Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

@Icte: Asus ljudkort har för det mesta riktigt bra mic/line-in billigaste lösningen är väl internt Xonar D-något för ~400:- USB lösning Xonar U7 runt 800:- lillebror U5 och U3 vet ja inget om, kanske fungerar lika bra..

Finns en del youtube klipp med folk som har löst det med ett billligt usbljudkort men hjälpte mig inte alls och inspelningskvaliteten va horribel vs onboard Realtek Kör dock med mixerbord + Audio Technica AT2020..

Tack, han bestämde sig för att köpa ett begagnat Xonar DX och byta ut sitt Z. Återkommer om problemet kvarstår!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Älskar mina HD650 men tror att jag borde byta ut kuddarna (börjar bli lite platta) då jag sovit med dem nästan varje natt sedan jag köpte dem för ett år sedan..så går det när man lyssnar på musik eller podcasts tills man somnar.. Det jag är imponerad över är att det enda som hänt med dem är en aning tillplattade kuddar. Har en historia av förstörda lurar innan dessa. Känns som dessa kommer hålla livet ut med lite kärlek.
Var köper man öronkuddar? (eller vad de kallas för)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Tips på bra men prisvärt hörlursställ?

hifiklubben har ett ganska fint för några hundringar.

Permalänk
Medlem

@retro123: Finns på tex Thomann http://www.thomann.de/se/sennheiser_hd_545565580_ohrpolster.htm
Går säkert att hitta i svenska butiker också om du vill spara några tior på frakten.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bredare ljudbild kan du få om du lyssnar på stereoinspelningar via en hörlursförstärkare som har Cross feed den finns i hårdvara tex i Holographic Audio men det finns även en del mjukvaror och diy för att nå funktionen.
http://www.holographicaudio.com/products/5/ear-one.html
Och här kan du läsa lite om den
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=4009
Teorierna och genomförandet Öhman X feed som är den version som Holograpic använder har behandlats i nått gammal nummer av MOLT

Men jag använder bara mobilen, inte dator. Funkar det ändå? Funderade på om det gör nån skillnad att använda en dac. Är ju absolut inte insatt i ämnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej
Jag skulle behöva köpråd av hörlurar, ca max 4000kr.
Har kollat på sennheiser hd 650 och shure SE535, undantaget Audeze EL 8.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HalvdövGubbe:

Men jag använder bara mobilen, inte dator. Funkar det ändå? Funderade på om det gör nån skillnad att använda en dac. Är ju absolut inte insatt i ämnet...

Det är en hörlursförstärkare och den bryr sig inte om vad du har som signalkälla men kopplar du lurar direkt i telefonen får du leta reda på nån mjukvara i stället.
En dac gör ingen skillnad alls eftersom den bara omvandlar digitalt till analogt och inte ska påverka ljudet om de är bra men det går att ha crossfeed på nått sätt oavsett hur du löser d/a omvandlingen, det är funktionellt olika "block" som du bygger ihop återgivningskedjan med. du kan ha en telefon kopplad till en extern dac kopplad till en hörlursförstärkare kopplad till hörluren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Vad ska du ha för slags lurar? IEM/Öppna/slutna?

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Sir Gaben: Vad ska du ha för slags lurar? IEM/Öppna/slutna?

Spelar ingen roll men helst over ear

Kom på att jag ångra mig på vad jag svarew
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hej
Jag skulle behöva köpråd av hörlurar, ca max 4000kr.
Har kollat på sennheiser hd 650 och shure SE535, undantaget Audeze EL 8.

Jag råkar äga både HD650 och SE535.
Over-ear vs in-ear är lite ojämnt med tanke på storleken och ohm men nedan följer mina intryck.

HD650:
Komfort 3/5. Stora behagliga kuddar, huvudbandet blir obekvämt efter långa perioder av användning för mig tyvärr.
Byggkvalitet 5/5. Inget att klaga på, stabila materialval.
Ljudkvalitet 4/5. De låter bättre än mina Genelec 8020c högtalare, men är så basfattiga att jag funderar på om jakten på ett neutralt exakt ljud har gjort dem tråkiga. För sitt ändamål är de antagligen mycket väl utformade i prisklassen. Samtidigt finns det utmanare hos konkurrenterna som kanske är roligare men mindre neutrala. Smaksak.

SE535:
Komfort 3/5. Kan bli obekväm efter någon timmes användning, sitter dock fast bra i öronen för mig.
Byggkvalitet 3/5. Fick kabelglapp trots pedantisk(!) användning, men fick nya på garantin.
Ljudkvalitet 5/5. Otroligt bra ljud. Tydlig varierad bas, detaljerad och stor ljudbild. Har svårt för andra in-ear-lurar då allt låter så mycket sämre i jämförelse med dessa.

Mitt råd är att köpa HD650 och matcha med ett finare ljudkort om du ska ha dem hemma.
Om du funderar på in-ear så är SE535 riktigt bra, frånsett deras undermåliga kablar? Men det finns många andra större vanliga hörlurar som låter bättre för mindre pengar. Men det kanske är just smidigheten med in-ear du är ute efter? Förvarade mina i den medföljande förvaringsasken som tyvärr tar en del plats i fickan och inte är så smidig som den låter.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: HD650 neutrala och basfattiga? Jämfört med vad?

Permalänk

Det bästa vore väl o ha ett par over ear öppna hemma och ett par iem utanför hemmet.

Permalänk
Medlem

Hej, vill tipsa om dessa in-ear lurar som faktiskt är riktigt bra, KZ-ATE HiFi!

Kanske har skrivits om dem tidigare här men hittar det inte. Köpte dem här, hyfsad snabb leverans, ~2v. http://www.aliexpress.com/item/KZ-ATE-HiFi-Earphone-Copper-Dr...

Kostar 80:- och är riktigt grymma, iaf jmf med mina Philips S2 för ~800:- (!)
Ljudet är i princip lika bra, mjukare men en smaksak egentligen. Dock Är KZ bättre på att låta "utanför örat", blir inte lika tryckande känsla om Philips. Dock är basen "mer" men kanske lite blöt. Passformen för mig är bättre på KZ, även kabeln över örat fungerar utmärkt. Enda negativa är finishen i billig plast (van vid metall på S2:orna). Varianten med mic i silvrig plast är inte så vacker. Men den fungerar bra! Formatet på snäckan är lite klumpigt men det ser inte alltför muppigt ut väl på plats och inget man störs av

Kort och gott: rejält överaskad. Förväntade mig nivån över det vanliga "kinaskräpet", men efter att många tipsat om denna på diverse forum var jag tvungen att testa. Ångrar mig inte! Två-vägs varianten för ca 130:- på G
http://www.aliexpress.com/item/NEW-Original-KZ-ZS1-Dual-Dynam...

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet eller hört något bra om Audeze EL ?

Permalänk
Avstängd

@Sir Gaben: Just EL-8 anses ju vara det svarta fåret och jag själv skulle nog hoppa över den modellen.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Sir Gaben: Just EL-8 anses ju vara det svarta fåret och jag själv skulle nog hoppa över den modellen.

Okej, men hur kommer det sig?

Permalänk
Avstängd

@Sir Gaben: När jag provade dem, detta är för ett litet tag sen, så upplevde Jag dem som att de saknar diskant. Om man nu kan uttrycka sig så

Visa signatur

Permalänk

@backspace: Saknar dem diskant jämfört med dina LCD 2?

Permalänk
Avstängd

@Sir Gaben: Hm... mjaooe.. jag testkörde aldrig de två modellerna samtidigt så intrycken blir ju inte rättvisa.
När Jag lyssnade på EL-lurarna så fick jag aldrig någon Aha!-upplevelse (Inte den norska gruppen) utan jag tycktes att det saknades en hel del av musiken när Jag lyssnade på den.

Detta är ju så himla lurigt område eftersom något som jag upplevde kanske är raka motsatsen hur du skulle uppleva det.
Och jag är inte så mycket för alla floskler som folk slänger sig med när de pratar om ljud och hur det låter.

Jag har t.ex för mig att folk har gjort mätningar på LCD-2 och om man skulle köpa lurar utifrån detta så skulle t.ex LCD-2 inte sälja så bra eftersom de har en fördjupning (dip).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

Hej, vill tipsa om dessa in-ear lurar som faktiskt är riktigt bra, KZ-ATE HiFi!

Kanske har skrivits om dem tidigare här men hittar det inte. Köpte dem här, hyfsad snabb leverans, ~2v. http://www.aliexpress.com/item/KZ-ATE-HiFi-Earphone-Copper-Dr...

Kostar 80:- och är riktigt grymma, iaf jmf med mina Philips S2 för ~800:- (!)
Ljudet är i princip lika bra, mjukare men en smaksak egentligen. Dock Är KZ bättre på att låta "utanför örat", blir inte lika tryckande känsla om Philips. Dock är basen "mer" men kanske lite blöt. Passformen för mig är bättre på KZ, även kabeln över örat fungerar utmärkt. Enda negativa är finishen i billig plast (van vid metall på S2:orna). Varianten med mic i silvrig plast är inte så vacker. Men den fungerar bra! Formatet på snäckan är lite klumpigt men det ser inte alltför muppigt ut väl på plats och inget man störs av

Kort och gott: rejält överaskad. Förväntade mig nivån över det vanliga "kinaskräpet", men efter att många tipsat om denna på diverse forum var jag tvungen att testa. Ångrar mig inte! Två-vägs varianten för ca 130:- på G
http://www.aliexpress.com/item/NEW-Original-KZ-ZS1-Dual-Dynam...

Jag har dessa också, likaså ett antal av mina vänner, och vi är alla lika nöjda med dessa lurar. Helt klart jämförbara med in-ear i tusenkronorsklassen.

Permalänk

@backspace: Testade du EL 8 OB eller CB?

Permalänk
Avstängd

@Sir Gaben: Det var den öppna modellen jag provade. Men eftersom detta var ett tag sen så kanske det kommit någon eller några ny versioner av den modellen.
Det verkar ju inte helt ovanligt att Audeze släpper nya versioner av samma modell.

Visa signatur

Permalänk

@backspace: Tycker du att det är värt att spendera 7000 kr på ett par EL 8?

Permalänk
Avstängd

@Sir Gaben: Njae, jag skulle nog inte göra det men detta är ju väldigt individuellt.
Du kanske trivs jättebra med lurarna och då ska inte någon annan säga åt dig vad du skall och inte skall göra.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som vet något bra Beyerdynamic T90?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@backspace: Tycker du att det är värt att spendera 7000 kr på ett par EL 8?

Absolut inte. Lägg hellre pengar emellan och köp LCD2.

Permalänk
Avstängd

@oatp1b1: Nu måste jag faktiskt säga att jag inte förstår hur du resonerar.
Om man går på prisjakt och jämnför priserna.
LCD-2 (standard) : 12990:-
EL-8 (Öppna) : 6990:-
Det är en prisskillnad på 6000:-.

Det finns många andra fina modeller i prisspannet 3500-7000:- och att då rakt av föreslå ett par LCD-2, tja, det är väl ett råd som är lite si så, tycker du inte det?

Visa signatur

Permalänk

Vad skulle ni rekommendera egentligen om jag vill ha ett par over ear?