Hej!
Har tydligen betalt på tok för mycket skatt och har tänkt uppgradera min laptop. Har i dagsläget en Zenbook ux32a vars upplösning (1366x768) börjar störa vardagsanvändningen och min mentala hälsa.
Storleken är i övrigt i krokarna av vad jag söker, typ 12-14" och gärna 1440p med schysst färgåtergivning.
Övriga speccs jag söker är ~250gb ssd, i5/i7, min 8gb ram, minimum 1st USB 3 port (vanlig, utöver ev. typ c). Inget dedikerat grafikkort behövs. Gärna under 2kg.
För mina kommande behov (universitetsstudier & bildredigering av semesterbilder) så hade det säkert räckt med något simplare, typ en billig Zenbook eller en beggad MBA, men känner att det är lika bra att satsa på något ordentligt som jag kan använda några år framöver. Vill dessutom pröva något annat än Asus, så helst ingen Zenbook.
Har ingen panik att köpa, då mina tilltänkta alternativ inte finns ute ännu.
Vad jag hittat själv som passar mina behov är antingen Razer Blade Stealth (qhd/256gb) eller MBP 13" 2016 (som bör släppas snart enligt macrumors). Finns det några övriga alternativ i prisklassen/kvalitetsklassen som jag missat? (14k cirka med studentrabatt räknar jag på mbp)
Jag är förövrigt medveten om att en mbp inte klassas som ultrabook, men den känns tillräckligt slank/portabel för min del.