Permalänk
Medlem

hantverkare hade av en kabel.

Hallå swec idag kom de ett gäng hantverkare till kåken för att fixa en vatten skada. Men dom rackarna hade av kabeln till nätdelen som ska sitta i fiberkonverteraren.
Lödde ihop kabeln lite snabbt men nu får jag inget internet. Tven är kopplad till samma enhet som routern och den fungeraf men inte internetet till varken stationäradatorer eller mobila enheter. Kan de vara så att de blivit någon typ av kortslutning eller liknande fel då kabeln var avklämmd och fortfarande satt i väggen?

Permalänk
Medlem

Är det nätverkskabel till TV-boxen?

Permalänk
Medlem

Lyser det grönt om lan-sladden när du tar den från fiber-delaren till routern? Isf så tycker den att den är connected... sen kanske du "tappat" din IP/registrering om den stod strömlöst ett tag, men då borde den komma igång själv

// LZ

Permalänk
Medlem

Om jag haft min fiberdelare avstängd en längre stund verkar den på något sätt släppa sin IP och behöva tilldelas en ny?

Om jag då väntar en timme eller två brukar den få en och då funkar internet fint igen.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

De sjuka är att om man slår av den på on off switchen så händer de inget. Jag måste rycka sladden till fiber delare. De är antennkabel till tven. Fabriksresetade routern satte upp den som förr. Wan lampan blinkar och inte lyser statiskt, internet lampan på routern lyser. Känns som något är fel med delaren eftersom man inte kan stänga av den.

Delaren har varit på i kanske 6 timmar och omstartad för kanske 2 timmar sedan senast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså tv via fibern och det fungerar ? Då fungerar nog fiberkonvertern i sig men frågan är vad din router gör, har du loggat in i den och kollat statusen på wanporten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står att den inte är ansluten till internet och att ddns är GO. De är en asus rt-ac51u. Har samma mac adress som tidigare och alla andra inställning är som tidigare vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trio01:

Hallå swec idag kom de ett gäng hantverkare till kåken för att fixa en vatten skada. Men dom rackarna hade av kabeln till nätdelen som ska sitta i fiberkonverteraren.
Lödde ihop kabeln lite snabbt men nu får jag inget internet. Tven är kopplad till samma enhet som routern och den fungeraf men inte internetet till varken stationäradatorer eller mobila enheter. Kan de vara så att de blivit någon typ av kortslutning eller liknande fel då kabeln var avklämmd och fortfarande satt i väggen?

är inte den DC (likström) ? har dom lött ihop den +- -+ så funkar det ju givetvis inte..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Trio01:

Står att den inte är ansluten till internet och att ddns är GO. De är en asus rt-ac51u. Har samma mac adress som tidigare och alla andra inställning är som tidigare vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Bild!

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Jag lödde ihop den och fiberkonverteraren lyser plus att jag får ut signal till tven, doch är tven och "modemet" två olika moduler som sitter under samma skal. Glömde att skriva de tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trio01:

Jag lödde ihop den och fiberkonverteraren lyser plus att jag får ut signal till tven, doch är tven och "modemet" två olika moduler som sitter under samma skal. Glömde att skriva de tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Länkar till de delar du har eller bilder vore bra, fiberkonverter, switch, gateway, router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Felanmäl den. Kan vara så att data-delen av konvertern dött av spänningen med vänd polaritet, men att tv-delen fungerar. Är det olika fiber för tv och data?