Touch laptop för lättare spel och surf, 5000:-

Permalänk
Medlem

Touch laptop för lättare spel och surf, 5000:-

Tjena!
Har tittat på lite datorer för surf, filmer, chatt och lättare spel (typ team fortress 2, och andra som inte är så krävande, typ emulering och liknande)

Kravet är väl mest en windows 10 maskin som man kan vika över till en tablet. Touch vore underbart med när man inte orkar pilla med styrplattan eller en mus i soffan.

Budget ligger på max 5000:- och har tittat in på dessa två

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246649-l...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244961-a...

Lenovo ser helt klart bäst ut, men jag tvivlar på att 4gb ram räcker. Det ser inte ut som att man kan uppgradera det heller.
Därför lutar det lite åt Acer ändå.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Acern har ju dock bara en 64 GB SSD, blir inte mycket minne kvar efter du installerat OS och TF2...

Den här kan nog vara ett bättre val: https://www.komplett.se/product/856302/datorer/datorer-barbar...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Acern har ju dock bara en 64 GB SSD, blir inte mycket minne kvar efter du installerat OS och TF2...

Den här kan nog vara ett bättre val: https://www.komplett.se/product/856302/datorer/datorer-barbar...

Tack, men den har också bara 4gb ram som inte går att uppgradera, hdd utrymmet är inte så farligt, men det är bara en emmc disk. Jag har några externa diskar 5400 rpm på USB 3.

Frågan är bara om acern jag länkade inte är för klen i processorn, eller om lenovons minne skulle räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, det går jättebra att uppgradera RAM-minnet på en Yoga 3. Att minnesbanken skulle vara fastlödd stämmer inte. Tänk på att det bara finns en minnesplats & att max är 8GB.

https://www.youtube.com/watch?v=avAnBSGUdC4

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att köpa en laptop med gtx 960m för ca 7-8k

sedan investera i "airbar" som ger touch till virtuellt vilken skärm som helst, nackdelen är att det inte är lika smidigt och att den tar upp en USB-slot

Permalänk
Medlem
Skrivet av curmudgeon:

Hej, det går jättebra att uppgradera RAM-minnet på en Yoga 3. Att minnesbanken skulle vara fastlödd stämmer inte. Tänk på att det bara finns en minnesplats & att max är 8GB.

https://www.youtube.com/watch?v=avAnBSGUdC4

Jag undrar verkligen om det stämmer, för det vore solklart bästa valet om det gick!
Frågade tillochmed inet, och dom sa att det var fastlött... hmm, jag undrar om jag ska våga ta den ändå och hoppas på det bästa!
4gb går att spela på, men det rinner ut fort när man använder minnesslukaren chrome.

Permalänk

@Rywern: har själv köpt den för en vecka sedan och själv uppgraderat RAM-minnet på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av curmudgeon:

@Rywern: har själv köpt den för en vecka sedan och själv uppgraderat RAM-minnet på den.

Tack! helt underbart att höra, då blir den verkligen ett garanterat val!

Permalänk

Trots att det överallt står att max minne är 4 Gb? Är detta fel information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Trots att det överallt står att max minne är 4 Gb? Är detta fel information?

Jag har inte fått min än, men så fort jag får den så kommer jag skruva upp den och kolla närmare, prenumerera på tråden så får du info när jag öppnat!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Jag har inte fått min än, men så fort jag får den så kommer jag skruva upp den och kolla närmare, prenumerera på tråden så får du info när jag öppnat!

Ska följa den med spänning Synd att den steg 500 kr i pris efter helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Ska följa den med spänning Synd att den steg 500 kr i pris efter helgen.

Ja verkligen, jag skulle fått en dator under 5000 från jobbet, och kunde denna uppgraderas vore det perfekt... Dom gick med på nya priset =D Kommer antagligen beställas imorgon!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Ja verkligen, jag skulle fått en dator under 5000 från jobbet, och kunde denna uppgraderas vore det perfekt... Dom gick med på nya priset =D Kommer antagligen beställas imorgon!

Du behöver ju inte berätta för dem att priset sänktes precis igen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rywern:

Tjena!
Har tittat på lite datorer för surf, filmer, chatt och lättare spel (typ team fortress 2, och andra som inte är så krävande, typ emulering och liknande)

Kravet är väl mest en windows 10 maskin som man kan vika över till en tablet. Touch vore underbart med när man inte orkar pilla med styrplattan eller en mus i soffan.

Budget ligger på max 5000:- och har tittat in på dessa två

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246649-l...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244961-a...

Lenovo ser helt klart bäst ut, men jag tvivlar på att 4gb ram räcker. Det ser inte ut som att man kan uppgradera det heller.
Därför lutar det lite åt Acer ändå.

Vad tycker ni?

Att köpa Acern skulle vara ett enormt misstag. Det är en Bay-trail processor som är ungefär hälften så snabb i bästa fall, och någonstans mellan 6-8gånger långsammare än den som sitter i Lenovon.
Lenovon kostar just nu 5000kr på Inet. https://www.inet.se/produkt/1978290/lenovo-yoga-3-14-i3-4gb-2...

(dock vit, köpte en sån till morsan!)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Jag har inte fått min än, men så fort jag får den så kommer jag skruva upp den och kolla närmare, prenumerera på tråden så får du info när jag öppnat!

Hej. hur har det gått? Öppnat upp och kikat något ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendid86:

Hej. hur har det gått? Öppnat upp och kikat något ännu?

Fick inte tag på han som skulle beställa datorn åt mig på hela förra veckan (han är på semester)
Men han skulle försöka göra det ikväll åt mig.
Jag vill inte tjata för mycket på honom iom att det är semester och allt ^^

Lovar att meddela så fort jag får hem datorn! Oroa dig inte!

Permalänk
Medlem

Fått den, öppnat den, minnet går att uppgradera! det sitter inte ens under en klisterlapp som videon visade! Ska köpa in ett minne efter jobbet idag och trycka in det, men ville ändå uppdatera er om att det absolut inte är fastlött!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Fått den, öppnat den, minnet går att uppgradera! det sitter inte ens under en klisterlapp som videon visade! Ska köpa in ett minne efter jobbet idag och trycka in det, men ville ändå uppdatera er om att det absolut inte är fastlött!

Perfekt. då tar jag nog vägen förbi Inet på vägen hem och införskaffar mig en. Kanske blir ett minne på samma gång
Hur känns den i byggkvalitet annars?

Permalänk
Medlem

@Splendid86: Hela datorn är i plast, men det är robust plast, inget sviktande tangentbord eller liknande, jag tycker den känns väldigt bra!
Har såklart inte hunnit testa den så mycket än. Hela insidan är svart och med bakgrundsbelyst tangentbord så är den underbar

lite av hårddisken är upptaget av lenovos återställningspartition med, så det försvinner en del där, men jag funderar på att ta bort det helt.
Är faktiskt förvånad över hur lite bloat det var på den med.. typ bara mcaffee och lite av lenovos egna saker, vissa som jag tycker är rätt smarta.

Tänk bara på att det måste vara ett DDR3L sodimm, lågvoltade minnen

Menjag är helt klart nöjd!
Såg att den precis gick under 5000 på webhallen igen om du vill ha en silver

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera och säga att den rullar på fint med 8gb ram nu. Konstigt att inet sa att det var fastlött och att alla säger att den stödjer 4gb som max... falsk marknadsföring ju.

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Ville bara uppdatera och säga att den rullar på fint med 8gb ram nu. Konstigt att inet sa att det var fastlött och att alla säger att den stödjer 4gb som max... falsk marknadsföring ju.

Ja det är lite märkligt. Det är ju lite att skjuta sig själva i foten, men de vill väl kunna sälja sina dyrare modeller kan jag tänka mig.
Införskaffade mig en igår men inte köpt något nytt minne ännu.

skulle göra inställningar för touchpadden igår men får upp ett felmeddelande varje gång jag går in på dess inställningar. Den fungerar utan problem men det stör mig. Går det att stänga av så man kan hålla ett finger över vänster musknapp och samtidigt styra musen med andra handen? som det verkar nu så låser den musen när jag gör detta. Högst irriterande

Permalänk
Medlem

@Splendid86: Hmm, jag har inte märkt något av detta, men kanske finns under inställningarna för musen, sen in under ELAN fliken. Där kan du stänga av alla olika gester, det första jag gjorde var att disabla zoomen.

Tänk bara på att det är t5 torx skruvar undertill, smått ovanligt. Och var försiktig med plast tabbarna som håller baksidan på plats, börja bakifrån vid fläktarna och jobba dig frammåt. Vid touchpaden sitter det två stycken så det är lite hårdare där. Det är iaf inga plast tabbar som går sönder så lätt vad jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

@Splendid86: Hela datorn är i plast, men det är robust plast, inget sviktande tangentbord eller liknande, jag tycker den känns väldigt bra!
Har såklart inte hunnit testa den så mycket än. Hela insidan är svart och med bakgrundsbelyst tangentbord så är den underbar

lite av hårddisken är upptaget av lenovos återställningspartition med, så det försvinner en del där, men jag funderar på att ta bort det helt.
Är faktiskt förvånad över hur lite bloat det var på den med.. typ bara mcaffee och lite av lenovos egna saker, vissa som jag tycker är rätt smarta.

Tänk bara på att det måste vara ett DDR3L sodimm, lågvoltade minnen

Menjag är helt klart nöjd!
Såg att den precis gick under 5000 på webhallen igen om du vill ha en silver

Hur är byggkvaliteten på skärmen, sviktar den mycket om man öppnar datorn genom att bara dra i ena övre kanten och är gångjärnen av bra kvalité? Funderade på att beställa men är lite fundersam över om den kommer att hålla för att öppnas ~1000x under sin livstid eftersom det är en 2-in-1.

Permalänk
Medlem

@eldfan: Jag tycker den känns väldigt stabil och robust som sagt. Men sen ska man inte utmana ödet direkt heller.