Frågor ang reklamation av dyra hörlurar.

Permalänk
Medlem

Frågor ang reklamation av dyra hörlurar.

Hej 2014-08-29 köpte jag ett par PSB M4U2, efter några månader så började toppbygeln spricka i plasten och efter lite bråk och strul med återförsäljaren lyckades jag få dom utbytta (2015-04-15).
Hoppades på att den första hörluren bara var ett måndagsexemplar för att ljudet var otroligt bra.
Nyss gick det nya paret med sönder på samma sätt och jag skickade ett mail till försäljaren (hade ringt men butiken var stängd).
Har läst att många har samma problem och PSB har åtgärdat felet och jag vill ha mina reparerade.

Jag undrar om jag har rätt att få den nya luren reparerad gratis eller om jag måste betala för reparationen? Vill ha lite kött på benen om butiken jag köpte dom av börjar strula när nästan två år har gått sen inköp.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv

Du har ju reklamationsrätt i 3 år från inköpsdatumet (Skall räknas från ursprungsköpet).
Dock ligger bevisbördan på din del då det gått så lång tid från inköpsdatum, att det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Du har ju reklamationsrätt i 3 år från inköpsdatumet (Skall räknas från ursprungsköpet).
Dock ligger bevisbördan på din del då det gått så lång tid från inköpsdatum, att det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavande fel.

Jättebra, då har jag iallafall en chans att få dom reparerade utan att bekosta det själv. Det nya paret är ju ej ens ett år gamla så man får hoppas på det bästa!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azezl:

Jättebra, då har jag iallafall en chans att få dom reparerade utan att bekosta det själv. Det nya paret är ju ej ens ett år gamla så man får hoppas på det bästa!

Spelar ingen roll om det är en dag gammal eller ett år gammal. Din reklamationsrätt kvarstår i 3 år från inköpsdatumet. Dvs 3 år framåt från 2014-08-29 som du skrev i tråden som inköpsdatum.

Tex om det lämnas ett års garanti från inköpsdatumet och du får nått bytt på garantin 6 månader sedan, så innebär det inte att du får ett helt nytt års garanti på utbytesprodukten. Allt räknas från inköpsdatumet.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Spelar ingen roll om det är en dag gammal eller ett år gammal. Din reklamationsrätt kvarstår i 3 år från inköpsdatumet. Dvs 3 år framåt från 2014-08-29 som du skrev i tråden som inköpsdatum.

Tex om det lämnas ett års garanti från inköpsdatumet och du får nått bytt på garantin 6 månader sedan, så innebär det inte att du får ett helt nytt års garanti på utbytesprodukten. Allt räknas från inköpsdatumet.

Ovanstående stämmer helt och hållet, dock brukar det inte vara något problem att få en utbytesprodukt utbytt en gång till - även om inköpsdatum+3 år har passerat. Värt ett försök alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatanostlund:

Ovanstående stämmer helt och hållet, dock brukar det inte vara något problem att få en utbytesprodukt utbytt en gång till - även om inköpsdatum+3 år har passerat. Värt ett försök alla gånger.

Vilken butik menar du byter ut produkter som uppnått 3års+ ålder (utan förlängd garanti)? Aldrig hört talats om.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vilken butik menar du byter ut produkter som uppnått 3års+ ålder (utan förlängd garanti)? Aldrig hört talats om.

Kanske inte butiker som så, men jag personligen fick väldigt bra respons för något år sedan när mina Steelseries 5Hv2 slutade fungera på ena hörluren. Köpte dem i Sverige för ett antal år sedan, och efter vi flyttat till England så slutade de fungera (utan att behandlats ovarsamt bör nämnas, och inte mycket använda). Jag visste inte exakt hur gamla de var och hade inget kvitto, men de var iaf mer än 3 år gamla. Jag kontaktade Steelseries själva för att se om det gick att köpa reservdelar, men de bytte ut dem utan kostnad, allt jag behövde göra var att skicka dem till Danmark! När jag fick nya så kom det ett par till några dagar senare som de skickat av misstag, men de sa att jag kunde behålla även dem.

TL:DR; Även om reklamationsrätten löpt ut så finns det ibland chans att få hjälp. Dessutom i detta fallet verkar det ju vara ett känt fabrikationsfel.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Aha, du menade direkt via tillverkaren..

Då förstår jag

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Återkopplar nu några månader senare, tog en J*vla tid men fick dom till sist utbytta. Bråkat fram och tillbaka med återförsäljaren länge (en välkänd butik i luleå).
Dom lovade gång på gång att prata med PSB om hur jag skulle gå till väga för att få dom reparerade men svaren jag fick var otillräckliga och korta.
Dom sa även att jag nog skulle få betala för reparationen eftersom att felet tydligen inte var vanligt trots att det finns trådar över hela internet om just detta problem!

Efter va 2 månader av tjat från mig och korta otillräckliga svar så fick jag veta att jag skulle få ett nytt par gratis av PSB.

Efter en månad och inga nya hörlurar hade kommit skickade jag ett mail till och frågade hur länge jag skulle behöva vänta! Hade ju gått över 3 månader sen jag anmälde att dom var trasiga igen.
Fick inget svar men efter ca 1 vecka kom då mitt nya par!

Bra av PSB att ersätta mina gamla trasiga med nya lurar men kommer aldrig mer att spendera en krona i "en av Luleås största och mest kundanpassade stereo- och TV-butiker."

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Spelar ingen roll om det är en dag gammal eller ett år gammal. Din reklamationsrätt kvarstår i 3 år från inköpsdatumet. Dvs 3 år framåt från 2014-08-29 som du skrev i tråden som inköpsdatum.

Tex om det lämnas ett års garanti från inköpsdatumet och du får nått bytt på garantin 6 månader sedan, så innebär det inte att du får ett helt nytt års garanti på utbytesprodukten. Allt räknas från inköpsdatumet.

http://lawline.se/answers/reklamationsfristens-startpunkt-vid...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD