Permalänk
Inaktiv

Trimma en MBP 2012?

Har en MBP från 2012 och den där badbollen dyker upp titt som tätt, ibland när jag sveper fingret över musplattan kan badbollen snurra väldigt länge. Dock vet jag inte om jag drar fingret för snabbt.

Såhär har datorn varit väldigt länge, kanske 1 år. Det är en !5 med 4 gb ramminne.

Vad tror ni den skulle vara värd ute i andra hand? Den har ingen ytlig skada inte inne heller förstås.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, frågar du efter värde eller tips om vad du kan göra för att den ska funka bättre? Med 4 gb ram så blir den som en Windows maskin när ramminnet tar slut, den swapar en växlingsfilen till hddn. Med andra ord, skaffa en ssd så löser det mycket om du tänkt behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Har en MBP från 2012 och den där badbollen dyker upp titt som tätt, ibland när jag sveper fingret över musplattan kan badbollen snurra väldigt länge. Dock vet jag inte om jag drar fingret för snabbt.

Såhär har datorn varit väldigt länge, kanske 1 år. Det är en !5 med 4 gb ramminne.

Vad tror ni den skulle vara värd ute i andra hand? Den har ingen ytlig skada inte inne heller förstås.

Installera om den, då ska de nog bli bättre.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av subonez:

Fattar inte, frågar du efter värde eller tips om vad du kan göra för att den ska funka bättre? Med 4 gb ram så blir den som en Windows maskin när ramminnet tar slut, den swapar en växlingsfilen till hddn. Med andra ord, skaffa en ssd så löser det mycket om du tänkt behålla den.

Först frågar jag hur jag kan öka prestandan. Sen frågar jag vad den kan vara värt. Folk här är helt speciella. Slutar skriva i det här forumet i framtiden tills dem "smarta" har kommit ned till världen. En värld utan er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragone:

Installera om den, då ska de nog bli bättre.

Behöver jag program eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Operativsystem via ISO.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Ladda ner El Capitan via App Store och starta installationen.

Eller boota in i recovery genom att hålla in CMD + R när du startar datorn, och installera om det därifrån.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

Ladda ner El Capitan via App Store och starta installationen.

Eller boota in i recovery genom att hålla in CMD + R när du startar datorn, och installera om det därifrån.

Har El Capitan installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Om det hindrar nedladdningen i App Store kan du ju göra som han skrev i sitt andra stycke.

EDIT: Jaså, det var du igen... Jag hittar ut själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Ja?

Men om du vill INSTALLERA OM det, som det hela handlade om, får du göra på ett av de två sätt jag precis beskrev.

Laddar du ner El Capitan från App Store (det är inte nerladdat även om det är installerat, lovar) så kommer installationen av det sätta igång automatiskt. Sedan är det inte svårare än att klicka sig igenom installationen som vanligt.

Här, fixade i ordning en supersimpel bildguide; http://imgur.com/a/Jq8uX

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Om det inte skulle hjälpa att installera om datorn är det med största sanolikhet hårddisk-kabeln som är trasig. Det är ett vanligt fel på de tjocka mid 2012 och skulle isåfall behöva service. Kostar nog en ca 800kr hos en auktoriserad firma.
Om detta är felet skulle inte Helle byte av Hdd eller ssd hjälpa då som sagt enbart kabeln behöver bytas först o främst.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

Ja?

Men om du vill INSTALLERA OM det, som det hela handlade om, får du göra på ett av de två sätt jag precis beskrev.

Laddar du ner El Capitan från App Store (det är inte nerladdat även om det är installerat, lovar) så kommer installationen av det sätta igång automatiskt. Sedan är det inte svårare än att klicka sig igenom installationen som vanligt.

Här, fixade i ordning en supersimpel bildguide; http://imgur.com/a/Jq8uX

Laddade ned den från AS. Men om jag tittar på "om den här datorn" så står det på översikt El capitan. Men ska göra som du säger ifall om den nu inte har laddat ned.

Permalänk
Medlem

Sätt i en sticka till med minne och installera om OS på en SSD så blir det nog betydligt bättre ska du se.
Det där med trasig HDD-kabel tycker jag också du ska titta på. Det finns guide för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MJÖLEN:

Först frågar jag hur jag kan öka prestandan. Sen frågar jag vad den kan vara värt. Folk här är helt speciella. Slutar skriva i det här forumet i framtiden tills dem "smarta" har kommit ned till världen. En värld utan er.

What?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Sätt i en sticka till med minne och installera om OS på en SSD så blir det nog betydligt bättre ska du se.
Det där med trasig HDD-kabel tycker jag också du ska titta på. Det finns guide för det.

Nu känner jag mig dum men ska jag ladda ned OS först på stickan sen föra över till datorn? Är det något vanligt just för min årsmodell av datorn med kabelbrott?

Permalänk
Medlem

Det verkar så.... http://www.macworld.com/article/2030013/advice-from-an-apple-...

Att installera om är enkelt. Det finns guider för hur du gör en bootbar sticka. Men du kan även bara hålla inne ALT under uppstart och välja ominstallation, så kommer den starta en mycket enkelt OS med WLAN stöd och ladda ner OS-X.

Permalänk
Inaktiv

När jag tittar på aktivitetskontroll och på minne så upptar Safari c 3,0- 3,50 GB plats. Jag har 4 flikar uppe, en för att jag tittar på en serie, den andra för FB och dem 3 övriga för att surfa på olika sidor. Upptar verkligen det så mycket GB?