Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU eller GPU?

Tjäna! Jag börjar få fps drop på cs, går från stabilt 200 till 30 i några minuter dåodå. Ska man uppgradera processor eller grafikkort? Vilket isåfall?
Min dator:
i5 4460 3,2ghz
Gtx 760 1,5gb
1tb hårddisk

Tacksam för svar <3

Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Om du går från 200 -> 30 så lär du nog snarare kolla alla temperaturer och ta en funderare...

Permalänk
Medlem

Prova att damma ur datorn och lägg ny kylpasta på din CPU.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

"I några minuter" - ja då är definitivt något knas.
Temperaturer?
Eller något annat program som körs i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Dra ner detta program och se tempen

Openhardware monitor

felstavat
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: ska kolla det. Tack

Permalänk
Medlem

@Imaculent: det har börjat den senaste månaden. Ska kolla tempen. Lite knas är det garanterat.

Permalänk

@C0zmoz: kan vara så att du har aningens för mycket damm i datorn.

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

Yes. Ska bara hitta ett smart sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

Men som svar på din fråga: Uppgradera till SSD.
Sen grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av C0zmoz:

Tjäna! Jag börjar få fps drop på cs, går från stabilt 200 till 30 i några minuter dåodå. Ska man uppgradera processor eller grafikkort? Vilket isåfall?
Min dator:
i5 4460 3,2ghz
Gtx 760 1,5gb
1tb hårddisk

Tacksam för svar <3

Dessa datorer brukar däremot ha problem med överhettning, min granne har samma delar, du kan kolla upp ifall du har fler fläktplatser i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

@gylldevik: tack för tipset ska checka det

Permalänk
Medlem

Uppgradering! CPU eller GPU?

Hej. Jag har funderat på att börja edita csgo. Har i nuläget 100-200 fps när jag spelar. Men när jag recordar laggar det. Vet inte vad jag ska uppgradera. Kan lägga 3000-3700kr.
Mina delar:
Intel Core i5 4460 3,2ghz
Geforce GTX 760 1,5gb
1tb + 120gb ssd.
Tack för svar!

Permalänk
Entusiast

Definitivt grafikkortet.

Om det stämmer att du har ett 1.5GB "GTX 760" så innebär det dessutom att det inte riktigt är ett äkta GTX 760 som bara kommer i 2GB och 4GB-varianter utan en nedbantad version som säljs med förbyggda, överprisade datorer från HP till exempel.
Jag beklagar sorgen (köpet)

Men processorn är i alla fall duglig och nätagget borde ändå klara ett hyfsat strömtörstigt grafikkort men det är ju förmodligen inte något att hänga i granen precis.
Skulle du kunna öppna upp datorn och kolla på nätagget för säkerhets skull?

Men förutsatt att nätagget är av hyfsad kvalitet så skulle jag rekommendera ett R9 390.
Man kan sammanfatta det som så att det spelar i samma liga som GTX 970 men kostar ofta lite mindre och presterar aningen bättre över lag.
GTX 970 drar bland annat mindre ström dock och går ofta lite tystare, men ett R9 390 kan absolut vara tyst också om man väljer rätt modell (Typ Sapphire).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0zmoz:

Hej. Jag har funderat på att börja edita csgo. Har i nuläget 100-200 fps när jag spelar. Men när jag recordar laggar det. Vet inte vad jag ska uppgradera. Kan lägga 3000-3700kr.
Mina delar:
Geforce GTX 760 1,5gb
1tb + 120gb ssd.
Tack för svar!

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0zmoz:

Mina delar:
Geforce GTX 760 1,5gb
1tb + 120gb ssd.
Tack för svar!

Jag vet inte mycket om CS-go men vart skulle nytt grafikkort hjälpa att inspelning inte laggar? Kan det bero på att du spelar in till mekanisk hårddisk där även CS-go ligger? Eller orkar inte CPUn helt enkelt? Om du kollar CPU-load med inspelning och utan inspelning, ligger CPU load väldigt hört när du spelar in? Eller är det HD-load som ligger och slår i taket?

Remote system monitor från Trigone brukar jag använda för att kolla temp och load på mina datorer. Då kan du göra som vanligt och ha koll på detta från en extern enhet, telefon/surfplatta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blade80:

Jag vet inte mycket om CS-go men vart skulle nytt grafikkort hjälpa att inspelning inte laggar? Kan det bero på att du spelar in till mekanisk hårddisk där även CS-go ligger? Eller orkar inte CPUn helt enkelt? Om du kollar CPU-load med inspelning och utan inspelning, ligger CPU load väldigt hört när du spelar in? Eller är det HD-load som ligger och slår i taket?

Remote system monitor från Trigone brukar jag använda för att kolla temp och load på mina datorer. Då kan du göra som vanligt och ha koll på detta från en extern enhet, telefon/surfplatta.

Mjo jag håller i och för sig med om det här också, på vilket sätt "laggar" det, @C0zmoz?
Låg FPS eller tydliga hack?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: ska kolla det. Tack för förslaget!

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: 500W e nätagget

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: vet inte hur man ska beskriva. Det liksom hackar, inte superlagg. Men det smått hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0zmoz:

@Uzanar: vet inte hur man ska beskriva. Det liksom hackar, inte superlagg. Men det smått hackar.

Som sagt, kolla load på olika delar, CPU, GPU, Hårddisk, Systemet generellt kanske.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@C0zmoz:

Denna
https://www.inet.se/produkt/5411496/sapphire-radeon-r9-380x-4...

eller denna
https://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4g...

skulle passa din dator perfekt... båda kräver att du har 500W PSU minst, finns andra bättre kort som 390 samt 390x men då är den rekommenderade PSU effekten på 750W minst.

Om du vill köra med ett NVIDIA kort så passar ett sådant kort perfekt också...
https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

eller denna...
https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-...

Lycka till!

MVH

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Tacktack, kör nog på 970

Permalänk
Medlem

@RaBlack: tror du jag kan recorda om jag tar 970 kortet?

Permalänk
Medlem

Hur skulle ett nytt grafikkort hjälpa? Pengarna i sjön, grafikkortet påverkas inte av inspelningen.

Börja med att kolla temperaturer, och så att du inte har några virus.

Testa att sänka inställningarna till lägsta och kolla vad du får för fps.

Sen kanske du kan spela in på något annat sätt? Kolla t.ex. upp Nvidia Shadowplay och Intel Quick Sync.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

CS:GO Är i stort sett bara processor krävande. Om du ska spela in medans du spelar så hade jag upgraderat till en i7:a.

Om du ser min dator i sign så har jag runt 400-500 fps. även fast jag sitter på ett 980ti eller ett 750ti som jag har i min andra dator så grafikkort i CS spelar inte så stor roll. Du vill helst ha en snabbare processor.

Permalänk
Medlem

@Makaveli1: vilken rekommenderar du? har ett 760 1,5gb. Ä det bra nog?

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du när du spelar in??

Och det stämmer inte helt med vad en del säger att det bara belastar CPU vid inspelning.Man kan sätta så att ditt Nvidia sköter det med NVSENC som ditt grafikkort stödjer.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz