Vilka länder förknippar du med kvalitet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du handlar på Lidl då förmodar jag?

Vet inte hur jag ska tolka det. Men det ligger någonting i det.

Lidl har inte råd (läs bildligt, ej ekonomiskt) att lagerföra ett onödigt sortiment. Därför finns nästan bara 1 produkt per kategori. Till skillnad från mitt COOP som har 300 sorters olivolja varav nästan alla är svindyra med undantag av 2 st rimligt prissatta som smakar diesel.

Enligt mig verkar Lidl ha ruskigt duktiga inköpare som ofta lyckas träffa högsta kvalitet till ett sunkbilligt pris.

Jag misstänker att de flesta som påstår att en produkt på Lidl är dålig, enbart sett förpackningen, om ens det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort extremt stötande och sexistiska inlägg, skärpning!

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Varg:

Du handlar på Lidl då förmodar jag?

Skrivet av WolfOfVengeance:

Japan är väl det enda landet som fortfarande hög håller kvalitet på produkter överlag.

3st länder som ramlat från toppen till botten måste vara Sverige, Tyskland och USA. Dessa tre har blivit anpassade till en historisk parentes när det gäller kvalitet. Tyvärr.

Jag håller med om att produkter därifrån till viss del tappat prisvärdhet men samtidigt så tillverkas det en del med mycket hög kvalitet, jag är däremot nyfiken på hur det ska gå för britterna om de lämnar EU, en del av befolkningen där verkar tro att de är en kolonial stormalt idag men jag får verkligen fundera för att komma på saker de idag tillverkar som är bra, det finn en del ljusglimtar men listan blir rätt kort.

Skrivet av Igelkott:

Lidl har inte råd (läs bildligt, ej ekonomiskt) att lagerföra ett onödigt sortiment. Därför finns nästan bara 1 produkt per kategori. Till skillnad från mitt COOP som har 300 sorters olivolja varav nästan alla är svindyra med undantag av 2 st rimligt prissatta som smakar diesel.

Enligt mig verkar Lidl ha ruskigt duktiga inköpare som ofta lyckas träffa högsta kvalitet till ett sunkbilligt pris.

Jag misstänker att de flesta som påstår att en produkt på Lidl är dålig, enbart sett förpackningen, om ens det.

Personligen tycker jag att många av Lidls produkter är mycket prisvärda och en del av dem har även väldigt hög kvalitet även om man bortser från prisvärdhet. Men de lär inte vara tillverkade i Tyskland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kvalitet och vad som räknas som kvalitet är olika i olika regioner grovt sätt. Sen beror det också på vilka områden man pratar om. Det jag ser som kvalitet kanske inte någon annan ser som kvalitet.

Om vi pratar bilar så är det ju skillnad på premiumkänsla i materialval och kvalitet i form av hållbarhet. Komfort är ju också en kvalitetsaspekt och vad som räknas som komfort är ju också nedbrytbart till ljudnivå, fjädringskomfort, inomhusklimat (kyla, värme, massage) tekniskt utbut (GPS, andra hjälpsystem, ljudanläggning mm mm). Jag har säkert glömt något.

I vissa regioner ligger hållbarhet ligger i topp och är absolut viktigast. Andra ser kvalitet som bra service och bemötande, andra just detaljkänsla/premiumkänsla. Historiskt sätt skulle jag säga att vi svenskar sätter kvalitet = hållbarhet främst.

I ordet kvalitet ryms det ganska många saker om man börjar titta närmare på det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Norden, Tyskland o Japan skulle jag säga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som en snuskig videotjänst.
Är japanska fiskrätter verkligen bättre än Isländska även om de är mer välkända ?
Skulle man välja en Japansktillverkad cigarr före en Kubansk ?
Hur kommer det sig att Japan egentligen inte fått fram så mycket avancerad konsumentelektronik ?

Kan man vända lite på ämnet och fundera på vilka länder man inte alls vill att en viss typ av vara ska komma från ? Tyska bilar är ok men Tyskt fläsk är inte ok ?
Koreansk telefon är status men att ha Koreansk bil är sunkigt ?

Så är det, vissa länder har bra kvalite i olika områden men kina gör väl mest kina-skit?

Permalänk
Medlem

norden, speciellt sverige och norge skulle jag generellt sätta i topp.

senare beror de på lite vad det är för prylar, men chassin ska vara nordiska. nätagg ska vara japanska. bilar ska vara japanska. skärmar ska vara taiwanesiska eller japanska. har säkert fler men kan inte komma på något ställe där det riktigt spelar roll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Danmark (Duelund http://duelundaudio.com/cast-capacitor/ ) om jag ska välja ut bra kondensatorer.

“so silly good that they’ll make your girlfriends’ nipples hard in about a millisecond.” Jeff Day, Jeff’s Place, Positive Feedback.

Det var som fasen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med om att produkter därifrån till viss del tappat prisvärdhet men samtidigt så tillverkas det en del med mycket hög kvalitet, jag är däremot nyfiken på hur det ska gå för britterna om de lämnar EU, en del av befolkningen där verkar tro att de är en kolonial stormalt idag men jag får verkligen fundera för att komma på saker de idag tillverkar som är bra, det finn en del ljusglimtar men listan blir rätt kort.

Personligen tycker jag att många av Lidls produkter är mycket prisvärda och en del av dem har även väldigt hög kvalitet även om man bortser från prisvärdhet. Men de lär inte vara tillverkade i Tyskland.

Jag hävdar inte att Lidl har dåliga produkter, mitt inlägg petade bara lite på det där med kvalitet före kvantitet när det finns butiker i hela Europa. Skämtet må ha varit både långsökt och torrt, men det kan jag leva med. Själv köper jag deras rakhyvel Cien. 50 kr för rakhyvel med 20 st extra dubbelblad. När bladen är slut är det bara köpa en ny förpackning med hyvel+blad. Är precis lika bra som Gillette Mach 3 Champion Ultra Super Glide Deluxe, eller vad de nu heter. Cien är dock Italienska om jag har fattat det rätt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har inga sådana associationer riktigt. Jag har köpt massor av fullt dugliga grejer som är tillverkade i lågprisländer. Är jag mån om att pryl X ska vara av extra bra kvalité så läser jag in mig mer på tillverkares och tillverkares specifika produkters renommé.

Åh jo, grundantagandet är att man inte får mer än man betalar för. Ibland blir man dock positivt överraskad. Det omvända är ovanligt eftersom förväntningarna är på en rimlig nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

låter som någon missat Oktoberfestivalen..

Där har vi kvalité in kvantitet, det bästa från två världar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Och de enda bilarna som rasat för mig är BMW, och Volkswagen har ju jätteproblem med sina växellådor! Kollegans passat var inne för reparation 13 ggr! ...och det blev sämre varje gång!!! så nu kör han Nissan (ihopskruvad i England) och är toknöjd!
Så nä, för mig är inte Tyskland att använda i samma mening som kvalitet! men det är baserat på erfarenheter med tyska prylar jag ägt.
Japan instämmer jag med dock! Riktigt nöjd med allt japanskt jag ägt.
Danmark tillverkar faktiskt en hel del med bra kvalitet (fast det vette fan om man vågar säga!)

Även om länder är väl att generalisera för mycket då ju allt har med kravställning och mötande av denna vid produktion att göra. Vilket gör att det oftast har med företag och företagskultur/vision att göra.

Tror kanske man misstar kvalité för ngt annat när det gäller tyska bilar. Det går upp och ner det där... vissa bilar kan det vara bra kvalité på medans andra är helt kass. Däremot är tyskarna outstanding när det gäller detaljfinish och materialval i kupén. Inga plastiga knappar/reglage eller klånkande dörrar. Dessutom vet dom hur man ska isolera mot vägljud. Japaner, koreaner mfl gör sjukt pålitliga och driftsäkra bilar, men dom vet inte ett skit om det tyskarna är duktiga på. Köp tex en dyr Lexus, sjukt bra bil men ff en sminkad toyota.

Så tycker jag iaf...

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG 27" 165Hz 1440P Nano IPS | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Tror kanske man misstar kvalité för ngt annat när det gäller tyska bilar. Det går upp och ner det där... vissa bilar kan det vara bra kvalité på medans andra är helt kass. Däremot är tyskarna outstanding när det gäller detaljfinish och materialval i kupén. Inga plastiga knappar/reglage eller klånkande dörrar. Dessutom vet dom hur man ska isolera mot vägljud. Japaner, koreaner mfl gör sjukt pålitliga och driftsäkra bilar, men dom vet inte ett skit om det tyskarna är duktiga på. Köp tex en dyr Lexus, sjukt bra bil men ff en sminkad toyota.

Så tycker jag iaf...

Ja det är skillnad på upplevd kvalitet och riktig sådan. Tycker japanska bilar har blivit mycket bättre på senare tid dock.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Vad tillverkas i norden om vi bortser från Volvo, Scania, möbler och gräsklippare?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Vad tillverkas i norden om vi bortser från Volvo, Scania, möbler och gräsklippare?

Hur mycket som helst och det mesta är svindyrt och väldigt hög kvalité. T.ex har vi en av världens bästa vapentillverkare, militärflygplan och ubåtar etc.

Skulle säga Norden, Japan, Tyskland och Schweiz generellt men finns massor av undantag överallt. För att nämna några få:
Mat - indien
Mattor - iran,pakistan
Sportbilar - italien

Permalänk
Medlem

Tyskland: Maskiner, Verktyg, Fordon, Vitvaror.
Japan: Elektronik, Fordon.
Sverige: Vitvaror, Elektronik.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har importerat grejer från Kina i tio år, har även varit i Kina vid flertalet tillfällen. Inget i Kina är kvalitet, Kina är ett 10 meters land. Allt ser djävligt bra ut på håll men kommer man nära så ser man alla sprickor. När kinesiska leverantörer får en ny kund så anstränger de sig som fan för att produkterna ska ser bra ut vid första och andra leveranstillfället sen blir det skit. De länder i Asien som säljer kvalitet med min erfarenhet är Japan och Taiwan.

När det gäller Europa så kan fan inte Fransmännen stava till kvalitet, de är generellt sett innovativa men de kan fan inte tillverka. Tyskland, Sverige, Norge och Finnar kan tillverka saker. Resten kan vi glömma.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Avstängd

När jag va i Tyskland lyckades jag slita av hotelldörren (som va låst, vilket jag inte visste) från gängorna.

Därefter är inte längre Tyskland i topp på min kvalitelista....

Det känns som gamla svenska grejer håller förevigt. Källa: pensionärerna i familjen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Tyskland, det är det enda landet i hela världen där kvalité är viktigare än kvantitet.

Tills man börjar jobba med Tyska maskiner och inser att de är skit också.

Permalänk
Inaktiv

Min chef tycker att öststaterna är det bästa sedan Svenskt Stål. De flesta som nämner Tyskland och norden är i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

@Veni:
Det finns ganska mycket faktiskt,

Ericsson
Atlas Copco
BAE Hägglunds
ABB

för att nämna några.

Och vi får inte glömma Svenska Sockerfabriks AB

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Tyskland - Mekaniskt (Bilar, maskiner, verktyg etc.)

Japan - Elektroniskt (Komponenter, kretsar etc.)

Schweiz - Precision (Klockor, instrument etc.)

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har jobbat med folk från olika länder som byggt industrimaskiner och det var intressant, de från England var glada prickar som gjorde lite som de ville och deras maskiner fungerade hyfsat men var inte byggd helt enligt spec men avvikelserna var inte så stora att det uppstod problem.
Fransmännen skulle bygga en maskin som skulle samarbeta med tyskarnas maskiner men den franska maskinen var byggd ca 50 cm fel i höjdled och de bad då tyskarna flytta sina delar men tyskarna kom med mätprotokoll och påpekade att de minsann hade sina delar på rätt ställe inom 0,05mm och att de omöjligen skulle flytta på nått, det höll på att starta ett nytt världskrig där och då.

Det fanns också en leverantör från Japan och även de skulle ha personal på plats i 6 månader för att säkerställa att allt fungerade, de verkade mest ta det kravet som en förolämpning eftersom maskinen var köpt för att fungera och inte för att strula, de japanska delarna fungerade också mycket riktigt enligt spec direkt vid första start av maskinen, det var faktiskt imponerande, den japanska personalen spelade golf och badminton under de 6 månader de skulle vara på plats för att ta maskinerna i drift, de behövde inte ändra/justera nått men man förstod samtidigt varför världskrigen hade börjat när man såg på hur tyskarna och fransmännen höll på käbbla.
Det var ialllafall en intressant upplevelse som visade på några olika "kvalitetskulturer"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

@Veni:
Det finns ganska mycket faktiskt,

Ericsson
Atlas Copco
BAE Hägglunds
ABB

för att nämna några.

Och vi får inte glömma Svenska Sockerfabriks AB

Tillverkar dessa till stor del något i Sverige, bortsett från sockret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Veni:

Det var ett dåligt svar på din första fråga ser jag nu, sorry.
Men ja det gör dom, jag är dock lite osäker på Ericsson, dom har väl bara en reklampelare kvar i Sverige.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

@Veni:

Det var ett dåligt svar på din första fråga ser jag nu, sorry.
Men ja det gör dom, jag är dock lite osäker på Ericsson, dom har väl bara en reklampelare kvar i Sverige.

Vet att Alfa Laval tillverkar i Lund men Ericsson vet jag inte. Misstänker att dom utvecklar i Sverige men ingen större tillverkning inom våra gränser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tillverkar dessa till stor del något i Sverige, bortsett från sockret?

Atlas Copco har en icke obetydlig del av sin tillverkning av stora maskiner (typ borriggar) i Sverige.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Apropå kvalité..

Permalänk
Avstängd

Största delen av all elektronik kommer ju ifrån asien eller hur? Sedan är ju även de flesta monteringsjobb förlagda där. Men just vilket land vet jag inte riktigt. Det är väl Japan man främst tänker på.

Speciellt japanska bilar. Förutom rostskyddet så är de ju riktigt bra. Elektroniken i bilarna och övrig teknik strular ju aldrig nästan. Innan något går sönder så har bilen rostat sönder.

Permalänk
Medlem

Sverige
Tyskland
Japan

Det mesta som inte tillverkats i Asiens känns spontant att det har högre kvalitet, med Japan som undantag.

Visa signatur

Citera för svar