Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Avstängd

GTX 1070 från €469, ca: 4380:-
http://www.mindfactory.de/search_result.php/search_query/gtx+... 1070

GTX 1080 från €659 ca: 6160:-
http://www.mindfactory.de/search_result.php/search_query/gtx+...

Butiken har höga och mycket bra omdömen, Excellent 9.1 / 10
https://www.trustpilot.com/review/www.mindfactory.de

Skulle också vilja tacka alla de som svarat på frågor m.m. , tack <3 vänner.

Keep Calm and Keep Up the Good Work!

MVH

Permalänk
Medlem

@Jesper178: Rgb-belysningen är på pcb'n har jag hört, och inte backplaten.

Permalänk

Hej
Är det någon som vet om Msi 1080 SeaHawk X har referens pcb eller Msi's egna pcb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir Gaben:

Hej
Är det någon som vet om Msi 1080 SeaHawk X har referens pcb eller Msi's egna pcb.

http://www.fudzilla.com/news/graphics/40767-msi-comes-up-with...

Som det ser ut nu så är det referens pcb. Vad spelat det för roll förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av DST:

@RaBlack inte så impad av honom, han testar ju kortet i spel där det inte e några spelare eller nån action typ. En stor och öppen karta i bf4 med 64 spelare som krigar för kung och fosterland och att man är mitt i smeten när det e fullt ös ska han visa, inte operation locker eller längs bort ifrån alla i battlefront, känns helt enkelt som att han försökte få oss att tro att det e snabbare än vad det eg e. lite fult men men.

Varför håller du dig inte bara till AMD delen av forumet, istället för att skriva en massa dynga i 1080 tråden. Jag tror precis alla har förstått att du inte ska köpa ett 1080, och att du absolut tycker att nvidia är sämst och det enda som gäller och är super bra är amd.

Så, bra så.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad som skiljer dom två varianter av 1080 som ASUS säljer? Skiljer några hundralappar bara.

Sen undrar jag om det finns något "självklart" val av märke att välja som entusiast eller om det är samma från alla? Har alltid gillar ASUS men vet inte alls hur dom är mot andra tillverkare här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Varför håller du dig inte bara till AMD delen av forumet, istället för att skriva en massa dynga i 1080 tråden. Jag tror precis alla har förstått att du inte ska köpa ett 1080, och att du absolut tycker att nvidia är sämst och det enda som gäller och är super bra är amd.

Så, bra så.

Nu är det ju du som skriver en massa dynga. @DST har helt rätt i det han skriver, t.ex. kallar testaren det för "maxat" med 75* fov, han kallar 50 fps för 70 fps bara för att han nådde 70 fps lite snabbt en sekund och samma sak med att 180 fps är 200 fps enligt testaren. Med tanke på hur testaren pratar är han antingen en hypad Nvidia fanboy eller betald av Nvidia att bara prata gott om grafikkortet.

PS: Jag är ingen fanboy av varken gröna eller röda sidan och jag har beställt ett 1080 själv.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Nu är det ju du som skriver en massa dynga. @DST har helt rätt i det han skriver, t.ex. kallar testaren det för "maxat" med 75* fov, han kallar 50 fps för 70 fps bara för att han nådde 70 fps lite snabbt en sekund och samma sak med att 180 fps är 200 fps enligt testaren. Med tanke på hur testaren pratar är han antingen en hypad Nvidia fanboy eller betald av Nvidia att bara prata gott om grafikkortet.

PS: Jag är ingen fanboy av varken gröna eller röda sidan och jag har beställt ett 1080 själv.

jag gillade inte heller hans video, föredrar när reviews är så exakta dom kan vara

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Köpte Gigabyte 1080 G1 Gaming, väldigt nöjd med prestanda, ljudnivå och temp.

Fire Strike: 14.903
Graphics Score = 22.938
Physics test = 7.402
Combined test = 7.073

Unigine Valley 2560x1440 = 2803p (1561p med 290X)

System:
i5 4690K (ej OC)
2x8GB Vengeance 1600
PNY 120GB SSD
Win 8.1

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Högre kvalité på dom elektroniska komponenterna och tjockare PCB innebär längre livslängd och bättre förutsättningar för överklockning, renare och stabilare strömförsörjning, lägre temps, ex högre effektivitet för MOSFETs bla.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Varför håller du dig inte bara till AMD delen av forumet, istället för att skriva en massa dynga i 1080 tråden. Jag tror precis alla har förstått att du inte ska köpa ett 1080, och att du absolut tycker att nvidia är sämst och det enda som gäller och är super bra är amd.

Så, bra så.

hehe, ja vad ska man säga? öhm får la tacka för ett gott skratt, dock så fick min skärm en dusch av kaffe å att jag nästan höll på att drunkna i Gevalia ekologisk kaffe, undrar nu om det e nån som ens mött sin undergång på det sättet. hehe...

Jag ser i ditt inlägg att röster som min behövs här på forumet, oroa dig inte om AMD lanserar sina kort på liknande sätt och att någon youtube nisse försöker få oss att kortet e bättre än vad det e så kan du vara säker på att min röst hörs då oxå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hehe, ja vad ska man säga? öhm får la tacka för ett gott skratt, dock så fick min skärm en dusch av kaffe å att jag nästan höll på att drunkna i Gevalia ekologisk kaffe, undrar nu om det e nån som ens mött sin undergång på det sättet. hehe...

Jag ser i ditt inlägg att röster som min behövs här på forumet, oroa dig inte om AMD lanserar sina kort på liknande sätt och att någon youtube nisse försöker få oss att kortet e bättre än vad det e så kan du vara säker på att min röst hörs då oxå

Jag håller med Ragnarok att du bara hänger i trådarna för 1080/1070 för att sprida dynga över Pascal korten. Och du fortsätter att älta ditt mantra om att korten skulle prestera sämre i ett chassie än öppen testbänk. #16190917

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag håller med Ragnarok att du bara hänger i trådarna för 1080/1070 för att sprida dynga över Pascal korten. Och du fortsätter att älta ditt mantra om att korten skulle prestera sämre i ett chassie än öppen testbänk. #16190917

mm, för det e så för mig å jag sitter på gammal skit som inte e så känslig som ex ett nytt pascal kort, sen ser man ju i ex Kyles test att ett välkylt kort som gtx 1070 msi gaming x presterar väldigt bra jämfört med ett 1080fe kort å då vet jag inte ens om det e en öppen testrigg elelr i ett chassi som han gjorde detta test. kollar man ex på 1080fe mot 1070fe så e ju korten inte ens nära varandra. Nya kort verkar vara extremt petiga med sin boost3

sen kan du ta dig en titt på hur 980ti elelr om det va titan x som presterade sämre än amds motsvarighet när Linus byggde ett x99 mini-itx sys. Så enligt mig borde alla nya recensioner inkludera test under worst "case" scenario för att se hur mycket det tappar då.

Det e inte som förr i tiden att korten bara lät mer när det blev varmare jue å hur många känner inte jag som aldrig ens öppnar sina burkar för att ens rengöra dem och så fort det börjar hacka så springer de till sin affären för att få den felsökt när de bara behövde rengöra datorn.
Det e nya tider nu, vinden har vänt

som sagt enligt mig e det inte dynga, jag ser vad det är utan att inbilla mig saker. Okey visst att jag kanske blir en sån surgubbe när jag blir gammal men man ska se världen med öppna/kritiska ögon, Allt är inte guld som glimmar

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Ett bra youtube klipp som jag vill dela med mig till er, som vill kolla in lite olika spel som körs i realtid med GTX 1080 och SLI (1080p - 4K).

https://www.youtube.com/watch?v=r6Gjq7MEhU0

Enjoy!

MVH

Skrivet av DST:

@RaBlack inte så impad av honom, han testar ju kortet i spel där det inte e några spelare eller nån action typ. En stor och öppen karta i bf4 med 64 spelare som krigar för kung och fosterland och att man är mitt i smeten när det e fullt ös ska han visa, inte operation locker eller längs bort ifrån alla i battlefront, känns helt enkelt som att han försökte få oss att tro att det e snabbare än vad det eg e. lite fult men men.

Skrivet av Ragnarok:

Varför håller du dig inte bara till AMD delen av forumet, istället för att skriva en massa dynga i 1080 tråden. Jag tror precis alla har förstått att du inte ska köpa ett 1080, och att du absolut tycker att nvidia är sämst och det enda som gäller och är super bra är amd.

Så, bra så.

Skrivet av Justin91:

Nu är det ju du som skriver en massa dynga. @DST har helt rätt i det han skriver, t.ex. kallar testaren det för "maxat" med 75* fov, han kallar 50 fps för 70 fps bara för att han nådde 70 fps lite snabbt en sekund och samma sak med att 180 fps är 200 fps enligt testaren. Med tanke på hur testaren pratar är han antingen en hypad Nvidia fanboy eller betald av Nvidia att bara prata gott om grafikkortet.

PS: Jag är ingen fanboy av varken gröna eller röda sidan och jag har beställt ett 1080 själv.

Skrivet av Prophet^:

jag gillade inte heller hans video, föredrar när reviews är så exakta dom kan vara

Hej mina vänner... <3

Jag tycker den videon är bra för man SER hur spelen körs i realtid med 1080/SLI... (det killen säger från början av klippet är bra "om att det är live o.s.v") att han snackar som han gör under testerna skiter jag i... man såg ju direkt att han bara svamlar och snackar strunt för ATT bara göra det (kanske superglad med stort leende i ansiktet)... inget är omredigerat så den visar allt med sanning och ärlighet. (Killen som pratar är ju bara hypad och överlycklig utav känslan att spela med 1080, ingen direkt expert...) Vi har redan tester gjorda från flera bra sajter inkl. SweClockers här som visar siffror m.m. men att se hur grafikkortet arbetar i olika spel är alltid kul om man inte har kortet i sin egen burk. Vi ser ju alla ändå hur videon är även om han pratar på "glatt". Knappt någon som går på hans snack och skulle Nvidia betalat honom för att visa upp kortet tror jag inte på heller... så naiva/giriga är de inte (marknaden är deras "just nu" ändå). Det han säger får ju folk bara att backa, för nästan "inget" han sa är 100% sant och det ser man ju direkt på FPS räknaren.

Simma lugnt nu grabbar i "sommarvärmen".

Vännen @DST du tycker nog bara synd om AMD för de är så små i jämförelse med Nvidia... stackars lilla söta AMD, man måste ju sympatisera med dem för de är i underläge just nu. Hur som så behöver ALLA AMD, de var och är MYCKET BRA... vare sig man väljer deras GPU eller ej

Inför E3 mässan så kommer AMD vara på plats då de är en av partnerna till PC GAMER's Gaming Show.

Keep Calm and Be Nice!

MVH

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Nu är detta trots allt en diskussionstråd, om personen ifråga "sprida dynga" så torde det vara tämligen lätt att bemöta hens argument på ett korrekt och sakligt sätt, för att motbevisa "dyngan".

Nvidia har agerat tvivelaktigt vid denna lansering, på flera olika sätt, använt särskilda drivrutiner vid demos och utskick till recensenter som fick korten att prestera bättre än med dem som sedan släpptes till konsument vid release, höjt priserna oskäligt mycket och dessutom inte kunnat hålla nere kostnaden för partnerkorten, begränsat utbudet, mm.

GTX 1080 och 1070 är superba kort, dom är riktigt snabba, men beteendet från Nvidia sätter tyvärr lanseringen i dåligt dager.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

För de som är intresserade av spel och "AMD", ( @DST )

PC Gaming Show visas live.

Live: https://www.twitch.tv/pcgamer

http://www.pcgamingshow.com/
We believe PC gaming deserves an event that captures and celebrates the golden age we’re playing in.

On June 13th, the PC Gaming Show will return for a unique presentation of some of the most exciting PC games and technology during E3. And for the first time, we’re opening the doors to PC gaming enthusiasts to be a part of the only PC dedicated event of E3.

PS: Kanske lite oft men tycker ändå det rör alla spel fantaster här också..

Keep Calm!

MVH

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, får se om de kan stompa Nvidias relese event som va apkul tyckte jag när han tom käfta med chefen haha, bästa ever

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Ser fram emot detta, får se om de kan stompa Nvidias relese event som va apkul tyckte jag när han tom käfta med chefen haha, bästa ever

Jen-Hsun Huang & Tom
https://www.youtube.com/watch?v=wTnH74WNdiQ
https://www.youtube.com/watch?v=43R-rVWyCtY

Enjoy!

Permalänk
Avstängd

Färska rykten säger att GTX 1060 är på G.

NVIDIA GeForce GTX 1060 to feature 6GB 192-bit memory?:
http://videocardz.com/61002/nvidia-geforce-gtx-1060-to-featur...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Ser fram emot detta, får se om de kan stompa Nvidias relese event som va apkul tyckte jag när han tom käfta med chefen haha, bästa ever

Eller när AMD tappar sin flong nya gpu som inte kommit ut än, https://youtu.be/eqCo0LTUhsE?t=237

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Otori:

Köpte Gigabyte 1080 G1 Gaming, väldigt nöjd med prestanda, ljudnivå och temp.

Fire Strike: 14.903
Graphics Score = 22.938
Physics test = 7.402
Combined test = 7.073

Unigine Valley 2560x1440 = 2803p (1561p med 290X)

System:
i5 4690K (ej OC)
2x8GB Vengeance 1600
PNY 120GB SSD
Win 8.1

Hur högt klockar ditt kort? Boost alltså. Jag får knappt 21 000 i Firestrike med mitt 980 Ti.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Bästa pris just nu för ett Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming OC Edition.

Sweclockers, Gigabyte G1 och Xtreme Gaming med GTX 1080 på Computex:
https://www.youtube.com/watch?v=m-si319waF8

BENCHMARK /OVERCLOCK REVIEW / 1080p, 1440p, 4K:
https://www.youtube.com/watch?v=6yORLCcW5x8

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hur högt klockar ditt kort? Boost alltså. Jag får knappt 21 000 i Firestrike med mitt 980 Ti.

Inte tänkt på. Återkommer efter nattat minstingen.

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Jag håller med om att Nvidias lansering av dessa kort inte var OK och det som Anton Karmhed skrev i sin krönika på NH.
http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-nvidi...
Men det som DST gör är att han sprider vilseledande information om att korten skulle fungera sämre i ett chassi än i en öppen testbänk.

Permalänk
Avstängd

Alla nyköpta grafikkort har ju garanti... även (Nvidias GTX 1080), så om något kort skulle vara defekt och inte fungera bra i @DST superheta skit chassi så har även han rätt att byta ut det eller få pengarna tillbaka.

DXXXd min vän... sluta snacka BS (sluta sprida dynga tagna direkt från luften) och inse faktum...
Nvidia kör över AMD rejält just nu med GTX 1080 (även med alla "problem" barnsjukdomar).

MVH

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Otori:

Inte tänkt på. Återkommer efter nattat minstingen.

Gört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@Aeig:
Jag håller med om att Nvidias lansering av dessa kort inte var OK och det som Anton Karmhed skrev i sin krönika på NH.
http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-nvidi...
Men det som DST gör är att han sprider vilseledande information om att korten skulle fungera sämre i ett chassi än i en öppen testbänk.

så du tycker att jag sprider vilseledande information? okey..

du skulle väl kanske kunna ta och motbevisa mig eller tror du att jag sitter här och har en hemlig agenda mot nvidia? snacka om facepalm i så fall...

så här e det, när Jay lade upp sitt "do cases make videocards run hotter" så visade han att Msi gaming X kortet fungerade ypperligt i hans välventilerade chassi. Problemet är att inte alla har såpas fint chassi, jag kan utgå ifrån hur jag har det med mitt sketna ref 670 som inte ens e i närheten lika kinkigt/känsligt som pascal med sitt boost3. Mitt blir bara otroligt högljutt då fläkten drar igång så öppen låda på sommaren e det som krävs här. Sen är det många som funderar på att köpa ett nytt grafikkort å har en märkesdator eller bara ett äldre chassi där det inte finns någon fläkt i fronten. I dessa scenarion tror jag mycket väl att ett pascal kort kan börja throttla, mena varför tror du det har blivit så omtalat just nu, jo korten har ju throttlat ner ordentligt för många och då har detta blivit ett hett ämne. Nu när nvidia har släppt fläktfixen så kanske det är bättre men så e det, ingen rök utan eld.

Iaf när jag påpekade i Jays ovannämnda video att han fick sämre temp och boostclocks i chassit med 1070FE kort jämfört med när han testade det i sin öppna testrigg så dolde han mitt inlägg så ingen kunde se det. Precis som med han Jfrags snubben som springer runt på små å typ tomma servrar i bf4 och battlefront så verkar ju Jay inte heller vara helt ärlig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST

Är det något sådant här du har i din låda ? Ett par lådor, en t-shirt, en tomteluva. Då kunde man tydligen få det någon grad varmare. Eller tycker du att de som testar grafikkort skall göra så här för att se om det blir lite varmare ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

@RaBlack: AMD har fortfarande världens snabbaste grafikkort i Radeon Pro Duo, däremot har Nvidia världens snabbaste grafikprocessor. Nvidia har förtjänat sina framgångar och Pascal är ett monster i sig.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

nope, men så hära

har tillgång till en nätdel med modulära kablar med det låter för jäkla mycket jämfört med gamla goda vx550

å tänk att 980ti ref klockade ner sig i ett mini-itx sys för bla Linus, å pascal verkar ju vara ännu kinkigare än korten innan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZbONfPkwa_s

sen kan man la fråga sig varför Luke inte spelade riktiga spel istället för furmark. för det e la rätt logiskt att om du fyller datorn så dära å proppar igen den med kartonger så dvs stryper man kortet så blir det bli varmt uta helskotta. Ingen som byggt in sina datorer i hutchar/sängbord å så här? kan tala om att det va mäktigt varmt å då va ju ändå hela bakstycket i möbeln bortplockat. så ja, Lukes test verkar inte realistiskt trots allt när man själv testat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx