Permalänk

Hjälp med datorfråga

Hej allesammans, det är så att jag tyvär måste sälja min dator för att få in lite pengar. Tänkte lägga upp datorn på blocket men skulle behöva veta vad den innehåller och annan relevant information att lägga i annonsen, tex grafikkort osv. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga för att se detta?
Jag har en acer predator G-nånting, även hjälp med värdering vore trevligt!
Vet att datorn i sig kostade 9000kr, sedan har jag ju köpt till skärm, tangentbord och mus osv för säkerligen 3-3500kr
Jag hade tänkt sätta ett pris på 6000kr, är detta rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Hej allesammans, det är så att jag tyvär måste sälja min dator för att få in lite pengar. Tänkte lägga upp datorn på blocket men skulle behöva veta vad den innehåller och annan relevant information att lägga i annonsen, tex grafikkort osv. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga för att se detta?
Vet att datorn i sig kostade 9000kr, sedan har jag ju köpt till skärm, tangentbord och mus osv för säkerligen 3-3500kr

Utan att veta vad som är i datorn så kan vi tyvärr inte hjälpa dig. Spelar ingen roll ö.h.t. hur mycket du betalat för datorn, utan vad komponenterna går för idag.
Rent generellt sett så brukar det vara 50-75% av nypris (idag), så jag råder dig att kolla upp dina komponenter och återkomma med dem

CPUID HWMonitor är helt OK för att lista komponenter, annars har du speccy som troligtvis fungerar lika bra på den fronten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av bobbocrull:

inte ens i en blocket annons så kommer det funka med skriva "acer predator G-nånting" återkom när du tagit reda på vad du har för dator..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ja som sagt behöver jag ju hjälp med att ta reda på det också :), kan man inte gå in i kontrollpanelen på något vis?

Permalänk

Kör dxdiag och printa/bifoga textdokumentet du får ut. Går snabbast då det är inbyggt i windowds.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Ja som sagt behöver jag ju hjälp med att ta reda på det också :), kan man inte gå in i kontrollpanelen på något vis?

Högerklicka på "den här datorn" så kan du se vad du har för operativsystem, CPU och hur mycket minne du har i datorn. Är datorn inte arkaisk bör minnet vara DDR3.
I samma fönster har du "enhetshanteraren"(eller "device manager"), där du kan kolla under display adapter för att kolla vad du har för grafikkort.
Om du har SSD är det bra att skriva det, då det är en bra säljpunkt eftersom att det nu för tiden är standard för systemdisken. Annars bör du lätt kunna se hur mycket utrymme du har genom "den här datorn". Har du flera partitioner (C: / D: / E: etc.) så kan det ändå vara samma HDD/SSD, så det kan du också kolla i enhetshanteraren om du är osäker. Står det bara en under "disk drives" så har du bara en installerad.

Lycka till

Edit: Eller så kör du dxdiag, som sagt ovan. Detta gör du genom att trycka på windowsknappen och skriva "dxdiag" och trycka enter. Alternativt måste du gå in på windowsknappen, trycka "kör" och skriva "dxdiag". Första fliken visar allt utom GPU, vilket du ser under andra fliken.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

tack för all hjälp ! och tack slarre att du förklarar för dummies

Okej så detta har jag tydligen

Operating System: Windows 10 Home 64-bit
System Manufacturer: Acer
System Model: Predator G3620
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3350P CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), ~3.1GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16320MB RAM
Grafikkort: AMD RAdeon HD 7800 series
Hårddisken verkar vara uppdelad i C: och D: som är 500gb styck så 1000gb totalt då

Permalänk

AMD Radeon HD 7870 verkar vara det exakta grafikkortet "upp till 4000mb" va det nu betyder sa han jag kölpte datorn av för nåt år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Hälften så mycket så närmar det sig.

Är nog denna du har.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-aspire-g3620-i5-335...

Permalänk

Ja det kan nog stämma, vad kan man få för den tro? Ingår även 24'' samsung ledskärm, mus från razer, headset och musmatta, bara musmatta headsett å mus kostade väl 1500ish, skärmen vet jag inte vad den kosta och datorn kostade 9000.
Tror ni man kan få 6000 för allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Ja det kan nog stämma, vad kan man få för den tro? Ingår även 24'' samsung ledskärm, mus från razer, headset och musmatta, bara musmatta headsett å mus kostade väl 1500ish, skärmen vet jag inte vad den kosta och datorn kostade 9000.

Inte en chans, sorry. Måste veta exakt vad du har för mus,tangentbord och skärm för att kunna hjälpa dig vidare.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Nej snarare runt 4000 som bäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Lägg ut den på Blocket med exakta specifikationer på alla grejerna så kanske du har en chans att få 5-6000 för hela paketet.