Permalänk
Medlem

Hm, crusiers med torped plan är fortfarande OP eller är det bara på lowtiers?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

cruisers med torpedplan?!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Skrivet av Rasmus117:

Råkade på detta missförståndet med min far
Hangarfartyg ≈ Flygplanskryssare

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jag menade uppenbarligen hangarfartyg, men tack för ordmärkningen utan att ge någon kommentar på frågan. Kan dock hålla med om att skillnaden är enorm men att förstå att jag av någon anledning skrev fel borde varit en snabb bedömning.

Så till frågan? De kan lägga bombmattor nära ens skepp så det ofta kan bli riktigt svårt för en cursier eller bb eller till och med nästan för en dd att hinna veja. Känns sanslöst OP fortfarande samt att de har en hel del HP dessa hangarfartyg.
Är det bara på lowtiers de är OP fortfarande sen lanseringen av liret är det genomgående? Vilket tier ändras det om det ändras?
Bra och skapliga förare av hangarfartyg lär ju lätt vara värda minst 2 andra skepp, iaf runt low och mid tiers?!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så till frågan? De kan lägga bombmattor nära ens skepp så det ofta kan bli riktigt svårt för en cursier eller bb eller till och med nästan för en dd att hinna veja. Känns sanslöst OP fortfarande samt att de har en hel del HP dessa hangarfartyg.
Är det bara på lowtiers de är OP fortfarande sen lanseringen av liret är det genomgående? Vilket tier ändras det om det ändras?
Bra och skapliga förare av hangarfartyg lär ju lätt vara värda minst 2 andra skepp, iaf runt low och mid tiers?!

De har aldrig varit speciellt OP sedan betan för ett år sedan eller så... På någon tier.

Däremot är de mer skill beroende än andra skepp, eftersom du bara får en attack var typ 3:e minut, och det är ganska enkelt att både missa totalt och bli av med alla sina plan.

De som vet hur man spelar hangarfartyg kan nog göra mer skada än de flesta ( vilket dock inte betyder att de hjälper laget vinna mer eftersom deras huvudmål är slagskepp och det är omöjligt att sänka ett slagskepp i ett anfall ).

De som inte vet hur man spelar hangarfartyg kan ofta missa sina attacker helt och hållet och/eller bli av med alla bombflygplan så de inte kan göra något alls.

De senaste patcherna har AA förstärkts rejält så jag har upplevt det kan vara svårt att få sina plan att överleva hela matchen både ifrån tier 4 till tier 9. Och nya premium slagskeppet Texas på Tier 5 som har starkare AA än Cleveland lär ju inte göra saken bättre för lowtier hangarfartyg!

Om du tycker de känns OP föreslår jag att testa dem själv. Då kommer du nog ganska snabbt att märka hur knixigt det är att få till bra drops som gör skada, samt även se hur andra gör för att undvika dina drops eller tar skydd av skepp med starkt AA och lära dig hur du gör samma sak själv sedan i dina andra skepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag menade uppenbarligen hangarfartyg, men tack för ordmärkningen utan att ge någon kommentar på frågan. Kan dock hålla med om att skillnaden är enorm men att förstå att jag av någon anledning skrev fel borde varit en snabb bedömning.

Haha om du tycker det är omöjligt att veja på low tier, då ska du testa att försöka veja torps från en Essex eller ännu värre Midway
Blir lika rasande varje gång man käkar fyra torpeder och man inte ens har en suck att undvika dem.
Det som gäller på den tiern är samarbete, se till så man har vrålstark AA tillsammans med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

De har aldrig varit speciellt OP sedan betan för ett år sedan eller så... På någon tier.

Däremot är de mer skill beroende än andra skepp, eftersom du bara får en attack var typ 3:e minut, och det är ganska enkelt att både missa totalt och bli av med alla sina plan.

De som vet hur man spelar hangarfartyg kan nog göra mer skada än de flesta ( vilket dock inte betyder att de hjälper laget vinna mer eftersom deras huvudmål är slagskepp och det är omöjligt att sänka ett slagskepp i ett anfall ).

De som inte vet hur man spelar hangarfartyg kan ofta missa sina attacker helt och hållet och/eller bli av med alla bombflygplan så de inte kan göra något alls.

De senaste patcherna har AA förstärkts rejält så jag har upplevt det kan vara svårt att få sina plan att överleva hela matchen både ifrån tier 4 till tier 9. Och nya premium slagskeppet Texas på Tier 5 som har starkare AA än Cleveland lär ju inte göra saken bättre för lowtier hangarfartyg!

Om du tycker de känns OP föreslår jag att testa dem själv. Då kommer du nog ganska snabbt att märka hur knixigt det är att få till bra drops som gör skada, samt även se hur andra gör för att undvika dina drops eller tar skydd av skepp med starkt AA och lära dig hur du gör samma sak själv sedan i dina andra skepp.

Jag tycker de kan lägga torpederna väldigt nära inpå en så att med crusier eller battleship blir det svårt att inte tugga minst 1 eller två, ibland fler. Antar att jag lär lära mig se flygplanens mönster mer och kika på det samtidigt som man strider mot ett gäng andra skepp. Även om de sällan lägger ut sina torpeder är slutresultatet ofta förödande.
Jag har inte hunnit låsa upp något hangarfartyg ännu, tror inte de är min grej men ska testa. Man måste ju gå igenom battleships och de är ju så sjukt långsamma att lira vilket jag inte tycker är så intressant ännu men det kanske ändras framöver.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Haha om du tycker det är omöjligt att veja på low tier, då ska du testa att försöka veja torps från en Essex eller ännu värre Midway
Blir lika rasande varje gång man käkar fyra torpeder och man inte ens har en suck att undvika dem.
Det som gäller på den tiern är samarbete, se till så man har vrålstark AA tillsammans med andra ord.

Alltså OP? Iaf mot vissa... starkare AA ser man ut att få på högre tiers iaf.
Ok hålla ihop med andra skepp blir alltså viktigt pga hangarfartyg, vilket man beroende på skepp, annars hade klarat sig utan i flera situationer.
Drygt då med vissa slag bara när ~hälften sticker iväg på attack och andra hälften fegar järnet och tror de är bra som lever länge trotts att de inte lyfter ett finger...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tycker de kan lägga torpederna väldigt nära inpå en så att med crusier eller battleship blir det svårt att inte tugga minst 1 eller två, ibland fler. Antar att jag lär lära mig se flygplanens mönster mer och kika på det samtidigt som man strider mot ett gäng andra skepp. Även om de sällan lägger ut sina torpeder är slutresultatet ofta förödande.
Jag har inte hunnit låsa upp något hangarfartyg ännu, tror inte de är min grej men ska testa. Man måste ju gå igenom battleships och de är ju så sjukt långsamma att lira vilket jag inte tycker är så intressant ännu men det kanske ändras framöver.

Jo, börjar du försöka undvida när torpederna redan är i vattnet så är det oftast redan för sent. Går att klara sig ibland endå om man är DD, men huvudpoängen är att börja svänga redan innan planen kommit fram till dig om du misstänker att du är målet.

Precis som om du börjar försöka undvida Japanska destroyer torpeder när varningen dyker upp istället för när du ser Jagaren försvinna in i smoke screen 5km bort 30 sekunder tidigare...

Mycket av WoWs handlar om map/situational awareness, om man sitter inzoomad och konstant fokuserar endast på sitt mål genom kikaren så blir man inte långlivad, eftersom både slagskepps salvor och torpeder från alla möjliga fiender kan krossa dig om du seglar i en rak förutsägbar linje och samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jo, börjar du försöka undvida när torpederna redan är i vattnet så är det oftast redan för sent. Går att klara sig ibland endå om man är DD, men huvudpoängen är att börja svänga redan innan planen kommit fram till dig om du misstänker att du är målet.

Precis som om du börjar försöka undvida Japanska destroyer torpeder när varningen dyker upp istället för när du ser Jagaren försvinna in i smoke screen 5km bort 30 sekunder tidigare...

Mycket av WoWs handlar om map/situational awareness, om man sitter inzoomad och konstant fokuserar endast på sitt mål genom kikaren så blir man inte långlivad, eftersom både slagskepps salvor och torpeder från alla möjliga fiender kan krossa dig om du seglar i en rak förutsägbar linje och samma hastighet.

Nu har jag bara 139 slag men personal rating 1499 Good, så jag tror inte jag är helt lost... men ja jag håller med om dina tips. Jag har lite svårt för att läsa flygplanens plan än så länge men det kanske blir bättre. Jag har sjukt lätt att få tunnelseende, högt fokus på lite information. Men jag har börjat försöka tänka på minimap mycket mer, sjukt viktigt verktyg.
Från min erfarenhet tycker jag dock carriers är OP men om ni säger att det blir lättare med erfarenhet/ färdighet så låter det iaf bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak man ska gör emot torpedplan är att försöka svänga in emot dem för då äter man minst torpeder och sen kolla dig omrking så inte fler attacker är inkommande innan man repairar.

Permalänk
Medlem

@IceDread: Ett tips är att förstora minimapen (+ på numpaden) så stort du bara kan och kolla på den konstant om du inte skjuter på något för placering är A och O i detta spel samt att du ser om några plan är påväg emot just dig eller din närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantvals:

En sak man ska gör emot torpedplan är att försöka svänga in emot dem för då äter man minst torpeder och sen kolla dig omrking så inte fler attacker är inkommande innan man repairar.

Ja det är ju målet när man hinner reagera i tid vilket jag lär jobba på, eller bort från dem om båten är bättre vinklad för det.

Skrivet av Kantvals:

@IceDread: Ett tips är att förstora minimapen (+ på numpaden) så stort du bara kan och kolla på den konstant om du inte skjuter på något för placering är A och O i detta spel samt att du ser om några plan är påväg emot just dig eller din närhet.

Tack, det ska jag komma ihåg att labba med. Det viktiga blir att få en vana att hela tiden ha fokus på den också. Vi får se hur det går då jag har sjukt lätt att ha högt fokus på en sak och detaljerna där och skala bort allt runtomkring. Det samt att det inte är så mycket som förändras på den lilla minikartan, eller det är det men det händer ofta långsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantvals:

Riktigt bra tips. Har haft maximalt stor minimap sedan åtminstånde tusen matcher tillbaka och det hjälper verkligen att se allt ifrån vinkeln till fiendeskepp till var hot kan komma ifrån.

Skrivet av IceDread:

Från min erfarenhet tycker jag dock carriers är OP men om ni säger att det blir lättare med erfarenhet/ färdighet så låter det iaf bra.

Enda tips jag kan ge där är som sagt att prova själv när du får tillfälle. Inget ger så bra insikt som att försöka själv både vad gäller om något är OP eller hur man skall försvara sig. Var det inte Sun Zu som sa att den som känner sin fiende och sig själv kommer vinna tusen slag?

Permalänk
Medlem

Den där mission där man ska få 2500 xp asså...

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Indeed...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Ahh gamla goda helgen, perfekt om man vill spela med folk som har en IQ i klass med en sten.
Inte så perfekt när man inser att 80% av ens egna lag består av alla dessa tomtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Indeed...

Ja tydligen endast bas xp och inte första vinst o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Borde väll vara görbart, jag är iofs på lowtiers med ett fåtal slag i bagaget, ~139 st, så om du är high tier där folk lärt sig lira ordentligt så kanske det går att droppa ned lite? Du har säkert ett helt gäng slag bakom dig så lär du ju fixa?

Maximum experience 2 778
Isokaze

Skrivet av GeneralRushHour:

Ahh gamla goda helgen, perfekt om man vill spela med folk som har en IQ i klass med en sten.
Inte så perfekt när man inser att 80% av ens egna lag består av alla dessa tomtar.

Det är ju den negativa biten med liret, har man oflyt får man ett mindre bra lag lite för många gånger i rad. Gäller att sluta bry sig om stats och lira för att det är sköj.

Wtf, jag var enda tier 3'a mot 4or och 5or bägge sidor räknat.. top 3 i xp på min sida men inte spelar det någon roll när hela laget fegar och förlorar matchen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantvals:

Måste hålla med om Rasmus, i World of Tanks var definitionen att man spelade lågtiers i en utpimpad vagn som gjorde att man var mycket bättre rustad än de andra på låg tiersen.

Daydreamer hörde att du var tvungen att ha 2 matcher för o klara 2500 base xp... här är min första match i Des Moines

http://i.imgur.com/UVu4w19.jpg

http://i.imgur.com/nC4f5w9.jpg

http://i.imgur.com/ORv8Eve.jpg

Älskar det där skeppet.

Du saknar inte torpeder i Des Moines?
Det tycker jag är den största missen med US cruisers.
Pensacola känns så underbeväpnad när man inte kan snabbt avsluta med torpeder

Upptill tier 6 Cleveland var torpedbeväpnade kryssare ganska harmlösa och veka fiender Furutaka, Aoba. Kirov Budjonny Nurnberg och Königsberg.

Fast skepp som Yorck, Myoko, Mogami med flera, är inte så lätta att klubba ner och dom har torpeder som är ett ständigt gissel.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Kan vi i EU köpa Texas ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Kan vi i EU köpa Texas ?

Texas är en New York med pimpat Luftvärn.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Muahahaha ... 2 x citadel på en Izumo för totalt 15k skada från 9 km, courtesy of min älskade Pepsicola, antagligen ett av spelets mest underskattade skepp? Skjuter ju så satans hårt.

Åter till spelet, kände bara ett överväldigande behov av att "skryta" lite med just de två träffarna. Att han sänkte mig ett par sekunder senare hör inte till saken. Alls.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Muahahaha ... 2 x citadel på en Izumo för totalt 15k skada från 9 km, courtesy of min älskade Pepsicola, antagligen ett av spelets mest underskattade skepp? Skjuter ju så satans hårt.

Åter till spelet, kände bara ett överväldigande behov av att "skryta" lite med just de två träffarna. Att han sänkte mig ett par sekunder senare hör inte till saken. Alls.

Förstår inte det heller, Pensan är kul att köra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Förstår inte det heller, Pensan är kul att köra

Det är bergis den där jäkla Jingles fel, han kan bara köra Warspite och allt annat är skräp

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fast ska man skjuta HE/spränggranater med Pensacola så går det ofta åt lika många salvor som med ett slagskepp.
Även om Pensa' skjuter var 16 sekund (dubbelt så snabbt som ett slagskepp 30-35 sek) så hinner jagar-uslingarna fram och torpedera...

Däremot ska man spela passivt så passar Pensacola, liksom Cleveland bra att på avstånd lobba granater (och hoppas på träff).
Cleve' har till skillnad mot Pensa' en stor chans att gå i närkamp mot jagare med sina 6 sek laddningstid mellan skotten.

Visa signatur

Permalänk

@Kronvrak: Brukar köra ganska aggressivt, också så som jag spelar spelet, med Pensacolan. Brukar utnyttja dess profil då jag har fått för mig att hon är så in i smal i sin profil. Jagare brukar jag nu för tiden hantera på lite blandade sätt. Ett sätt jag använder kan ses i Kongo-klippet jag lade upp; vänta tills jagaren vänder upp för att torpedera och när han visar hela sin sida sätter du en rejäl salva i honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fast ska man skjuta HE/spränggranater med Pensacola så går det ofta åt lika många salvor som med ett slagskepp.
Även om Pensa' skjuter var 16 sekund (dubbelt så snabbt som ett slagskepp 30-35 sek) så hinner jagar-uslingarna fram och torpedera...

Däremot ska man spela passivt så passar Pensacola, liksom Cleveland bra att på avstånd lobba granater (och hoppas på träff).
Cleve' har till skillnad mot Pensa' en stor chans att gå i närkamp mot jagare med sina 6 sek laddningstid mellan skotten.

Å andra sidan, en bredsida från en Pensa så har du i bästa fall kvar 1/3 DD :). Det kommer väl i slutändan an på hur du trivs med att spela. Jag gillar inte båtarna som har meningslös AP och där allt bara handlar om att sätta eld på motståndaren och sedan hoppas på det bästa. AP är min drog ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Du saknar inte torpeder i Des Moines?
Det tycker jag är den största missen med US cruisers.
Pensacola känns så underbeväpnad när man inte kan snabbt avsluta med torpeder

Upptill tier 6 Cleveland var torpedbeväpnade kryssare ganska harmlösa och veka fiender Furutaka, Aoba. Kirov Budjonny Nurnberg och Königsberg.

Fast skepp som Yorck, Myoko, Mogami med flera, är inte så lätta att klubba ner och dom har torpeder som är ett ständigt gissel.

Saknade torpeden i mellan t6-t9 i många situationer speciellt när man råkade komma i närstrid med en BB. Men nu på T10 så är man en riktig brawler med 10 skott per minut. DDs smälter när man drar igång radarn. Fick sidan på en t9 rysk Cruiser, tog 3 salvor AP alltså 18sek innan den dog från full HP
Klart man saknar torpeder ibland men man får försöka använda kanonerna på t7-t9 de är ruskigt bra och stark HE men i närstrid är du rökt emot en BB oftast tyvärr fast med dem ska man göra allt för att undvika närstrid och använda att de är kvicka att svänga med när man dodgar skott. Försök att få in som vana att aldrig visa sidan med dem för de är klena. Skjut alltid med fronten enbart tills du vet säkert att fienden inte kan skjuta då vinklar du enbart lite så bakre kanonerna kan skjuta med för de har helt ok pansar framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja det är ju målet när man hinner reagera i tid vilket jag lär jobba på, eller bort från dem om båten är bättre vinklad för det.

Tack, det ska jag komma ihåg att labba med. Det viktiga blir att få en vana att hela tiden ha fokus på den också. Vi får se hur det går då jag har sjukt lätt att ha högt fokus på en sak och detaljerna där och skala bort allt runtomkring. Det samt att det inte är så mycket som förändras på den lilla minikartan, eller det är det men det händer ofta långsamt.

Håller med man kan oftast få tunnelseende men kan genuint säga att de flesta gångerna man dör är pga man inte kollade på minimapen och är på ställen där man inte borde vara och som då gör att 5+ av fienderna kan och ser att du är det lättaste skeppet att skjuta på. Så jobba på att använda kartan till din fördel. Sen i detta spel om man blir själv på en flank så är det bara bita i det sura äpplet och dra därifrån för man kan inte oftast gå själv emot 3+ fiender och vinna, menar då i början av matchen när alla har fullt i liv.

Ett tips som får en att leva och kunna påverka mer i en match är att ha alltid en av dina idiote... menar lagmedlemar framför dig i början när det blir första kontakt med fienden i matchen för har märkt att för det mesta älskar alla att skjuta på den som är närmast dem när flankerna möts. Även om farligare och mer lätt dödliga saker är 2m bakom det första skeppet. Har lite svårt att leva som man lär för har en spelstil som är lite av en "High risk, High reward" typ. Så antingen dör man fort eller så får man en bra match.
Eller klassikern "mutual destruction" 3min in i matchen, du dödar någon/några som också dödar dig. Funkar fint när man kör en DD för aggressivt på T5

Permalänk

Rätt intressant teori om Warspite och dess "fire control system" som jag inte testat än men ska definitivt göra.
3-4 minuter in i videon.