Googles AI vann överlägset i brädspelet Go

Permalänk
Melding Plague

Googles AI vann överlägset i brädspelet Go

Googles artificiella intelligens vann till slut fyra av fem matcher mot den mänskliga motståndaren Lee Sedol, men sista omgången var en riktig nagelbitare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tar på mig foliehatten nu!

Permalänk
Medlem

Får känslan av att läkare är en av de yrkesgrupper som kommer till stor del ersättas, men inte fullständigt, utav teknik på samma sätt som jordbrukare inom en relativt snar framtid. (~20 år.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får känslan av att läkare är en av de yrkesgrupper som kommer till stor del ersättas, men inte fullständigt, utav teknik på samma sätt som jordbrukare inom en relativt snar framtid. (~20 år.)

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkig utveckling.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vår version av skynet heter alltså Alphago. Alphago kommer utplåna männskligheten sjunde inseglet style: endast de som kan vinna över Alphago i ett spel go överlever!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag förstod det från den sista matchen hade inte AlphaGo riktigt förstått intentionen bakom vissa drag vilket gjorde att den gjorde mindre bra drag ibland.

Intressant ändå. Jag tyckte Lee Sedol's kommentar var intressant också om att AlphaGo inte var en duktigare spelare utan den var såklart mer uthållig och kunde hålla jämn prestanda genom matchen medan människan mer påverkas psykologiskt och blir uttröttad.

Permalänk
Medlem

Nästa steg: Självmedvetande

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får känslan av att läkare är en av de yrkesgrupper som kommer till stor del ersättas, men inte fullständigt, utav teknik på samma sätt som jordbrukare inom en relativt snar framtid. (~20 år.)

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så får läkarna i stället tid att fokusera på patienterna i stället för att studera röntgenplåtar och skriva rapporter. Alla förändringar behöver inte bli dåliga!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Nästa steg: Självmedvetande

Finns en forskare som har försökt göra en hjärna med intelligensen utav en katt med hjälp utav neurala nätverk. Han har ännu att lyckas däremot. Vet inte om han fortfarande försöker, har för mig att han gjorde alla kopplingar manuellt till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Som jag förstod det från den sista matchen hade inte AlphaGo riktigt förstått intentionen bakom vissa drag vilket gjorde att den gjorde mindre bra drag ibland.

Intressant ändå. Jag tyckte Lee Sedol's kommentar var intressant också om att AlphaGo inte var en duktigare spelare utan den var såklart mer uthållig och kunde hålla jämn prestanda genom matchen medan människan mer påverkas psykologiskt och blir uttröttad.

Låter mer som en dålig bortförklaring för varför han förlorade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får känslan av att läkare är en av de yrkesgrupper som kommer till stor del ersättas, men inte fullständigt, utav teknik på samma sätt som jordbrukare inom en relativt snar framtid. (~20 år.)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är många yrkesgrupper som kommer ersättas i framtiden av robotar. I japan finns det redan restauranger där robotar jobbar som kypare.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Eller så får läkarna i stället tid att fokusera på patienterna i stället för att studera röntgenplåtar och skriva rapporter. Alla förändringar behöver inte bli dåliga!

Jag påstår inte att utvecklingen är dålig, snarare motsatsen. Jag ser även möjligheten att dirigera om personal till mer forskning, (vidarutbildning blir då nog nödvändigt för majoriteten) något som i kombination med bättre diagnoser skulle leda till en bättre sjukvård.

Anser att AI för läkar diagnoser kan vara en utav dem största framstegen inom sjukvård på många år. Skulle höja sjukvårdens kapacitet något fenomenalt.

Men antalet läkare tror jag fortfarande kommer minska, andra yrken inom sjukvården kommer däremot blomstra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shimonu: Absolut, misstaget som gjordes tidigt baserades på att den inte kände igen ett drag som Lee Sedol gjorde, och Alphago baserar sina drag på att känna igen tidigare drag. Lee Sedol såg frustrerad och trött ut vid några tillfällen, vilket en algoritm inte lider av som du är inne på där. Men att missförstå intentioner är ju också ett mänskligt drag som även proffsspelare råkar ut för, och att den kunde gå vinnande ur striden trots dessa misstag visar ju på styrkan i vad Deepmind har lyckats skapa här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Finns en forskare som har försökt göra en hjärna med intelligensen utav en katt med hjälp utav neurala nätverk. Han har ännu att lyckas däremot. Vet inte om han fortfarande försöker, har för mig att han gjorde alla kopplingar manuellt till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Häftigt!

Hittade denna artikel från 2009 där IBM försökt sig på något liknande.
http://www.nbcnews.com/id/34015301/ns/technology_and_science-...

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Han ska ha en eloge för att han inte rage'ade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu skall man inte dra för stora växlar på det här för tidigt. Visst är det fräsigt men det är "bara" ett brädspel. Det verkliga testet kommer först när vi får se mer seriösa implementationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Låter mer som en dålig bortförklaring för varför han förlorade.

Tycker det låter som en ganska bra förklaring eftersom uthållighet är en avgörande faktor, där människan alltid kommer att förlora till maskinens fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Eller så får läkarna i stället tid att fokusera på patienterna i stället för att studera röntgenplåtar och skriva rapporter. Alla förändringar behöver inte bli dåliga!

Som röntgenläkare låter ju det lite trist, är skoj med bilder
Detta skulle dock i första hand vara ett användbart verktyg för att kolla genom de bildserier vi har samt hjälpa till med mätningar och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Får känslan av att läkare är en av de yrkesgrupper som kommer till stor del ersättas, men inte fullständigt, utav teknik på samma sätt som jordbrukare inom en relativt snar framtid. (~20 år.)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte annat än att tänka på sjukhuset från filmen Idiocracy https://www.youtube.com/watch?v=hmUVo0xVAqE

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Tycker man bör ge mer credit till Lee, som besegrade, om än bara 1 match av 5, en AI designad att vara obesegbar.

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen nämnt Kasparov vs. Deep blue än, dock var ju Deep blue inte en "AI" i samma mening. Hade gärna velat se denna "AI" spela schack mot världseliten och se hur pass bra den hade anpassat sig efter motståndet, då jag inte riktigt har koll på brädspelet Go. Go verkar vara otroligt intrikat så schack hade mycket möjligt varit än enklare för AlphaGo.

Permalänk
Avstängd

Kan den spela schack, tetris, poker och CS också?

Permalänk
Medlem

Ni på Sweclockers kan inte ha sett matcherna när ni sätter en så korkad rubrik som att datorprogrammet vann helt överlägset..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Ni på Sweclockers kan inte ha sett matcher ni sätter en så korkad rubrik som att datorprogrammet vann helt överlägset..

har inte sätt matcherna men i min bok så vinner man 4 utav 5 matcher så är man överlägsen.....så det var inte b05 har inte en aning om hur det funkar

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

har inte sätt matcherna men i min bok så vinner man 4 utav 5 matcher så är man överlägsen.....så det var inte b05 har inte en aning om hur det funkar

Då borde du inte uttala dig överhuvudtaget

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skynet here we go

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ni på Sweclockers kan inte ha sett matcher ni sätter en så korkad rubrik som att datorprogrammet vann helt överlägset..

Men ok då, Lee Sedor förlorade överlägset 4 matcher av 5. Kappa

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Eller så får läkarna i stället tid att fokusera på patienterna i stället för att studera röntgenplåtar och skriva rapporter. Alla förändringar behöver inte bli dåliga!

Eeeeller så drar man in lika många tjänster som motsvaras av maskinen så får du lik förbannat vänta 5 timmar. Ännu roligare blir det då den dagen när "det är fel på datan.."

Underskatta inte girigheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Förvånad att ingen nämnt Kasparov vs. Deep blue än, dock var ju Deep blue inte en "AI" i samma mening. Hade gärna velat se denna "AI" spela schack mot världseliten och se hur pass bra den hade anpassat sig efter motståndet, då jag inte riktigt har koll på brädspelet Go. Go verkar vara otroligt intrikat så schack hade mycket möjligt varit än enklare för AlphaGo.

Schack bemästrades av AI redan då Kasparov besegrades 1997, så ingen människa kan längre vinna en ordentligt programmerad AI på schack.

Det som gör Go speciellt, och varför man inte har kunnat programmera ett AI som kan spela det bättre än människor förrän nu, beror på att det är ett extremt komplicerat spel, där man använder kreativitet och intuition. Det finns fler möjliga unika spel av Go än det finns atomer i universum. Till skillnad från schack kan man inte använda bara "brute force" beräkningar som Deep Blue gjorde när den besegrade Kasparov, utan Alpha Go spelade miljoner gånger mot sig själv för att lära sig själv.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Vår version av skynet heter alltså Alphago. Alphago kommer utplåna männskligheten sjunde inseglet style: endast de som kan vinna över Alphago i ett spel go överlever!

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe....

Det som fick mig att tänka var sättet Sweclockers formulerar det:
"Den femte omgången såg ut att sluta i mänsklig vinst då Alphago tidigt begick ett misstag som den först flera rundor senare insåg. Den lyckades dock senare reparera misstaget och gå vinnande ur striden."

Vad då? den ... sa detta i intervjun efter matchen eller?