Efterbliven bonde söker datorhjälp för en bra gamingdator!.

Permalänk
Medlem

Efterbliven bonde söker datorhjälp för en bra gamingdator!.

Hej!, nu när jag väl använt min dator i ungefär 7 års tid så är det nog dags att byta om fast det jag undrar är... ifall nått är värt i min gamla dator, längre

Processor Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), -3,1GHz

4 gig dd3 ram minne.

Grafik Kort:'' AMD Radeon HD7700 Series.

Det jag undrar är, också går det att byta endast grafik och processor kort och få allt o funka endå?. Bästa hade varit ifall nån kunnig kan ge mig tips, på en helt ny komplett Gaming-dator lista.

6000-8000 Kr budget.

Tänkte fixa den här, men hörde att det är dumt efter att ha forskat på nätet.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11009

Efter lite noob sökande på nätet så fann jag hur jag hittar mina riktiga specs.

Processor
Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz

Video Card
AMD Radeon HD7700 Series

RAM
4.0 GB

Operating System
Microsoft Windows 7 Ultimate Edition (build 7600), 64-bit

Tack på förhand!.

Permalänk
Entusiast

Den där datorn vore ett utomordentligt dumt köp för det priset ja.

Det kan räcka att bara byta ut grafikkortet i din dator men det beror helt enkelt på hur känslig du är.
Processorn må vara gammal men den är ändå en i3:a och det hjälper ju lite.

Byt ut grafikkortet och köp helt ny dator efter det om du inte känner att upplevelsen blev bra nog efter bytet skulle jag säga.
Det är ju onödigt att överspendera.
Jag skulle rekommendera ett RX 480 eller kommande GTX 1060.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Är nog inte värt många hundralappar tyvärr då det var budgetgrejer redan när dte var nytt, hade det varit en 2500k,2600k och ett HD7900-serien kort hade det varit värt en slant, men dock hade dte ju kostat ännu mer nytt så värdeminskningen hade ändå varit större.

Vad du kan göra är att köpa ett "uppgraderings-kit" med CPU/moderkort/ram-minne och sen köpa ett nytt grafikkort, du kan då behålla ditt gamla chassi med ev dvd-brännare och sådant, och även din gamla PSU (om den är av vettig modell)

Även skärm/tangentbord/mus/ljud kan du ju behålla för att spara lite pengar

Permalänk
Medlem

Är chassit och nätaggregatet 7år rekommenderas helt klart byta nätaggregat även om du köper ett uppgraderingspaket istället för en helt ny dator.
Även om det skulle vara ett bättre nätaggregat du har så är risken stor att det går sönder när det är så gammalt.

Går det sönder kan det ta med sig andra datordelar i fallet, lite trist lägga ett antal tusenlappar på uppgradering om det går sönder.

7år gammal är rådet att köp en ny och behåll den gamla som reservdator.

Fördelen då om man komponerar om en sådan dator som Kompletts Gamer eller som hos Inet väljer helt fritt delar och betalar ett tillägg för montering är att man får en gemensam garanti för hela datorn att allt fungerar.
Monterar man själv har man bara garanti på varje del för sig vilket ställer lite högre krav på egen felsökning om något inte fungerar.

Vad man också ska undvika är att köpa färdiga stationära datorer hos de stora elektronikladorna då man ofta får datorer som inte är prisvärda(läs du får betala mycket för märket och kan innehålla äldre utgående budgetkomponenter).

Ska man behålla datorn lite längre är det vettigt att välja bra delar till den och kanske eventuellt lägga till några kronor på den.

Vad man direkt ser inte är bra i den föreslagna Komplett Gamer datorn som länkas är att enbart ha en mekanisk hårddisk istället för SSD då det slöar ned datorn väldigt mycket.
Lägg till en SSD disk på minst 240Gb att köra som systemdisk. Behöver man mer utrymme kan man ha en mekanisk större disk som lagringsdisk i tillägg.

Det valda nätaggregatet är ett billigt av tveksam kvalitet där det är dumt att snåla speciellt om man ska ha datorn länge
Grafikkortet i förslaget är flera generationer gammalt och är tanken att datorn ska leva länge är det bättre att satsa på ett bättre grafikkort.

Däremot om datorn bara ska användas på kontoret med Office/bokföring och webbsurf och det inte spelas mer än de allra enklaste och lättdrivna spelen av typ kortspel då kan man klara sig med inbyggda grafiken istället.(om datorn vilket är vanligt har det)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rakkiz:

Hej!, nu när jag väl använt min dator i ungefär 7 års tid så är det nog dags att byta om fast det jag undrar är... ifall nått är värt i min gamla dator, längre

Processor Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), -3,1GHz

4 gig dd3 ram minne.

Grafik Kort:'' AMD Radeon HD7700 Series.

Det jag undrar är, också går det att byta endast grafik och processor kort och få allt o funka endå?. Bästa hade varit ifall nån kunnig kan ge mig tips, på en helt ny komplett Gaming-dator lista.

6000-8000 Kr budget.

Tänkte fixa den här, men hörde att det är dumt efter att ha forskat på nätet.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11009

Efter lite noob sökande på nätet så fann jag hur jag hittar mina riktiga specs.

Processor
Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz

Video Card
AMD Radeon HD7700 Series

RAM
4.0 GB

Operating System
Microsoft Windows 7 Ultimate Edition (build 7600), 64-bit

Tack på förhand!.

I3-2100 lanserades 2011 så några 7 år är den då inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Rakkiz:

Har du ett bra nätaggregat så kan du köpa en begagnad 2500 eller 2600 och om du har ett p67 moderkort så ta k versionen.
Köp till ett begagnad 970 eller likvärdigt beroende på ditt psu , samt ett extra 4gb ddr3 om du har en st ramm installerat nu.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Till hans försvar så var s1366 bättre än hans i3 2100 och då kan han säga att den känns som 7 år gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakkiz:

Hej!, nu när jag väl använt min dator i ungefär 7 års tid så är det nog dags att byta om fast det jag undrar är... ifall nått är värt i min gamla dator, längre

Det jag undrar är, också går det att byta endast grafik och processor kort och få allt o funka endå?. Bästa hade varit ifall nån kunnig kan ge mig tips, på en helt ny komplett Gaming-dator lista.

Efter lite noob sökande på nätet så fann jag hur jag hittar mina riktiga specs.

Operating System
Microsoft Windows 7 Ultimate Edition (build 7600), 64-bit

Tack på förhand!.

OS kan du använda igen. Frågan är vad har du för Moderkort och Nätaggregat, det borde stå modellnummer på dem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DaydreamerVlad:

@DavidtheDoom:

Till hans försvar så var s1366 bättre än hans i3 2100 och då kan han säga att den känns som 7 år gammal!

Jo men det skulle vara som att jämföra LGA1151 mot LGA2011...

Föregångaren till LGA1155 är LGA1156, så närmsta motsvarighet hade varit typ i3 540. (som är från 2009/2010).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Om man nu ska gå tillbaka till det tråden handlar om så är rådet köp helt nytt. Anvvänd hela din budget till moderkort processor, minne och SSD.
Behåll grafikkortet och spara tills du har råd att köpa ett nytt bättre. Grafikkortet är inte värsta flaskhalsen i ditt system idag.
Alternativet är väl att öka budgeten med pengar till ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Hej Moder kortet heter, msi-B75a-G43

jag köpte helt nytt skit för 8 lax :D.

i5-6600k+GA-Z170X+212 Evo 1 3399.00 3399.00

Core 2500 + 500W White 1 990.00 990.00

Ballistix Tactical DDR4 2x4GB 1 399.00 399.00

Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM 1 549.00 549.00

SSD 120GB 2,5" Sata III HIGH 1 399.00 399.00

X Radeon RX 480 8GB 1 2590.00 2590.00

Läste runt här på sidan och dömde.... till slut på ren chans....

Hur lär man sig det här.... med att veta vilka kort som är kompatibla, med varandra och hur vet man om hur bra grafik kort och processorn är utan att testa dem?.

Jag har liks ingen jävla aning.... Vad det är som gör...... att mitt kort jag har just nu... gör att datorn stimuleras med energi och strömkraft.

Jag antar iallafall att det är nått som arbetar som sänder ut strålar till skärmen och skärmen tar upp det och visar grym prestanda xD

I DONT KNOW IM JUST A GAMER D:.

Permalänk
Medlem

@Rakkiz:

Den där datorn satte jag ihop, men då fanns uppgraderingspaketet i lager, nu står det "lev.tid ej bekräftad" i lagerstatus.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Den blev nog lite för populär..

Så om du orkar vänta tills det är tillbaka är det klart värt det, hör med Netonnet så att du inte sitter o väntar i veckor.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •