Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spaceman81:

Hejsan,

var nyss tvungen att omformatera datorn till fabriksinställningar vilket innebär att jag nu är tillbaka i windows 8.1. Kan jag få Win. 10 igen gratis eller måste jag betala 1200 kronor? Jag fick en såndär automatisk uppgradering i våras.

För mig är det skit samma egentligen, jag är bara glad att datorn funkar.

Som det är nämnt hundratals gånger om. Din dator har tillgång till W10. Föralltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Hejsan,

var nyss tvungen att omformatera datorn till fabriksinställningar vilket innebär att jag nu är tillbaka i windows 8.1. Kan jag få Win. 10 igen gratis eller måste jag betala 1200 kronor? Jag fick en såndär automatisk uppgradering i våras.

För mig är det skit samma egentligen, jag är bara glad att datorn funkar.

Har du haft W10 på datorn innan är det bara att installera, du behöver inte heller köra in W8.1 först utan kan installera W10 direkt.
Licensen verifieras via moderkortet och skall aktiveras direkt.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Har du haft W10 på datorn innan är det bara att installera, du behöver inte heller köra in W8.1 först utan kan installera W10 direkt.
Licensen verifieras via moderkortet och skall aktiveras direkt.

Ok hur går jag till väga då? Jag körde som sagt "fabriksinställningar" och är tillbaka till 8.1. Kommer datorn automatiskt ombe mig uppgradera menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Ok hur går jag till väga då? Jag körde som sagt "fabriksinställningar" och är tillbaka till 8.1. Kommer datorn automatiskt ombe mig uppgradera menar ni?

Nä i så fall drar du ner MS media tool och uppgraderar till W10 igen med den.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

WIN 10 (WIN 7 OEM)

Hej!

Om jag har en ren WIN 10 installation som är baserad på en WIN 7 OEM licens i grunden då förstår jag det som att jag är rökt om jag byter moderkort? Hur är det om jag bara byter CPU?

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Skrivet av Burnfoot:

Hej!

Om jag har en ren WIN 10 installation som är baserad på en WIN 7 OEM licens i grunden då förstår jag det som att jag är rökt om jag byter moderkort? Hur är det om jag bara byter CPU?

Robert

Moderkort ja, om du inte lyckas aktivera licensen. Cpu eller annat kan du byta fritt.

Dock skaffar du konto i win 10 kan du byta moderkort(vad som sägs), men känns bakvänt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Moderkort ja, om du inte lyckas aktivera licensen. Cpu eller annat kan du byta fritt.

Dock skaffar du konto i win 10 kan du byta moderkort(vad som sägs), men känns bakvänt.

Dum fråga men vad menas med skaffa konto? Jag är ju inloggad med mitt outlook-konto. Ska det göra någon skillnad?

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Loggar jag in på mitt windowskonto så finns min burk där.

DESKTOP-8CBHOAB
PC
Windows 10 Core (XX.X.XXXXX.XXX)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

@Broken-arrow:

Loggar jag in på mitt windowskonto så finns min burk där.

DESKTOP-8CBHOAB
PC
Windows 10 Core (XX.X.XXXXX.XXX)

Du kan läsa denna tråd som diskuterar Microsoft konto aktivering för Windows 10 http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440156-kan-man-flytta-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan läsa denna tråd som diskuterar Microsoft konto aktivering för Windows 10 http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440156-kan-man-flytta-...

Gäller detta även OEM-licens då? Tycker mig läsa att det inte gör det i din länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Gäller detta även OEM-licens då? Tycker mig läsa att det inte gör det i din länk.

Konto aktivering är helt nytt för mig och jag har inte själv testat detta men det bör fungera med en uppgraderad Windows 10 installation från Windows 7 eller Windows 8.1 och med en köpt Windows 10 OEM systembyggarlicens, men jag tvivlar på att det fungerar med en Windows 10 OEM licens som finns förinstallerad på märkesdatorer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har vi fått mer info om hur Microsoft tänker hantera licenser knutna till konton än? Jag har ju en flock datorer med lokal inloggning, som jag skulle kunna knyta upp mot mitt konto, men det vore ju bra att veta exakt vad man ger sig in på, innan man gör det.
Fan, jag har nog 10-15 Windows 10 licenser i bruk, hälften på fysiska burkar, resten på virtuella maskiner. Att slippa hålla på med listor över vilket system som har vilken licensnyckel, skulle spara mycket.
B!!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat någon officiell info från Microsoft hur konto aktiveringen fungerar men här är lite info från Windows Central, How to re-activate Windows 10 after a hardware change http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Visst, men den information jag eftersöker saknas där. Så det är helt enkelt bara till att fortsätta vänta. Det är ju inte som om jag har någon brådska.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag skriva av mig.
Fy fan vad jag hatar Windows 10. Kör en äkta Win 10, Education. Efter en fräsch och ny ominstallation av Windows 10, så tog det ca 8 dagar sen slutar hela taskbaren att fungera och nu idag har ikoner på skrivbordet och andra ställen börjat försvinna/raderas helt och hållet...

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel?

Hej! En polare till mig har köpt en ny dator. Hans gamla dator har en äkta Windowskopia så istället för att köpa ett nytt windows för 1500 kronor så tänkte jag att jag kunde hjälpa han genom att göra samma sak som jag.

Det jag gjorde var att stoppa in hans gamla hårddisk i nya datorn för att sedan omformatera datorn och installera Windows på den nya SSD. För mig var det inte konstigheter utan det var väldigt enkelt.

Det var det inte den här gången av någon anledning. När man valde att formatera om datorn (start>inställningar>system>återställning) så började den som normalt. När den sedan installerade igen så valde den automatiskt den gamla HDD.

Inget märkvärdigt men drygt, så jag gick in i BIOS och satte SSD som boot priority nr 1 och ominstallerade igen. Då skippar den SSD och startar via ipv4, ipv6 för att sedan skickas in i BIOS. Sedan väljer att den ska boota SSD manuellt, men den kör samma ipv4 och ipv6 för att sedan installera på HDD igen.

Vad är det för fel? Vad gör jag för fel?

I Windows nu ser jag SSD och det går att installera saker på den men inte windows av någon anledning..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av elkeR:

Hej! En polare till mig har köpt en ny dator. Hans gamla dator har en äkta Windowskopia så istället för att köpa ett nytt windows för 1500 kronor så tänkte jag att jag kunde hjälpa han genom att göra samma sak som jag.

Det jag gjorde var att stoppa in hans gamla hårddisk i nya datorn för att sedan omformatera datorn och installera Windows på den nya SSD. För mig var det inte konstigheter utan det var väldigt enkelt.

Det var det inte den här gången av någon anledning. När man valde att formatera om datorn (start>inställningar>system>återställning) så började den som normalt. När den sedan installerade igen så valde den automatiskt den gamla HDD.

Inget märkvärdigt men drygt, så jag gick in i BIOS och satte SSD som boot priority nr 1 och ominstallerade igen. Då skippar den SSD och startar via ipv4, ipv6 för att sedan skickas in i BIOS. Sedan väljer att den ska boota SSD manuellt, men den kör samma ipv4 och ipv6 för att sedan installera på HDD igen.

Vad är det för fel? Vad gör jag för fel?

I Windows nu ser jag SSD och det går att installera saker på den men inte windows av någon anledning..

Du kan ju inte köra återställning, leta upp skiva eller fixa USB med windows på.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

Förbereder inst av W10 avslutas aldrig

Min dator tuggar bara på.
"förbereder din uppdatering" w10 efter nedladdning 15 timmar har 99% uppnåtts och där står den....
97% till 99% på 2 timmar men sedan händer inget mer. Första gången jag försökte stod datorn på i 1,5 dygn till 99% uppnåtts.
Har windows 7 Ultimate och använder den gratisversion som kunde erhållas trots utgånget fridatum.
Måste virusskydd ocg brandvägg stängas av? (amatör).

Permalänk
Skrivet av seniorkonsult:

Min dator tuggar bara på.
"förbereder din uppdatering" w10 efter nedladdning 15 timmar har 99% uppnåtts och där står den....
97% till 99% på 2 timmar men sedan händer inget mer. Första gången jag försökte stod datorn på i 1,5 dygn till 99% uppnåtts.
Har windows 7 Ultimate och använder den gratisversion som kunde erhållas trots utgånget fridatum.
Måste virusskydd ocg brandvägg stängas av? (amatör).

Media Creation Tool är bästa alternativet i så fall, men kanske inte fungerar nu efter gratis perioden.

Visa signatur

Permalänk

tog extremt lång när jag uppgraderade till 10 från 7an. stog och tuggade på första steget i timmar, där den letar uppdateringar eller vad det var. sen tog även nästa steg flera timmar. men det gick till slut i alla fall. mycket märkligt att det tog sån tid.

ett par konstiga saker med resultatet: fick inget ljud och då har jag kollat så att jag har drivrutinerna till ljudkortet och fick även upp under enhetshanteraren att det fanns en nyare drivis som jag installerade men utan resultat.

det andra skumma är att när installationen av 10an var klar så hade jag ca ca 22 gb ledigt på c men efter bara några timmar så är det nere på 13. och jag har bara installerat några uppdateringar, inget annat. det kan ju inte ta 10 gb! kollade såklart med disk cleanup men det hjälpte som vanligt inte.

angående ljudet så sökte jag på dxdiag under förstoringsglaset och där kom det upp dxdiag, jag valde kör, rätt? både sound 1 och sound 2 visade "no problems found"
http://imgur.com/a/vwpv7
http://imgur.com/a/t4l2I

det är flera drivrutiner till ljudkoret
http://imgur.com/a/g4cdb

jag gick in på controlpanel-hardware and sound-sound.
där fanns det 4 olika där 2 av dom inte är ipluggade och 2 som var det.
man kunde högerklicka på dom och köra "test" och den som var ibockad kom det upp en stapel på men jag hörde inget ljud. sen provade jag den andra som fanns där och då kom det ljud. så jag valde disable på den som jag provade först och då försvann den helt. sen blev den andra vald automatiskt, den som gav ljud när jag tryckte test och nu funkar ljudet i alla fall.

det kom även upp något meddelande om en konflikt nyss:
http://imgur.com/a/6j13l

här är listan på dom olika ljudvalen:
http://imgur.com/a/lLP6e

vad göra? ska jag köra på det ljudvalat som funkar trots konflikt-varningen eller försöka få igång nvidia-ljudet?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Media Creation Tool är bästa alternativet i så fall, men kanske inte fungerar nu efter gratis perioden.

Måste först tala om att min nedladdningsbersion är en variant som jag hittade på nätet och som kunde användas trots att datum för gratisuppdateringen löpt ut.
Jag har äntligen lyckats uppgradera men efter att försökt två ggr att ladda ned. Varje gång tog det 1 1/2 dygninnan allt låste sig. Därefter sökte jag uppdateringar till w7. Har automatisk uppdat men efter sökning hittades uppdateringar vilka tog fleratimmar att ladda ned. Åter till uppgraderingsassistenten och efter 12 timmar hade w10 laddats ned och meddelandet välkommen kom fram. Jag fortsatte enl anvisn och de slutade med en svart skärm med en markör som kan flyttas över skärmen. På skärmen (svart) fanns även w10-symbolen, ett förstoringsglas samt till höger en mapp med ett utropstecken eller i-symbol. Ingen av dessa markeringar kunde öppnas eller markeras. Jag tänkte att som vanligt på gick uppdateringar. Efter ett par timmar försökte jag öppna någon av symbolerna nere i adresslisten och efter ett högerklick hände att skärmen tändes och uppdateringar startade. Utterligar 2 ? timmar senare är jag på banan👍😄. Nu funkar allt fast jag fick ytterligare en uppdatering efter nån timme.Heja, heja!😂

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har inte kollat igenom hela tråden men nu är det som så att jag tänkte installera windows 10 från windows 7, och jag har inget utrymme på hårddisk C. Har lyckats knåpa ihop till 13 gig men måste få ihop till 20. Har totalt 83 gig på hårddisken och har inga spel eller så installerat på den.
Har ni boys några tips? har kollat på youtube och ingenting där har hjälpt mig att rensa hårddisken.

Permalänk
Skrivet av Cucka:

Tjena, jag har inte kollat igenom hela tråden men nu är det som så att jag tänkte installera windows 10 från windows 7, och jag har inget utrymme på hårddisk C. Har lyckats knåpa ihop till 13 gig men måste få ihop till 20. Har totalt 83 gig på hårddisken och har inga spel eller så installerat på den.
Har ni boys några tips? har kollat på youtube och ingenting där har hjälpt mig att rensa hårddisken.

alltid när jag frågar samma sak så får man svaret: ccleaner och disk cleanup.
det som däremot hjälpte mig alldeles nyss när jag skulle göra en cleanup var att även köra "clean up system files"
under disk cleanup. fast du kanske redan har kört det? sen har du ju även alternativet att rensa
"shadow copies" och sånt junk med

Permalänk
Medlem

Installerade nytt Windows 10 (uppgraderade ej). Hade en Windows 8.1 licens innan. Nu när jag försöker aktivera får jag felkod.
Måste man ha installerat windows 8.1 och uppgraderat? Går det inte att göra en clean install och bara använda en 8.1-nyckel? Googlat och det verkar som det ska gå men det är ca 1 månad gamla artiklar jag läser om detta.

Permalänk
Skrivet av Klubban:

Installerade nytt Windows 10 (uppgraderade ej). Hade en Windows 8.1 licens innan. Nu när jag försöker aktivera får jag felkod.
Måste man ha installerat windows 8.1 och uppgraderat? Går det inte att göra en clean install och bara använda en 8.1-nyckel? Googlat och det verkar som det ska gå men det är ca 1 månad gamla artiklar jag läser om detta.

jag vet att om man har 7an så behöver man en nyckel om man göra en clean installering av 10an men om man väljer att uppgradera så aktiveras win10 automatiskt, sen kan man göra en clean installering efter det. antar att samma sak gäller med 8an och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Om du haft W10 på datorn innan och har kvar samma moderkort så skall du inte behöva ange någon nyckel alls, den skall aktivera sig automatiskt efter installationen.
Har hört några fall där aktiveringen kommer ett par timmar upp till ett dygn efter installationen.

Edit: Har du inte haft W10 tidigare är det försent att uppgradera gratis, finns eventuellt någon lösning kvar men det får du googla.

Permalänk
Medlem

@Klubban: Om du inte har uppgraderat till Windows 10 före 30 Juli så kan alla som har något handikapp (det har vi alla även jag) uppgradera via denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Så du måste nog installera och aktivera din Windows 8.1 igen för att göra en gratis uppgradering till Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk

@Klubban: det går visst att uppgradera till en "vanlig" win10 https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

@Klubban: det går visst att uppgradera till en "vanlig" win10 https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Har du uppgraderat från Windows 7 8/8.1 till Windows 10 den senaste veckan via sidan som du läkande?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Har du uppgraderat från Windows 7 8/8.1 till Windows 10 den senaste veckan via sidan som du läkande?

svar ja