Permalänk
Medlem

Skola i usa

Hej! Jag börjar 8an nu och har börjat tänka på framtiden,
Och jag tänkte om det finns möjlighet att gå på nåt univeristet, eller vad det nu heter, efter grundskolan eller gymnasiet som är inriktat på animeranding i dator och film, ni får gärna länka eller nämna några skolor med den inriktningen och säga vad det skulle kosta med bara skolan? Och gärna va det skulle kosta att bo där under 3/1 år eller vad det nu är? Vilka betyg? Undraf om skolorna i usa då det inte verkar finnas nån i sverige med den inriktningen

Fattar ni ?

Vilka skola?
Vilka betyg?
Pengar för skola?
Pengar för att leva där under den perioden?

Permalänk

Något speciellt med USA?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

@ciper13: brukar kosta runt 30 000-50 000kr att studera i usa i ett lässår

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska plugga i USA!

Alla svenska universitet har utbytesprogram med andra universitet över hela världen, och därmed kostar det dig ingenting. En polare som läste fysik i Uppsala läste två terminer i Kalifornien, och en annan som läste maskin på KTH pluggade en termin i Florida. Du är i princip garanterad att åka bara du vill, eftersom studenter brukar vara ganska lata och mest dricka bärs - till exempel jag själv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Något speciellt med USA?

Nä kan ju va nåt annat land tänkte bah att dom hade ett stort utbud och sverige verkar ju inte ha nåt direkt vad jag har sätt

Permalänk
Medlem

When transport and other living expenses are factored in, College Board estimates the following annual budgets for undergraduate students in 2014/15:

$16,325 (community college)
$23,410 (in-state students at a four-year public college)
$37,229 (out-of-state students at a four-year public college)
$46,272 (private non-profit four-year college)

Källa:
http://www.topuniversities.com/student-info/student-finance/h...

Om man får nåt utbytesprogram med ett svenskt universitet kanske man kan komma undan billigare, eller kanske tom gratis.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har man inte praktik i 8an? Skaffa dig en plats på ett företag som har animerings folk och prata med dom hur det kom in i yrket. Det är nog bästa personerna att säga vad du ska göra och inte.

Dumt att gå en dyr skola i usa om man slipper. Lär kosta många hundra tusen. I sverige är det ju gratis. Kan tänka mig att du kan gå konsthögskolan och lära dig maya vid sidan av.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Har man inte praktik i 8an? Skaffa dig en plats på ett företag som har animerings folk och prata med dom hur det kom in i yrket. Det är nog bästa personerna att säga vad du ska göra och inte.

Dumt att gå en dyr skola i usa om man slipper. Lär kosta många hundra tusen. I sverige är det ju gratis. Kan tänka mig att du kan gå konsthögskolan och lära dig maya vid sidan av.

Ja det är det men haru nåt tips på ett företag som gör det i sverige helst 3d animering då (film).
Jo det skulle ju va dumt om det fanns ett

Permalänk
Medlem

Bästa och absolut billigaste alternativet är att göra ett eller två utbytesår när de ska avsluta dina universitetsstudier. Du kan exempelvis skriva x-jobb i USA eller annat land. Det är dessutom ett gyllene tillfälle att knyta kontakter och bredda din horisont.

Nu är du dock ung och det är lite för tidigt att sitta och tänka på universitetsstudier. Fokusera på att ha så höga betyg som möjligt. När det är dags för gymnasiet välj Natur och se till att du har höga betyg även där.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du ska nog akta dig lite för att läsa en lite för specifik utbildning. Interaktion och design är ett ganska brett program där du kan bli allt från programmerare, designer eller animerare beroende på kurs tillval och sånt.

Min oro om du tar en ren animerings utbildning är att du kommer slänga bort allt om det råkar vara så att det inte finns några animeringsjobb. Med en bredare utbildning kan man ha flera möjligheter att välja de jobb man vill ha.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Klart grabben ska plugga i USA!

Alla svenska universitet har utbytesprogram med andra universitet över hela världen, och därmed kostar det dig ingenting. En polare som läste fysik i Uppsala läste två terminer i Kalifornien, och en annan som läste maskin på KTH pluggade en termin i Florida. Du är i princip garanterad att åka bara du vill, eftersom studenter brukar vara ganska lata och mest dricka bärs - till exempel jag själv.

Oj det låter väldigt bra tack för att hjälpen!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Bästa och absolut billigaste alternativet är att göra ett eller två utbytesår när de ska avsluta dina universitetsstudier. Du kan exempelvis skriva x-jobb i USA eller annat land. Det är dessutom ett gyllene tillfälle att knyta kontakter och bredda din horisont.

Nu är du dock ung och det är lite för tidigt att sitta och tänka på universitetsstudier. Fokusera på att ha så höga betyg som möjligt. När det är dags för gymnasiet välj Natur och se till att du har höga betyg även där.

Håller helt med. Läs natur och få så höga betyg du kan. Även om det råkar vara låga betyg idag så kan det vara mycket högre när du söker om 5år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du ska nog akta dig lite för att läsa en lite för specifik utbildning. Interaktion och design är ett ganska brett program där du kan bli allt från programmerare, designer eller animerare beroende på kurs tillval och sånt.

Min oro om du tar en ren animerings utbildning är att du kommer slänga bort allt om det råkar vara så att det inte finns några animeringsjobb. Med en bredare utbildning kan man ha flera möjligheter att välja de jobb man vill ha.

Aa förstår men det är inte så att jag är tvungen att jobba med det känner mest att det skulle va en erfarenhet som jag är intresserad av. Hade ju gärna jobbat med nåt företag ett tag och sedan skapa eget inom 2d och 3d animering men det fixxar man ju då .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller helt med. Läs natur och få så höga betyg du kan. Även om det råkar vara låga betyg idag så kan det vara mycket högre när du söker om 5år.

Jo det är väll det jag har tänkt också att jag kör natur på gymnasiet försöka få så höga betyg som möjligt och då har jag ifl en mark och stå på och sen tests mig fram med det jag är mest intreserad av

Permalänk
Medlem

- animeranding=animering?

- Pratar vi gymnasie eller högskola? Tänker du på val av högskola redan i åttan är du rätt tidigt ute. Det finns flera gymnasieprogram med animering. Se t.ex.
http://www.gymnasium.se/sok/animation

- På högskolenivå finns det också flera utbildningar med animering. Både t.ex. högskole-/civilingenjör, så får du även en bra grund för annat.
https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/2.224/medietek...

Så jag kan inte hålla med om att det inte skulle fínnas i Sverige. Däremot kan det ju både vara en kul upplevelse och göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden med utbildning från USA. Till sist pengafrågan. Som redan nämnt är det lättare/billigare att lösa ett utbyte. Vill du lösa det själv kan du fortfarande få pengar av CSN.
http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/usa-1.3277

Viktigast av allt. Lär dig så mycket du kan på egen hand redan nu. För att bli riktigt bra på saker som programmering/animering/grafik krävs ett personligt intresse och att man sysslar med det på fritiden först. Det är inte bara något man går en utbildning för och sedan tror att man är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

- animeranding=animering?

- Pratar vi gymnasie eller högskola? Tänker du på val av högskola redan i åttan är du rätt tidigt ute. Det finns flera gymnasieprogram med animering. Se t.ex.
http://www.gymnasium.se/sok/animation

- På högskolenivå finns det också flera utbildningar med animering. Både t.ex. högskole-/civilingenjör, så får du även en bra grund för annat.
https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/2.224/medietek...

Så jag kan inte hålla med om att det inte skulle fínnas i Sverige. Däremot kan det ju både vara en kul upplevelse och göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden med utbildning från USA. Till sist pengafrågan. Som redan nämnt är det lättare/billigare att lösa ett utbyte. Vill du lösa det själv kan du fortfarande få pengar av CSN.
http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/usa-1.3277

Viktigast av allt. Lär dig så mycket du kan på egen hand redan nu. För att bli riktigt bra på saker som programmering/animering/grafik krävs ett personligt intresse och att man sysslar med det på fritiden först. Det är inte bara något man går en utbildning för och sedan tror att man är klar.

Nä men kollar väll på båda för att se vad det finns för möjlighet o h vad man kan göra. Men helst högskola då jag gärna har en grund att stå på innan .

Aa vet det krevs och det ska jag jobba för också.

Tack för hjälpen ifl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Bästa och absolut billigaste alternativet är att göra ett eller två utbytesår när de ska avsluta dina universitetsstudier. Du kan exempelvis skriva x-jobb i USA eller annat land. Det är dessutom ett gyllene tillfälle att knyta kontakter och bredda din horisont.

Nu är du dock ung och det är lite för tidigt att sitta och tänka på universitetsstudier. Fokusera på att ha så höga betyg som möjligt. När det är dags för gymnasiet välj Natur och se till att du har höga betyg även där.

Jo det är väll det jag har tänkt också att jag kör natur på gymnasiet försöka få så höga betyg som möjligt och då har jag ifl en mark och stå på och sen tests mig fram med det jag är mest intreserad av

Permalänk
Medlem

Finns Dataspelsutveckling - grafik, 180 hp på Högskolan i Skövde bland annat. http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Da...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Klart grabben ska plugga i USA!

Alla svenska universitet har utbytesprogram med andra universitet över hela världen, och därmed kostar det dig ingenting. En polare som läste fysik i Uppsala läste två terminer i Kalifornien, och en annan som läste maskin på KTH pluggade en termin i Florida. Du är i princip garanterad att åka bara du vill, eftersom studenter brukar vara ganska lata och mest dricka bärs - till exempel jag själv.

Du har helt fel. För att åka till USA via KTH krävs toppbetyg. Det finns ingen som har toppbetyg på en civing utb på KTH och samtidigt är lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Nä kan ju va nåt annat land tänkte bah att dom hade ett stort utbud och sverige verkar ju inte ha nåt direkt vad jag har sätt

Finns en högskola i skövde som har animering. Kolla även upp Ljud och Bildskolan som gymnasium, de har spelgrafik (3d animering)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Nu är det förvisso 20 år sedan jag tog studenten men varför rekommenderar folk att gå natur?? Nuförtiden finns det hundratals(?) gymnasieutbildningar. Finns väl en hel utbildningar med kurser i digitalt skapande/publicering.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ts, lånar din tråd för lite off topic om det är okej.

Jag undrar, hur stor skillnad gör ens betygen i nian? Man verkar ju komma in på allt ganska enkelt ändå, men antar att platserna inte är hur många som helst, så de tar in efter högsta meritpoäng? Lästa någonstans och även kompisar har sagt att man inte behöver mer än cirka 220p för att komma in på nästan allt?

Har nyss slutat sjuan och ligger på cirka 280p, och jag skulle nog ganska enkelt kunnat lägga mig över 300p om jag hade ansträngt mig mer i de praktiska ämnena (bild, sjöjd, hk) och behållt ett bra betyg i något NO ämne som var riktigt kasst i år

Aja skulle iaf vilja veta eran erfarenhet av betygen efter högstadiet och hur stor betydelse har det om man ligger på tex 320p istället för 280p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nu är det förvisso 20 år sedan jag tog studenten men varför rekommenderar folk att gå natur?? Nuförtiden finns det hundratals(?) gymnasieutbildningar. Finns väl en hel utbildningar med kurser i digitalt skapande/publicering.

IMO är speciella gymnasieutbildningar med en väldigt smal bredd helt värdelösa jämfört med vad man kan läsa på högskola. Alltid bättre att vara så bred som möjligt i gymnasiet och ha valmöjligheter senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du har helt fel. För att åka till USA via KTH krävs toppbetyg. Det finns ingen som har toppbetyg på en civing utb på KTH och samtidigt är lat.

Skön approach grabben.

Nu när du kanske precis tagit dig igenom första året har du ambitioner om exjobb utomlands och utlandsstudier. Gör en anteckning år fem vilka som till slut orkade åka iväg. Konkurrensen är inte mördande på något sätt.

...och jag ska genast säga till flertalet av mina vänner och kursare som varit utbytesstudenter i USA att de egentligen har toppbetyg.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare personer om att ts borde satsa på att skaffa sig många valmöjligheter och så höga betyg som möjligt och inte tänka allt för mycket på inriktningar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Klart grabben ska plugga i USA!

Alla svenska universitet har utbytesprogram med andra universitet över hela världen, och därmed kostar det dig ingenting. En polare som läste fysik i Uppsala läste två terminer i Kalifornien, och en annan som läste maskin på KTH pluggade en termin i Florida. Du är i princip garanterad att åka bara du vill, eftersom studenter brukar vara ganska lata och mest dricka bärs - till exempel jag själv.

Du har tyvärr jättefel. USA är det mest attraktiva landet att åka på utbyte till och krävs högsta betyg i det mesta. Fördelen är väl att civilingenjörer har en tendens att inte ha superhöga betyg men det är fortfarande bra mycket högre än medel.

Läser på LTH och föreställer mig att det är samma som på KTH, dvs du behöver minst ha snitt på 4 (utav 3-5) för att komma in. Detta är rätt höga betyg och långt över medel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du har tyvärr jättefel. USA är det mest attraktiva landet att åka på utbyte till och krävs högsta betyg i det mesta. Fördelen är väl att civilingenjörer har en tendens att inte ha superhöga betyg men det är fortfarande bra mycket högre än medel.

Läser på LTH och föreställer mig att det är samma som på KTH, dvs du behöver minst ha snitt på 4 (utav 3-5) för att komma in. Detta är rätt höga betyg och långt över medel.

Man behöver inte ha toppbetyg i allt, det du behöver är bättre betyg än alla andra för du jämförs med ett snitt på din utbildning gentemot de andra som söker. De kollar icke på gymnasie eller grundskolebetyg när du ansöker om utlandsstudier. (iaf på CTH)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Klart grabben ska plugga i USA!

Alla svenska universitet har utbytesprogram med andra universitet över hela världen, och därmed kostar det dig ingenting. En polare som läste fysik i Uppsala läste två terminer i Kalifornien, och en annan som läste maskin på KTH pluggade en termin i Florida. Du är i princip garanterad att åka bara du vill, eftersom studenter brukar vara ganska lata och mest dricka bärs - till exempel jag själv.

Garanterad är man ju inte. Jag fick inte åka till USA för at jag saknade ett visst antal poäng. Det gäller att man ligger i fas med sina studier och inte missar några tentor =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Man behöver inte ha toppbetyg i allt, det du behöver är bättre betyg än alla andra för du jämförs med ett snitt på din utbildning gentemot de andra som söker. De kollar icke på gymnasie eller grundskolebetyg när du ansöker om utlandsstudier. (iaf på CTH)

Precis det jag menar, du måste vara bäst vilket inte är så lätt. Självklart är betyg före högskola ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Nu läste jag iofs medicin, men när jag läste kastades erbjudanden om utlandsstudier efter oss. De kom aktivt ut till oss och försökte få oss att söka. Det säger ju en del...