Permalänk
Medlem

Varför skulle nån överhuvudtaget inte köra med antiviurs? Så dumt så det finns inte.
Många verkar leva i en falsk trygghet där dom tror att bara för att jag inte märker några virus så har jag inga. Och när det finns fullt dugliga gratis versioner som man kan skaffa och man ändå väljer att köra utan....? Ja då får man skylla sig själv tycker jag.
Angående vilket som är bäst så har jag ingen aning, men jag har kört i 4 års tid nu med Bitdefender Free Antivirus kompletterat med Malware Anti Malwarebytes med scanningar 1-2 gånger i veckan, och än så länge inte ett dyft.
Spelar ingen roll om jag enbart hade använt datorn till att logga in på banken för att och betala räkningar eller släktforksa or what not, kör A-L-L-T-I-D med nån form av virusprogram, att köra utan det är så dumt så det finns inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Spelar ingen roll om jag enbart hade använt datorn till att logga in på banken för att och betala räkningar eller släktforksa or what not, kör A-L-L-T-I-D med nån form av virusprogram, att köra utan det är så dumt så det finns inte.

Jasså? Har du kört med någon form av virusprogram, men du har aldrig haft något virus?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

för ett tag sen, kanske ett halvår sen kom det en exploit till garrys mod som gjorde att man laddade ned ett virus om man connectade till en server som var infekterad. 80% av alla servrar var infekterade.

så ja, speldatorer ska ha antivirus också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Nej.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jasså? Har du kört med någon form av virusprogram, men du har aldrig haft något virus?

Inte senaste 4 åren som sagt, har haft nåt innan.
Sen vet jag som sagt inte hur högt just Bitdefender rankas, men det är ju bättre än att köra utan i alla fall. Var lite det som var min poäng, men jag förstår vad du menar...,klart man kan ha virus fast man har antivirus.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inte senaste 4 åren som sagt, har haft nåt innan.
Sen vet jag som sagt inte hur högt just Bitdefender rankas, men det är ju bättre än att köra utan i alla fall. Var lite det som var min poäng, men jag förstår vad du menar...,klart man kan ha virus fast man har antivirus.

Du förstod nog inte vad jag menade. Du skrev att du har alltid har haft något virusprogram, när du ska skydda dig mot virusprogram. Ser du vad jag menar nu?

Bitdefender är klassat som ett av de bästa, tätt i följd av Kaspersky.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du förstod nog inte vad jag menade. Du skrev att du har alltid har haft något virusprogram, när du ska skydda dig mot virusprogram. Ser du vad jag menar nu?

Bitdefender är klassat som det bästa, tätt i följd av Kaspersky.

Aaah ok. Ser din poäng nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har kommit en "ny" aktör på konsumentsidan nu webroot. Dock pga att de är ganska nya på den marknaden så finns det inte så mycket tester ännu. Men de som finns får de bra betyg i. Provar 1 år på min laptop får se hur det funkar. Testade det på en infekterad dator och den hittade allt. Samt stoppade i usbminnen med virus på och den hittade det också innan jag kunde göra något. Dessvärre är det molnbaserat som även pandas är. Jag är lite anti på det men måste ju testa iaf.
Man behöver inte AV men det är ju rekommenderat. Sen behöver man ju själv inte göra något fel, utan det räcker att en annan enhet i nätet blir infekterat så åker man på skiten. Eller man kan surfa in på aftonbladet så får man skiten också. Där hjälper dock ad/flashblocker till en del.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

För en ren speldator skulle jag inte bry mig om säkerheten, där är attackytan redan minimerad, eftersom man bara kör spel på den. Jag vet inte hur det är med spelkonsollerna XB1 och PS4, men jag har inte sett något AV till mitt Wii U i alla fall. Och skulle man mot förmodan få virus är det bara att blåsa datorn och installera spelen på nytt. Det är inte så att anställdas sjukdomshistorik som inte får komma ut ligger där.

Sedan om ett virus kan komma in i praktiken vet inte jag, men teoretiskt är det väl alltid möjligt i all mjukvara. Ett annat säkerhetstips är ju att stänga av datorn när man inte använder den, eller åtminstone koppla loss Internet. Men det ska avvägas mot risken att datorn inte får automatiska uppdateringar, så i tidsluckan från det att man slår på datorn igen och tills alla uppdateringar är installerade kan man få in ett virus.

Så länge du inte ansluter den till nätverket/internet kan du skippa antiviruset.