Permalänk
Medlem

Tysta en äldre maskin

Vet inte riktigt vilket forum denna fråga passar bäst i, då jag inte riktigt vet vilken komponent som är boven...

Jag har en maskin som prestandamässigt är fullt duglig för min del, även om den har några år på nacken. Det enda problem jag upplever är bullernivån. Har inte helt klart för mig vad som väsnas, och då jag köpt hela datorn ihopsatt som den är, har jag inte så god koll på var del för sig. Nedan följer datorn hårdvaruspec:

  • MSI P67A-GD55 REV B3

  • 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

  • Intel Core i7 2600K 3,4GHz

  • Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE

  • OCZ SSD Vertex3 120GB

  • Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB

  • Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

  • Fractal Design Define R3, Svart

  • Corsair TX 850W 80+

Min magkänsla är att det är chassit som står för det mesta av oväsnet. Grafikkortet trodde jag var kopplad till vattenkylningen, men det verkar endast vara CPU:n som är. Grafikkortet i sig verkar vara passivt kylt, vilket jag misstänker ställer höga krav på luftflödet i lådan.

Min fråga är som följer. Hur tystar jag denna dator på bästa sätt? Byta chassi? Kan jag vattenkyla grafikkortet och därmed kunna dämpa chassifläktarna? Andra ideer?

Permalänk
Medlem

Ibland kan det hjälpa med rengöring av fläktar, kan vara en god början.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@johey: Att vattenkyla ett sådant simpelt grafikkort, är en kostsam historia. Att koppla på en radiator till i det chassit, lär inte dra ned ljudnivån. Jag skulle kika på t.ex. Define S eller R5, som har bättre ljuddämpning än ditt nuvarande. Sedan kanske byta ut originalfläktarna till någonting från Noctua. Oftast är en ordentlig kylare + fläkt för CPU tystare än ditt nuvarande kylarblock. Jag skulle dock lägga pengarna mot ett nytt chassi och andra fläktar, även om de som följer med är rätt bra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fractal design R3 är ljuddämpat. så det är inte problemet.

2 saker du bör kolla på, i den ordning som skrivs:

1) damm, kolla alla fläktar (chassifläkt fram, fläkten som sitter på radiatorn som kyler CPU'n, samt dubbelkolla ditt grafikkort efter damm på kylflänsarna) sitter det mycket damm så behöver det blåsas rent, detta görs enklast med tryckluft på burk.

2) vilket varvtal samt temperatur du har på din processor (och eventuellt grafikkort om den har en fläkt). Om temperaturen är låg vid spel/surf/redigering eller vad du nu gör med datorn i huvudsyfte kan du eventuellt ställa ner fläktarna till lägre varvtal.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Du kan tekniskt sett vattenkyla grafikkortet, absolut - men du behöver hitta ett vattenblock som är designat för att skruva på den modellen av grafikkort du har, skaffa en till pump med tuber och lite annat jox (om du inte har en CPU-anordning som går att skruva isär och förlänga, det är inte skitvanligt) och överlag så lägger du bara till fler problem typ.

Såhär hade jag gjort i ett R3, hade ett sånt innan. En av dessa två, helst den högra ifall slangarna på H50 är tillräckligt långa (vet inte, aldrig haft en sån). Ingen ingenjörs-ritning direkt men du fattar haha. Passivt kylt grafikkort borde tjäna ganska mycket på in-take i sidopanelen, och det finns 140mm-fläktar som monterar på 120-fästen.

Angående fläktar är det 120mm i fram och bak på R3, kolla på t.ex. Noctua NF-F12 eller liknande, tror de bjuder på voltdämparkablar till och med. Annars kan du skaffa en billig fläktkontroller och sätta allting i, så att de går direkt på PSU:n och har ett litet vridreglage på fram/baksidan för hastighet.

Fläktarna du får med R3 är inte dåliga direkt, det som skulle göra mest skillnad är själva layouten och (för mig iaf) gjorde sidopanelens fläkt en jävla skillnad på kylning av grafikkort.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@johey: Att vattenkyla ett sådant simpelt grafikkort, är en kostsam historia. Att koppla på en radiator till i det chassit, lär inte dra ned ljudnivån. Jag skulle kika på t.ex. Define S eller R5, som har bättre ljuddämpning än ditt nuvarande. Sedan kanske byta ut originalfläktarna till någonting från Noctua. Oftast är en ordentlig kylare + fläkt för CPU tystare än ditt nuvarande kylarblock. Jag skulle dock lägga pengarna mot ett nytt chassi och andra fläktar, även om de som följer med är rätt bra.

att byta chassi och chassifläktar är nog det som gör minst skillnad om det inte är något som är fel på fläktarna i fråga, komponenterna som cpu-kylaren, grafikkortsfläkten, nätagget och hårdisken är mer värt att gå på först.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
99:e percentilen

En tyst luftkylare låter mindre än din H50, så köp en Noctua-kylare om du vill ha riktigt tyst CPU-kylning.

Ditt nätagg kan också vara en bov i dramat, ty de har ofta ljudliga fläktar.

Chassit per se låter ju ingenting, men dess fläktar kanske gör det.

Det kan också vara värt att slänga ut skrammeldisken och köra ren SSD.

Ett enkelt sätt att ta reda på vad som låter mest är att koppla ur olika fläktar en efter en.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Så som jag hade på känn är det sannolikt chassit som är boven i dramat. Rengöra fläktarna är förstås aldrig fel. Ska prova det först. Det låter dock mer som sus av luftflödet än obalans, men man vet ju aldrig ändå.

@Dreijer nämner Define S och R5. Är det hugget som stucket eller är den ena bättre än den andra? Jag gissar att nätdelen med fördel kan återanvändas om jag byter chassi?

S är inte så dyr på Netonnet. Kommer detta med bra fläktar eller menar ni att jag ska byta ut dem?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Edit: Oj vad många svar som hann ramla in under tiden jag skrev mitt. Tackar som ödmjukast! Ska läsa igenom varje och begrunda noggrant, samt utföra föreslagna tester som inte involverar utbyten.

Kom inte ihåg att Sweclockers var SÅ aktivt.

Permalänk
Medlem

Allt kan stoppas i vilket chassi som helst med stöd för den storleken på moderkort. ATX heter den, den är vanligast.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Innan du köper något nytt:

Testa att städa ur.
Testa att stoppa fläktar för att se om det är någon specifik som låter mer

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte så svårt att ta reda på vad som låter, koppla bort allt som rör sig och anslut sedan en sak i taget och lyssna hur den prylen påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan.. att vattenkyla det vore inte lönt. Ang passivkylningen på kortet så brukar det räcka med ett lämpligt flöde runt om kortet. Men de är ofta låg-effekt kort eftersom de är passiva, så det borde inte vara så stort problem.

Tror det första du måste göra är att identifiera vad det är som låter. För fläktar mm kan låta, men de kanske låter på ett sätt som inte stör
Mer troliga är det pumpen i CPUns vattenkylning som är till åren och börjar låta eller/och HDDn som börjat vibrera, vilket de gör när de blir gamla. Alt är någon chassifläkt boven om kullagren är slut, men då brukar de skaka rätt kraftigt.

Så börja med att sätta fingret på dessa när de är igång och se om du kan känna vibrationer. Kan du det så har du troligen en felkälla iaf. Som någon föreslog så är bra luftkylare ofta tystare vid låg last än vattenkylning med kompaktkylare. De kräver dock bra flöde i lådan för att fungera bra.

Om CPUn din inte är överklockad så räcker en hederlig CM 212 EVO kylare långt och de kostar inte så mycket som noctuas, utan ca 300kr kommer du undan med. Är den överklockad lär du behöva lite mer kylning om du ska hålla ljudnivån bra dock, men ofta räcker det med att sätta på en fläkt till på denna, med högt statiskt-tryck, och köra båda i lågvarv och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Tack för snabba svar!

Så som jag hade på känn är det sannolikt chassit som är boven i dramat. Rengöra fläktarna är förstås aldrig fel. Ska prova det först. Det låter dock mer som sus av luftflödet än obalans, men man vet ju aldrig ändå.

@Dreijer nämner Define S och R5. Är det hugget som stucket eller är den ena bättre än den andra? Jag gissar att nätdelen med fördel kan återanvändas om jag byter chassi?

S är inte så dyr på Netonnet. Kommer detta med bra fläktar eller menar ni att jag ska byta ut dem?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Edit: Oj vad många svar som hann ramla in under tiden jag skrev mitt. Tackar som ödmjukast! Ska läsa igenom varje och begrunda noggrant, samt utföra föreslagna tester som inte involverar utbyten.

Kom inte ihåg att Sweclockers var SÅ aktivt.

Hej jag bytte från ett R3 till just ett Define S och R3:an är tystare Define S saknar ljuddämpning i fronten helt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

För mig så var nätaggregatet (Corsair TX 850 V2) skyldig för 80% av oljudet från min dator. Bytte fläkten från en 140mm no-name-fläkt till en 140mm Noctuafläkt och vips så var all oljud borta.

Att skaffa ett nytt chassi är en rätt så ful lösning till problemet då man bara till en viss nivå reducerar ljudkällans inverkan. Man tar inte itu med källan till oljuden, vilket skulle vara optimalt. Testa att rulla ett A4-papper till ett rör och lyssna på de olika fläktarna i chassit för att identifiera oljudskällor. Försök sedan att åtgärda dessa på olika sätt, bl.a. genom att begränsa fläkthastigheten men om det behövs - Nya, tystare fläktar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kan inflika med att som ovan säger, så kan ett äldre PSU låta en del. Jag kör med TX 650 och det är ganska högljutt. Gick även från en liknande vattenkylning (gammal, från 2011) till ett Noctua NH-D14, och skillnaden var enorm.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

till din 2600K kan du utan problem gå över till riktigt blaffstor tornkylare om du känner för det och köra den halvpassivt dvs att den stannar fläkten helt under en viss temp även med överklockning 4.4-4.5Ghz.

till grafikkortet är ju passivt kylt så det låter ju 0db

mitt tips är kolla över vilka fläktar som låter.
lyssna även på pumpen då de kan börja låta om det är dåligt med vatten/luftbubblor som far runt i systemet och har den gått en längre tid så är det ganska troligt att en del vätska kondenserats ut genom slangarna även om det är ett slutet system.

sen chassifläktar räcker det nog med en mitt för grafikkortet för att flytta luften i kylflänsen på grafikkortet, en i fronten och en i taket/bak på chassit bör get tillräcklig cirkulation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad pratar vi för oljud? Är det ett konstant oljud eller är det bara under hög last som burken väsnas? Öppna lådan och försök identifiera vilken komponent det är som låter mest.

Jag hade ett Define R3 som inte gillade mina dubbla grafikkort. När jag spelade lite tyngre spel gick fläkten på baksidan av chassit på fullvarv och lät som en hårtork. När jag satte två lågvarviga 140mm-fläktar i taket på lådan gick ljudnivån ner betydligt. Då behövde inte utblåset på baksidan jobba lika hårt.

Permalänk
Medlem

En burk med luft blir första inköpet, sen ska jag ta och reda ut vad som faktiskt låter. Bra uppslag från er!

I förbigående kan jag passa på att fråga hur prestandan på min hårdvara är i förhållande till vad man köper idag? Jag ser att CPU:erna fortfarande heter i5 och i7. Är min i7 segare än dagens? Grafikkortet förstår jag på er att det ligger i lä. Jag är inte i läge att köpa nya grejer, men det vore ändå kul att höra hur en fem-sex år gammal dator står sig rent generellt mot dagens.

Permalänk
Medlem

de kan vara din PSU o då e de inget o göra åt saken än o köpa nytt. ditt system e dessutom inte "äldre", jag trodde de skulle va en core2duo maskin haha.. köp nytt grafikkort så har du nytt liv i datorn, jag kör ju själv med samma prollar som i signatur

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

@johey: Processorn klarar sig bra, speciellt om den är överklockad. Grafikkortet är dock i det äldsta laget och bör bytas ut.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Jag skulle rikta in mig mot CPU-kylaren och PSU:n, slutna vattenkylningslösningar kan börja väsnas när de blir gamla har jag förstått.

Men, börja med att städa ur maskinen ordentligt!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Proffsmobbare

I princip vilket core only-block som helst passar grafikkortet om du vill vattenkyla. Finns att köpa för någon hundralapp och uppåt. Jag är säkert inte ensam om att ha massor skräpandes hemma.

Permalänk
Medlem

Håll still fläktbladen när du dammsuger/blåser dom. Annars kan du skada lagren i dem.
Om någon fläkt är dålig byt till noctua eller så.

Köp ett nytt grafikkort. De nya som kommer i sommar från både AMD och Nvidia kommer vara strömsnåla så då får du ner ljudet från nätdelen också.