AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Permalänk
Medlem

Inget att se här gott folk. Då går vi vidare. Var är 490x?

Permalänk
Medlem

Exakt som väntat. Till o med snäppet bättre..

Permalänk

Polaris 10 kommer vara dirt cheap och har fortfarande prestanda en bra bit över gtx 970 som är ett fantastiskt bra kort vid gaming i 1080P och även till viss del i 1440P beroende på inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

222mm^2 skulle vara hälften av ytan. Tillbaka till plugget!

314mm^2 ger ungefär 98600, medan 232mm^2 ger ungefär 53800

Åh det här är humor, det är humor. (314mm², varsågod).

On topic:
Man får ju se vad det kostar också... men det är väl inte illa pinkat för ett mellanklasskort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Du har förstås helt rätt. Skulle kunna skylla på tidig morgon, men det vore nog bättre att sticka tillbaka till plugget!

Brist på kaffe är ALLTID en legitim ursäkt för allt

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Detta ser bra ut:) minikort/low profile kort eller en ny formfaktor för dessa utan extra ström kablar och går tyst och svalt med en riktigt bra prislapp=win

Kanskeee 6pin..

Permalänk
Medlem

Ja, är lite sämre än jag hade hoppats. Men så länge vi inte har några priser så är det inte så mycket att säga, skulle det kosta 2000:- är det ett helt otroligt bra kort. Kostar det över 3000:- ett inte alls otroligt bra kort. Får avvakta med domen tills vi har priser. (och fler test)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha oväntat. Samma visa som med Fury, innan release var alla över hypade av AMDs "Superkort"
Sen får man se lite statistik så är dem sämre.

480 och 480X kommer ligga i 2000 respektive 2500kr klassen, så att de skulle torska mot Nvidias värstingkort var ganska väntat. Riktigt bra prestanda för den slanten. 490 och 490X är korten som kommer ta upp fighten mot GTX 1070 och 1080 både prismässigt och prestandamässigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det intressanta är såklart vad de kommer kosta, hur mycket ström de drar etc. 80-serien är väl ändå inte toppmodellen, right? En mellanklassare som slår 980 gtx och som har 58% av die sizen av 980 gtx låter väl rätt ok beroende på pris osv?

Permalänk
VR-fantast

Den mest högpresterande kretsen från AMD innan Vega (tidigast oktober?) tävlar alltså inte ens med GTX 1070? Det blir nog inget priskrig på ett tag då. Och Nvidia lär väl kontra med ett GTX 1060/Ti.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

480 och 480X kommer ligga i 2000 respektive 2500kr klassen, så att de skulle torska mot Nvidias värstingkort var ganska väntat. Riktigt bra prestanda för den slanten. 490 och 490X är korten som kommer ta upp fighten mot GTX 1070 och 1080 både prismässigt och prestandamässigt.

Jag tror mer 3000kr men kan ha fel.
Ett kort för 3000kr som inte ens slår ett gammalt 980ti nej tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nu har jag inte stenkoll men är inte dessa testade kort Polaris10/11? Det vill säga, det bästa AMD har att komma med nu. Gissar att 490+ modellerna avser Vega serien som ryktas komma senare i år.

Om så är fallet så får man hoppas på att priset är rätt, har dock väldigt svårt att se dagens grafikkort gå under 3 000 kr.

8 dagar kvar till computex, får väl se om AMD kan överraska.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Fast det där stämmer ju bara inte, man köper det som är mest prisvärt om man inte är fanboy.

Som redan sagt, AMD suger på marknadsföring. I min skolan som är teknik inriktad så pratar alla om Nvidia och om man nämner AMD så är det ofta "de är bara varma och funkar inte till spel".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Men ett 980Ti kostar ju det dubbla?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2386&lista=prod&o=prod...

Permalänk
Inaktiv

Personligen hoppas jag på att korten vid lansering har lite högre prestanda än så. Men det ser fortfarande bra ut med tanke på att dessa kretsar ska ha väldigt låg strömförbrukning med.

Viktigt att komma ihåg är att "480/480X" kommer konkurrera ned 1060 och modellerna runt denna. 490 och 490X som lär bli vad Vega sitter i kommer konkurrera med 080 och uppåt. De båda företagen inleder sub-28nm generationen i olika produktsegment.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Varför skulle jag vilja ha något som är sämre på flera fronter?
Om jag köper något nytt köper jag ju inte något som är sämre än ett kort som är 2 år gammalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

med denna prestandan kan man väl förvänta sig en prislapp runt 2000kr för r9 490 och runt 2500kr för r9 490x?

Testen handlar om 480(x) Så jag vet inte om man kan göra några antaganden alls om 490(x) just nu.

Permalänk

Inte ens ett gtx 1070 kommer slå ett 980 ti med särskilt märkbar skillnad. Dessutom kommer det kortet att kosta minst 4500 kr. De flesta människor har pengar som begränsande faktor när de köper nya grafikkort. Spännande tider är det iallafall.

Permalänk
Medlem

I övrigt är jag väldigt sugen på pris och utseende på dessa kort, vågar man hoppas på lågprofilvarianter?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha oväntat. Samma visa som med Fury, innan release var alla över hypade av AMDs "Superkort"
Sen får man se lite statistik så är dem sämre.

jag hoppas du trollar?
sen när är 280 380 superkort? det motsvarar 1070 som bäst...
att 2 st presterar nära ett 1080 och kommer vara i 2000-2500kr klassen är fan prisvärt som tusan.
Är ivrig om att få se 490/x, lär ju konkurrera 1070 ganska hårt. sen har vi top end lanseringen som kommer zenare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

"Ett kort för 3000kr som inte ens slår ett gammalt 980ti för 6500kr-7500kr, nej tack."
Fixed it for you.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Som redan sagt, AMD suger på marknadsföring. I min skolan som är teknik inriktad så pratar alla om Nvidia och om man nämner AMD så är det ofta "de är bara varma och funkar inte till spel".

Visst blir det varma, men att säga att de inte funkar till spel är bara dumt och tyder på okunskap och ignorans. Sen så är vissa villiga att spendera mer pengar för att få ett kort som presterar likadant fast konsumerar mindre ström, men alla har inte hur mycket pengar som helst att spendera. DEt är många som har en budget och då brukar amd ge mer prestanda per krona än Nvidia, iallafall nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Fast de kommer väl först i höst? Och Nvidia kommer nog slänga ut ett 1060/Ti rätt fort som kommer äta upp 480/x

Måste säga att än så länge har Nvidia vunnit denna generations slag rätt överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

skulle inte polaris 10 prestera likt 980ti för ~3000kr? om det stämmer så är den ju inte ens nära

Nu får vi väl hålla rätt på rykten och vad AMD faktiskt sagt! Såvitt jag vet har AMD aldrig officiellt sagt något som kan antyda någon prestanda högre än 290/970. Allt över det är det användare som har kommit fram till genom slutledning eller påstådda prestanda-läckor likt den vi kommenterar nu.

I det perspektivet är dessa siffror t.o.m. en aning bättre än vad som antytts av AMD själva.

Skrivet av Kunzite:

Så med andra ord gör 390/390X/Fury ägare bäst i att byta till Nvidia om man vill ha mer kraft. Återigen ser ryktena ut att ligga väldigt nära verkligheten.

Det har väl varit tydligt rätt länge nu givet den information som AMD själva har släppt? Polaris är inte ämnat att nå prestandaparitet med GP104. Denna krets verkar vara gjord för att man skall kunna producera den billigt, snarare än att den skall ha högsta möjliga prestanda.

Skrivet av Slarre:

Räkna ut exponenten och räkna efter det värdet för att få ytan av kortet. Man kan inte säga att 150mm^2 är hälften av 300mm^2.
Hälften av 314mm^2 skulle vara 222mm^2

Jo, det kan man. en kvadratmillimeter är exakt hälften så stor yta som 2 kvadratmillimeter. Skala upp till 314 kvadratmillimeter och hälften blir 157 kvadratmillimeter. 314 är värdet. Kvadratmillimeter är enheten. Alltså, kvadrat i det här fallet syftar till att det är en angivelse i meter (SI-enheten för längd) i x-led som är multiplicerad med en annan specifik längd i meter i y-led, vilket leder till att man får en yta i 2 dimensioner (vilket anges med m^2, eller i dagligt tal kvadratmeter). Själva "upphöjt i två"-delen är behäftad med enheten m, inte värdet.

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte att dessa kort är ersättare till 380x, ett kort som släpptes för UNDER 3000:- har svårt att se dessa kort kosta mycket mer än så och att få bättre prestanda än 980 och ~jämnt med Fury för en så slimmad prislapp är sjukt!

För att underlätta så är detta release priser för korten:
Fury = ~5300-6000:-
980 = ~5300-6000:-
380x = ~2800:-

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Även om AMD sätter ett bra pris så kommer folk ändå inte köpa det, vilket är tråkigt.

Jag tittar mycket på strömförbrukningen och om AMDs baby-Polaris inte är svindyr så kommer det bli en sådan för mig så länge den drar lite ström.

Permalänk
Medlem

AMD vs Nvidia, Nvidia vs AMD here we go again

Fattar inte varför det är så svårt för en del att bara ta det lugnt och invänta officiella tester innan man börjar vräka ur sig det ena eller andra? Läckan själv säger ju att han först inte ville avslöja pga av allt spekulerande, han gör dessutom helt klart att det här med klock frekvenser, drivare m.m inte är säkerställt.

http://videocardz.com/60253/amd-radeon-r9-480-3dmark11-benchm...

Men snälla börja gärna beskylla varandra för att vara fanbois, det ger alltid kul läsning och se folk totalt blinda inför sitt eget agerande hej vilt peka finger åt varandra.

Vare sig man är imponerad eller besviken, ta det för vad det är, dvs enbart en eventuellt fingervisning som egentligen inte säger mycket alls. Vi vet ju inte ens vart dom landar prismässigt, men säkert kommer vissa skrika skit oavsett och andra hyllar till skyarna men vi kan iaf vänta tills officiella tester är ute och sätta i perspektiv till kostnad osv..?

Permalänk
Medlem

Det finns fakta fel i artikeln 67DF:C7 är inte 480X?, då 67DF:C7 endast har 2304 shaderprocessorer. Det står i första kommentaren från artikelnsförfattare!

"One more thing, according to Sisoft database, C7 has 2304 cores, there is a possibility that there's another P10 chip with 2560 cores (full silicon), even faster than those. Just wanted to make it clear."

Detta chip finns dock inte i detta test, vilket med sund logik bör vara 480X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fast de kommer väl först i höst? Och Nvidia kommer nog slänga ut ett 1060/Ti rätt fort som kommer äta upp 480/x

Måste säga att än så länge har Nvidia vunnit denna generations slag rätt överlägset.

är det inte vega som är i höst med top end? sen kommer mini atx korten 2017? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Fast det där stämmer ju bara inte, man köper det som är mest prisvärt om man inte är fanboy.

Nope. Jag köper det kort som fyller mina behov! Sen prestanda/krona skiter jag i! Ett 1080 fyller mina behov perfekt, 1080p 100-144fps i allt på Max alternativt 1440p med en hyfsad fps. 2160p får vänta tills ett kort klarar 100+fps.

OnT: riktigt pinsam lansering av AMD. Inte ens deras nyaste bästa kort i CF kommer upp i nivå med 1080. Visst, det kan vara drivisar som spökar, men även 1080 hade tidiga drivisar..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR