Permalänk
Medlem

Hjälp med Kameraövervakning!

Hej alla SweC-are!
Vi ska nu skaffa övervakning utomhus då vi haft lite problem. Vi har mobilt bredband från Universal Telecom. Den Mobila routern sänder bara trådlöst eller så kan du få nätverk genom USB men du har inte in/utgångar för Patchkabel(Nätverkskabel).
Vad ska jag komplettera med för router?

Då vi ska placera dom en bit ifrån huset så måste jag dra någon typ av nätverkskabel från Huvudroutern/switch ut till stället vi ska placera kamerorna på. Vad ska jag skaffa för nätverkskablar för att dra utomhus?

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem

Tänk på att du får inte filma någonting utanför din tomt gräns. Ang kameror skaffa med wifi

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Tänk på att du får inte filma någonting utanför din tomt gräns. Ang kameror skaffa med wifi

Brukar du skriva "Tänk på att man inte får köra fortare än hastighetsgränsen" till folk som vill trimma sina bilar också?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Brukar du skriva "Tänk på att man inte får köra fortare än hastighetsgränsen" till folk som vill trimma sina bilar också?

Inget fel i det eftersom det skulle kunna bryta mot §8 i forumreglerna då man måste ha tillstånd från länsstyrelsen om kameran filmar allmänt område.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Inget fel i det eftersom det skulle kunna bryta mot §8 i forumreglerna då man måste ha tillstånd från länsstyrelsen om kameran filmar allmänt område.

Jo, felet är att det inte har med TS fråga att göra.
Det är ju upp till TS att se till att han har de tillstånd som kan behövas, inget som resten av tråden behöver bry sig om överhuvudtaget.
Inte heller är det i närheten av att likna att uppmana till brott att hjälpa till med det tekniska.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ju upp till TS att se till att han har de tillstånd som kan behövas, inget som resten av tråden behöver bry sig om överhuvudtaget.
Inte heller är det i närheten av att likna att uppmana till brott att hjälpa till med det tekniska.

Och om vi bryr oss i alla fall? Ska vi fråga dig innan vi yttrar oss?

Permalänk
Medlem

Har själv satt upp två kameror utomhus, dessa kommunicerar trådlöst till router som i sin tur har en hårddisk ansluten till sig via USB. Hårddisken är utdelad i nätverket vilket gör att kamerorna kan skicka sitt material dit. Routern behöver stödja nätverksutdelning av ansluten hårddisk (om du vill köra på det sättet). Annars om du hittar en router med USB-ingång så kan du kolla om den stöder DD-WRT (den mjukvaran används i den router jag konfigurerat) för där finns utdelningsmöjligheter.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Sök på "nätverkskabel utomhus" på google, så kommer du hitta lite alternativ.

Jag har bara inköpsställen för företag, så jag vet inte var du får tag på dem som konsument. Men om du ska handla som företag så har jag några länkar till grossister.

Är det enklare kameror (utan värme eller fläkt), som du ska mata med hjälp av PoE? Kolla manualen till kameran för att se specifikationen angående vilken kabellängd du kan använda. En del kameror har begränsningar där, beroende på om du ska använda värmefunktion eller fläkt/kylfunktion.

- Placera dem så att de övervakar varandra.
- Se till att all kablage är dolt förlagd/skyddad mot sabotage.
- Undvik WiFi eller andra trådlösa kameror.
- Att övervaka sin egna tomt kräver inga tillstånd. Det krävs inte heller skyltar.
- Om kamerorna har ljudupptagning (mikrofoner), så krävs skyltning.
- Om möjligt, se till att inspelningarna lagras på annan plats eller i "molnet".

Med vänlig hälsning

Andreas
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Jag skrev själv att jag ska ha övervakning hemma. Jag ska ha övervakning över min tomt och bor näst intill mitt ute i skogen utan en enda granne och har en enormt stor tomt så inga problem. Vet redan dom grejerna! Angånde kamera med WiFi... Det trådlösa räcker inte hela vägen bort dit vi ska ha dem så jag vill komplettera med router och nätverkskabel av något slag som ska läggas ute. Nätverkskonfigurationerna har jag inga problem med.

Kablar, hårddiska och kamerorna själva kommer vara så dolda man kan.
Ska inte köra WiFi kamera.
Dom kommer inte ha ljudupptagning.
Film och Bild kommer att lagras på hårddiskar.

Tack för all hjälp!

MVH
Highwell

Permalänk
Rekordmedlem

Utomhuskabel kan du tex köpa här:
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-utomhusbruk-ftp-cat...
Router kan du väl i princip ha vad som helst som kan agera brygga eller så skaffar du en med inbyggt modem och skippar operatörens enhet, men ska du använda POE kanske du ska ha en switch som strömförsörjer kamerorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utomhuskabel kan du tex köpa här:
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-utomhusbruk-ftp-cat...
Router kan du väl i princip ha vad som helst som kan agera brygga eller så skaffar du en med inbyggt modem och skippar operatörens enhet, men ska du använda POE kanske du ska ha en switch som strömförsörjer kamerorna.

Det har jag faktiskt tänkt på! Tänkte skita i denna router och köra en Router som även agerar Modem. Skulle vilja dra en patchkabel till en annan switch som driver alla stationära datorer i huset också så. Men detta med Switch som Strömförsörjer kamerorna lät intressant. Är det en Switch som strömmen går genom Nätverkskabeln eller vad menar du?

[edit]Frågan är om jag kan köpa en 4G router med kabelportar på typ Elgiganten. Vilken isåfall?[/edit]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Highwell:

Det har jag faktiskt tänkt på! Tänkte skita i denna router och köra en Router som även agerar Modem. Skulle vilja dra en patchkabel till en annan switch som driver alla stationära datorer i huset också så. Men detta med Switch som Strömförsörjer kamerorna lät intressant. Är det en Switch som strömmen går genom Nätverkskabeln eller vad menar du?

Det finns routrar med inbyggt modem och de som kan köras via ett usbmodem men då bör man kolla kompabilitelistan så att modemet och routern fungerat tillsammans innan man köper dem.

Det finns switchar som har poe inbyggt och kan strömförsörja saker den vägen, ipkameror brukar ju ofta ha poe möjlighet eftersom det förenklar installationen om man bara behöver en kabel.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73072 Hmm.... bra pris där, den får ju Cisco att se ut som budgetprylar (de har nog satt kommat 3 steg fel)
Det finns ju en del poe kapabla switchar men du bör kolla på det när du vet vilka kameror som ska drivas så att effekten räcker, men kring tusenlappen går det nog att hitta nått och poe går att filtrera på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s192295969

Elgiganten verkar inte ha så mycket passande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej. Såg det. Men jag skulle kunna tänka mig en Router och köra simkortet i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweC-are!
Vi ska nu skaffa övervakning utomhus då vi haft lite problem. Vi har mobilt bredband från Universal Telecom. Den Mobila routern sänder bara trådlöst eller så kan du få nätverk genom USB men du har inte in/utgångar för Patchkabel(Nätverkskabel).
Vad ska jag komplettera med för router?

Då vi ska placera dom en bit ifrån huset så måste jag dra någon typ av nätverkskabel från Huvudroutern/switch ut till stället vi ska placera kamerorna på. Vad ska jag skaffa för nätverkskablar för att dra utomhus?

Tack på förhand!
Highwell

Du kan köra "trådlös kabel" med hjälp av ubiquiti's nanostation loco m2. Detta kör jag till min utomhuskamera lite drygt 100 meter bort.
så kallad Point-to-Point (du behöver en vardera ände). https://www.evxab.com/natverk/7-ubiquiti-networks-nanostation...

Permalänk
Medlem

En högst relevant följdfråga...

De utomhuskablar jag har hittat har samtliga haft solida ledare, både de kablar som säljs på rulle och de som säljs i färdiga längder (t.ex. Kjell & Co). Det avråds ju starkt från att pressa RJ45-kontakter på solida ledare, på grund av diverse kända orsaker.

Hur gör ni?

Själv ska jag dra ca 2-3 meter på en yttervägg för att driva en PoE-nätverkskamera. Ska jag chansa med en CAT6-inomhuskabel med flerkardeliga ledare och på så viss få till en schysst pressning? Eller ska jag satsa på en utomhuskabel och sedan använda särskilda RJ45-kontakter som är specialgjorda för användning med solida ledare. Till exempel:

http://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat5e-rj45-utp-sol...
http://www.tradlost.se/shop/Modularkontakt-RJ45-Cat5e-solid.h...

Det är ju inte så ofta man hör om någon som använder sådan kontakt, men det borde väl funka och dessutom vara bättre än att sätta en inomhuskabel utomhus, även om det inte är så långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peltors:

En högst relevant följdfråga...

De utomhuskablar jag har hittat har samtliga haft solida ledare, både de kablar som säljs på rulle och de som säljs i färdiga längder (t.ex. Kjell & Co). Det avråds ju starkt från att pressa RJ45-kontakter på solida ledare, på grund av diverse kända orsaker.

Hur gör ni?

Själv ska jag dra ca 2-3 meter på en yttervägg för att driva en PoE-nätverkskamera. Ska jag chansa med en CAT6-inomhuskabel med flerkardeliga ledare och på så viss få till en schysst pressning? Eller ska jag satsa på en utomhuskabel och sedan använda särskilda RJ45-kontakter som är specialgjorda för användning med solida ledare. Till exempel:

http://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat5e-rj45-utp-sol...
http://www.tradlost.se/shop/Modularkontakt-RJ45-Cat5e-solid.h...

Det är ju inte så ofta man hör om någon som använder sådan kontakt, men det borde väl funka och dessutom vara bättre än att sätta en inomhuskabel utomhus, även om det inte är så långt?

Jag tycker att frågan är intressant. Kan något annat än kabeln gå sönder givet de alternativ du presenterat? För om det endast är kabelkostnaden som står på spel så hade jag prövat det alternativ som jag känt mig mest bekväm med. Kabel är trots allt inte speciellt dyrt att ersätta.

Sen hade jag utgått från väder/vind i den del av landet jag bor i. Bor jag i södra Sverige och med en fasad som är förhållandevis skyddad från vind så hade jag kanske prövat en inomhuskabel. Är jag däremot i mittersta eller norra delen av Sverige med lite tuffare vind och den berömda svenska vintern så hade jag nog gått på en utomhuskabel som står pall för det.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ: Kul med snabbt svar. Kabelkostnaden i sig är inget problem. Det som är mest känt att strula är ju att det kan bli glapp i kontakterna eftersom "vanliga" RJ45 inte är gjorda för att pressa på solida ledare. Därav min fundering kring RJ45 som är anpassade för solida ledare.

Jag måste ändå nämna igen att jag tycker att det är lite konstigt att det inte finns så mycket diskussion kring detta när man kollar runt på nätet. Men det kanske helt enkelt beror på att folk pressar vanliga RJ45 på solida ledare utan att fundera så mycket på det, alternativt använder flerkardelig inomhuskabel. Det kanske bara är jag som är en känslig och funderande själ

Det får nog kanske bli att jag beställer ett gäng special-RJ45 för solida ledare och testar dem, kommer att kosta en hundring ungefär inklusive frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peltors:

@xtQ: Kul med snabbt svar. Kabelkostnaden i sig är inget problem. Det som är mest känt att strula är ju att det kan bli glapp i kontakterna eftersom "vanliga" RJ45 inte är gjorda för att pressa på solida ledare. Därav min fundering kring RJ45 som är anpassade för solida ledare.

Jag måste ändå nämna igen att jag tycker att det är lite konstigt att det inte finns så mycket diskussion kring detta när man kollar runt på nätet. Men det kanske helt enkelt beror på att folk pressar vanliga RJ45 på solida ledare utan att fundera så mycket på det, alternativt använder flerkardelig inomhuskabel. Det kanske bara är jag som är en känslig och funderande själ

Det får nog kanske bli att jag beställer ett gäng special-RJ45 för solida ledare och testar dem, kommer att kosta en hundring ungefär inklusive frakt.

Anledningen till mitt svar är att jag kände igen mig lite i ditt resonemang, men det handlar i grunden om att man övertänker det i min mening. Därför skrev jag mitt svar så att du kanske får dig en tankeställare om det är något som verkligen är värt att lägga mer tid på att undersöka i detalj eller om det är så att din tid är bättre spenderad else where

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Anledningen till mitt svar är att jag kände igen mig lite i ditt resonemang, men det handlar i grunden om att man övertänker det i min mening. Därför skrev jag mitt svar så att du kanske får dig en tankeställare om det är något som verkligen är värt att lägga mer tid på att undersöka i detalj eller om det är så att din tid är bättre spenderad else where

Klokt svar, det tackar jag för. Lite tankeställare blev det allt. Nu är det nog slutletat. Jag håller det enkelt Tack som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peltors:

Klokt svar, det tackar jag för. Lite tankeställare blev det allt. Nu är det nog slutletat. Jag håller det enkelt Tack som sagt.

Kan tipsa om en bra router från teltonika med redundans på 3g/4g nätet, riktigt bra router. Fick i uppdrag att sätta upp kameraövervakning på ett företag utan möjlighet till bredband så valde en lösning med denna router. Har du möjlighet till fler sim från din leverantör så är det ju perfekt. https://www.evxab.com/mobilt-bredband-3g-4g/553-teltonika-rut...