Varför tycker folk att AMD processorer är dåliga?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört AMD, fram till förra bytet då det blev 4670K istället. Syftet med bytet var spelprestanda, eftersom jag annars hade klarat mig med min förra, Phenom II X4 920 till allt annat. Spelen jag spelar är Battlefield 3 och 4. Tester och recensioner var det som avgjorde. Visst var det en dyrare processor är AMD:s motsvarande, men den här kommer att vara länge och jag är extremt nöjd.

Många BF-spelare siktar långt högre än 60FPS och kör dubbla grafikkort till sina svindyra skärmar. Då är det Intel som gäller helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Tycker FX serien fått oförtjänt dåligt rykte och spelen dom presterar dåligt i är som sagt baserade på uråldriga spel motorer vilket inte går ihop bra med FX men i tripple A titlar är skillnaden ganska liten och gpu är oftast problemet

så vist går det att spela på FX men ofta i DX9 baserade spel så har intel ibland dubbel fps då man enkelt förklarat har hälften så många cores som är dubbelt så snabb

men i 60fps gaming med singelgrafikkort så är amd bra i dom flesta fall och i dom spel där dom presterar dåligt har man oftast fps så det inte känns sluggigt 45+ om det inte är extrem scenarior som wvw raid i gw2 när 100 pers är på samma ställe och spammar skills ...i övrigt om man sitter i windows så känns inte FX minsta slö och man märker inte skillnaden på i5/i7/fx

sen ang kylning så kommer man ganska långt på en 212a där 4300/4400 mhz oc brukar vara max om man ska hålla sig runt rekommenderad max temp vilket ger en trevlig boost för singelcore prestandan så för lite extra power behöver man inte extra ordinär kylning och nätagg så har jag kört 8320@4400 + 280x oc på ett simpelt 500w agg

Jag säger inte att FX är bästa cpu´n ever men tycker det är förbannat mycket skitsnack av många som inte ens använt dom som skulle bli förvånad över hur pass bra dom presterar i dom flesta fall och vist dom börjar bli lite gamla men hänger med rätt bra än i dag och argument som gamla moderkort o.s.v är rätt oviktiga för även om dom är äldre så är det minimal skillnad i upplevd prestanda i verkligheten

men vet inte om jag köpt en FX idag och för dubbla snabba gpu är dom inte så bra men ett bra grafikkort klarar dom oftast och 8320 + moderkort får man under vad en i5 kostar än så kan vara en skaplig budget deal än idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@Viceroy:

Jag har själv en FX8350 som lirar på 4.5 just nu.
Titan Quest är ett spel som suger riktigt redigt på flertrådad prestanda. På sin höjd snackar vi 1½ kärnas användning. Jag har ett 970 och snittar väl 30 fps @ 1920x1080.

Titan Quest/Grim Dawn, samma motor. Om jag inte missminner så lirade det till och med bättre på min Core 2 Duo back in the days. (Clockad till 4.0).

Titan Quest suger väl med alla processorer? Har sett youtube klipp där det laggar rejält när folk spelar

Skyrim spelar jag och märkt att jag fått bättre prestanda, men det kan ha med att grafikkortsdrivrutinen har blivit bättre. Dock är det lite upp och ner. Ibland när jag startar spelet så flyter det bättre och andra gånger sämre, men det kan ha med vilka program jag kört innan jag startade spelet

Hoppas på Zen när den kommer för jämnare spelprestanda

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Då är det bars 100 -120 w skilnad och det är inte så mycket i det hela.
Har typ min dator igång när jag spelar eller uppdaterar klubbarna.

Tror folk är för orolig vad dom har i helförbrukning på en spel maskin för man spelar inte 24/7.

Största problemet är att det blir svårare att bygga små tysta burkar osv elkostnader är nog inget problem för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Titan Quest suger väl med alla processorer? Har sett youtube klipp där det laggar rejält när folk spelar

Skyrim spelar jag och märkt att jag fått bättre prestanda, men det kan ha med att grafikkortsdrivrutinen har blivit bättre. Dock är det lite upp och ner. Ibland när jag startar spelet så flyter det bättre och andra gånger sämre, men det kan ha med vilka program jag kört innan jag startade spelet

Hoppas på Zen när den kommer för jämnare spelprestanda

Gav ett exempel på ett spel som trots sin ålder ger moderna flertrådade processorer smisk. Intel presterar klart bättre PGA bättre singletrådad prestanda. Därmed inte sagt att det heller lirar som man tycker det borde ;P

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Hur man än vrider och vänder på det så är t.ex. en i7 6700K bättre än en FX-8350. Betydligt dyrare, visst, men även bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycka och tycka, det är ju bara så?

Permalänk
Skrivet av OlleRehn:
  • För att de inte har någon processor som kan matcha Intel i prestanda/watt

• För att de inte har någon processor som kan matcha Intel i mid-high segmentet

• För att de blir varma som as, drar massa effekt

• För att de släpper en ny processorgeneration (Bulldozer mfl) som är långsammare än den generationen innan (Phenom mfl.)

• För att de flaskar kraftiga grafikkort, typ 980ti, Titan mfl, speciellt i SLI

• För att begagnade Intelprocessorer (typ 2600k, 3770k - som är 4-5 år) för typ 1000 spänn fortfarande är snabbare än de snabbaste AMD)

• För att AMD hajpar sönder deras grejer, mest CPU, innan lansering som sedan visar sig vara "bajs" enligt ovan punkter

• För att det är idioti att köpa en ny AMD, i stället för en begagnad Intel, om man får bättre prestanda med det sistnämnda

Tillfällen man kan köpa AMD, där de faktiskt är helt ok eller jävligt bra:

• HTPC med APU

• Bärbar PC som ska klara lite spelande

• GPU: 7970 aka 280x aka 380x måste ju vara den mest prisvärda och seglivade GPU som gjorts? 290x aka 390x likaså. Bra grejer.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur man än vrider och vänder på det så är t.ex. en i7 6700K bättre än en FX-8350. Betydligt dyrare, visst, men även bättre.

Är kanske inte så konstigt när dom är betydligt nyare och kostar 3 gånger mer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tycker du blandar ihop lite och du väljer känslorna framför fakta. Bara för att AMDs cpuer är ett sämre alternativ så betyder inte det det är samma sak med GPUerna, vilket blir tydligt när man läser tester.

Tror dock att många gör som du, och därför är företag som är bra på marknadsföring tex nvidia, apple så populära. Personligen väger jag olika alternativ mot varandra varje gång jag skall göra ett dyrare inköp.

Förstår vad du menar, fast för mig blir det fakta när jag går från att sitta på en plattform baserad på AMD + Radeon och få en uppfattning, för att sen gå över till Intel + nvidia och känna att jag upplever en rejäl boost i prestanda. Lägger man till all fakta som finns att hitta från tester osv där Intel för det mesta slår AMD och nvidia för det mesta slår Radeon lägger det pusselbitarna på plats för mig.

Exempel: Innan jag bytte till GTX 770 så hade jag ett Radeon HD6950. Känslan jag fick (tystare grafikkort, bättre kvalitet, bättre prestanda i spel m.m) kombinerat med att nvidia's kort i regel alltid presterar bättre i tester sedan dess gör det väldigt enkelt för mig. Med det sagt stämmer inte min uppfattning om detta nödvändigtvis överens med någon annans, men det är anledningen till att jag personligen kommer välja Intel + nvidia sålänge det inte är solklart bättre att inte göra det.

Sen kan man ju inte säga att många väljer nvidia bara för att de är bra på marknadsföring. Kolla vilket prestandatest som helst mellan nvidia och Radeon så ser man vilka kort som presterar bättre. Har jag råd att köpa ett GTX 980 Ti framför ett Fury X så gör jag det alla dagar i veckan för 980 Ti presterar bättre i de flesta tester jag läst.

PS. Förlåt för "wall of text"

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@Viceroy:

Jag har själv en FX8350 som lirar på 4.5 just nu.
Titan Quest är ett spel som suger riktigt redigt på flertrådad prestanda. På sin höjd snackar vi 1½ kärnas användning. Jag har ett 970 och snittar väl 30 fps @ 1920x1080.

Titan Quest/Grim Dawn, samma motor. Om jag inte missminner så lirade det till och med bättre på min Core 2 Duo back in the days. (Clockad till 4.0).

Spelar Titan Quest med en amd athlon x4 840 (kaveri) och ett Radeon 6970, flyter på väldigt bra och ligger närmare 60 fps än 30 fps. Märkligt du ligger så lågt med tanke på att du har betydligt bättre dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Känner att det är dumt att prata om märkena istället för modellerna. När AMD hade långsammare processorer på K5- och K6-tiden så sa folk helt enkelt att själva märket AMD var långsammare. Vilket gjorde att det tog väldigt lång tid innan den stora massan insåg att AMD hade ledningen sedan när AMD gick om. Bättre att prata om modeller. K6 var långsammare än Pentium II. Men Athlon och Athlon 64 ägde på duktigt.
Man vet inte om AMD tar ledningen igen framöver.

Du svartmålar K6
AMD K6 var kanske inte fullt lika snabb som PII i heltal, men K6 var klart starkare än Pentium i heltal. Problemet med K6 var att spel på den tiden använder flyttalsdelen väldigt intensivt då GPUerna inte hade stöd för transform/light på den tiden (de gjorde endast rastrering). Tyvärr sög FPU-delen i K6 (hade själv en rad K6-modeller), den hade ungefär halva IPC mot Pentium på flyttalsdelen.

Idag hade K6 varit väldigt konkurrenskraftig mot PII och klart bättre än Pentium då väldigt få konsumentapplikationer använder FPU-delen speciellt intensivt. Spel kör ju allt flyttalsintensivt på GPUn.

Sedan dröjde det till Athlon XP (första modellen med SSE-stöd, 3Dnow! tog aldrig fart) och Intels övergång till P4 innan man riktigt kunde säga att AMD verkligen var det bättre valet. Bytte själv till AMD just när P4 och Athon XP lanserades.

Folk verkar förträngt sista generation PIII, Coppermine. Det var den första modellen där Intel gjorde det man senare insåg var sin största styrka, överlägsen cache-design. Körde själv väldigt mycket UnrealTournament på den tiden och funderade på Athlon men valde då PIII 866 MHz då den både drog mindre ström (tystare dator), kostade inte jättemycket mer (någon hundralapp) och var faktiskt snabbare än motsvarande Athlon i de flesta spel

Dold text
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker FX serien fått oförtjänt dåligt rykte och spelen dom presterar dåligt i är som sagt baserade på uråldriga spel motorer vilket inte går ihop bra med FX men i tripple A titlar är skillnaden ganska liten och gpu är oftast problemet https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk
så vist går det att spela på FX men ofta i DX9 baserade spel så har intel ibland dubbel fps då man enkelt förklarat har hälften så många cores som är dubbelt så snabb

men i 60fps gaming med singelgrafikkort så är amd bra i dom flesta fall och i dom spel där dom presterar dåligt har man oftast fps så det inte känns sluggigt 45+ om det inte är extrem scenarior som wvw raid i gw2 när 100 pers är på samma ställe och spammar skills ...i övrigt om man sitter i windows så känns inte FX minsta slö och man märker inte skillnaden på i5/i7/fx

sen ang kylning så kommer man ganska långt på en 212a där 4300/4400 mhz oc brukar vara max om man ska hålla sig runt rekommenderad max temp vilket ger en trevlig boost för singelcore prestandan så för lite extra power behöver man inte extra ordinär kylning och nätagg så har jag kört 8320@4400 + 280x oc på ett simpelt 500w agg

Jag säger inte att FX är bästa cpu´n ever men tycker det är förbannat mycket skitsnack av många som inte ens använt dom som skulle bli förvånad över hur pass bra dom presterar i dom flesta fall och vist dom börjar bli lite gamla men hänger med rätt bra än i dag och argument som gamla moderkort o.s.v är rätt oviktiga för även om dom är äldre så är det minimal skillnad i upplevd prestanda i verkligheten

men vet inte om jag köpt en FX idag och för dubbla snabba gpu är dom inte så bra men ett bra grafikkort klarar dom oftast och 8320 + moderkort får man under vad en i5 kostar än så kan vara en skaplig budget deal än idag

FX-modellerna är inte ens vettiga ur pris/prestanda längre, inte ens för spel. En av de saker som faktiskt förbättrades signifikant i Skylake är hur mycket Hyperthreading ger, något som resulterat i att Skylake i3 numera matchar tidigare i5 modeller i många lägen. Skylake i3 är billigare än t.ex. DX-8370 och presterar långt bättre i majoriteten av "vanliga" program och något bättre i spel. Detta även i spel som GTA-V som är relativt bra att använda flera CPU-kärnor/trådar.

Problemet är att hitta tester med Skylake i3, främst med i3-63xx som presterar bättre i spel än i3-61xx tack vare lite större L3-cache. Hittade detta polska test

Finns tyvärr ingen tekniskt rationell anledning att välja en AMD CPU idag. Förstår inte heller de som hävdar att APUerna är en bra match för HTPC, det går ju att använda RPi2/3 som HTPC om man är ute efter lägsta pris. Är man ute efter en starkare modell kostar inte Intel i3 speciellt mycket mer, är långt snabbare i "vanliga" program och har en GPU som är långt mer än tillräckligt för allt utom spel (och en APU går inte heller att använda för spel, har en i7-5775C och inte ens den iGPUn går att använda till något nyare spel ens i "low").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du svartmålar K6
AMD K6 var kanske inte fullt lika snabb som PII i heltal, men K6 var klart starkare än Pentium i heltal. Problemet med K6 var att spel på den tiden använder flyttalsdelen väldigt intensivt då GPUerna inte hade stöd för transform/light på den tiden (de gjorde endast rastrering). Tyvärr sög FPU-delen i K6 (hade själv en rad K6-modeller), den hade ungefär halva IPC mot Pentium på flyttalsdelen.

Idag hade K6 varit väldigt konkurrenskraftig mot PII och klart bättre än Pentium då väldigt få konsumentapplikationer använder FPU-delen speciellt intensivt. Spel kör ju allt flyttalsintensivt på GPUn.

Sedan dröjde det till Athlon XP (första modellen med SSE-stöd, 3Dnow! tog aldrig fart) och Intels övergång till P4 innan man riktigt kunde säga att AMD verkligen var det bättre valet. Bytte själv till AMD just när P4 och Athon XP lanserades.

Folk verkar förträngt sista generation PIII, Coppermine. Det var den första modellen där Intel gjorde det man senare insåg var sin största styrka, överlägsen cache-design. Körde själv väldigt mycket UnrealTournament på den tiden och funderade på Athlon men valde då PIII 866 MHz då den både drog mindre ström (tystare dator), kostade inte jättemycket mer (någon hundralapp) och var faktiskt snabbare än motsvarande Athlon i de flesta spel

FX-modellerna är inte ens vettiga ur pris/prestanda längre, inte ens för spel. En av de saker som faktiskt förbättrades signifikant i Skylake är hur mycket Hyperthreading ger, något som resulterat i att Skylake i3 numera matchar tidigare i5 modeller i många lägen. Skylake i3 är billigare än t.ex. DX-8370 och presterar långt bättre i majoriteten av "vanliga" program och något bättre i spel. Detta även i spel som GTA-V som är relativt bra att använda flera CPU-kärnor/trådar.

Problemet är att hitta tester med Skylake i3, främst med i3-63xx som presterar bättre i spel än i3-61xx tack vare lite större L3-cache. Hittade detta polska test
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/radek/2015/i3_skylake/charts/def/gta5.png

Finns tyvärr ingen tekniskt rationell anledning att välja en AMD CPU idag. Förstår inte heller de som hävdar att APUerna är en bra match för HTPC, det går ju att använda RPi2/3 som HTPC om man är ute efter lägsta pris. Är man ute efter en starkare modell kostar inte Intel i3 speciellt mycket mer, är långt snabbare i "vanliga" program och har en GPU som är långt mer än tillräckligt för allt utom spel (och en APU går inte heller att använda för spel, har en i7-5775C och inte ens den iGPUn går att använda till något nyare spel ens i "low").

Saken är den att med AMDs APUer så kan du spela och allt detta utan en GPU isatt se bara till att ha snabba minnen. men tror man att det blir full gaming i 4k på ultra i nya spel så tror man fel.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det går snabbare att flyga än att simma till Afrika, thanks for stating the obvious.

Skrivet av Yoshman:

Fast det beror på helt vilka spel du kör, Source 2 Dota 2 kör utan problem i högsta på den integrerade. Likaså andra spel, inte alla kör AAA titlar som kräver biffiga kort

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du svartmålar K6

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/radek/2015/i3_skylake/charts/def/gta5.png

Håller med dig att alternativen gör det svårt att motivera ett FX nyköp idag om man inte redigerar video eller nått men t.o.m då kvarstår problemet att men sitter på en sockel som fasas ut och hade nog själv kört i3 skylake i stället p.g.a bra prestanda och låg tdp och man får ddr 4 som passar framtida cpu ....men i en perfekt värld är en FX bra mycket snabbare när alla kärnor rullar fullt ut och är inte en kass cpu även om den skulle behöva vara snabbare per core för spel och kan nog få ett hyfsat lyft i dx 12 titlar ..men faktumet kvarstår att en i3 vinner i dom flesta scenarion men en fx funkar rätt bra att spela på med

Sen ang apu så är det en vettig lösning om man kör enkla spel som dota eller minecraft och liknande för där orkar en apu dra runt det och är en ganska bra lösning för den som vill slö spela lite enkla spel på sin htpc eller ha en enkel dator till ungarna och gpu´n är 25% snabbare i en a8-7600 för 700kr än t.e.x i3 6100 för nästan dubbla priset

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AmdX2:

Saken är den att med AMDs APUer så kan du spela och allt detta utan en GPU isatt se bara till att ha snabba minnen. men tror man att det blir full gaming i 4k på ultra i nya spel så tror man fel.

Är fullt medveten om begränsningarna, även med de snabbast minnen du kan uppbringa så är Intels Iris Pro 6200 (i5-5675C/i7-5775C) snabbare och där har jag rätt bra koll på vad man kan förvänta sig.

Skrivet av Commander:

Fast det beror på helt vilka spel du kör, Source 2 Dota 2 kör utan problem i högsta på den integrerade. Likaså andra spel, inte alla kör AAA titlar som kräver biffiga kort

Skrivet av lord_vasagos:

Håller med dig att alternativen gör det svårt att motivera ett FX nyköp idag om man inte redigerar video eller nått men t.o.m då kvarstår problemet att men sitter på en sockel som fasas ut och hade nog själv kört i3 skylake i stället p.g.a bra prestanda och låg tdp och man får ddr 4 som passar framtida cpu ....men i en perfekt värld är en FX bra mycket snabbare när alla kärnor rullar fullt ut och är inte en kass cpu även om den skulle behöva vara snabbare per core för spel och kan nog få ett hyfsat lyft i dx 12 titlar ..men faktumet kvarstår att en i3 vinner i dom flesta scenarion men en fx funkar rätt bra att spela på med

Sen ang apu så är det en vettig lösning om man kör enkla spel som dota eller minecraft och liknande för där orkar en apu dra runt det och är en ganska bra lösning för den som vill slö spela lite enkla spel på sin htpc eller ha en enkel dator till ungarna och gpu´n är 25% snabbare i en a8-7600 för 700kr än t.e.x i3 6100 för nästan dubbla priset

Visst finns det spel man kan spela med en APU, den poäng jag ville få fram är att den typen av spel fungerar i väldigt nära 100% av fallen precis lika bra på vilken modern iGPU som helst. Minecraft håller sig mellan 30-60 till och med på Skylake Core M där 4 W TDP är en rejäl begränsning när både CPU och GPU ska jobba samtidigt, sonen kör Minecraft på en Broadwell MBA och där verkar det flyta på fint även i multiplayer på rätt stora världar. Minecraft verkar snarare var med CPU-begränsad än GPU-begränsad vilket åter igen gör i3 till ett bättre val.

Väldigt svårt att hitta några tester överhuvudtaget på i3 63xx, tittar man på notebookcheck så verkar AMDs försprång på iGPU sidan krympt rejält (Iris Pro är till och med snabbare, men det är en helt annan prisnivå så skippar den). I spel verkar AMDs 7870K (som kostar ungefär som i3-6300) vara 10-25% snabbare än HD530 i 15 W TDP laptops, skillnaden är mindre med i3-6300 då den dels har större TDP-utrymme (51 W) samt att nästan alla laptops använder DDR3L medan man rimligen väljer DDR4 på ett i3-6300 system om man tänker köra med iGPU.

D.v.s. inte ens spelargumentet är längre en orsak att välja en AMD APU över Skylake i3, framförallt inte när man lägger på att i3 är långt snabbare i "vanliga" program (AMD har inget som i genomsnitt matchar CPU-delen i Skylake i3), har ungefär halv TDP (finns 65 W TDP varianter av APUer, men då sjunker iGPU prestanda) och ungefär samma prislapp på CPUn (moderkort kommer vara lite dyrare, men högt klockade DDR3 är dyrare än standard DDR4).

Vilket är vad jag menade med att det helt enkelt inte finns något teknisk rationell anledning att välja AMD idag, men naturligtvis kan välja AMD det för man "gillar" dem eller av andra icke-tekniska skäl som får en att känna sig bättre.

Av det lilla som läckt ut kring Zen så ser det ut som denna arkitektur mer är en vidareutveckling av Athlon/Jaguar spåret än något annat. Jaguar var i.o.f.s. riktad mot strömsnåla system så absolut prestanda är inte jättehög, men det är i grunden en otroligt balanserad design som presterar väldigt bra givet förutsättningarna (strömsnål design som endast är "2-wide"). Av det som kommit ut om Zen är den i stort sett Jaguar som blivit 4-wide, sedan har AMD naturligtvis jobbat på att få designen att skala förbi 3 GHz (Jaguar passerade sin "sweetspot" strax efter 2 GHz, efter det sköt strömförbrukning iväg rejält).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD har haft CPUer som har varit likvärdiga/bättre än Intel fram till Nehalem.
Sen släpper Intel Sandybridge som är ytterliggare 10% bättre än Nehalem och dessutom klockar riktigt bra.
Jag bytte själv från en Phenom 2 till en 2600K på 4.7GHz skillnaden var enorm.
Varje efterföljande Intel arkitektur har också höjt prestandan ca 3% från den föregående sedan dess.

Vad gjorde AMD då? Jo de släppte Bulldozer som presterade SÄMRE än Phenom 2.
En obalanserad arkitektur med kärnor som inte är kompletta. Konstig fördelning av Cachen.
AMD har i efterföljande arkitekturer förbättrat prestandan dock.

AMDs CPUer är inte dåliga utan det är mer att intel har gjort ett fantastiskt jobb med sina senaste generationer. Uppenbarligen duger AMD bra i Xbox och Playstation 4 också.

Men sanningen är att Intel idag alltid är bättre i krävande spel och applikationer.

Jag tror och hoppas att AMD med Zen tar sig upp på banan igen och om inte blir bättre än intel, hamnar i samma liga. Jag tänker nämligen köpa Zen oavsett för att stödja AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

AMD har haft CPUer som har varit likvärdiga/bättre än Intel fram till Nehalem.
Sen släpper Intel Sandybridge som är ytterliggare 10% bättre än Nehalem och dessutom klockar riktigt bra.
Jag bytte själv från en Phenom 2 till en 2600K på 4.7GHz skillnaden var enorm.
Varje efterföljande Intel arkitektur har också höjt prestandan ca 3% från den föregående sedan dess.

En obalanserad arkitektur med kärnor som inte är kompletta. Konstig fördelning av Cachen.
AMD har i efterföljande arkitekturer förbättrat prestandan dock.

AMDs CPUer är inte dåliga utan det är mer att intel har gjort ett fantastiskt jobb med sina senaste generationer. Uppenbarligen duger AMD bra i Xbox och Playstation 4 också.

Men sanningen är att Intel idag alltid är bättre i krävande spel och applikationer.

Jag tror och hoppas att AMD med Zen tar sig upp på banan igen och om inte blir bättre än intel, hamnar i samma liga. Jag tänker nämligen köpa Zen oavsett för att stödja AMD.

Fungerar bra i PS4 och Xbone? Där håller jag inte med dig...personligen tycker jag att 15-24fps på low samt 720P inte är någon speciellt trevlig upplevelse..men visst för 3000:- får man en hyfsat Netflix maskin Jaguar strular ju med att hålla jämn FPS i 2D spelet ''Broforce'' dippar ner till 15FPS i fullt action =/

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Intel har ju alltid varit bättre går inte att förneka, precis som nvidia vs ati alla år fast nu på sistone verkar amd komma ifatt lite. Dock har ju AMD cpu varit väldigt prisvärda även om dom presterat sämre.

Permalänk
Medlem

Lite Zen info
http://wccftech.com/amd-zen-cpu-8-core-summit-ridge-launching...

The desktop FX CPUs allegedly feature a 95W TDP and eight high performance Zen cores with multi-threading for a total of 16 threads. Zen is said to have extremely competitive single threaded performance according to engineers with knowledge of the chip. Citing more instructions per clock than Intel’s Broadwell and just a smidgen behind Skylake.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleRehn:

De har inte kommit med en ny arkitektur på över fem år och därför presterar de allmänt sämre än Intels motsvarighet? Deras moderkort är antika (sett till datorvärlden) där de är över två generationer bakom Intel. etc. etc.

AMD planerar att göra en återkomst på processormarknaden med Zen någon gång nästa år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Intel har ju alltid varit bättre går inte att förneka, precis som nvidia vs ati alla år fast nu på sistone verkar amd komma ifatt lite. Dock har ju AMD cpu varit väldigt prisvärda även om dom presterat sämre.

Nej intel har inte alltid varit bättre. Så här kunde det se ut:
http://www.anandtech.com/show/1517/9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De har inte kommit med en ny arkitektur på över fem år och därför presterar de allmänt sämre än Intels motsvarighet? Deras moderkort är antika (sett till datorvärlden) där de är över två generationer bakom Intel. etc. etc.

AMD planerar att göra en återkomst på processormarknaden med Zen någon gång nästa år.

Det var väl detta året?

Det skulle ju bli Kaby Lake vs Zen typ...

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Enligt denna sajten så ser det ut att bli lansering utav Zen i oktober 2016
http://wccftech.com/amd-zen-cpu-8-core-summit-ridge-launching....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det var väl detta året?

Det skulle ju bli Kaby Lake vs Zen typ...

Njae... Ryktades om sent Q4 2016 men det ryktas även om papperslansering. Därför tog jag det säkra före det osäkra och skrev nästa år.

Skrivet av thomson:

@Paddanx: Enligt denna sajten så ser det ut att bli lansering utav Zen i oktober 2016

Står inget om det handlar om en papperslansering eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vi får hoppas.
Jag skulle vilja se lite info om sockeln och chipset också, för som det är nu är allt i dunkel, vilket gör ev beslut/planer för ens eget bruk svårt.

Skrivet av Tumnus:

Njae... Ryktades om sent Q4 2016 men det ryktas även om papperslansering. Därför tog jag det säkra före det osäkra och skrev nästa år.

Står inget om det handlar om en papperslansering eller inte.

Tror inte de har råd att vänta till nästa år. Får de inte ut CPUer (kanske inte alla men iaf delar av det) innan julhandel mm så lär inte AMD hålla sig. De är på riktigt tunn is nu, och behöver detta.

Eftersom nya GPUer kommer inhandlas av både NVidia och AMD ägare, så blir det en del nya system och nya CPUer i folks planer också. AMD behöver verkligen den inkomsten...

Men med det sagt så kan du mycket väl (tyvärr) ha rätt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man snart ska lansera AM4 moderkorten då får man nog lite mer inblick

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomson:

Tabellen som den artikeln har där man jämför "issue-width" och "peak-decode-rate" är fel för Skylake, se kapitel 2-2-1

Tabellen ska se ut så här

CPU Microarchitecture

AMD Phenom II / K10

AMD BD/PD

AMD SR/XV

AMD Zen

Intel Skylake

Intel Haswell

Instruction Decode Width

3-wide

4-wide

8-wide

4-wide

5-wide (6-wide vid macro-op fusion)

4-wide (5-wide vid macro-op fusion)

Nu är det väldigt mycket "diminishing returns" på att gå förbi 3-wide i många lägen, något som också märks hos Skylake då IPC inte är jättemycket högre än Broadwell/Haswell. Däremot har det visat sig att hyperthreading ger ganska rejält mycket mer på Skylake än tidigare, skulle därför aldrig köpa en Skylake utan HT.

Edit: sedan anser man tydligen att en modul / två CPU-trådar i BD/PD/SR/XV ska räknas som en kärna här. Anser man att det är två kärnor på modul är både BD/PD och SR/XV 4-wide även om BD/PD delar front-end med andra CPU-tråden i samma modul.

Vad man inte ser i denna tabell är att BD/PD/SR/XV endast har 2 ALU / 2 mem-load per CPU-tråd (store kräver en ALU+en mem-pipe) vilket är en stor förklaring till den låga IPC man fick.
Phenom II har 3 ALU / 3 mem-load/store
Zen har 4 ALU / 2 mem-load/store
Haswell/Skylake har 4 ALU / 1 mem-store + 2 mem-load/store

d.v.s. Zen kan utföra dubbelt så många aritmetiska operationer per kärna och cykel som BD/PD/SR/XV! Zen har dock lägre kapacitet för minnesoperationer än Haswell (samma kapacitet som Sandy/Ivy Bridge), ska bli intressant att se om och hur det påverkar prestanda i faktiska applikationer. Finns många heta debatter redan om att 2:1 (ALU/mem) är en dålig balans för en CISC CPU, AMD har alltid kört 1:1 tidigare och Intel har i alltid kör 1:1 eller (X+1):X (en mer ALU än mem).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänk om AMD hade släppt en krympt Thuban istället med IPC förbättringar, stars (Llano APU, 32nm) matchade ju Phenom 2 clock for clock utan att ha någon L3 cache t.ex. Hade varit riktigt intressant å se hur en 6-8 core krympt Thuban presterat med en stor L3 cache.