Permalänk
Medlem

Ny dator för cirka 6000

Hej!

Min gamla dator från 2012 har med tiden blivit ett helvete att handskas med, så jag har bestämt mig för att det är dags för mig att köpa en ny. Den gamla datorn har dessa delar:

Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB, LP B
Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - LGA1155
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
ASUS Radeon HD7950 3GB DCII
XFX 550W Core Edition

Om jag inte har helt fel så är mitt grafikort fortfarande dugligt, så skulle jag kunna använda det i nya datorn istället för att köpa ett nytt? Tänker att jag kan köpa ett nytt om något år eller så för att spara lite på pengarna. Min budget är i alla fall cirka 6000 kronor och jag kan bygga datorn själv. Ändamålet för datorn är att spela någorlunda moderna spel och redigera bilder och film. Utöver det har jag OS, skärm, tangentbord och mus, så dessa behöver inte inkluderas i priset.

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

Permalänk
Jubileumsmästare

Om du nu vill spara grafikkortet och endast grafikkortet. Var lite trångt men lyckades klämma in en oklockbar i7a ^^ Observera att minnena kommer att köras i 2133 MHz.

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Åh tack så mycket! Jag sparar gärna på mer delar om det är möjligt. Det enda problemet med min dator är att den är otroligt långsam, så det delarna som orsakar detta jag vill ersätta framförallt. Sen har jag också ett chassit Fractal Design Define R3, går det att återanvända till dina delar?

Permalänk

Personligen hade jag köpt en bra kylare och clocka cpu till ca: 4.5ghz, köpt SSD disk och 8gb ram till det nuvarande systemet. Kanske ev köpt ett nyare nätagg. Tycker man Klarar sig hyffsat bra än idag med en 2500k

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Chassit är väl rätt bra tror jag. Ska kolla upp det snart. Hur gammalt är ditt nätagg? Och vad har du för lagringsdiskar HDD/SSD? Har du en DVD, minneskortsläsare etc? Hur många fläktar har du i chassit och vad har du för processorkylare?

Permalänk
Medlem

@Quinshot:

Mitt förslag är att sälja den och köpa helt nytt, du får nog mer på Blocket än här på Sweclockers marknad.
Ingen aning om vad den kan vara värd, men runt 3k kanske? (Spara Windowsnyckeln till den nya datorn så slipper du köpa OS)

Sen köper du nytt och fräscht:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103212

Framtidssäkrad Skylakeplattform:
z170 moderkort, i5-6600k och bra kylare = överklockningsbart.
16 GB DDR4 ram.
Nya AMD rx 480 8 GB vram (obs, det är ett "referenskort". Eftermarknadskorten kommer inom kort med bättre och tystare kylare)
Stabilt nätagg och prisvärt chassi.
Populär SSD på 250 GB, ett måste i dagens datorer.

Om du skulle få mer än 3k för din gamla dator så köp en större SSD eller lägg till en lagringsdisk.
Vänta in nya GTX 1060 som släpps imorgon och kolla om det är prisvärt eller vänta på eftermarknadskorten av AMD rx 480.
Då kan du i lugn och ro sälja din gamla medan du planerar den nya.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Skrivet av mystiskadde:

Personligen hade jag köpt en bra kylare och clocka cpu till ca: 4.5ghz, köpt SSD disk och 8gb ram till det nuvarande systemet. Kanske ev köpt ett nyare nätagg. Tycker man Klarar sig hyffsat bra än idag med en 2500k

Håller helt klart med. Hade fram tills mitt grafikkort la av för en vecka ett väldigt likt system med en oklockad 2500k och HD7950. Höll förvånansvärt bra i nya spel med tanke på hur gamla komponenterna var.

Finns mycket mer att hämta från en 2500K. Som ovanstående säger, i med en ordentlig kylare och klocka upp några hundra MHz. Också bra idé med SSD om du inte redan har en.

Vill du göra något av resten av din budget, titta på ett nytt grafikkort. Ett till 7950 hade i ditt fall gett löjligt bra prestanda/pris även om du hade behövt uppgradera nätaggregatet också. Annars bra idé att avvakta 1060/rx480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiskadde:

Vilka delar hade du köpt i så fall? Jag har ingen erfarenhet av klockning så det känns lite främmande för mig. Är det lätt att göra?

Skrivet av HolyDuFF:

@Quinshot: Chassit är väl rätt bra tror jag. Ska kolla upp det snart. Hur gammalt är ditt nätagg? Och vad har du för lagringsdiskar HDD/SSD? Har du en DVD, minneskortsläsare etc? Hur många fläktar har du i chassit och vad har du för processorkylare?

Okej, toppen! Nätagget är från 2012. Jag har en hårddisk på 2TB och en DVD-läsare, men inte en minneskortläsare. I chassit finns en fläkt, och tror inte jag har någon processorkylare. Är ingen expert på datorer som du kanske märker.

Skrivet av D-ryd:

@Quinshot:

Mitt förslag är att sälja den och köpa helt nytt, du får nog mer på Blocket än här på Sweclockers marknad.
Ingen aning om vad den kan vara värd, men runt 3k kanske? (Spara Windowsnyckeln till den nya datorn så slipper du köpa OS)

Sen köper du nytt och fräscht:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103212

Framtidssäkrad Skylakeplattform:
z170 moderkort, i5-6600k och bra kylare = överklockningsbart.
16 GB DDR4 ram.
Nya AMD rx 480 8 GB vram (obs, det är ett "referenskort". Eftermarknadskorten kommer inom kort med bättre och tystare kylare)
Stabilt nätagg och prisvärt chassi.
Populär SSD på 250 GB, ett måste i dagens datorer.

Om du skulle få mer än 3k för din gamla dator så köp en större SSD eller lägg till en lagringsdisk.
Vänta in nya GTX 1060 som släpps imorgon och kolla om det är prisvärt eller vänta på eftermarknadskorten av AMD rx 480.
Då kan du i lugn och ro sälja din gamla medan du planerar den nya.

Datorn är så pass seg och jobbig nu så det skulle inte kännas rätt att sälja den! Men delarna du satt ihop ser mycket fina ut. Skulle jag dock kunna använda mitt gamla chassi (Fractal Design Define R3) för delarna istället? Googlade också lite snabbt efter priset på GTX 1060, men kunde inte hitta det. Hur mycket kommer det kosta tror du?

Skrivet av Alexanderchr:

Håller helt klart med. Hade fram tills mitt grafikkort la av för en vecka ett väldigt likt system med en oklockad 2500k och HD7950. Höll förvånansvärt bra i nya spel med tanke på hur gamla komponenterna var.

Finns mycket mer att hämta från en 2500K. Som ovanstående säger, i med en ordentlig kylare och klocka upp några hundra MHz. Också bra idé med SSD om du inte redan har en.

Vill du göra något av resten av din budget, titta på ett nytt grafikkort. Ett till 7950 hade i ditt fall gett löjligt bra prestanda/pris även om du hade behövt uppgradera nätaggregatet också. Annars bra idé att avvakta 1060/rx480.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av klockning så det skrämmer mig en aning! Antagligen överdriver jag en aning, men det känns som att datorn kommer börja brinna. Sen har jag faktiskt kollat runt efter nya 7950, men de är omöjliga att hitta. Har du något tips om vart man kan köpa gamla grafikkort?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Känns som de e lite clusterfuck här atm. Tror jag idlar lite in the shadows tills du bestämt dig för hur du ska göra. Om du nu ska sälja datorn eller bara vissa delar samt vad du tänkt spara och vad din budget då blir. När du avgjort hur du ska gå tillväga så quota mig eller skicka pm eller nått så kan jag bygga en dator åt dig då.

Permalänk

@Quinshot: Klockning är ganska lätt om man läser lite, finns många bra guider här på sweclockers te.x http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Sen till delarna hade det vart något liknande detta jag hade köpt: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9556493/

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem

@mystiskadde: Ah, ska kolla in någon av guiderna. Tack för att du gjorde en lista med delar!

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: As requested by PM. Här har du 3st som baseras på 8000 kr budget och att du ska spara ditt chassi, DVD och HDD. Välj den som du tycker passar dig bäst så kan jag finslipa den lite sen Observera att grafikkortet bara e tillfälligt tills senare idag.

EDIT: GTX 1060 är ett bättre val. Så fort du valt en av de 3 nedan så slänger jag in ett GTX 1060 ist

Permalänk
Skrivet av Quinshot:

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av klockning så det skrämmer mig en aning! Antagligen överdriver jag en aning, men det känns som att datorn kommer börja brinna. Sen har jag faktiskt kollat runt efter nya 7950, men de är omöjliga att hitta. Har du något tips om vart man kan köpa gamla grafikkort?

Se guiderna ovan, det är inte alls så farligt som det låter. Mycket möjligt att den går svalare med en bra kylare och lätt överklockning än i stock.

Jag har också letat efter ett nytt 7950, men som du säger, väldigt svårt att hitta. Tror inte de produceras längre, så man får leta efter restlager eller begagnade. AMD har dessutom släppt om kortet som R9 280, så om du hittar ett sådant ska det gå att köra i CF med 7950. Även 7970/R9 280X fungerar i CF med 7950, men då kommer det snabbare kortet att klockas ner.

Om du verkligen vill byta ut hela systemet, se listorna ovan: tycker dock att du ska behålla ditt minne och nätaggregat om du inte tänker uppgradera (till 2x8GB eller guldcertat 650W för framtida CF). Meningslöst att köpa nytt bara för att.

Permalänk
Medlem

@Alexanderchr:

Okej, tack för svaret! Grejen är att datorn är otroligt seg och jag har testat att formatera den och så där, men jag kan inte hitta vad problemet egentligen är, så jag tänker att det är lättare att byta ut så mycket som möjligt. Sen är det lite kul att ha helt nya delar också... Men tack för tipsen, du har ingen aning om hur mycket du hjälper mig!

Skrivet av HolyDuFF:

@Quinshot: As requested by PM. Här har du 3st som baseras på 8000 kr budget och att du ska spara ditt chassi, DVD och HDD. Välj den som du tycker passar dig bäst så kan jag finslipa den lite sen Observera att grafikkortet bara e tillfälligt tills senare idag.

EDIT: GTX 1060 är ett bättre val. Så fort du valt en av de 3 nedan så slänger jag in ett GTX 1060 ist

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9556756/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9556789/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9556774/

Åh gud vad snällt av dig! Missade att du skickat listan här. Tack så otroligt mycket! Jag tror det tredje alternativet är det bästa.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Bytte grafikkort till GTX 1060 och finslipade moderkortet. Skriver några förslag på uppgraderingar och ser om du vill ha nått. Spräcker dock budgeten.

SSD: +120 kr för en dubbelt så stor (240 GB).
Minne: +300 kr för dubbelt så mycket (16 GB).
Moderkort: +100 kr för 4st minnesplatser ist för 2 för billigare uppgradering till 16 GB minne i framtiden då du inte behöver byta ut de du redan har utan bara köpa extra moduler. Kan även styra 2 fläktar genom moderkortet ist för endast 1 fläkt.
Nätagg: +150 kr för ett starkare och effektivare nätagg för tystare och svalare drift. Bidrar även till starkare uppgraderingar av processor men framförallt grafikkort i framtiden och även lite billigare elräkning.
Processor: +471 kr minst. Lite snabbare och överklockningsbar. Blir dock ingen överklockning alls då moderkortet inte stödjer det och även om det gjorde det (+300 kr) så är kylaren riktigt usel så hade knappt gått att överklocka anyway.

Om du vill uppgradera nått så rekommenderar jag SSD, Moderkort och Nätagg för en total summa på +370 kr. Prisskillnaden på nätagget bör betala för sig självt efter en viss period p.g.a billigare elräkning. Samma sak gäller moderkortet om du tänkt att uppgradera till 16 GB minne i framtiden. SSDn med om du får slut på utrymme och behöver köpa en till.

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Alla uppdateringar låter jättebra! Det gör inget att budgeten spräcks en aning.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Uppgraderade SSD, Moderkort och nätagg som jag anser är viktigast. Om du vill ha fler uppgraderingar så.

SSD: +250 kr för en Samsung som är lite snabbare.
Minne: +300 kr för 16 GB.
Moderkort: +50 kr om du vill ha ett ASUS moderkort ist vilket jag personligen hade valt
Processor: +471 kr minst fast då går det inte ens att överklocka den så känns lite waste.

Kan även uppgradera grafikkortets kylare samt nätagget till ett semi-modulärt eller kraftigare samt mer effektivt men känns inte så viktigt. Kan ju gömma överflödiga kablar bakom moderkorts plåten ist.

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF:

Det blir jättebra! Men jag kan ta ASUS-moderkortet isåfall också. Men sen får det räcka haha.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Så. Tror att allt är klart då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Haha yes, tack så otroligt mycket!

Permalänk
Jubileumsmästare

@Quinshot: Np Bara så du vet så blir det inte det tystaste eller svalaste bygget direkt utan mer designat för att du ska få ut så mycket prestanda för pengarna