Permalänk
Medlem

@KniFF: Filco Minila/Air är de enda jag kan komma på på rak arm som har costarstabbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@KniFF: Filco Minila/Air är de enda jag kan komma på på rak arm som har costarstabbar.

Jo precis, jag har faktiskt ett Minila (blåa switchar, vill ha röda..) och layouten lämnar lite att önska

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Vad tycker ni är ett rimligt pris på ett Poker 3 i bra skick och med alla tillbehör? Röda brytare om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozymandias:

Vad tycker ni är ett rimligt pris på ett Poker 3 i bra skick och med alla tillbehör? Röda brytare om det har någon betydelse.

Nypris är ca 1500 kr. Runt hälften av det, eller kanske lite mer, tycker jag är rimligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

http://pimpmykeyboard.com/coming-soon-dsa-granite-keyset/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Ni som har bytt från ISO till ANSI, hur har ni anpassat er? Jag skulle säkert klara mig bra så länge som jag inte tittar på tangenterna men känner att det skulle gå åt skogen om jag tittar ned på tangentbordet. Sen känner jag att det skulle bli rörigt att byta mellan svenska och engelska men det kanske är en vanesak?

Permalänk
Medlem

@n1klass: Jag upplevde att anpassningen gick betydligt snabbare än jag väntat mig. Tog någon dag innan jag kände mig minst lika snabb på ANSI som jag gjort på ISO. Jag kör en lite anpassad version av US international, så å, ä och ö ligger på Alt-lagret, vilket kan upplevas som konstigt till en början, men för mig känns det naturligt nu mer. Vill du ha nåt som är mer som svensk ISO finns alltid Swerty att ta till. För mig infinner sig de största problemen när jag skall skriva något på polares/kollegors datorer.

Permalänk
Inaktiv

@n1klass: Svensk-layout på ANSI och Svensk layout på ISO skiljer i princip inte alls! (Det är som du vet "˂˃"-tangenten som försvinner och "*'"-tangenten som flyttar på sig.)

Så omställningen där är att vänja sig vid är:

  • annorlunda utformning på Enter

  • flyttad *

  • "˂˃" (om man använder den/dessa)

Det är väldigt smärtfritt när man har rätt (dvs Custom) Caps
(f.ö. Är det bara jag som stör mig på att inga(?) customsets har en 1,5U "'*'"-tangent?)

Däremot när man kör Amerikansk ANSI (eller Swerty/ International ANSI) flyttar ju hela Shift-Nummertangent-lagret, främst är det, för mig i varje fall, paranteserna som tar ett tag att lära om (det är, som synes, det jag använder mest från det lagret;) )

Men när väl bägge layouterna sitter där så är det rätt smärtfritt att växla mellan dem (i.e. Hemma kör jag SWERTY/HHKB, på jobbet har vi Nazi-IT-avdelning så där får jag inte köra SWERTY, så där blir det Svensk ANSI: Inga problem att växla mellan dessa!

P.S: Om frågan egentligen är om det är lurigt att köra med en layout där den fysiska texten på plasttangenterna skiljer sig mot vilket tecken det blir när man trycker på den: Detta har jag faktiskt väldigt svårt för: Perferiseendet lurar en här och förvillar mina fingrars muskelminne! Det är bättre med blanka tangenter än tangenter med fel tecken! Men Monolegend-keysets (T.ex. Quartz) funkar fint för detta (Då det främst är nummerradens-shift-lager som skiljler. ÅÄÖ-biten är inga bekymmer! D.S.

Permalänk
Medlem

@Khers, @anon257891: Vad skulle ni säga att argumenten för att byta till ANSI är? Varför gick ni över?

Permalänk
Medlem

@n1klass: Jag konverterade till ANSI på grund av ett antal olika faktorer, men mest av allt handlade det om att jag hade skaffat mitt första HHKB. Jag föredrar en del saker i ANSI framför ISO. till exempel:
• [, ], /, \ är enklare att skriva
• \|-tangenten är en perfekt placerad backspace
• Enter är bredare och därmed enklare att träffa (även om den är lägre)
• Vänster shift är bredare och enklare att träffa
• Det finns säkert någon mer anledning som jag inte kan komma på just nu...

Precis som @anon257891 skriver kan man dock använda ett ANSI-tangentbord med svenska valt som språk i OS och skillnaden mot att använda ett ISO-tangentbord är då inte lika stor. Det enda du behöver fråga dig själv är hur ofta du skriver <,> och | då den tangenten bredvid vänstra shift försvinner vilket kan vara väldigt irriterande eller inte spela någon som helst roll. Jag kör dock full ANSI (US-international) och det är inget problem för mig. Större delen av min kommunikation vid datorn, på jobbet liksom privat, sker dock på engelska, så steget var inte så stort för mig. Och skall jag vara helt ärlig tycker jag inte att det är speciellt ansträngande att trycka på två tangenter för att skriva å, ä och ö, men så använder jag ett 60%-tangentbord där halva nöjet är att försöka vrida fingrarna ur led när man försöker trycka någon obskyr tangentkombination, så jag är ganska van

Permalänk
Inaktiv

@n1klass:
Kort svar: Topre och custom keycaps.

Längre svar:
Vissa brädor släpps inte i ISO, speciellt för topre/topre-kloner är antalet serieproducerade ISO-brädor väldigt begränsat (Realforce, Novatoch...).

Sen eftersom jag har "ett gäng" brädor (både ISO och ANSI) och kanske en dag inser hur mycket jag spenderar på tangentbord och caps: 2a hands marknaden är mycket större för ANSI-brädor.

Vidare är "kustom-kaps" utbudet Enormt mycket större i ANSI världen, helt plötsligt är det busenkelt (jämförelsevis) att hitta skojsamma caps.

Sen kan jag inte påstå att jag är 100% konverterad, jag växlar friskt mellan olika brädor/layouter. Men det är aldrig ANSI/ISO-layouten som avgör mitt dagsval: det är brädan i sig.

Permalänk

Hur tar man reda på om ett keycap-set har kompatibla space, enter osv caps med ens tangentbord? Går det att ta reda på sånt i förväg?

Permalänk
Medlem

@rampjesus: Så länge vi pratar om MX-kompatibla tangentset är det inte så mycket som kan gå fel. Är det ISO-kompatibelt passar både enter och vänstra shift en ISO-SE layout.

Bottenraden är lite knepigare då det inte finns någon riktigt accepterad standard för hur den skall vara utformad. Det närmaste en allmän standard man kommer är Filcos: 1.25|1.25|1.25|6.25|1.25|1.25|1.25|1.25. Dessvärre har flertalet tillverkare valt att frångå denna utformning och hitta på sin egna. Tangentbord marknadsförda som speltangentbord brukar vara värst, se till exempel Corsairs hiskeliga 1.5|1|1.25|6.5|1.25|1|1|1.5. Lycka till att fylla den på ett tillfredsställande sätt. Har du siktet inställt på något lite dyrare alternativ från exvis Signature Plastics, GMK, enjoyPBT med flera är det kört, de har inga gjutformar för 6.5u space och kan således inte tillverka tangenten.

Med undantag från Corsairs trippiga bidrag finns de flesta förekommande bottenrader representerade i denna figur:

Jämför med ditt tangentbord och se vad du själv har och kolla om det tangentset du siktat in dig på erbjuder tangenter som passar. Det enda ytterligare som kan vara lurigt är att vissa tillverkare (som dock inte finns representerade på den svenska marknaden) använder andra storlekar på stabbar än gängse standard vilket kan göra ett till synes kompatibelt set inkompatibelt. Detta rör dock framförallt äldre Leopold.

Permalänk
Inaktiv

@rampjesus:
Om det inte står något annat angivet på de keycap-set du hittar så är följande "alltid"' sant:

  • US ANSI-layout, Mellanslagstangent 6,25U*, Nedre raden (Ctrl, Fn, Alt, Win/CMD) 7*1,25U, (ABS-plast).

Har du 3-4 extra mediaknappar ovanför Numpad (t.ex. ducky shine ) ingår i allmänhet inte dessa i key-setten (självklart dito för extra Makroknappar "M1" etc.)

*) 1U är bredden på en av de vanliga tangenterna

Edit: Too slow! @khers svarade dessutom mycket bättre

Permalänk

Grymt! Tack för fet info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@rampjesus:
Om det inte står något annat angivet på de keycap-set du hittar så är följande "alltid"' sant:

  • US ANSI-layout, Mellanslagstangent 6,25U*, Nedre raden (Ctrl, Fn, Alt, Win/CMD) 7*1,25U, (ABS-plast).

Har du 3-4 extra mediaknappar ovanför Numpad (t.ex. ducky shine ) ingår i allmänhet inte dessa i key-setten (självklart dito för extra Makroknappar "M1" etc.)

*) 1U är bredden på en av de vanliga tangenterna

Edit: Too slow! @khers svarade dessutom mycket bättre

Ducky har egna keycaps sets med 108 (ANSI, finns några sets på MechanicalKeyboards.com) å hade/har 109 (ISO/Nordic bl.a) som passar på bl.a Ducky Shine 2, 3, 4, RGB 5 å Ducky One/RGB YOTG å TKL.

Ducky ISO/Nordic
http://www.maxgaming.se/keycaps/ducky/s4-keycap-109-set-red

Ducky ANSI
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Vortex ANSI
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Någon som skulle vara intresserad av samfrakt från originative? Frakten är $22 för keys (upp till ett visst antal då) samt så skriver han ner värdet om man vill.

https://www.originativeco.com/collections/abs
https://www.originativeco.com/collections/add-on-kits

Permalänk
Medlem

@maximm: Vid min senaste beställning från Originative hamnade frakten på $14, dessutom skickades de i ett vadderat kuvert och landade i brevlådan utan krav på varken moms eller tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Någon som skulle vara intresserad av samfrakt från originative? Frakten är $22 för keys (upp till ett visst antal då) samt så skriver han ner värdet om man vill.

https://www.originativeco.com/collections/abs
https://www.originativeco.com/collections/add-on-kits

jag fick betala $22 när jag beställde 2 set nu för ett par veckor sen. Det är dock en Group buy som inte kommer skickas förrän i slutet av september, kanske några veckor senare än så också. Skriv PM om du vill beställa något så kan jag mejla dom och höra om dom kan lägga till något till min order. Har redan lagt till ett andra set till första ordern, så det ska nog gå bra. Jag bor i Stockholm.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

Någon som beställt ett nytillverkat Model F?

Sitter och "hoovrar" över beställningsknappen nästan varje kväll men fegar alltid ur med någon tanke om "Mnmmmm: fint men lite dyrt och jag har ju redan lagt "ett par" tusen på plast/brädor denna månaden".

Så kortare sagt: Motivera mig!

Permalänk
Medlem

Går i tankarna om ett till tangentbord, mest för skrivning (programmering och textdokument) och eventuellt lite mindre spelande.
Har fått upp ögonen för 40% borden, de känns trevliga storleksmässigt och känns som ett bra komplement till K70 RGB jag har idag.
Vad finns att välja på? Hittar mest kit jag bygger själv vilket jag är tveksam till då jag inte är så het med ett lödjärn (pun intended).
Hur är det med brytare? Har bara provat MX Red vilket jag är nöjd med, men tänker att det kanske finns något annat som passar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Går i tankarna om ett till tangentbord, mest för skrivning (programmering och textdokument) och eventuellt lite mindre spelande.
Har fått upp ögonen för 40% borden, de känns trevliga storleksmässigt och känns som ett bra komplement till K70 RGB jag har idag.
Vad finns att välja på? Hittar mest kit jag bygger själv vilket jag är tveksam till då jag inte är så het med ett lödjärn (pun intended).
Hur är det med brytare? Har bara provat MX Red vilket jag är nöjd med, men tänker att det kanske finns något annat som passar.

Själv föredrar jag MX Brown för skrivande och spelande. Är du säker på att 40% räcker? Du har tex ingen sifferrad. 60% kanske egentligen är bättre, tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Själv föredrar jag MX Brown för skrivande och spelande. Är du säker på att 40% räcker? Du har tex ingen sifferrad. 60% kanske egentligen är bättre, tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Ja titta det verkar som om jag blandat ihop 40% och 60%, tur att du såg det!
60% passar bättre, kommer att behöva siffror.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ja titta det verkar som om jag blandat ihop 40% och 60%, tur att du såg det!
60% passar bättre, kommer att behöva siffror.

Om du spanar in 60% brädor är Pok3r en av de där du får mest bang for the buck. Jag har inte kolla på om det finns några vettigare billigare allternativ. Pok3r kommer med PBT tangeter och Aluminium chassi.

Köpes enklast på Amazon UK och kostar runt 110£.
Man kan handla dirket av Corus Keyboards men det rekommenderas inte då de har rätt dåligt rykte med kund suport. Amazons skydd är dessutom bättre.

Permalänk
Inaktiv

@MaxieTheHatter:
Serieproducerat, Cherry MX-kompatibelt och 60% i ISO Nordic ("svensk-layout"):
Då är Pok3r det enklaste/snabbaste/prisvärdaste/(enda?) alternativet enligt min åsikt (speciellt de icke bakgrundsbelysta varianterna som kommer med PBT-caps)

  • Pok3r- Icke bakgrundsbelyst (PBT-caps)

  • Pok3r- Bakgrundsbelyst (ABS-caps)

  • Pok3r RGB - På gång med RGB, Släpps/släpptes i dagarna i ANSI, inte sett ISO Nordic ännu.

Kan du tänka dig att släppa ISO-layouten och gillar 65% eller 68%-format (dedikerade piltangenter) så är Magicforce 68 ett väldigt prisvärt alternativ (speciellt med Outemu-brytare). Varmillo VA68m är också en trevlig bräda, om än ett högre pris.

Ducky Mini är också trevligt (speciellt i ngn "Year of the..."-variant)

P.S. Som vanligt när Pok3r nämns: Undvik corus-kb.com! Köp via Amazon (.co.uk/.de) för service, garanti och snabb leverans (framför allt: att du får (fungerande) grejer över huvud taget!) D.S.

EDIT: Too Slooow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Någon som beställt ett nytillverkat Model F?

Sitter och "hoovrar" över beställningsknappen nästan varje kväll men fegar alltid ur med någon tanke om "Mnmmmm: fint men lite dyrt och jag har ju redan lagt "ett par" tusen på plast/brädor denna månaden".

Så kortare sagt: Motivera mig!

HHKB-layout Model F

'nuff said

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet utav Mission SG GGK 3.1?

Sitter just nu på ett 120kr's skit tagentbord och är inte jätte kräsen haha.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Beställt än?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

Inte ännu, men än mer motiverad (tack!): Sannolikheten känns väldigt hög att det efter en (eller två) pilsner ikväll börjar rycka ordentligt i kreditkortet (i.e. paypal)

Permalänk
Medlem

@anon257891: Bästa fylleköpet!

Skickades från m.sweclockers.com