gtx 970 sli temperatur fundering i R4.

Permalänk
Medlem

gtx 970 sli temperatur fundering i R4.

Tjena!

Nu när priserna för 970 har börjat sjunka så har jag funderat att inskaffa ett till 970 och köra sli, men det jag inte är säker på är värmeutvecklingen. Sitter idag på ett Fractal Design Define r4 med 3 fläktar, 2 in och 1 ut. Undrar om man kanske måste köpa en till fläkt?

Övriga komponenter:

Fractal design r4, 3 fläktar
Asus sabertooth p67
8GB ram
Evga g2 750w
gtx 970 msi twin frozer
i7 2600k (kommer överklockas)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coshir:

Tjena!

Nu när priserna för 970 har börjat sjunka så har jag funderat att inskaffa ett till 970 och köra sli, men det jag inte är säker på är värmeutvecklingen. Sitter idag på ett Fractal Design Define r4 med 3 fläktar, 2 in och 1 ut. Undrar om man kanske måste köpa en till fläkt?

Övriga komponenter:

Fractal design r4, 3 fläktar
Asus sabertooth p67
8GB ram
Evga g2 750w
gtx 970 msi twin frozer
i7 2600k (kommer överklockas)

Tror ej du behöver bry dig om värmen.
När mina 2 strix 970 ligger på max .är dom 68 och 73 grader varma.
Annars kan du ställa en aggresivare fläktkurva själv.
Är ju aldrig fel med fler fläktar om du har plats.
Och undrar du strömförbrukning med så...
Min rigg har aldrig kommit över 480 watt.Totalt för hela burken.(Mäter konstant)
Nu har jag dock mer fläktar än du.
2 st 140 mm in.
1 st 140 mm ut bak.
2 st 120 mm ut i toppen på chassit.
Så börja med ett till 970.Jag lovar dig. Det blir en jävla boost.
Blir det för varmt,komplettera med mer fläktar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

En fläkt på sidan är nästan ett måste om du ska köra sli. Det kommer att göra en stor skillnad på temperaturerna. En fläkt i botten skulle inte heller skada.

Sen måste du kanske inte köpa nya fläktar utan det kanske räcker om du flyttar om de som du har nu. Det optimala för tre fläktar är nog en på sidan (inblås), en i botten (inblås) och en bak (utblås).

Permalänk
Entusiast

En fläkt på sidan är inget måste. Jag hade tidigare två evga 970 SC ACX i mitt phanteks enthoo evolv atx och i load så låg korten i 60-75 grader. 2 fläktar fram och en baktill samt vattenkyld processor.

Tills vidare kör jag samma setup fast två 1080 strix och korten passerar inte 80 grader med stock-kurvan på fläktarna.

Då har jag dessutom 3 rad-fläktar som tar in varmluft genom radden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

En fläkt på sidan är inget måste. Jag hade tidigare två evga 970 SC ACX i mitt phanteks enthoo evolv atx och i load så låg korten i 60-75 grader. 2 fläktar fram och en baktill samt vattenkyld processor.

Tills vidare kör jag samma setup fast två 1080 strix och korten passerar inte 80 grader med stock-kurvan på fläktarna.

Då har jag dessutom 3 rad-fläktar som tar in varmluft genom radden

Skickades från m.sweclockers.com

Det är självklart inget måste utan menar mer att en fläkt kommer göra mer nytta där än vad den kommer göra någon ananstans.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har beställt ett till 970. Om jag inte blir nöjd med temperaturerna så flyttar jag runt lite fläktar alternativt stoppar in en till.