Permalänk
Medlem

Arduino motorkrets

Jag har inte NPN eller FET transistorer hemma, dock har jag PNP(bjt) och tänkte fråga om det går med PNP(bjt) utan att skada min Arduino?
Har gjort en liten koppling utav de grejerna jag har skrapat ihop hemma.

https://circuits.io/circuits/2493784-test-1

Jag har läst mycket på internet om detta men ingen använder PNP. Och har inte NPN till H-bridge hemma.

Jag undrade bara om denna koppling fungerar utan att min arduino tar skada från motorn, har kopplat diod pararellt med motorn som alla säger men är det grönt nu ?

Permalänk

vet inte riktigt vad dioden kommer göra för nytta öht... d
en sitter varken parralellt eller i serie med motorn på bilden... just nu sitter den typ parralellt med en stump kabel...

den är typ kopplad till ingenting.... om den ska sitta parralellt med motorn ska den sitta mellan plus och minus på motorn isf.

dvs såhär.

bort med den gröna stumpen och in med minuspolen på andra änden.

möjligen att ev dioden ska sitta åt andra hållet minns inte vilket sträcket markerar på dioder markerar men den ska defenetivt inte sitta så den leder direkt mot minuspolen iaf för då blir det kortis och dioden kommer släppa ut den magiska röken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Du menar såhär?

Hastigheten på motorn blir annorlunda beroende på hur jag ändrar riktningen på dioden.
Men du har rätt det blir kortis för på min bild så är dioden åt fel håll.

EDIT: Det går tydligen att använda PNP så länge Vb inte är lägre än Ve, alltså det går att göra så motorn går men om Ve är högre än 5V så går det inte att stänga av motorn.

Permalänk

Dioden kanske är en flyback diode? https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
Det ser rätt up på bilden ovan, tycker det är svårt att se, ett elschema hade vart lättare.

PNP och NPN är väl utbytbara mot varandra, skillnaden blir i slutändan att du måste ha NPN base-pinnen hög för att blockera flödet och tvärt om med PNP.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att bara byta till PNP diod som du gjort. För att strypa en pnp diod behöver du höja basen på till 8.3V som du kopplat och du får max ut 5V ifrån arduion.

Dessutom behövs serie motstånd till basen på dioden som begränsar strömmen. Annars kommer du paja dioden och/eller arduion.

Permalänk
Medlem

En tip120 är det du ska ha. Svårt om du inte har hemma givetvis men tar ju bara 2 dagar eller så om du beställer.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Whaleboobs:

läst att det ska vara skydd från motorn så att den skadar arduino eller transistorn. Eftersom när det stängs av så ska den tydligen fungera som en generator eftersom den fortfarande kan snurra efter avstängning en liten stund.

Permalänk
Medlem

@bardbard: Okej, har beställt 10st från ebay nu, 15kr

Detta är rätt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LESO~:

@bardbard: Okej, har beställt 10st från ebay nu, 15kr

Detta är rätt nu?
http://i.imgur.com/0ult5SY.png?1

Kan inte kopplingen i huvudet men efter en googling på tip120 Arduino så ser det ut som att du har ritat fel. Verkar som att mittenpinnen ska gå till motorn. Dubbelkolla någon guide på ovan googling så det verkligen blir rätt. Inge kul att koppla fel då risken för en rökpuff är stor

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Ja, såg det nu, har märkt att man inte ska lita på circuits.io jag kopplade så som du sa och den genererade ritningen.
Jag kollade faktiskt upp vilken som var Base innan jag började koppla.

Tack för svar och tips, respekt till dig