Permalänk
Medlem

Köpråd av DAC

Hej,

Funderar på att investera i en DAC men har faktiskt ingen aning om jag behöver eller vad jag ska köpa.
För nuvarande äger jag ett par HPM-100, ljuder går från mitt moderkort(1RCA) till min förstärkare(2RCA) med denna kabel.

Är nöjd med ljudet, men funderar utifall man kan få mid och high klarare än vad de redan är.
Har en grundförståelse i effekten av EQ-inställningar och tveakar de efter mina egna preferenser, dock alltid efter någon annans preset till grund.

Hur använder jag mina högtalare?
Spotify: House i alla genres förutom mainstream(electrohouse), om inte det är förfest. Även hiphop.
Annars gäller vinylrippar och SACD rippar i foobar2000(enstaka rippar når 24bit/196kHz), och det är här jag suktar efter det bästa ljudet. Min nuvarande setup ger klar skillnad på ljud mellan Spotify kvalitet och .flac filer.
Till film/serie tveakar jag EQ efter mina preferenser.

Till frågorna:
Är jag i behov av en DAC?
Vad köper jag för DAC?
Vad letar jag hos en DAC?
Nykelord jag behöver tänka på?

Finns det bra guider för någon med grundläggande förståelse inom ljudträsket, länka gärna.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

var i liknande situation som dig för några år sen. Köpte bättre hörlurar och tyckte det integrerade ljudet var sådär. Köpte ett ett Asus STX och man märker skillnad, framförallt mindre brus, oavsett vad specen för det integrerade ljudkortet säger verkar det interna brusa mer. Det blir allmänt ett renare och mer dynamiskt ljud i brist på bättre ord. Högre uteffekt, märks mest till lurarna.
Men visst, detta är ju "HiFi-nörderi" också, men min tanke var att ljudkortet kommer sitta i länge, jmf med ex grafikkort. Så utspritt på alla år blir det inte så mkt pengar. Känns som ett bra val...spec när du har rätt trevliga högtalare!

Permalänk
Rekordmedlem

En Odac är väldigt bra och dessutom är den ganska billig, den finns i några olika versioner och om du monterar den själv blir det något billigare, kretskorten säljs bara färdigbestyckade så det är enklare mekaniskt bygge man kan göra själv om man väljer en sån version.
http://www.headnhifi.com/ODAC-revB-RCA-Version

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.