Ville bara visa att det inte behöver vara så dyrt att komma igång. Man köper väl alltid fetare prylar sen när man är "fast". Men om man inte har så fet hårdvara innan, så funkar en 49 tangenters keybord, utmärkt. Går också göra musik utan keyboard, som comp med bas, lättare synth och trumma till sin gitarr. Man kan sno genom att manipulera midifiler av kända låtar http://www.musicrobot.com/
och få dem att låta som unika. Har gjort ett par Depeche Mode när jag var ny på det, vilka låter som mina egna. Har ett tusental midifiler på min dator som jag ibland klipper och ljudsätter, vilket inte en själ kan säga att det skulle påminna om orginalet, mitt eget blir det. B4 är ett vst-insrument som är som en hammondorgel. Svårt att spela hammond, men finns gjorda fiff på nätet.
Får musiken att låta djävligt riktig, det är bara att elgitarr är det instrument som sämst går att kopiera med samlingar. Ska alltid göras med en riktig, annars så låter alla andra möjliga instrument verkliga. det finns tusentals cd-skivor med ljud att använda, tar liksom aldrig slut. Jag menar att om man har ett ljudkort, en midikeybord ett sequenzerprogram, så kan man börja spela för under 2000kr. Det är inget som skulle vara för de rika numera. De låtar man gör på sitt billiga system kan man spara och spela in igen när man har bättre grejer. Att de säger att det inte beror på utrustningen för att göra bra musik, är skitsnack. Att ha ett stort föråd med ljudsamplingar är det viktigaste och ger mer inspiration.
ett ljudkort vill man ju självklart ha så man inte får nån latency. hade t'nk köpa audiophile, men nu vettefan, moderkortet har nyss pajjat så måste nog ivestera i ett sånt. men ska kika på nån jävla synth.. =). hehe. tack