare också va?

Moderkort: Behöver inte supermycket finesser och sånt egentligen. Ska ju i princip bara koppla in tangentbord, mus, hörlurar och HTC Vive. Fördel om den är överklockningsvänlig såklart. Dum fråga, brukar moderkort ha inbyggt wifi eller måste jag köpa ett wifikort också?

Minnen: När det kommer till ram har jag verkligen usel koll men vill ha 16gb. Hjääälp.

GPU: Jag tänker mig en GTX 970 nu för att sen uppgradera till Pascal senare i år. Men vilket märke/modell ska man ha? Har ganska dålig koll men ligger ett kort i kundvagnen som jag tror är bra, men vad finns det för andra alternativ?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9238822/2016-03-07

Jag satsar på att du inte har Windows så jag la till det detta gör dock att det blir ca 700 kr över 12000.

Man kan vilja ha en mekanisk disk också för att lagra större saker detta har jag dock inte lagt till i kundvagnen.

Jag la även till en hyper 212 EVO som är en väldigt bra och prisvärd kylare. Om man vill kan man även få höga överkolckningar med denna kylare

CPU: För att spela så behöver man endast en i5 en i7 hjälper mest om man redigerar filmer och liknande.

Moderkort: Detta moderkort har inte inbyggt wifi så jag la ett trådlöst nätverkskort. Och det har alla portar för att driva tangentbord + mus och Vive.

Minnen: Jag la till ett par HyperX minnen som passar till moderkortet.

GPU: Jag bytte ut kortet mot ett EVGA kort som är ytterst lite billigare men minst lika bra.

Glömde saker
Permalänk

Ahh Windows tänkte jag inte alls på hehe. Sträcka mig till 13k kan jag nog göra.

Angående mekanisk disk så blir det nog så att jag kompletterar med en så småningom eller en till SSD.

212 EVO funkar bra med överklockning alltså? Läste om nån "Pure rock" som också ska vara bra, är denna bättre?

Såg att de där minnena är väldigt "billiga" jämfört med andra DDR4-minnen. Spelar det någon roll? Eller är det värt att köpa ett par lite dyrare?

Permalänk
Medlem

@mrgentleman2000:

212 EVO är ungefär lika bra som pure rock. Det är nästan ingen skillnad.

Minnena funkar nog lika bra som de lite dyrare minnena på marknaden. Minnena är även testade av gigabyte att funka med moderkortet

P.S Svara på mitt inlägg så ser jag det i min inbox.

Permalänk

@Dalp:

Ahh ok 212 EVO it is!

Ja som jag fattat det är minnen inte så himla noga (hoppas jag haha). Hmm, de påverkar inte överklockningsförmåga av CPU va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

@Dalp:

Ahh ok 212 EVO it is!

Ja som jag fattat det är minnen inte så himla noga (hoppas jag haha). Hmm, de påverkar inte överklockningsförmåga av CPU va?

Minnena påverkar inte CPU överklockning alls.

Men dyrare minnen kan vara bättre på att överklocka.

Permalänk

@Dalp:

Kom på en sak. Jag kommer eventuellt vilja leka lite med Unity och kanske Unreal engine, är det nåt jag ska tänka på? Starkare processor?

Sen undrar jag också om 650w kanske räcker? Fast Pascal som kommer senare i år kanske drar mer hmm..