VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Permalänk
Medlem

VHS lever väl ännu till viss del, många gamla band i omlopp.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Då får de ta å kopiera sina vhs -band till nya då, livslängden på vhs-band är ju inte för evigt. Har väl gått så länge nu att många borde börja självdö nu (tror de ligger mellan 10 och 50 år beroende på lagringsmiljö och bandkvalitet). Så måste ju finnas nyinspelat för att det ska finnas någon vits med spelare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Jo, fast jag kan tycka att de som har något viktigt på vhs borde köpt/hyrt/lånat en komboenhet med vhs + dvd-brännare istället, och fört över till dvd-r. Det gjorde min sedan länge pensionerade far för flera år sedan (på eget bevåg, det var inte jag som tipsade).

Min far kopierade över alla gamla videoband till dvd för ca 10 år sedan. Banden fungerar än men skivorna har redan börjat bli korrupta...

Allting lagras i ett ganska rejält kassaskåp, fritt från mörker och fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min far kopierade över alla gamla videoband till dvd för ca 10 år sedan. Banden fungerar än men skivorna har redan börjat bli korrupta...

Allting lagras i ett ganska rejält kassaskåp, fritt från mörker och fukt.

Ja vanliga dvd-r skivor man bränner själv är ännu sämre, livslängden på dom är ju bara några år. Tog fram en gammal spindel med några år på nacken för ett tag sen och inga av skivorna gick att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dåligt, SWEclockers, det har aldrig hetat vcr-spelare på svenska, det är den engelska förkortningen för video cassette recorder. På svenska heter det vhs-spelare alternativt videokassettspelare, och inget annat. Inte konstigt att så många inte förstod vad ni menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att livslängden på DVD-R var så dålig. Har ju några jag brände för typ 15 år sedan, undra om de fungerar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Köpte en ny komboenhet VHS-DVD-HD förra året, dags att kolla om det är något viktigt kvar att spela över nu då kanske...

Beträffande brända DVD-skivors livslängd så varierar det rätt mycket på fabrikat (märke ej alltid att lita på).
Har haft skräpskivor som pajat på ett par år (spindelvis), och å andra sidan skivor brända i slutet av 90-talet
som fortfarande funkar. -Inte helt ovanligt att de äldsta grejerna håller längst oavsett teknik förresten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shelter:

Hade ingen aning om att livslängden på DVD-R var så dålig. Har ju några jag brände för typ 15 år sedan, undra om de fungerar.

Livslängden skiljer mycket mellan skivorna, från ett par år till över 50 år i förväntad livslängd, Taiyo Yuden och Mitsubishi har den bästa kvaliten men det kan vara svårt att veta vilka skivvarumärken som använder deras kemi men Verbatim kör oftast med nån av dem. Vill man vara säker på vad man använder får man ha en bra brännare typ en gammal Plextor som kan köra Plextools och analysera allt eller läsa av mediakoden på skivan och hoppas att den stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min far kopierade över alla gamla videoband till dvd för ca 10 år sedan. Banden fungerar än men skivorna har redan börjat bli korrupta...

Allting lagras i ett ganska rejält kassaskåp, fritt från mörker och fukt.

Kvalitén på brännbara dvd-skivor varierar förstås, och ska inte betraktas som arkivbeständiga. Billiga noname-skivor kan bli dåliga ganska fort, men inga högkvalitetsskivor håller för evigt de heller.

Har man en brännare som klarar av M-disc (det gör t.ex. min bluray-brännare) så kan det vara en god idé att lägga sådant man inte vill förlora på sådana - de håller extremt länge.

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kvalitén på brännbara dvd-skivor varierar förstås, och ska inte betraktas som arkivbeständiga. Billiga noname-skivor kan bli dåliga ganska fort, men inga högkvalitetsskivor håller för evigt de heller.

Har man en brännare som klarar av M-disc (det gör t.ex. min bluray-brännare) så kan det vara en god idé att lägga sådant man inte vill förlora på sådana - de håller extremt länge.

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Detta var dock skivor från både Sony och Phillips, de får väl ändå anses vara hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Har jag fått hjärnblödning eller? Aldrig hört någon referera till en VHS-spelare som VCR-spelare. (Har dock hört VCR som namn för VHS-spelare på engelska)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Attans, jag som har fäbodjäntan bara på VHS, jag får skynda mig att rippa den innan min video pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta var dock skivor från både Sony och Phillips, de får väl ändå anses vara hög kvalitet.

Borde vara, jepp.

Det handlar inte om det gamla problemet med att det är bäst att använda samma enhet som man brände skivan med även för att läsa den? Vissa brännare har varit "speciella" i historien, och bränt skivor som andra läsare haft problem med, men som den själv kunnat läsa utan problem.

Men ja, jag håller med om att brända skivor har sina problem de också. Förutom möjligen M-disc då (så länge som det finns läsare att spela upp dem med förstås ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg flyttade*

Tog mig friheten att flytta en hel hög off topic-inlägg, vill man diskutera elbilar/ottomotorn osv. är man välkommen att fortsätta i denna tråden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Borde lagts ner för länge sedan. Eländet började i slutet på 70talet med svindyra spelare och kassetter, dröjde ända inpå 2000talet innan det började försvinna. Utbudet är tack och lov mycket större och billigare med enorm förbättring i kvalite idag. 4k filmer kommer förhoppningsvis snart att ersätta bluray. Inte förtjust i Daredevil, det är en av få serier (inga filmer)som finns i 4k på Netflix. Wow det var samma känsla när jag såg en väldigt bra 3d film. För att inte tala om många pcspel i 4k, allt annat bleknar i jämförelse. Pris ske Gud för utvecklingen på rätt saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

va.. galet att dom inte slutade att göras för 10 år sedan hehe

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder