970 gtx till sandy bridge fungerar inte...

Permalänk

970 gtx till sandy bridge fungerar inte...

Hej!

Har nu 6950 och lyckades hitta ett billigt 970 gtx beggat men garanti kvar. Moderkortet är av modell P8Z68-V PRO/GEN3 och det ska fungera enligt flera forum. Dock fungerar inte det nya kortet, det går inte ens igång när jag startar dator (alltså fläktarna) dock går fläktarna igång när elkablarna inte är i kopplade? Vad är felet, oavset blir det ingen bild tyvärr

/Tobias

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera bios om du inte har senaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Som ovan bios eller PSU
Kolla så det står legasy suport i bios eller i nya halv uefi

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@tobi.paul-2013:
Du hade ett Amd grafikkort förut och nu Nvidia kort. Det kan ju vara så att drivrutinerna inte alls gör någon nytta. Rekommenderas att rensa bort allt som har med Amd att göra http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle... för att sen ta hem senaste drivrutinerna för http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

På vissa grafikkort idag står fläkten still tills det belastas, exempelvis Jetstream har så.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Inget av dina tips hjälper om moderkortet inte ens POSTar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@Nikolajban:
Okej, kanske den integrerade grafiken tog över då nytt kort monterades in, och då kanske man ska kolla kontakterna från moderkortet?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma moderkort ock kör ett asus gtx980ti dc3oc utan problem, biosen som används är 3802 så om du inte har det kan det vara värt att upgradera den.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Har nu 6950 och lyckades hitta ett billigt 970 gtx beggat men garanti kvar. Moderkortet är av modell P8Z68-V PRO/GEN3 och det ska fungera enligt flera forum. Dock fungerar inte det nya kortet, det går inte ens igång när jag startar dator (alltså fläktarna) dock går fläktarna igång när elkablarna inte är i kopplade? Vad är felet, oavset blir det ingen bild tyvärr

/Tobias

Pröva grafikkortet i en annan dator. Det kan vara så att kortet kanske är trasigt och det är den enkla anledningen till varför du inte får någon bild.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Entusiast

Låter lustigt... jag körde två 970's på moderkort av samma modell. Som de andra säger, prova grafikkortet i en annan burk för att se att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Har nu 6950 och lyckades hitta ett billigt 970 gtx beggat men garanti kvar. Moderkortet är av modell P8Z68-V PRO/GEN3 och det ska fungera enligt flera forum. Dock fungerar inte det nya kortet, det går inte ens igång när jag startar dator (alltså fläktarna) dock går fläktarna igång när elkablarna inte är i kopplade? Vad är felet, oavset blir det ingen bild tyvärr

/Tobias

Vanligt problem om man inte har färskt bios för moderkortet i synnerhet med moderkort Z68 och Z77 och dess kusiner av samma generationer.
Ta ur ditt grafikkort och kör på interna (eller gamla grafikkortet) uppdatera till senaste bios, funkar det inte efter det så är nog 970 grafikkortet defekt...

Uppdaterar gör du genom att starta datorn till bios och använder det verktyg som finns där, uppdatera INTE bios från Windows!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack!

Jag har senaste bios från 2015, dock uppdaterad jag via Asus egna mjukvara i windows, kan vara det är som är problemet...
Testar det, annars börjar jag undersöka om det är fel på kortet

Permalänk
Medlem

@tobi.paul-2013: Om din dator bootar är det inget fel på BIOS. Verkar desvärre som att någon medvetet sålt dig ett defekt grafikkort, tur att du har garanti.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikolajban:

@tobi.paul-2013: Om din dator bootar är det inget fel på BIOS. Verkar desvärre som att någon medvetet sålt dig ett defekt grafikkort, tur att du har garanti.

Problemet är ju att oftast går garantin inte över till en ny ägare, om butiken eller tillverkaren går med på ett utbytte är det oftast ganska mycket goodwill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denolg:

Problemet är ju att oftast går garantin inte över till en ny ägare, om butiken eller tillverkaren går med på ett utbytte är det oftast ganska mycket goodwill.

Fel. Garantin följer med produkten, inte ägaren. Reklamationen däremot är en annan fråga, som stämmer in på det du säger. Vid reklamation som andrahandsägare så är det oftast goodwill som spelar in hos butik/tillverkare.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med tillverkaren av grafikkortet för att reklamera den om det inte går via butiken där den är köpt. Har reklamerat ett Corsair nätaggregat, som jag köpt begagnat, direkt till Corsair - gick hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Har ett exakt likadant moderkort och ett 970, funkar utan problem. Har en i5 sandy bridge också. Gick från ett 6870.
Får kortet tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Fel. Garantin följer med produkten, inte ägaren. Reklamationen däremot är en annan fråga, som stämmer in på det du säger. Vid reklamation som andrahandsägare så är det oftast goodwill som spelar in hos butik/tillverkare.

http://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop

Citat:

Gäller garantin på andrahandsköp?
Gäller garantin alltid på en vara även om jag köpt den i andra hand?
Vi frågade 1000 personer och 54 procent gissade rätt: Nej.

En garanti är något som företag kan erbjuda dig utöver de rättigheter som du redan har enligt konsumentköplagen. Det är alltså upp till de som säljer varan att avgöra vilka garantiregler som gäller.