Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Jag har ju bengaler så vill dom ha uppmärksamhet pratas det mkt högt och påstridigt. Andra sätt är att försöka riva huset eller börja bråka med varandra. All tid ska självklart enl katterna spenderas på att leka eller klappa.

Imorgon blir det fest, iaf enl honkatten för då ska vi dvs jag och katten plugga in nya grafikkortet Hankatten brukar nöja sig med kartongen.....

Var bara försiktig med statisk kattelektricitet när du mekar med datorn. Senast jag bytte grafikkort dog mitt moderkort, se mer här.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Var bara försiktig med statisk kattelektricitet när du mekar med datorn. Senast jag bytte grafikkort dog mitt moderkort, se mer här.

Jo, jag såg tråden och led med både dig och Zelda. Min lilla kattdam har hjälpt till med allt datormeckande sedan hon var kattunge och än så länge har det gått bra som tur är. Hon blir så överlycklig när det är ny hårdvara att jag inte haft hjärta att inte låta henne vara med.

Ja, jag är väldigt ägd av lilla damen och hennes bror.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Sitter jag vid datorn hoppar den ena här hemma gärna upp på skrivbordet och stör, att sträcka sig med tassarna mot skärmarna är en favorit, hur många gånger jag än ställer ner henne på golvet hoppar hon upp igen... I övrigt jamar (löper) hon halvt konstant. Fast ingen av katterna är speciellt uppmärksamhetssökande, förutom när de är hungriga varav en är det hela tiden.
Söker de uppmärksamhet gör de det åtminstone utan att vara "elaka" mot oss, men de har lite olika strategier.

Men katter verkar bestämma när de vill vara tillsammans eller ensamma, och en av mina favoriter; Du äger inte katten, katten äger dig.

Skrivet av DocStargazer:

Jag har ju bengaler så vill dom ha uppmärksamhet pratas det mkt högt och påstridigt. Andra sätt är att försöka riva huset eller börja bråka med varandra. All tid ska självklart enl katterna spenderas på att leka eller klappa.

Imorgon blir det fest, iaf enl honkatten för då ska vi dvs jag och katten plugga in nya grafikkortet Hankatten brukar nöja sig med kartongen.....

Skrivet av mrqaffe:

Min innekatt använder tassarna och klappar/puttar till mig lite om jag inte reagerat när hon tittar på mig tex om hon vill hoppa upp i knät och jag inte sagt hon får göra det, hon har lärt sig att "fråga om lov" innan hon hoppar upp på mig oavsett om jag sitter på en stol eller ligger i sängen vaken, sover jag så hoppar hon upp ändå men hon ligger alltid ovanpå täcket till hon får tillstånd att lägga sig under om hon vill det, då pekar/bökar hon lite med tassarna för att visa vad hon vill och väntar på att jag säger att det är ok. Är hon själv hemma så kryper hon oftast in i örngottet eller ligger på sängen, aldrig under täcket när hon går till sängs ensam. Hon har bara 3 ställen som "fasta platser förutom dem så ligger hon ca 2 veckor på samma ställe sen verkar det vara tråkigt och hon byter plats.

Skrivet av Ohem:

Min Ture gör följande alternativa aktioner:

1. Jamar lite lätt.
2. Hoppa upp på datorbordet framför skärmen och totalvägra lägga sig tills jag klappar.
3. Leda mig till köksfönstret där han kan hoppa upp och ber om att bli klappad.
4. Har jag lagt mig så gör han väsen med att välta enstaka saker, hoppa i tid och otid på möbler och springer fram och tillbaka i PingPong-anda.

Intressant, det verkar finnas lika många beteenden som det finns katter. Utöver att nypa mig i benen så har Zelda även ett annat favorittrick och det är att komma släpandes med en favoritleksak. De senaste veckorna har jag flera gånger vaknat med ett "packband" i sängen. Plastbandet kom runt paketet med mitt GTX 1080 och är bättre än alla köpta kattleksaker just nu enligt Zelda.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Jo, jag såg tråden och led med både dig och Zelda. Min lilla kattdam har hjälpt till med allt datormeckande sedan hon var kattunge och än så länge har det gått bra som tur är. Hon blir så överlycklig när det är ny hårdvara att jag inte haft hjärta att inte låta henne vara med.

Ja, jag är väldigt ägd av lilla damen och hennes bror.......

Det där med att vara ägd kan jag skriva under på....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Snor hejvilt bilder från damens instagram, men vad gör man inte för att bidra till en bra tråd på Swec.

Våra katter: Bentley och Vilda, låter bilden tala för sig själv.

Bilden som fick mig att dubba honom till Lord Bentley.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Intressant, det verkar finnas lika många beteenden som det finns katter. Utöver att nypa mig i benen så har Zelda även ett annat favorittrick och det är att komma släpandes med en favoritleksak. De senaste veckorna har jag flera gånger vaknat med ett "packband" i sängen. Plastbandet kom runt paketet med mitt GTX 1080 och är bättre än alla köpta kattleksaker just nu enligt Zelda.

Katterna har ingen instinkt för hur de ska söka kontakt med människor från början men har de gjort nån handling som fungerat så kommer de ihåg vad de gjort och fortsatt med det, positiv förstärkning är ju en metod man använder för att lära djur saker men de kan till viss del initiera det själv, tex så brukar det ofta uppstå nån rutin för hur de ska få mat och det kan skilja ganska mycket om man ser hur katter i olika familjer uppför sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en ny plats för katten så ge den åtminstone 2 veckor att utforska platsen och lära sig hitta, låt den ha det lugnt under den tiden så den inte blir rädd i onödan för då kan de ibland springa runt och riva ner allt som finns.

Skrivet av Ohem:

Testa med olika märken av kattmat, torr som blöt. Dels viner du poäng hos katten när du hittar något den gillar men händer det så har du hittat något han är allergisk mot - då är du lite kunskap rikare och kan tala med veterinär för råd.

Tack så mycket! Vet att han vågade sig ut i natt iallafall, för maten är uppäten, han hade druckit en massa vatten och han hade gått på toa i kattlådan så de grejerna verkar fungera som de ska. Då är jag inte så orolig längre, då är det nog bara jag som är lite läskig just nu.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Hedersmedlem

@Bascule666: Min hona som jag visade bilder på tidigare är likadan, extremt social, möjligen att hon är lite försiktigare än att försöka bita mig, men upp ska jag! Hon kör även det omvända och ska ha mig i säng kvällstid om jag inte lägger mig på "normal" tid. Då gör hon allt för att få mig i säng.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krabbtumme:

Tack så mycket! Vet att han vågade sig ut i natt iallafall, för maten är uppäten, han hade druckit en massa vatten och han hade gått på toa i kattlådan så de grejerna verkar fungera som de ska. Då är jag inte så orolig längre, då är det nog bara jag som är lite läskig just nu.

Ja katterna brukar röra på sig lite när det är lugnt, då undersöker de omgivningen och passar på att äta och skita om de känner att de behöver göra det och när de fattat att den nya omgivningen inte är så farlig så börjar de uppträda normalt, de gånger jag har fått en ny katt som helt bytt omgivning och människor runt sig har de ofta "gömt sig" i ett par dygn och börjat anpassa sig för att uppföra sig ganska normalt och tryggt efter ca 2 veckor, ett bra tecken är om de vågar sitta öppet och tvätta sig, då är de så pass trygga att de inte tycker att de måste vara redo att direkt behöva fly.
Katter går ju även mycket på lukter, det är därför de vill märka sina saker/platser genom att stryka sig mot dem, de har körtlar på olika ställen på kroppen som avger dofter, tex runt thuvudet och tassarna och det finns även kattferomoner att köpa som man kan ha för att de ska bli tryggare, det kan vara bra tex om de inte är van vid en transportbur du vill ha in dem i, då kan man spraya lite feromoner på lådan så bruker katten bli lugnare.
http://kattbeteende.se/feliway

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Min hona som jag visade bilder på tidigare är likadan, extremt social, möjligen att hon är lite försiktigare än att försöka bita mig, men upp ska jag! Hon kör även det omvända och ska ha mig i säng kvällstid om jag inte lägger mig på "normal" tid. Då gör hon allt för att få mig i säng.

He, he, coolt, din katt håller alltså koll på att du går och lägger dig i tid

Tur att min kisse inte kommit på den grejen (ännu).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Min hona som jag visade bilder på tidigare är likadan, extremt social, möjligen att hon är lite försiktigare än att försöka bita mig, men upp ska jag! Hon kör även det omvända och ska ha mig i säng kvällstid om jag inte lägger mig på "normal" tid. Då gör hon allt för att få mig i säng.

En polares ena honkatt är ungefär likadan, är han uppe för länge så har hon en tendens att jobbigt jama honom till sängs.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Finns många sätt att söka uppmärksamhet på, klassikern är ju att helt enkelt sätta sig eller lägga sig mitt på tangentbordet.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Krabbtumme:

Tack så mycket! Vet att han vågade sig ut i natt iallafall, för maten är uppäten, han hade druckit en massa vatten och han hade gått på toa i kattlådan så de grejerna verkar fungera som de ska. Då är jag inte så orolig längre, då är det nog bara jag som är lite läskig just nu.

Tiamat min bondkatt som också kommer från ett katthem låg gömd under sängen i tre dagar ock skrek konstant. Var ganska trött på henne eftersom jag inte fick sova mycket under dessa dagar. Nu är hon över 5 år och ligger och trycker bakom sängen endast om hon är rädd.

När Rex kom inget skrik eller gömde sig bakom sängen han jagade Tiamat på en gång somnade i mitt knä redan första dagen. Känns lite som ett lotteri med katter från katthem vissa är hur sociala och lugna som helst och andra är mer som Tiamat eller värre.

Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Min hona som jag visade bilder på tidigare är likadan, extremt social, möjligen att hon är lite försiktigare än att försöka bita mig, men upp ska jag! Hon kör även det omvända och ska ha mig i säng kvällstid om jag inte lägger mig på "normal" tid. Då gör hon allt för att få mig i säng.

En katt som jag hade för 6-7 år sen gjorde samma sak han hoppade och gnällde tills jag låg i sängen. Om jag inte lyssnade försvann han för en stund men kom tillbaks och upprepade samma procedur igen.

Slutligen beach 2016 farsans fot kom med på några bilder

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tiamat:

Slutligen beach 2016 farsans fot kom med på några bilder

Trodde först att du satt flytväst på katten inför strandpromenaden innan jag såg att det var en sele.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Några random bilder på Zelda Finakissen en helt vanlig dag in vårt liv.

Prickigt är bäst!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Min hona som jag visade bilder på tidigare är likadan, extremt social, möjligen att hon är lite försiktigare än att försöka bita mig, men upp ska jag! Hon kör även det omvända och ska ha mig i säng kvällstid om jag inte lägger mig på "normal" tid. Då gör hon allt för att få mig i säng.

Så gosigt... när gifte ni er?

(För det låter som en fru... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tiamat min bondkatt som också kommer från ett katthem låg gömd under sängen i tre dagar ock skrek konstant. Var ganska trött på henne eftersom jag inte fick sova mycket under dessa dagar. Nu är hon över 5 år och ligger och trycker bakom sängen endast om hon är rädd.

När Rex kom inget skrik eller gömde sig bakom sängen han jagade Tiamat på en gång somnade i mitt knä redan första dagen. Känns lite som ett lotteri med katter från katthem vissa är hur sociala och lugna som helst och andra är mer som Tiamat eller värre.

En katt som jag hade för 6-7 år sen gjorde samma sak han hoppade och gnällde tills jag låg i sängen. Om jag inte lyssnade försvann han för en stund men kom tillbaks och upprepade samma procedur igen.

Slutligen beach 2016 farsans fot kom med på några bilder

Bild 1 http://oi66.tinypic.com/358rywz.jpg

Bild 2 http://oi66.tinypic.com/2ro487o.jpg

Bild 3 http://oi65.tinypic.com/a4a92u.jpg

Bild 4 http://oi66.tinypic.com/20gjj20.jpg

Bild 5 http://oi65.tinypic.com/351a0s6.jpg

Ser ut som en Bengal? Den var ruskigt fin iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mocka:

Ser ut som en Bengal? Den var ruskigt fin iaf.

Tack, och ja det är en bengal.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bascule666:

Prickigt är bäst!

Håller helt med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Så gosigt... när gifte ni er?

(För det låter som en fru... )

Hehe!!!

Värst (men egentligen bäst) är väl att hon kräver nydammsugat på alla liggplatser typ var tredje dag och nya lakan i sängen varje vecka, annars blir det tillgjorda nysningar och förfärligt jamande.

Hon är den enda katt jag haft som inte var unge när jag fick henne, utan hämtades i -27C graders kyla från en liten lägenhet i Sundsvall. Då var hon 1,5 och hade redan haft två kullar genom att springa ute. Hon var mager med tunn päls. När jag kom in i lägenheten kom hon ut från under sängen där hennes senaste ungar var och det sa faktiskt klick från båda håll. Jag öppnade kattlådan och hon gick in direkt. Efter att jag betalt en symbolisk summa så bar jag ut henne i bilen och satte henne på passagerarsätet. 5 minuter senare hade hon somnat utan ett enda gnäll och sov hela turen hem på dryga timmen.

Hon förstod inte sitt namn så jag döpte om henne och som brukligt med mig, snackade oavbrutet med henne. Det tog ungefär ett år innan hon också blev pratsam och nyanserad i språket (det underlättar vid kattskötsel). Nu är hon 11 år och sammantaget den bästa jag haft, katt eller ej!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Håller helt med.

Var på vippen att skaffa en Bengal (din är väldigt fin) men blev lite avrådd då de enligt uppgift kunde vara extremt jobbiga. Nu blev det Ocicat istället men hon kan också vara väldigt "livlig"....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Var på vippen att skaffa en Bengal (din är väldigt fin) men blev lite avrådd då de enligt uppgift kunde vara extremt jobbiga. Nu blev det Ocicat istället men hon kan också vara väldigt "livlig"....

Du ska inte skaffa en savannah då? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hehe!!!

Värst (men egentligen bäst) är väl att hon kräver nydammsugat på alla liggplatser typ var tredje dag och nya lakan i sängen varje vecka, annars blir det tillgjorda nysningar och förfärligt jamande.

Hon är den enda katt jag haft som inte var unge när jag fick henne, utan hämtades i -27C graders kyla från en liten lägenhet i Sundsvall. Då var hon 1,5 och hade redan haft två kullar genom att springa ute. Hon var mager med tunn päls. När jag kom in i lägenheten kom hon ut från under sängen där hennes senaste ungar var och det sa faktiskt klick från båda håll. Jag öppnade kattlådan och hon gick in direkt. Efter att jag betalt en symbolisk summa så bar jag ut henne i bilen och satte henne på passagerarsätet. 5 minuter senare hade hon somnat utan ett enda gnäll och sov hela turen hem på dryga timmen.

Hon förstod inte sitt namn så jag döpte om henne och som brukligt med mig, snackade oavbrutet med henne. Det tog ungefär ett år innan hon också blev pratsam och nyanserad i språket (det underlättar vid kattskötsel). Nu är hon 11 år och sammantaget den bästa jag haft, katt eller ej!

Bästa inlägget i tråden! Hysteriskt roligt att din katt reagerar på icke städad omgivning. Min katt har aldrig uppvisat samma beteende men då kör jag i för sig en sväng med denna varje dag:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du ska inte skaffa en savannah då? ;D

Jo, Savannah är ett alternativ men tycker de ser lite ut som en Ocicat med för stora öron.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Låter som en underbar katt, har inte följt hela tråden så har missat bilderna. Men det låter verkligen som det har klickat mellan er, ungefär som att hon förstod att omständigheterna hon bodde i kanske inte var den bästa för henne (från den uppfattningen jag får av ditt inlägg) och du befriade henne från det.

I övrigt så har min Ture blivit lite "needy" av sig på senare tid, ser eller hör inte han mig så jamar han på så det verkar han har en aning separationsångest. Kanske en andra katt hade varit ett alternativ men jag har ingen aning hur han reagerar mot andra katter eller om han föredrar vara ensamkatt.

Men just nu så är jag i en ekonomisk sits innan något får en prioritet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Jo, Savannah är ett alternativ men tycker de ser lite ut som en Ocicat med för stora öron.

Hehe...vet du vad såna kostar...?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bascule666:

Var på vippen att skaffa en Bengal (din är väldigt fin) men blev lite avrådd då de enligt uppgift kunde vara extremt jobbiga. Nu blev det Ocicat istället men hon kan också vara väldigt "livlig"....

Har som sagt en katt till så han leker med henne. Min Bengal är relativt lugn. Är jag ute med han så är han mindre livlig.
Jämfört med en pitbull (red nose) som jag passade på heltid så är min bengal katt väldigt lugn. Det jobbigaste djur jag har haft var iller, lägg till en katt på det Iller kattkombinationen var ingen hit.

Skrivet av anon42512:

Hehe...vet du vad såna kostar...?

Om du syftar på F1 Savannah så är de dyra men inte godkända i Sverige. Exempelvis en F1 för 16 000 - 20 000 USD källa
En sällskapskatt (ej fertil katt) F:5,6 generation är prissatt från cirka 15 000 SEK, medan däremot en katt för avel kan kosta från cirka 20 000. Dock är det bara ett exempel! Vi prissätter varje kattunge individuellt. Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ouch, har varit ett par jobbiga dager med Zelda Finakissen. I onsdagskväll tyckte jag min kisse var ovanligt slö och det hela accelererade under torsdagen då hon i princip bara ville ligga i sin igloo och sova. När jag vaknade i igår (fredag) så var hon kvar i sin igloo och närmast katatonisk (hon sover normalt i min säng varje natt). När jag tömde kattlådan såg jag hon bara kissat hälften av vad hon brukar och alarmklockorna ringde.

In i bilen och iväg till Blå Stjärnans Djursjukhus här i Gbg som ligger bara 10 minuter bort med bil för mig. I den första undersökningen av en djurskötare visade sig att Zelda hade en temp på 40.6, allt över 39.4 på katter anses som feber.

Träffade en veterinär (alla veterinärer på Blå Stjärnan verkar vara unga tjejer som är jäkligt duktiga, jag är väldigt impad av deras personal) som direkt beslutade att det var dags för inläggning med dropp och febernedsättande.

Vid halv ett idag ringde en annan veterinär som hade hand om Zelda över helgen och sa att tempen hade gått ner till 39.4 och att hon tyckte jag skulle plocka hem katten på prov. Zelda hade vägrat äta något alls under den tiden hon varit där antagligen beroende på att hon var nervös och inte gillade läget. Blodproverna visade inga fel så hon trodde det var en virusinfektion.

Tog bilen och hämtade Zelda vid tretiden idag (2500:- kostade detta lilla sjukhusbesök) och mycket riktigt var det inga problem att få henne att äta när hon väl var hemma. Mutar henne bara med lite kattgodis så kan hon inte motstå maten. Hon är betydligt mycket mer som sitt vanliga jag jämfört med igår. Känns som att allt kommer att gå bra, var rejält orolig igår då hon såg mer död än levande ut.

Zelda hemma igen. Risig bild, jag vet men den är inte tagen med min kamera utan med min Surface Pro 4.
https://s32.postimg.org/xtkvlbh3p/WIN_20160723_19_09_46_Pro.jpg

Nu är hon på maten igen och allt verkar sluta lyckligt. Fan vad nervös jag var igår och idag innan veterinären ringde. Otroligt hur dessa små djur etsar sig fast i ens liv och medvetande. Zelda är bara 15 månader gammal och jag har en förväntan av att vi ska bli gamla tillsammans (är själv gammal stofil, född på sextiotalet).

Hur mår hon nu såhär, några månader senare?
Jag gick faktiskt gymnasiet (2009-12) med några av de som jobbar på blå stjärnan, grymt duktiga tjejer är det, bryr sig nått så otroligt om djur och kan mycket.

Man hade ju kunnat hoppas att alla djurkliniker hade brytt sig lika myccket

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du ska inte skaffa en savannah då? ;D

Möjligen det enda som är livligare än en bengal är nog en Savannah.. Vill man ha lite större modell på katt är det dock bättre att satsa på bengal då senare generationers Savannah inte blir så stora.

För övrigt tror jag att ingen klarar att bara ha en bengal av den livligare sorten. Trots att mina 2 leker väldigt mkt med varandra går det är nästan hela kvällarna att leka vilt med katterna och då är dom ändå drygt 6 år gamla. En missnöjd bengal river lätt ett hem på nolltid.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Bästa inlägget i tråden! Hysteriskt roligt att din katt reagerar på icke städad omgivning. Min katt har aldrig uppvisat samma beteende men då kör jag i för sig en sväng med denna varje dag:

http://www.electrolux.co.nz/Global/Campaigns/Ultrapower/images/ultrapower_design_elux.png

Även mina bengaler kräver städat ofta och tvättat. Ingen av katterna skulle kunna tänka sig att lägga sig i en säng där det inte bäddats rent på över en vecka!

Ultrapower dammsugaren suger bra men har ack så kort livslängd när man suger upp kattsand. Vi har vid det här laget redan förbrukat 3 st, alla dog precis när garantin gått ut.

Graffekortet byttes med hjälp av honkatten, även denna gång gick det bra