Nyköpt Wifi-Router D-Link Dir-842 extremt långsam.

Permalänk
Medlem

Nyköpt Wifi-Router D-Link Dir-842 extremt långsam.

Hej!

Jag köpte idag en wifi-router från D-Link. Kopplade upp den och anslöt den.
På Butiken (Kjell & Company) Så utlovades det att den skulle klara att leverera bra hastigheter på mitt internet 1 gbit/s upp och ner.

Men nu när jag mäter hastigheten så kommer den upp i C:a 165 mbit/s medan min sketna gamla Router som jag har fått från Com Hem, en router som inte är byggd för sådan hastighet, levererar mer dvs en bit över 200 mbit/s.

Jag har en Macbook Pro som dator.

Är det några saker jag kan göra för att få upp hastigheten eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Hur långt har du mellan din dator och routern?

Om du kopplar in en kabel mellan routern och datorn. Vad får du då för hastighet?

1Gbit får du inte trådlöst med den routern.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Jag har c:a 2-3 M från Routerns position till där jag sitter med datorn nu.
Bor i en liten lägenhet men vill kunna ha mobiliteten att sitta i säng, soffa, m.m utan att behöva ha en sladd.

Jag får ungefär 950 mbit/s med sladden inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooeeel:

@HerrNilsson:

Jag har c:a 2-3 M från Routerns position till där jag sitter med datorn nu.
Bor i en liten lägenhet men vill kunna ha mobiliteten att sitta i säng, soffa, m.m utan att behöva ha en sladd.

Jag får ungefär 950 mbit/s med sladden inkopplad.

Om du behöver mer än 165Mbit trådlöst får vi börja felsöka lite.
Exakt vilken dator är det du har?
Ladda hem WiFi Analyzer till din telefon och kolla vilka kanaler som din router ligger på jämfört med andras. Ändra sedan kanal i routern till den som det ligger minst nät på.
Hur har du ställt antennerna? Du ska ställa ALLA rakt upp i samma riktning. Inte hit och dit.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Jag har en Macbook pro från 2012. Som jag kan förstå ska den vara kompatibel med 802.11ac?

Nu har jag laddat hem appen men den scannar ju bara efter enheter som är kopplade till mitt Wifi?
Ursäkta min okunskap men är den något jag har missförstått?

En annan fråga är ju hur jag ändrar kanal på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooeeel:

@HerrNilsson:

Jag har en Macbook pro från 2012. Som jag kan förstå ska den vara kompatibel med 802.11ac?

Nu har jag laddat hem appen men den scannar ju bara efter enheter som är kopplade till mitt Wifi?
Ursäkta min okunskap men är den något jag har missförstått?

En annan fråga är ju hur jag ändrar kanal på routern?

Om det är en MacBook Pro 13-inch, Mid 2012 så har den bara b/g/n.
https://support.apple.com/kb/sp649?locale=en_US
I så fall behöver vi inte felsöka längre :).

Men den skannar efter ALLA WiFi i närheten. Du ser vilka kanaler som andra WiFi ligger på.
För att ändra kanal på ditt WiFi behöver du logga in i routern och leta upp den inställningen. Vet inte var det är i just din router, men det står i manualen.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Okej, så det är alltså där problemet ligger?
Att min dator inte stöder högre hastighet?

Jag tog hem Lite-versionen. Får bara upp min telefon, min dator samt routern när jag scannar.
Kanske måste ha betalversionen.

Så med andra ord så kan jag gå och lämna tillbaka routern och köra på min från Com Hem, eftersom att jag inte kan utnyttja routerns kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooeeel:

@HerrNilsson:

Okej, så det är alltså där problemet ligger?
Att min dator inte stöder högre hastighet?

Jag tog hem Lite-versionen. Får bara upp min telefon, min dator samt routern när jag scannar.
Kanske måste ha betalversionen.

Så med andra ord så kan jag gå och lämna tillbaka routern och köra på min från Com Hem, eftersom att jag inte kan utnyttja routerns kapacitet.

Exakt :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Då förstår jag.

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Man ska utgå ifrån att de som jobbar i sånna butiker kan i regel ingenting om it. Därför de jobbar på sånna ställen. Menar då kjelle, claes ohlsson, biltema, elgiganten media market osv.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Du har väl kopplat bort comhem routern? Så du inte kör router på router!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man ska utgå ifrån att de som jobbar i sånna butiker kan i regel ingenting om it. Därför de jobbar på sånna ställen. Menar då kjelle, claes ohlsson, biltema, elgiganten media market osv.

Nu jobbar inte jag på Kjelle men nog ligger de kompetensmässigt ett par snäpp över de andra. Iaf sett till snittkunskapen hos personalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man ska utgå ifrån att de som jobbar i sånna butiker kan i regel ingenting om it. Därför de jobbar på sånna ställen. Menar då kjelle, claes ohlsson, biltema, elgiganten media market osv.

Jag får nog säga att Kjell ligger över medel i kunskap. Sedan kunde de frågat vad kunden har för dator och faktiskt hjälpt till lite extra.

Skrivet av Gaist:

@fragwolf: Du har väl kopplat bort comhem routern? Så du inte kör router på router!

Det spelar ingen roll när han inte har stöd för ac på sitt kort (även om man inte bör ha det kopplat så).

Skrivet av [SH]:

Nu jobbar inte jag på Kjelle men nog ligger de kompetensmässigt ett par snäpp över de andra. Iaf sett till snittkunskapen hos personalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag håller med. Elgiganten mfl ligger långt under Kjell.

Permalänk
Medlem

Kör via 5ghz på din router och ta ner bredbandskollens app på din mobil och kör ett test och se vad du får för hastighet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag får nog säga att Kjell ligger över medel i kunskap. Sedan kunde de frågat vad kunden har för dator och faktiskt hjälpt till lite extra.

Det spelar ingen roll när han inte har stöd för ac på sitt kort (även om man inte bör ha det kopplat så).

Ja jag håller med. Elgiganten mfl ligger långt under Kjell.

Håller med om att kjelle har bättre koll än vad de andra stormarknaderna har, men de är fortfarande långt ifrån kunniga. Finns ju givitvis undantag. Det e väl dem ni träffat på som tycker de e bra. Men det är många ggr man hör kunderna före i kön få hjälp av den typ av folk. Och man har lust att säga till dem ibland att de är ute å cyklar.

Visa signatur

.