Fredagspanelen 113: Pascal får GDDR5X, Oculus Rift lanseras och Playstation 4.5

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 113: Pascal får GDDR5X, Oculus Rift lanseras och Playstation 4.5

Nya grafikkort, färska spelkonsoler och den virtuella verkligheten som blev verklig. Detta och mycket mer i veckans avsnitt av Fredagspanelen med Jonas och Jacob.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt, då var kvällen räddad

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Tack för att ni äntligen berättar varför Emil inte har varit aktuellt under detta årets fredagspaneler.

Man har funderat länge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

HAH! Äntligen börjar Sony inse att dom inte kan slåss med PC'n hela tiden för det stagnerar utvecklingen och det innebär att dom helt enkelt inte kan sälja lika mycket som dom borde kunna med en miniatyrdator som PS alltså är.

Skönt att höra att Sony VR skall in på PC marknaden. Det blir bara bättre för alla egentligen.
Och att dom nu skall hotta upp PS4'an. Det slog genast hål på standardargumentet "jag köper en konsoll som kommer fungera till alla spel i 7-10 år".
Det kommer inte längre vara så och spelen kommer åter igen att kunna växa fritt (eller iaf friare) mot mer ögongodis, fysik och större världar.

Nu fattas bara att Sony slänger till en mus och ett tangentbord också så har dom i princip vunnit marknaden för billiga och små hemdatorer. Steam PC släng er i väggen?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

tack nice! denna ska avnjutas framför tvn till en härlig amerikansk pizza med extra ost ikväll tänkte jag !

Permalänk
Avstängd

YouTube länk

Permalänk
Snusfri

Fredagspanelen på 40" med iskall Sprite är fint det

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

En sammanfattad version av Fredags panelen vore inte helt fel. En halvtimme nejtack!

Varför finns inte "CAT IN A BOX" som allergifri katt ?? :(. Hade förväntat mig att den valmöjligheten skulle finnas via införlivningen av Webbhallens beslut av att sälja skräddarsydda kattalternativ.
Då jag är allergisk blir det ingen.

Permalänk

Vill så gärna ha Jacobs tröjja!!! vart kan man köpa en sådan ?

Permalänk
Medlem

@Vangen: missade det, vad var anledningen?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

Fuck yeah.

Permalänk
Avstängd

Jacob DU ÄR GRYM!!

Tack för ännu en fullspäckad fredagspanel!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Vad är HBM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshifavorite-94:

En sammanfattad version av Fredags panelen vore inte helt fel. En halvtimme nejtack!

Fredagspanelen är ju dock en sammanfattning av 2 veckors nyheter så det blir lite svårt
Du kan ju alltid kolla beskrivningen på Youtube-videon och spola fram till det du tycker verkar intressant (Det finns timestamps).

Skrivet av bsk!:

Vad är HBM?

Skickades från m.sweclockers.com

Varsågod: https://www.youtube.com/watch?v=79x7HuDPDlU

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Jakob är skitbra! Riktigt kul att se honom i rutan! Jag tycker han har utvecklats enormt sedan hans första fredagspanel så all kudos till honom! Samtidigt saknar jag Emil för även han var riktig rolig att se, speciellt för hans ibland ironiska ton när han skämta.

Det ultimata vore om alla tre ställde upp men såklart det skulle bli lite rörigt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Och att dom nu skall hotta upp PS4'an. Det slog genast hål på standardargumentet "jag köper en konsoll som kommer fungera till alla spel i 7-10 år".

Inte nödvändigtvis.

Ang PS VR, det enda de sa var att de inte helt avfärdade idén men att de nu satsar helt på PS. Att få det till att PS VR är på G till PC är nästan en bedrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar Jacob skarpt och han blir bara bättre och bättre för varje avsnitt.
Dock får ni gärna ta in Emil som gäst eller någon annan också för den delen då det alltid är kul med lite varian på folk som visas upp i rutan.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Tack för denna fredagspanel alltid lika roligt

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk

Kul fredags panel

Märks att Jacob blir mer och mer van att stå framför kameran. Men va inte rätt för att kolla in i kameran och prata

Ps: Det är markant skillnad från första videon Jacob var med i. Utmärkelse på ingång till Jacob!

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk

När Emil är tillbaka så kan man börja kolla igen...

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skrivet av AshyStyle:

När Emil är tillbaka så kan man börja kolla igen...

Jag tycker fredags panelen har blivit bättre nu. Jacob är bra

Permalänk

Vad tycker folk om UWP egentligen? Själv har jag väldigt lågt förtroende för att Microsoft kan göra något bra av det. Tycker inte Windows Store fungerar speciellt bra på windows 10 idag, och med tanke på utbudet för windows phone verkar inte utvecklare speciellt sugna på att bygga till en plattform från Microsoft.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Skulle man inte kunna lägga upp klippet som podcast? Lyssnar mycket när jag jobbar. Kläm in lite reklam för att finansiera, jag bryr mig inte.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

När Emil är tillbaka så kan man börja kolla igen...

Du kan ju lyssna på 99mac senaste pod.
Där är Emil med och diskuterar surfplattor 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Vad tycker folk om UWP egentligen? Själv har jag väldigt lågt förtroende för att Microsoft kan göra något bra av det. Tycker inte Windows Store fungerar speciellt bra på windows 10 idag, och med tanke på utbudet för windows phone verkar inte utvecklare speciellt sugna på att bygga till en plattform från Microsoft.

Jag tycker det vore bra om Windowsstoren blev stor. Det förutsätter dock att inte alla program behöver vara kompatibla med mobiler också, då det ger värdelöst UI på PC.

Jag tycker nämligen att det skulle vara väldigt skönt att slippa program som gör vad de vill i datorn. I UWP sandboxas ju programmen, vilket jag tycker är väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Paronfesken:

Skulle man inte kunna lägga upp klippet som podcast? Lyssnar mycket när jag jobbar. Kläm in lite reklam för att finansiera, jag bryr mig inte.

hit, klistra in url'n till YouTube-klippet välj valfritt ljud-format och viola, så kan du ladda ner det som ljudklipp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag tycker det vore bra om Windowsstoren blev stor. Det förutsätter dock att inte alla program behöver vara kompatibla med mobiler också, då det ger värdelöst UI på PC.

Jag tycker nämligen att det skulle vara väldigt skönt att slippa program som gör vad de vill i datorn. I UWP sandboxas ju programmen, vilket jag tycker är väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes! Precis det här är jag också väldans intresserad av!
Jag är lite orolig att diskussionen kommer fortsätta att mest fokuseras på negativa grejer kring uwp istället för det här medsandboxingen vilket verkligen är en jättebra grej för användarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av THB:

hit, klistra in url'n till YouTube-klippet välj valfritt ljud-format och viola, så kan du ladda ner det som ljudklipp.

Jo men det ska ju göras också, enklare om redaktionen gör det så kan vem som helst ladda ner med RSS automatiskt med tex en podcast app. Motiveringen är att de kan tjäna pengar på det med reklamklipp inlagt förslagsvis i början.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Paronfesken:

Jo men det ska ju göras också, enklare om redaktionen gör det så kan vem som helst ladda ner med RSS automatiskt med tex en podcast app. Motiveringen är att de kan tjäna pengar på det med reklamklipp inlagt förslagsvis i början.

Absolut, men eftersom vad jag förstått det så finns det inga planer på det för närvarande och då är ju denna lösning iaf användningsbar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning, suveränt! Jacob & Jonas - nya Fredagspanelen-dreamteam.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg