Ny speldator + komplett rea budget ca 10

Permalänk
Medlem

Ny speldator + komplett rea budget ca 10

Hej! Komplett har ju sin 6h timmars rea idag så tänkte passa på att bygga ihop en ny speldator. Tänkte folk hade några åsikter på detta paket som jag byggt ihop då jag inte anser mig som en expert inom datorbygge Försöker utnyttja så mycket som möjligt av det som är på rea.

http://i.imgur.com/W5e9M1M.png

Permalänk

@znaow: stirra dig inte blint på att det är "rea", utan läs lite utanför o jämför mot prisjakt osv.

I övrigt trevligt paket, hade försökt jaga ikapp någon typ av K-version på Intel samt ordnat andra fläktar till EVOn tillsammans med några tysta o fina till chassit som är isig är tyst.

Behövs 480gb SSD? Annars kan ASUS vara ide på 970n då 240gb ingår samt något spel.

För att ge dig lite jämförelse, har ganska precis liknande dator:
i5-6600k
Z170, gaming version
16gb ddr4
240 ssd
2tb hdd
850w psu
970
Corsair 250d
Vattenkylning.
Datorn ex vattenkylning men med EVO212 kostade 6500kr begagnat.

Lite chans om inte garantier finns men är 35% billigare trots rea och då med aningen snabbare processor

Permalänk
Medlem

Haha helt rätt, snöade in mig på rean för mycket. trodde det var 6600k som jag hade valt och som var på rea.

Permalänk

Antar att du tänkt överklocka eftersom du väljer en annan CPU-kylare än Intels egna som, vad jag fått höra, ska duga bra. Hade nog letat efter en K-modell i så fall.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@znaow: stirra dig inte blint på att det är "rea", utan läs lite utanför o jämför mot prisjakt osv.

I övrigt trevligt paket, hade försökt jaga ikapp någon typ av K-version på Intel samt ordnat andra fläktar till EVOn tillsammans med några tysta o fina till chassit som är isig är tyst.

Behövs 480gb SSD? Annars kan ASUS vara ide på 970n då 240gb ingår samt något spel.

För att ge dig lite jämförelse, har ganska precis liknande dator:
i5-6600k
Z170, gaming version
16gb ddr4
240 ssd
2tb hdd
850w psu
970
Corsair 250d
Vattenkylning.
Datorn ex vattenkylning men med EVO212 kostade 6500kr begagnat.

Lite chans om inte garantier finns men är 35% billigare trots rea och då med aningen snabbare processor

Jo drömmen hade väl varit om man hittade en sån begagnad. Var det någon här på sweclockers som sålde?

Permalänk
Medlem

@znaow:

Jag hade valt 390 istället för 970
Samt en i5'a med K istället vilket jag tycker är mera prisvärt

EDIT: Hade nog lagt några kroner extra och köpt 2666hz minne med, det sägs vara "sweetspot" när det gäller pris/prestanda

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd:

Ja men tog förvisso 2 veckor att buda ihop här via.

Intels stockkylare skulle haft en lavett, högljud o kyler dåligt. Har hemma ifall ngn vill ha mot fraktkostnad.

Minnen, kolla Linus-tech på youtube där de provar minnen. Du märker mer eller mindre inte alls skillnad på spel enligt dem o upplever själv samma.
Men 2400mhz (OC) ser coolare ut i sign än 1600mhz.
Likaså skillnad mellan ddr4 och ddr3, spel nä, annars KANSKE, framtid med många många fler kärnor, JA.