Stream/spel dator åt bror min 14k

Permalänk
Medlem

Stream/spel dator åt bror min 14k

Tja,
Har investerat i datorer nu på senaste tiden och min bror undra om jag kunde fixa en åt han också.
Han vill streama och kunna spela spel på hög inställning.

Plockade ihop det här åt han
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9607973
Ser det bra ut?
Ändra gärna korgen och motivera varför

Visa signatur

Lian Li PC-011 Dynamic | Intel i7-9700k 5.1GHz | Aorus Elite | Corsair 4x8 32GB 3200MHz | Corsair Hydro H150i | Gigabyte 1080ti OC | Samsung 970 Plus 500GB x2 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Ta gigabajskortet som de har i lager istället. billigare

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur är den här gpun jämfört med det jag valt?
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-SJS-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li PC-011 Dynamic | Intel i7-9700k 5.1GHz | Aorus Elite | Corsair 4x8 32GB 3200MHz | Corsair Hydro H150i | Gigabyte 1080ti OC | Samsung 970 Plus 500GB x2 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

e la bra kort, men 1070 är 1070 så ta det billigaste med eftermarknadskylar. Done

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, så om jag tar palit kortet jag länka och i7;an från Netonnet istället blir det 1100mindre och då kan jag gå upp på ett asus PRO gaming moderkort för 1690kr istället.
Låter detta bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej, strunta i det dära pro gaming moderkortet. ger dig inget extra. z170 är z170
Köp det billigaste z170 moderkortet med sli stöd om du e ute efter det.
Om du aldrig ska slia geforcekort så behövs ju inte ett sånt kort.
investera i mer ram, större ssd eller bara spara pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nej, strunta i det dära pro gaming moderkortet. ger dig inget extra. z170 är z170
Köp det billigaste z170 moderkortet med sli stöd om du e ute efter det.
Om du aldrig ska slia geforcekort så behövs ju inte ett sånt kort.
investera i mer ram, större ssd eller bara spara pengarna.

Z170 som Z170? Asus Pro Gaming kortet har stöd för SLI, Quad SLI, har mycket bättre SupremeFX ljudkrets, har 2st USB 3.1 mot 0, fler PCI platser, är snyggare. Det är upp till ts om det är värt, jag skulle kört på Pro Gaming kortet alla dagar i veckan... Finns för 1490kr på Webbhallen.

Skulle somsagt bytt moderkortet annars ser det bra ut. Om du vill överklocka kanske du ska ta en fetare kylare. Palit har gjort en bra kylare så det blir nog utmärkt.

Vissa har dock klagat på SSDn du valt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för det väl skrivna svaret, byter mitt moderkort mot det du rekommendera där, hittar inte kylaren du pratar om. Länka gärna den eller någon liknande så jag kan overclocka datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Z170 som Z170? Asus Pro Gaming kortet har stöd för SLI, Quad SLI, har mycket bättre SupremeFX ljudkrets, har 2st USB 3.1 mot 0, fler PCI platser, är snyggare. Det är upp till ts om det är värt, jag skulle kört på Pro Gaming kortet alla dagar i veckan... Finns för 1490kr på Webbhallen.

Skulle somsagt bytt moderkortet annars ser det bra ut. Om du vill överklocka kanske du ska ta en fetare kylare. Palit har gjort en bra kylare så det blir nog utmärkt.

Vissa har dock klagat på SSDn du valt.

okey så du tror att bättre ljudkrets = bättre ljud som på soundblaster eran?
Som jag skrev, z170 som z170. E cpu lotteriet som avgör ex hur långt ens cpu klockar inte om man har supreme super duper z170 elelr ett vanligt basic z170.

Om han inte kör med sli så e sli helt meningslöst skrev hur jag renoerade innan så borde inte ens upprepa mig, sen kan jag förstå att man vill ha usb 3.1 men så viktigt är det la ändå inte om man bara e ute efter en så bra speldator man bara kan få ihop för så lite stålar man kan. Inte så att ett billigare z170 moderkort eller för den delen ett h-moderkort påverka spelprestandan på något negativt sätt. Som sagt man ska inte förvänta sig mirakel saker bara för att nått kostar mer, samo samo under huven så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tdevz:

Tack så mycket för det väl skrivna svaret, byter mitt moderkort mot det du rekommendera där, hittar inte kylaren du pratar om. Länka gärna den eller någon liknande så jag kan overclocka datorn.

Jag pratade om grafikkortet med Palit kylaren.

Angående processorkylning så skulle jag ta noctua Nh-D15 eller vad den nu heter, riktigt bra kylare som slår många vattenkylningssystem idag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Åter igen, varför ska han plocka på ett sådan mastodont pjäs till kylare, när vanliga pure rock räcker mer än väl till en speldator/streamdator. känns mer som att du vill få han att köpa de mest dyraste prylarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

okey så du tror att bättre ljudkrets = bättre ljud som på soundblaster eran?
Som jag skrev, z170 som z170. E cpu lotteriet som avgör ex hur långt ens cpu klockar inte om man har supreme super duper z170 elelr ett vanligt basic z170.

Om han inte kör med sli så e sli helt meningslöst skrev hur jag renoerade innan så borde inte ens upprepa mig, sen kan jag förstå att man vill ha usb 3.1 men så viktigt är det la ändå inte om man bara e ute efter en så bra speldator man bara kan få ihop för så lite stålar man kan. Inte så att ett billigare z170 moderkort eller för den delen ett h-moderkort påverka spelprestandan på något negativt sätt. Som sagt man ska inte förvänta sig mirakel saker bara för att nått kostar mer, samo samo under huven så att säga.

Jag skulle iallafall kört på ett Asus, väldigt många i ts budget som väljer det. Jag har inget emot gigabyte men jag gillar Asus bios och de funktioner som jag radade upp förut. Känns helt enkelt bättre att köra på det mobot, tycker det är mycket snyggare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag skulle iallafall kört på ett Asus, väldigt många i ts budget som väljer det. Jag har inget emot gigabyte men jag gillar Asus bios och de funktioner som jag radade upp förut. Känns helt enkelt bättre att köra på det mobot, tycker det är mycket snyggare också.

Om datorn ska vara en spel/streamdator så varför ska man ens gå på utseendet?
bara det gör sitt så e det la skit samma om det ser ut som ett rymdskepp eller ett gammelt sketet mobo från 90talet väl?

sen ang märken, who cares. i så fall hade jag ju rekommenderat abit eller asrock till alla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Om datorn ska vara en spel/streamdator så varför ska man ens gå på utseendet?
bara det gör sitt så e det la skit samma om det ser ut som ett rymdskepp eller ett gammelt sketet mobo från 90talet väl?

http://www.radeon16.ru/photo/15831.jpg

sen ang märken, who cares. i så fall hade jag ju rekommenderat abit eller asrock till alla

Förstår inte hur du tänkte där? De är många speldatorer som har fönsterchassi, belysning med mera, kika lite i gallerier på swec bara?? Alla har sina egna behov och önskemål angående utseende?

Du kanske inte bryr dig om märken, men jag och många andra gör det.

Det är upp till ts att ta vilket av de två som hen vill. Jag skrev vad jag tyckte och tänkte. Du behöver inte tycka likadant som mig eller tvärtom, det går nog bra om vi har olika åsikter och behov. Okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Åter igen, varför ska han plocka på ett sådan mastodont pjäs till kylare, när vanliga pure rock räcker mer än väl till en speldator/streamdator. känns mer som att du vill få han att köpa de mest dyraste prylarna

Du verkar verkligen inte ha någon koll? Ts skulle klocka datorn? Då räcker inte en Pure Rock till särskilt bra... Läs gärna på innan du postar, du riskerar att framstå som ganska dum annars...

Permalänk
Medlem

Haha, jag förstår inte varför du inte förstår att jag tycker annorlunda och att jag tänker rätt å du fel du vill att TS ska spendera massa pengar i onödan på saker hans bror troligen inte behöver och du tar åt dig personligen när någon säger att det e just det, troligen bortkastade pengar på vad den burken ska användas till men men. var e min smiley som håller andan tills han blir blå

https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/6.html

behöver han mer än så e det bara att köpa nått annat, men den gör sitt jobb riktigt bra samt är tyst och bäst av allt billig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej tack för all info, tror jag kör på med pure rocken och gigabyte kortet för 999kr. Om ingen har några sista minuten invändningar så tar jag och beställer det imorgon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej efter ha dealat lite med brorsan så vill han denna dator https://www.inet.se/kundvagn/visa/9622771

Funkar allt? Är det bra? Osv
Han vill kunna overclocka datorn och därav CPU kylarn, från början var det tänkt med pure rock men han tror inte att den duger.

Vikten på noctuan är ju dubbelt så mycket som pure rock, kan den här ändå relativt massiva vikten skada moderkortet eller cpun? Han kommer väl gå på ett annat lan och frakta datorn med bilen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tdevz:

Okej efter ha dealat lite med brorsan så vill han denna dator https://www.inet.se/kundvagn/visa/9622771

Funkar allt? Är det bra? Osv

Allting fungerar, men det finns alltid plats till förbättringar.

Mer prisvärt, chassi får han välja efter tycke och smak. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9622902/

Skrivet av Tdevz:

Han vill kunna overclocka datorn och därav CPU kylarn, från början var det tänkt med pure rock men han tror inte att den duger.

Ska han flytta runt datorn är inte en såpass tung kylare att rekommendera, Pure Rock kylaren är mer än duglig att överklocka med.

Skrivet av Tdevz:

Vikten på noctuan är ju dubbelt så mycket som pure rock, kan den här ändå relativt massiva vikten skada moderkortet eller cpun? Han kommer väl gå på ett annat lan och frakta datorn med bilen.

Gällande vikten se svaret ovan, sen finns det alltid en risk att moderkortet kan ta skada. Om han åker på LAN etc kanske han ska välja ett mITX system? Hur realistiskt är det att han kommer köra dubbla grafikkort? Priset kommer inte påverkas nämnvärt, utan det är mest storleken som blir avsevärt mindre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|