Brand i telefon. Huawei Honor 7.

Permalänk

Brand i telefon. Huawei Honor 7.

Min telefon började brinna för några dagar sedan.
Satte telefonen på laddning som vanligt vid sängdags.

Vaknar efter ett par timmar då brandvarnaren går igång då ryker det från laddkontakten i mobilen så fort ur med laddaren i vägguttaget.
Ser då vad som hänt brännhåll i madrassen och stora skador på mobil och usb kontakten.

Edit
Kan ju självklart vara usbladdaren som skickat ut för mycket också.
Slut

Laddare och kabel som användes var orginal.

Så det som man tror bara händer andra har nu hänt mig efter 25 år i elektronikbranchen.
Tänker er för och trevlig dag.

Återkommer hur ärendet kommer hanteras, allt är reklamerat till butiken.

Trevlig dag.

Edit la till en till bild.
Telefonen verkar ha velat haft endel ampere.

Huawei Honor 7

Lagt till bild ock text.
Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa, har nyligen fått brand hemma då datorn brunnit och även kaffemaskin.

Hoppas inte försäkringen strular med dig, och tänk på att du ska ha en ny madrass om det är skador på din. Man vet inte riktigt vad som finns i madrasser då det är "Hemliga recept" och det kan bildas giftiga kemikalier om de brinner etc.

Hos mig brann bara elektronik och sotet var bara på insidan, TVn, Playstationet och massa annat la av också, men jag rekommenderar att åtminstone tvätta alla textilier som varit i rummet som kan ha fått sot i sig.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

"Hett" tips är att inte låta din mobil ligga och ladda i sängen, oavsett. Finns väl ingen anledning att inte lägga den på något vid sidan av, som åtminstone inte är lika enkelt brännbart som en säng.

Oavsett vad så är detta förstås en bra väckarklocka för många - det kan hända även med kvalitéprodukter!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Smuts i kontakt/uttag som orsakar överledning t.ex.? Kan det vara en orsak till mobilbrand?

Permalänk
Medlem

Om det är original sladd vi ser på bilden, kan det vara en huawei telefon?

Permalänk
Medlem

Kan vara vanliga överspänningar från elcentralen, det som hända hos mig. Min telefon har lagt av och gett mig stötar efter elfelet.

EDIT: Samsung Galaxy S6

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Min telefon började brinna för några dagar sedan.
Satte telefonen på laddning som vanligt vid sängdags.

Vaknar efter ett par timmar då brandvarnaren går igång då ryker det från laddkontakten i mobilen så fort ur med laddaren i vägguttaget.
Ser då vad som hänt brännhåll i madrassen och stora skador på mobil och usb kontakten.

Laddare och kabel som användes var orginal.

Så det som man tror bara händer andra har nu hänt mig efter 25 år i elektronikbranchen.
Tänker er för och trevlig dag.

Återkommer hur ärendet kommer hanteras, allt är reklamerat till butiken.
Går inte ut med tillverkaren just nu då ärendet är såpass färskt och ärendet är inte löst.

https://i.gyazo.com/c63f16595c2808a0a7bb774a7e899f6d.png

Trevlig dag.

Jag tycker att du även ska göra en anmälan till Elsäkerhetsverket så de får reda på det och kan utreda vidare på ett annat sätt än vad som annars händer, anmälan hjälper inte dig men det kan hjälpa andra att undgå samma tillbud/olycksrisk.
Har du en elektrisk produkt som blivit farlig eller börjat brinna?
ANMÄL EN FARLIG ELLER STÖRANDE ELPRODUKT
>
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elproduk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ladda aldrig telefoner på madrass. De blir varma och madrassen hjälper inte att få bort värmen, tvärt om.
Bra läxa med tanke på att inget allvarligt hände.
Jag har själv låtit telefonen ligga på madrassen bredvid mig och den blir väldigt varm ibland.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Telefonen var inköpt i mars 2016.

Tror knappast på överspännig i elnätet.

Visst kan vara smuts och i usbuttaget och överledning.

Ladda i sängen nja och visst dumt eller inte hade den legat på sängbordet så hade duken som jag har där och trä under så kanske tagit mera fart istället.

Klart att telefonen blir varm osv men hur många låter inte telefonen laddas i soffor, sängar, träbord och ja listan kan göras lång och allt kan ta eld.

Permalänk

Tror kappast att detta fall beror på alstrad värme pga att den laddades.
Detta är nog något fel som orsakat detta.
Inte bra reklam för tillverkaren i vilket fall.

Skrivet av infigo:

Ladda aldrig telefoner på madrass. De blir varma och madrassen hjälper inte att få bort värmen, tvärt om.
Bra läxa med tanke på att inget allvarligt hände.
Jag har själv låtit telefonen ligga på madrassen bredvid mig och den blir väldigt varm ibland.

Permalänk

Självklart!

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att du även ska göra en anmälan till Elsäkerhetsverket så de får reda på det och kan utreda vidare på ett annat sätt än vad som annars händer, anmälan hjälper inte dig men det kan hjälpa andra att undgå samma tillbud/olycksrisk.
Har du en elektrisk produkt som blivit farlig eller börjat brinna?
ANMÄL EN FARLIG ELLER STÖRANDE ELPRODUKT
>
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elproduk...

Permalänk
Medlem

Inget ord om vilken modell det berör? Stor skillnad om det är en "kina-telefon", så att säga.

Permalänk
Medlem

Vilken modell rör det sig om?

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk

Just Kina är väl ett sådant land som inte vill ha några problem med sina produkter.
Dom vill väl komma över markandsandelar.

Och det är en såkallad kvalitetstelefon det rör sig om.

Skrivet av tudz:

Inget ord om vilken modell det berör? Stor skillnad om det är en "kina-telefon", så att säga.

Permalänk
Medlem

@Mr.Pruple: Varför håller du tillverkare och modell hemligt?

Permalänk

Tänker att tillverkare och butik ska få komma med en förklaring.
Samt att det bör vara någon form av ersättning för skador osv.

Kommer självklart tala om vilken modell det rör sig om men tycker att en lösning och förklaring bör komma först.
Detta också pga att det rör sig om en modell som det är lagt mycket pengar på.

Skrivet av hultron:

@Mr.Pruple: Varför håller du tillverkare och modell hemligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Tänker att tillverkare och butik ska få komma med en förklaring.
Samt att det bör vara någon form av ersättning för skador osv.

Kommer självklart tala om vilken modell det rör sig om men tycker att en lösning och förklaring bör komma först.
Detta också pga att det rör sig om en modell som det är lagt mycket pengar på.

Säker på att tillverkaren skulle ta och läsa just denna tråd?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Tänker att tillverkare och butik ska få komma med en förklaring.
Samt att det bör vara någon form av ersättning för skador osv.

Kommer självklart tala om vilken modell det rör sig om men tycker att en lösning och förklaring bör komma först.
Detta också pga att det rör sig om en modell som det är lagt mycket pengar på.

Vore det då inte bra att gå ut med en liten "heads-up" för folk som sitter på samma lur som du?
Om det händer för någon annan där turen inte är på deras sida så skulle iaf jag känna mig rätt dum att inte ha informerat om detta.

Permalänk

Självklart har du rätt, kluven hur men ok du vinner.
Eftersom dom lagt ner rätt bra med pengar på reklam för denna telefon så är det väl endel som har den.

Dock är det inte så troligt att någon annan råkar ut för det.

Skrivet av Kalasis:

Vore det då inte bra att gå ut med en liten "heads-up" för folk som sitter på samma lur som du?
Om det händer för någon annan där turen inte är på deras sida så skulle iaf jag känna mig rätt dum att inte ha informerat om detta.

Ändra text.
Permalänk
Hedersmedlem

Att det är brännhål vid stickkontakten (230V) tyder ju på katastrofalt fel internt, ett fel som egentligen inte ska kunna hända utom på felkonstruerade budgetladdare för någon tia. Smuts vid telefonkontakten kan inte förklara det, eller vara orsaken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Sant.

Laddar ju telefonen lite här och där under dagen eller hos polare på helger.
Då kollar man ju inte vad det är för prylar.

Men i detta fallet så hade jag "tur" att det var orginal alltihop.
Suttit i samma eluttag hela tiden sen telefonen köptes.

Ps
Sen får du säga grattis till 15 år som medlem också det är snart Juli
Ds

Skrivet av MultiMan:

Att det är brännhål vid stickkontakten (230V) tyder ju på katastrofalt fel internt, ett fel som egentligen inte ska kunna hända utom på felkonstruerade budgetladdare för någon tia. Smuts vid telefonkontakten kan inte förklara det, eller vara orsaken.

Permalänk
Medlem

Här är en person som går igenom olika USB laddare, tex IKEAs som verkar vara en riktigt gedigen konstruktion:

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

@Leinhart: Självklart så kommer jag begära ersättning för madrassen alt självrisk via hemförsäkring.
Telefonen i fråga tar butiken hand om som granatiärende allt annat vore konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Huawei har ganska schysst support, så förhoppningsvis är de mottagliga för detta! Tur att det inte blev någon större skada av det.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Fan vad läskigt... skönt att det gick bra..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

@Matwik: Jo lite skrämmande såklart.

Detta ger ju en tankeställare hur man laddar sin mobil tex hos vänner eller andra ställen.
Jag har ju aldrig tänkt på vad som sitter i andra änden på kabeln.

Men i detta fall användes iallafall det som kom med telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid nervös när jag använder svinbilliga laddare/nätdelar "made in China", när man skruvar isär dom och ser hur billiga komponenter det är inuti så blir iaf jag nervös och jag använder en del av dom hemma, litar sällan på CE el någon märkning heller. Har även öppnat några få (dock äldre samt tillverkade i Europa och lite överallt i världen) nätdelar också av ren nyfikenhet, större, tyngre, ser utt innehålla kvalitetsdelar och känns mycket bättre när jag använder dom vare sig det faktiskt är någon skillnad el inte?
Har tillgång till massor av dom så har roat mig hemma med att byta ut en del av dessa (speciellt icke märkes) nätdelar till dom klumpigare äldre och dom verkar inte alls bli lika varma hellre så känns bättre så och bara det är värt det för mig.

Tråkigt när sånt händer, mardrömmen man hoppas aldrig händer en själv speciellt i detta bekväma samhälle där 1 enda dag utan mobilen känns som att typ tappa plånboken el annat viktigt föremål.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag ju nervös... Jag har en likadan modell som jag använder som telefon dagligen. När införskaffade du din?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Klart att telefonen blir varm osv men hur många låter inte telefonen laddas i soffor, sängar, träbord och ja listan kan göras lång och allt kan ta eld.

Som alltid, bara för att andra är idioter så behöver inte du vara det.
Ladda helst bara när du är hemma/vaken, och om möjligt på ett icke brännbart underlag. Träbord kan funka också, men absolut inte i soffor/madrasser eller andra textiler. All elektronik som laddas blir varm, antingen enheten i sig, laddaren eller bägge två. Som du precis märkt så är det inte helt pålitligt alla gånger och det kan börja brinna helt utan förvarning.

Permalänk

@Fakkahe: I mars 2016 så inte alls gammal.