Intel Cannonlake på 10 nanometer planerad till tredje kvartalet 2017

Permalänk
Melding Plague

Intel Cannonlake på 10 nanometer planerad till tredje kvartalet 2017

Till hösten 2016 lanserar Intel arkitekturen Kaby Lake som tar vid efter Skylake och ett år därefter anländer Cannonlake, som blir först ut på 10 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar nog på 5 nm innan det blir dags för uppgradering

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Kan komma nyheter om 5 nm redan till slutet av nästa vecka känns det som, 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Undrar hur långt man kan ta detta med krympning?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xiqt:

Undrar hur långt man kan ta detta med krympning?

Intels nuvarande ansats verkar vara att 10 nm är den sista noden man kan göra på kisel, för att komma under detta måste man titta på andra material. Problemet är att det inte finns något material som idag kan mäta sig med alla de trevliga egenskaper som kisel har för kretstillverkning, framförallt tillgång och komplexitet för bearbetning som är fördel för kisel. Detta läser jag som: "man kan gå under 10 nm men det kommer inte bli billigt".

Givet vad vi vet idag verkar 5 nm vara slutpunkten, efter det finns idag överhuvudtaget ingen känd teknik (vad jag sett/hört/läst).

Transistorer som är mindre än 7 nm kommer behöva kompensera för Heisenbergs osäkerhetsrelation då man får problem med tunneleffekter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet vad vi vet idag verkar 5 nm vara slutpunkten, efter det finns idag överhuvudtaget ingen känd teknik (vad jag sett/hört/läst).

Riktigt kul period att leva idag måste jag säga.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels nuvarande ansats verkar vara att 10 nm är den sista noden man kan göra på kisel, för att komma under detta måste man titta på andra material. Problemet är att det inte finns något material som idag kan mäta sig med alla de trevliga egenskaper som kisel har för kretstillverkning, framförallt tillgång och komplexitet för bearbetning som är fördel för kisel. Detta läser jag som: "man kan gå under 10 nm men det kommer inte bli billigt".

Givet vad vi vet idag verkar 5 nm vara slutpunkten, efter det finns idag överhuvudtaget ingen känd teknik.

Kanske offtopic men innebär detta att det i större utsträckning kommer sluta med fler cpus på moderkorten istället? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Frågan är vad som kommer efter Goldmont. Diamont?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Kanske offtopic men innebär detta att det i större utsträckning kommer sluta med fler cpus på moderkorten istället? :/

Beror på tidshorisont, användningsområde och naturligtvis vad som händer kring teknik för programutveckling. Det normala för servers är ju redan idag två CPU-socklar, men då det finns enskilda CPU-modeller men över 20 kärnor redan idag (och AMD har en 32-kärnor modell och Intel en 28-kärnors på ingång) tror jag det dröjer ett tag innan vi ser flera CPUer på skrivbordet.

Möjligen kan man tänka sig att high-end riggar utrustas med två högre klockade CPUer med lite färre kärnor. Finns redan idag en speciell variant av Xeon E5/E7 med 140-165 W TDP och lite färre kärnor (4-12 kärnor) än "normalmodellerna" i samma prisklass som är tänkt för laster där man främst kan skala med enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nice, synd att priserna kommer vara fortsatt höga eftersom Intel konkurrerar mest med sig själv.
Bör innebära bättre batteritid och kraft för mobiler och bärbara och mer kraft för stationära.

Frågan är nu, dröjer det ett, två eller tre år innan grafikkortstillverkare kommer ikapp?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tick tock modellen känns dock fortfarande högaktuell på gpus nuförtin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tick tock modellen känns dock fortfarande högaktuell på gpus nuförtin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Tog ju ett par generationer av kort för att gå ifrån 28nm.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet vad vi vet idag verkar 5 nm vara slutpunkten, efter det finns idag överhuvudtaget ingen känd teknik (vad jag sett/hört/läst).

CPU på Grafen är väl det som kan komma härnäst. år 2022 ryktas det om.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jasså? Tog ju ett par generationer av kort för att gå ifrån 28nm.

Det var för att både nvidia och AMD hoppade 20nm av kostnadsskäl, det lönade sig helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Mnh, får se ifall min 2500K håller 1,5 år till då. Förhoppningsvis räcker det med ett uppsving av GPU'n till hösten (Pascal) för att burken ska hänga med tills dess.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det var för att både nvidia och AMD hoppade 20nm av kostnadsskäl, det lönade sig helt enkelt inte.

Snarare så att TSMC aldrig lanserade en variant av 20nm som lämpade sig för den typen av högprestanda-produkter. Deras 16nm är ju i princip 20nm + Finfet av vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Mnh, får se ifall min 2500K håller 1,5 år till då. Förhoppningsvis räcker det med ett uppsving av GPU'n till hösten (Pascal) för att burken ska hänga med tills dess.

Så länge jag ej gör något annat samtidigt räcker min i5 2500k fortfarande till spel.
MEn om jag vill streama något genom typ twitch och spela typ dota så ligger jag
Under 120 fps och twitch drar typ 25% cpu för mig i 720p 60 fps.

Jag känner att min ej orkar med längre och hoppas nu att amds Zen
Är något att hänga i granen annars blir det jobbigt för mig dåin cpu känns
För klen för vad jag använder den för x )

Permalänk
Avstängd

Jag uppgraderar tidigast 2017, låter lovande.

Permalänk

Hmm, om man räknar med att en kiselatom är 420 pm i diameter (baserat på Van der Waals radie) så går det ca 24 atomer på 10 nm. Inte så konstigt att det börjar ta stopp nu...

Permalänk

Känns ju allt mer synd att black friday inte är en stor grej här och att man får så stora problem med tullen om man importerar från USA. Annars vore det ju trevligt med nylanserade grafikkort som troligtvis hunnit droppa lite och new cpus från både intel och amd att välja mellan

Permalänk
Inaktiv

Ekonomins lagar har nog haft större påverkan än fysikens.

De har visserligen ökat sin forskningsbudget som Sept. 30, 2011 var 2.14B till 2.927B, Sept. 30, 2015 men det är den totala forskningsbudgeten som innefattar alla nya grenar av mobila plattformar vilket borde kräva mer pengar att starta upp.
Deras forskningsbudget för desktop måste därför ha sänkts ganska ordentligt. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det ganska förståeligt. Det är en avdelning där de på senare år varit tämligen ohotade från AMD och ändå sett en sjunkande försäljning.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja något från Intel som utmanar Raspberry Pi.
Nej inte en Avaton för 6000 kr, eller Quark eller Galileo.
Ett billigt multi-core SoC med Wi-Fi och Bluetooth för hundralappar.

Jag undrar vad som ska göra efter 10 nm. Om dom kan gå ner krympa mer.
När dom ska överge nuvarande kiselteknik och/eller göra något banbrytande, ett teknikskifte.

Permalänk
Medlem

Och med tredje kvartalet 2017 menar de tidigast sommaren '18 med faktiskt försäljning tar farten först vid hösten.

Permalänk
Medlem

Intel behöver inte stressa. De har ingen konkurrens.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels nuvarande ansats verkar vara att 10 nm är den sista noden man kan göra på kisel, för att komma under detta måste man titta på andra material. Problemet är att det inte finns något material som idag kan mäta sig med alla de trevliga egenskaper som kisel har för kretstillverkning, framförallt tillgång och komplexitet för bearbetning som är fördel för kisel. Detta läser jag som: "man kan gå under 10 nm men det kommer inte bli billigt".

Givet vad vi vet idag verkar 5 nm vara slutpunkten, efter det finns idag överhuvudtaget ingen känd teknik (vad jag sett/hört/läst).

Transistorer som är mindre än 7 nm kommer behöva kompensera för Heisenbergs osäkerhetsrelation då man får problem med tunneleffekter.

Bra inlägg men... say what?!
Flesta av oss kliar oss i huvudet ändå

Om nu detta är så tycker jag det är konstigt att inte Intel mjölkar varje nog betydligt mer än de gör. Ingen kommer ju betala mer än CPUerna kostar idag, för typ samma prestanda (om man då får stora problem tex).

Vi får väl se vf som sker

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Bra inlägg men... say what?!
Flesta av oss kliar oss i huvudet ändå

Om nu detta är så tycker jag det är konstigt att inte Intel mjölkar varje nog betydligt mer än de gör. Ingen kommer ju betala mer än CPUerna kostar idag, för typ samma prestanda (om man då får stora problem tex).

Vi får väl se vf som sker

Fast är inte konstigt, Intel överlägset största konkurrent just nu är deras egna äldre modeller. Man måste driva på utvecklingen för att driva sin egen försäljning, något som fungerar sådär på skrivbordet då man slagit i en vägg vad det gäller enkeltrådprestanda. Däremot så har server-CPUer i princip följt den gamla trenden att ungefär dubbla prestanda vartannat år, men då genom fler kärnor och allt mer avancerade funktioner kring I/O. Mobilsidan har också haft en fantastisk utveckling, största klivet var 22 nm med FinFET (Haswell drar ungefär 1/20 så mycket i aktiv "idle" än tidigare) men även 14 nm gav en del hos t.ex. Core M.

Till en allt större del ser nog AMD och Nvidia samma problem då man fastnat på 28 nm så länge, försäljningen minskar då man inte kan skapa produkter som är tillräckligt mycket bättre än vad kunderna redan har. GPU-sidan är ändå mer tacksam för nodkrympningar då 3D-beräkningar skalar väldigt väl med antal stream/CUDA/EU-"kärnor". Enda frågetecknet här är hur perf/W kommer skala, från 28 -> 14/16 nm lär det bli en fin förbättring tack vare FinFET men frågan är vad som händer i nästa steg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Riktigt kul period att leva idag måste jag säga.

Jag vet inte var jag ska börja...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Coolt

Verkar riktigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

försäljningen minskar då man inte kan skapa produkter som är tillräckligt mycket bättre än vad kunderna redan har.

Otroligt många här förstår inte detta enkla faktum, vilket ständigt avspeglas i bl.a. diverse kommentarer om Intel/Nvidia som mörka imperier som håller på att ta över datorvärlden genom sin dominans. Utvecklar de inte tillräckligt attraktiva uppföljare på sina produkter så sjunker försäljningen, och ökar de priserna så sjunker försäljningen.

Permalänk

Ska bli spännande och se när dom inte kan gå lägre, vad intel ska hitta på sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar