Linsbrist orsakar förseningar för Oculus Rift

Permalänk
Melding Plague

Linsbrist orsakar förseningar för Oculus Rift

Enligt en ny rapport pekas linserna ut som boven i dramat gällande förseningarna av VR-headsetet Oculus Rift, där tillverkningen av dessa har visat sig svårare än väntat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha såklart..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Riften verkar ju generellt fått mer beröm för bildkvaliteten än Vive:n, men surt att det innebär extra strul och förseningar
Hoppas detta kan lösas kvickt - utan att kompromissa med kvaliteten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snart skyller de på vädret med...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Snart skyller de på vädret med...

Linser är inte enkla att leka med...ordentlig VR har inte tillverkats förut så det lär finnas rejält med barnsjukdomar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Esseboy:

Linser är inte enkla att leka med...ordentlig VR har inte tillverkats förut så det lär finnas rejält med barnsjukdomar!

Tycker fortfarande att det är en bortförklaring som de borde kunnat förutse.
Det har varit för mycket förseningar med just Oculus Rift nu att mitt förtroende för dem är lika med korvspad.

Sedan får man tycka vad man vill om att att en viss komponent är svår att tillverka / få tag i - problemet i grunden är hur de skött det hela...
... Eller rättare sagt; inte skött det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vissa kanske finner skadeglädje i detta och att Vive användare fick vinstlotten, men i slutändan är det en förlust för hela VR-scenen så tidigt i sin uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tycker fortfarande att det är en bortförklaring som de borde kunnat förutse.
Det har varit för mycket förseningar med just Oculus Rift nu att mitt förtroende för dem är lika med korvspad.

Sedan får man tycka vad man vill om att att en viss komponent är svår att tillverka / få tag i - problemet i grunden är hur de skött det hela...
... Eller rättare sagt; inte skött det.

Rom byggdes inte på en dag.

Tror du är lite otålig och inte förstår hur mycket jobb det innebär att bygga och tillverka fabriker som ska producera glas komponenter på den skala som behövs.

Första att inte tala om alla justeringar som måste göras på den fabriken första året/åren för att få en så hög yeild som möjligt på godkända komponenter.

Jag har jobbat med att effektivisera industrin här i Sverige och det är en never ending story. Trots att vissa fabriker producerat samma produkt i 20 år finns det alltid saker att förbättra.

I oculus fall handlar det om en helt ny produkt som inte existerat på marknaden tidigare. Fanns i princip ingen existerande marknad som efterfrågade sådana linser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Å jäklar vad de har skjutit sig i foten nu.
Det är bara priset kvar att justera ned för HTC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tobbbe__:

Rom byggdes inte på en dag.

Tror du är lite otålig och inte förstår hur mycket jobb det innebär att bygga och tillverka fabriker som ska producera glas komponenter på den skala som behövs.

Första att inte tala om alla justeringar som måste göras på den fabriken första året/åren för att få en hög yeild på godkända komponenter.

Jag har jobbat med att effektivisera industrin här i Sverige och det är en never ending story. Trots att vissa fabriker producerat samma produkt i 20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag förstår och vet om vilka begränsningar man tampas med i vardagslivet, men HTC verkar ha skött det hela bättre anser jag?

Felet Oculus gjort är att de lovat och sedan kommit med tråkiga nyheter, gett nya hopp... och kommit med tråkiga nyheter igen. Och igen.

Säger som Gunde Svan (not);
"En gång är ingen gång, men 2 gånger - det är en Gång-Gång."

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Vissa kanske finner skadeglädje i detta och att Vive användare fick vinstlotten, men i slutändan är det en förlust för hela VR-scenen så tidigt i sin uppstart.

Fast samtidigt är jag lättad att just Oculus inte fick en chans att skaffa sig marknadsmajoritet och hålla på med sina konsollfasoner.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag säger som Annie Lööf. "Ja, det är klart jag är skadeglad".

Hoppas folk avbeställer så att Facebook inte får sina pengar. De förtjänar dem inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Brukar ju vara bra att kontrollera att man kan masstillverka innan man slänger ur sig datum....
Linstillverkarna har väl förmodligen sett en bra chans att tjäna en hacka här, tyvärr lovade de väl lite för mycket som nu slår tillbaka.
Kan säkert slå hårt mot dem(linstillverkaren), massiva böter för sena leveranser etc.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

det här är inte okej. när kommer nästa försening? man får säkert ingen mail heller hur försenad sin produkt blir heller. blir det en försening till så blir det fan avbest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Tycker fortfarande att det är en bortförklaring som de borde kunnat förutse.
Det har varit för mycket förseningar med just Oculus Rift nu att mitt förtroende för dem är lika med korvspad.

Sedan får man tycka vad man vill om att att en viss komponent är svår att tillverka / få tag i - problemet i grunden är hur de skött det hela...
... Eller rättare sagt; inte skött det.

Vad förväntar du dig av ett nystartat företag? De har ju inte Elon Mursk som VD precis...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ser ut som det blir Playstation VR som kommer nå ut på bred front först. De har verkar ha en ok produkt till ett ok pris.

Permalänk
Medlem

Dom har utvecklat produkten i vadå, 3-4 år nu, men orkade inte med att säkerställa att linserna gick att massproducera?

Visst att saker kan fela, men detta känns som slarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Fast samtidigt är jag lättad att just Oculus inte fick en chans att skaffa sig marknadsmajoritet och hålla på med sina konsollfasoner.

Ja det är bättre att vi fortsätta att låta in oss till Steam. Steammasterrace. <_<

Skrivet av BasseBaba:

Dom har utvecklat produkten i vadå, 3-4 år nu, men orkade inte med att säkerställa att linserna gick att massproducera?

Visst att saker kan fela, men detta känns som slarv.

Ja det är helt otroligt, jag tror dock att det handlar om undertillverkare som har lovat för mycket vilket leder till detta kaos som vi nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"En gång är ingen gång, men 2 gånger - det är en Gång-Gång."

Dem kanske följde Björn Rosenströms variant...
"En gång är ingen gång, två är lika med noll."

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av philipborg:

Dem kanske följde Björn Rosenströms variant...
"En gång är ingen gång, två är lika med noll."

Hahaha, den var faktiskt riktigt bra kontring på!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Snacka om att snubbla vid mållinjen;
- Först är Riften det enda man talar om i VR-väg flera år innan launch.
- Man släpper ut två förhansvarianter
- Precis vid launch uppdagas det att de kanske har en lite "shady" EULA
- Nyligen fick vi reda på att man kommer att konvertera Rift-spel till Vive
- Nu visar det sig att Oculs inte kan bemöta efterfrågan på grund av tillverkningsproblem

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Handlar mer om en ovilja att binda kapital, Oculus grundarna vill gå med pengar i fickan när hela fasonen är över. Det har kostat dem dyrt nu med avtappat förtroende från investerarna.

Permalänk
Medlem

Ni som inte varit involverade i projekt som innefattar produktutveckling ska nog inte vara för stora i käften när företag som pysslar med så här high tech prylar inte fungerar som tänkt

Många har inte en blekaste aning om vilket arbete som ligger bakom delar man inte ens vet finns i de produkter man använder dagligen.

Har själv kört en provserie av en detalj som efter många år blev en produkt, fick då höra att "detta kan bli något stort", såg ut som en obetydlig pryl. Nu handlar det nog om en årsvolym på 1000 milj detaljer.

Det är spännande att vara med och ta fram ny produktion, men det tar otroligt mycket mer tid och kunskap än gemene man ens kan ana.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag skulle klassa detta rykte som ungefär lika troligt som att:
*förseningen är pga microsoft xbox 1 handkontrollen
*förseningen är pga microsoft wireless usb dongle
*förseningen är pga skärmarna
*förseningen är pga medföljande hörlurarna
*förseningen är pga trasiga straps (kardborren)

samtliga har det varit rykten om, både på nyhetssidor och reddit. xbox kontrollen har det tillochmed varit så mycket rykten om att microsoft har gått ut och sagt att det inte stämmer för att undvika dålig pr.

själv tror jag inga rykten såsom detta förrän man fått någon info från facebook/oculus. rykten är lätta att hitta på.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Avstängd

Detta är ganska pinsamt... Vill de intr driva sity företag seriöst så kommer det alltid finnas andra företag som gärna tar deras plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ja det är bättre att vi fortsätta att låta in oss till Steam. Steammasterrace. <_<

OpenVr (som inte är så öppet som namnet antyder) försöker ju iaf vara lite inklusivt med spelstöd för andra headset. Dessutom verkar ju HTC Vive ha lite snarare planer på SteamOS/Linux stöd.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

OpenVr (som inte är så öppet som namnet antyder) försöker ju iaf vara lite inklusivt med spelstöd för andra headset.

Jo det handlar väl om att Valve inte konkurrerar mot Oculus Rift, mer deras spelbutik.
Men för "riktigt" öppet VR SDK/strategi gäller väl ändå OSVR?

Skrivet av Kogster:

Dessutom verkar ju HTC Vive ha lite snarare planer på SteamOS/Linux stöd.

Det välkomnar jag väldigt gärna även om jag satsade korten på Oculus Rift. Sitter dock 90% av min tid på Linux så jag vet inte riktigt vad jag skall ta mig till.....
Jag tror starkt på att Linux's ekosystem för spel kan få rullning, speciellt med Vulkan och AMDs nya öppen-källkodsdrivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Får väl fråga Synsam om hjälp...

Intressant detta också (från länken i nyheten): "Additionally, digital games running on the Rift have been cracked. Impeded by both hardware and software issues...".

Permalänk
Inaktiv

Har förmodligen att göra med att någon ekonom tyckte att man skulle spara in på linser. Hade de anlitad Zeiss hade det varit lugnt men då är priset något högre för att man måste betala för folk som faktiskt kan sina grejer.

Permalänk
Medlem

Med allt strul som varit så är jag glad för att jag avbokade min Rift och satsade på Vive istället. Visst, HTC har haft sina problem, även med min order, men det rättades till och jag har fått hem den.

Det förstör ju dessvärre förtroendet för VR som företeelse när en av de få aktörer som finns inte hanterar hela lanseringen speciellt bra.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED