Googles AI vann överlägset i brädspelet Go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Tråkig utveckling.

Tråkigt kanske att det leder till mer socialism och även kommunism i framtiden, ju färre jobb det finns, och ju mer teknologin utvecklas, men det positiva är att människor får mer fritid (om man anser att det är positivt; det finns potentiella dåliga saker med det också).

Skrivet av str8forthakill:

Tycker man bör ge mer credit till Lee, som besegrade, om än bara 1 match av 5, en AI designad att vara obesegbar.

Jo, det är väldigt imponerande för att vara en människa. Enligt de som skapade AlphaGo är den i ett tidigt test-stadium dock, inte ens i alfa-stadiet, så den kommer nog bli mycket bättre. Kasparov vann också mot en äldre version av Schack AI:n i Deep Blue.

Skrivet av Paddanx:

Vad då? den ... sa detta i intervjun efter matchen eller?

Skaparnas kommentarer, eftersom AlphaGo har inte tillräckligt hög IQ för att kommentera... än.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Schack bemästrades av AI redan då Kasparov besegrades 1997, så ingen människa kan längre vinna en ordentligt programmerad AI på schack.

Det som gör Go speciellt, och varför man inte har kunnat programmera ett AI som kan spela det bättre än människor förrän nu, beror på att det är ett extremt komplicerat spel, där man använder kreativitet och intuition. Det finns fler möjliga unika spel av Go än det finns atomer i universum. Till skillnad från schack kan man inte använda bara "brute force" beräkningar som Deep Blue gjorde när den besegrade Kasparov, utan Alpha Go spelade miljoner gånger mot sig själv för att lära sig själv.

Kasparov vann första mötet 4 - 2, men förlorade andra mötet med knappa 3,5 - 2,5, bemästrat är nog inte rätt uttryck om du syftar på Deep blue. Vinster i shack för människor har kommit även efter dessa matcher men dock har datorer övertaget i statistiken.

Ser att du läst samma artikel som mig angående Go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Tråkigt kanske att det leder till mer socialism och även kommunism i framtiden, ju färre jobb det finns, och ju mer teknologin utvecklas, men det positiva är att människor får mer fritid (om man anser att det är positivt; det finns potentiella dåliga saker med det också).

Sedan får man inte glömma en av dem potentiellt viktigaste förbättringarna, en dator kommer (iaf i framtiden) kunna ge bättre diagnoser än mänskliga läkare. Dem behöver inte vara perfekta, bara bättre för att det ska vara riktigt positivt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

imponerad m,en orkade inte kolla 7 timmar långa videon så snabbspolade lite..

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Det har ju till 99% att göra med koden i datorn och hur algoritmerna är skrivna, hade man tagit bort tidsbegränsningen så hade man kunnat åstakomma samma sak med en ti-83 miniräknare typ. 2/10 inte imponerad.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Läskigt. Tråkig utveckling. Rent utav sorglig. Vart skall det sluta? Människa VS maskin? Ingen vet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Kasparov vann första mötet 4 - 2, men förlorade andra mötet med knappa 3,5 - 2,5, bemästrat är nog inte rätt uttryck om du syftar på Deep blue. Vinster i shack för människor har kommit även efter dessa matcher men dock har datorer övertaget i statistiken.

Ser att du läst samma artikel som mig angående Go!

Det skulle inte ens vara spännande att se deep mind spela schack, schack är otroligt mycket lättare att bemästra än go.

Permalänk
Medlem

Att skriva att deep mind vann överlägset är helt fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ixiewan:

Det har ju till 99% att göra med koden i datorn och hur algoritmerna är skrivna, hade man tagit bort tidsbegränsningen så hade man kunnat åstakomma samma sak med en ti-83 miniräknare typ. 2/10 inte imponerad.

Ja, ingen har väl påstått att det är hårdvaran som är det speciella? Varför är en AI-algoritm inte imponerande?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Överlägset? LOL!!! Både EU mästaren och världsmästaren efter att ha spelat tre matcher mot datorn vinner varje gång. Samma anledning att BIG blue inte kund slå kasparov efter tre matcher... Människan vinner när den förstår hur datorn tänker.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Överlägset? LOL!!! Både EU mästaren och världsmästaren efter att ha spelat tre matcher mot datorn vinner varje gång. Samma anledning att BIG blue inte kund slå kasparov efter tre matcher... Människan vinner när den förstår hur datorn tänker.

Det här låter intressant och inget jag hade hört talas om innan, finns det källor på det här. Att kasparov har utklassat Deep blue senare, och att det har förekommit retur GO matcher där Deepmind blivit utklassad av samma spelare den tidigare slog? Vill gärna läsa mera om det.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Att skriva att deep mind vann överlägset är helt fel.

Varför? Den vann 4 av 5 spel. Det är överlägset.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan den spela schack, tetris, poker och CS också?

De som skapade AlphaGo skapade tidigare ett AI som lärde sig spela 49 Atari spel:
http://arstechnica.com/science/2015/02/ai-masters-49-atari-26...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Jag börjar få nerver av stål nu helt plötsligt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Läskigt. Tråkig utveckling. Rent utav sorglig. Vart skall det sluta? Människa VS maskin? Ingen vet.

Va? Nu får du förklara dig. Då är det nog mest sorgligt att du sitter och hasplar ur dig detta utan substans, skrivandes på en dator. Ifall du missat det så har den industriella revolutionen pågått ett tag nu. *håller frågande ut en foliehatt till låns*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, ingen har väl påstått att det är hårdvaran som är det speciella? Varför är en AI-algoritm inte imponerande?

Därför att programkod inte gör någonting annat än exakt det som programmeraren vill att den ska göra, visst kudos till dom. Men i så fall har jag också programmerat ai när jag gjort ett enkelt program som löser sudoku. Npc:er i spel har ju "ai" men bara för det betyder det inte att de tänker själva. Det är ju precis det som de flesta tolkar nyheten som. De e ju inte så att man kan ta fram vilket spel som helst och göra samma sak utan att göra massiva ändringar i koden. Den dagen man kan ta bort programmeraren ur ekvationen är det riktig ai, innan dess är det bara vilseledande marknadsföring.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Därför att programkod inte gör någonting annat än exakt det som programmeraren vill att den ska göra, visst kudos till dom. Men i så fall har jag också programmerat ai när jag gjort ett enkelt program som löser sudoku. Npc:er i spel har ju "ai" men bara för det betyder det inte att de tänker själva. Det är ju precis det som de flesta tolkar nyheten som. De e ju inte så att man kan ta fram vilket spel som helst och göra samma sak utan att göra massiva ändringar i koden. Den dagen man kan ta bort programmeraren ur ekvationen är det riktig ai, innan dess är det bara vilseledande marknadsföring.

Håller verkligen inte med. Det enda man oftast gör med neurala nätverk är att skriva ett program för att bearbeta dem och ett för inlärning. Du programmerar faktiskt aldrig vad den ska göra, bara vad den kan göra; alltså programmerar man in och ut data. Jag har inte kontrollerat men jag antar att dem har gjort som man oftast gör när man utvecklar neurala nätverk, du startar med 0 kunskap och sätter den på träning så att den lär sig själv hur spelet ska spelas optimalt. Alltså kan exakt samma kod köras med enbart modifikation på in och utdata i vilken miljö som helst. Detta förutsätter att det är rena neurala nätverk dem använder sig utav och inte har gjort anpassad kod i inlärnings programmet.

Neurala nätverk är inget nytt och har länge kunnat appliceras på en rad olika fält. Det som google har lyckats med är en riktigt bra inlärnings algoritm.

Att kunna komma in i vilken miljö som helst och utföra en uppgift är inte heller ett okänt område. Mitt personliga favorit system för det är Markov Decision Process som kan sättas i vilken miljö som helst. Det enda man behöver är att kunna definiera vilket distinktivt tillstånd det ligger i samt applicera belöningar på bra och dåliga handlingar. Det sedan algoritmen gör är att försöka maximera belöningarna genom att tag dem bästa möjliga vägarna med hänsyn till horisonten (tidsramen, kan vara oändlig) samt frivillig prioritering på snabbare belöningar då dem oftast är förutsägbarare. MDP är inget nytt utan utvecklades på 60 talet.

Med MDPs har man gjort exakt det du beskrev, stoppa in den i ett helt främmande spel som man inte programmerat någonting specifikt för utöver läsning utav poäng. (Vilket verkligen inte är en massiv förändring i koden utan snarare några enstaka rader.)

Sedan har vi genetisk programmering där man har DNA som utvecklas genom mutation och genkorsning. Då kan man helt enkelt testa och värdera hur bra en gen presterar och avgöra dess duglighet till att sprida sina alleler. Det använde t.ex. NASA för att utveckla denna skönheten till antenn:

som presterar bättre än någon annan antenn för sin uppgift som någon människa har kunnat designa.

Sedan har vi klassificerare som bland annat används för att detektera spam och lär sig endast från vad användare blockerar. En vanlig algoritm här är naiva bayenesiska nätverk.

Det som är imponerande som google har gjort är att simplifiera dem enormt praktiskt taget oändligt många staterna GO kan ha till något som dagens hårdvara kan hantera. Det är verkligen ingen liten bedrift. Standard go har trots allt cirka 2E170 vilket är rejält mycket fler än vad det finns atomer i hela det observerbara universumet...

//AI Nörd

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ixiewan:

Därför att programkod inte gör någonting annat än exakt det som programmeraren vill att den ska göra, visst kudos till dom. Men i så fall har jag också programmerat ai när jag gjort ett enkelt program som löser sudoku. Npc:er i spel har ju "ai" men bara för det betyder det inte att de tänker själva. Det är ju precis det som de flesta tolkar nyheten som. De e ju inte så att man kan ta fram vilket spel som helst och göra samma sak utan att göra massiva ändringar i koden. Den dagen man kan ta bort programmeraren ur ekvationen är det riktig ai, innan dess är det bara vilseledande marknadsföring.

Definitivt inte samma sak; sudoku (och schack) är ofattbart mycket mindre komplext än Go. Det går inte att använda någon form av brute force-taktik på Go, som på sudoku. Råkar också ha skrivit en sudokulösare (i Haskell), så vet precis hur lite AI (ingen) som behövs för det.

Alphago är naturligtvis inte "äkta AI" i den betydelse som till exempel Ex Machina skildrar. Men den stora nyheten är att den just inte är programmerad i förväg för att spela på ett visst sätt, utan att den själv lärt sig hur den ska spela spelet bättre genom att analysera matcher mellan människor och spela mot sig själv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snart kommer vi ha maskiner som planerar krig mot oss människor för att ta över och förinta oss...

Men...!
Den dagen, den sorgen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

säkert tjatigt men jag känner att jag måste påpeka att Google äger Boston Dynamics varje gång det dyker upp en Google AI artikel.

Edit:
Det är redan bekräftat att den självlärande algoritmen bakom Alphago ska användas i andra sammhang, bland annat inom "hälsovård".

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hehe....

Det som fick mig att tänka var sättet Sweclockers formulerar det:
"Den femte omgången såg ut att sluta i mänsklig vinst då Alphago tidigt begick ett misstag som den först flera rundor senare insåg. Den lyckades dock senare reparera misstaget och gå vinnande ur striden."

Vad då? den ... sa detta i intervjun efter matchen eller?

Tror skaparen sa efter andra matchen att AlphaGo kunde kommunicera när den trodde den hade övertaget och hur pass säker den va på att vinna, så förmodligen kan den kommunicera lite.

Skrivet av nitroid:

Skaparnas kommentarer, eftersom AlphaGo har inte tillräckligt hög IQ för att kommentera... än.

Den har tydligen nog med IQ för att tro sig veta när den har övertaget och när den är säker på att den kommer vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Därför att programkod inte gör någonting annat än exakt det som programmeraren vill att den ska göra

Nej, det är precis det som det inte handlar om i det här fallet. Det går absolut inte kan jämföra det med vanlig AI i spel. AlphaGo agerar inte på logiska satser som programmeraren definierat.

Skrivet av ixiewan:

De e ju inte så att man kan ta fram vilket spel som helst och göra samma sak utan att göra massiva ändringar i koden.

Jo, det är precis så AlphaGo fungerar. Du ger den en utmaning och den lär sig lösa den. Google DeepMind (som driver AlphaGo) har lärt sig spela Breakout t.ex. BroadMind (liknande DeepMind) har lärt sig spela Super Mario o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe....

Det som fick mig att tänka var sättet Sweclockers formulerar det:
"Den femte omgången såg ut att sluta i mänsklig vinst då Alphago tidigt begick ett misstag som den först flera rundor senare insåg. Den lyckades dock senare reparera misstaget och gå vinnande ur striden."

Vad då? den ... sa detta i intervjun efter matchen eller?

Vad jag förstår så visar AI:n sannolikheten för vinst i varje drag. Så om den gör ett misstag och ändå visar hög sannolikhet i ett par drag efteråt så kan man se det som att den inte insett sitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Tror skaparen sa efter andra matchen att AlphaGo kunde kommunicera när den trodde den hade övertaget och hur pass säker den va på att vinna, så förmodligen kan den kommunicera lite.

Den har tydligen nog med IQ för att tro sig veta när den har övertaget och när den är säker på att den kommer vinna.

Ja, den visar med hur många procents sannolikhet den beräknar att den kommer vinna. Tveksamt om man kan kalla det för kommunikation.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Ja, den visar med hur många procents sannolikhet den beräknar att den kommer vinna. Tveksamt om man kan kalla det för kommunikation.

Är ju en form av kommunikation. AlphaGo va tydligen också osäker under matchen och va mest säker på vinst då halva matchen hade spelats. Någon form av kommunikation har den ju, men den är ju endast gjord för att spela Go, inte prata så de har nog inte tänkt mer på det. Det är ju ingen riktig Ai direkt, mer ett program med stor bibliotek av Go drag som den kan sen lära sig ifrån.

Permalänk
Medlem

@TheCouchNerd: Det är en riktig AI, men inte en "strong AI".

AlphaGo har inget bibliotek alls utan går helt på känsla bildad från erfarenhet. Skaparna har förvisso tränat upp den erfarenheten delvis med data från matcher spelade av människor, men AlphaGo går inte tillbaka och tittar på specifika drag - Precis som vi människor aldrig rotar runt i vårt långtidsminne för att minnas hur man promenerar eller springer. Såna vanliga rörelser har vi specifika neurala nätverk för (det vi kallar muskelminne), inte helt olikt AlphaGo.

Om någon är intresserad finns en bra (och gratis!) lärobok om neurala nätverk och djupinlärning här: http://neuralnetworksanddeeplearning.com/

Permalänk
Skrivet av dagbro:

@FotZik: Det är en riktig AI, men inte en "strong AI".

AlphaGo har inget bibliotek alls utan går helt på känsla bildad från erfarenhet. Skaparna har förvisso tränat upp den erfarenheten delvis med data från matcher spelade av människor, men AlphaGo går inte tillbaka och tittar på specifika drag - Precis som vi människor aldrig rotar runt i vårt långtidsminne för att minnas hur man promenerar eller springer. Såna vanliga rörelser har vi specifika neurala nätverk för (det vi kallar muskelminne), inte helt olikt AlphaGo.

Om någon är intresserad finns en bra (och gratis!) lärobok om neurala nätverk och djupinlärning här: http://neuralnetworksanddeeplearning.com/

Va något commentatorn för matcherna sa bara, kanske inte stämmer det han sa då.