Permalänk

Köpråd: 20-25K Dator

Hej!

Har en budget på ca 20-26.000 att bygga en dator åt en vän till mig.

Han kommer använda datorn mest till att:

  • Gaming, exempelvis CS:GO BF4,1 och köra krävande spel som kommer framöver

  • Lätt redigering

Var ett tag sedan man pillade själv med en burk, är dock lite osäker ifall jag har valt rätt komponenter, vill gärna höra andras synpunkter vad som gåra att ändra/förbättra!

Chassit och GPU:n har han bestämt han vill ha, så de går ej att ändra på

Kommer köpa Corsair egna sleevade kablar på annat håll då dom som följer med PSU:n är ohyggligt fula och styva. Han har en SSD på 500GB över från sin gamla dator.

Förslag/synpunkter på bygget?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9738362/

Permalänk

Vet att kundvagnen är lite overkill för CS:GO BF4, men han var tydlig med att pengar spelar ingen roll för detta bygget. Moderkortet har vi valt så de ska passa med RGB belysningen i chassit med led listen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFlower:

Hej!

Har en budget på ca 20-26.000 att bygga en dator åt en vän till mig.

Han kommer använda datorn mest till att:

  • Gaming, exempelvis CS:GO BF4,1 och köra krävande spel som kommer framöver

  • Lätt redigering

Var ett tag sedan man pillade själv med en burk, är dock lite osäker ifall jag har valt rätt komponenter, vill gärna höra andras synpunkter vad som gåra att ändra/förbättra!

Chassit och GPU:n har han bestämt han vill ha, så de går ej att ändra på

Kommer köpa Corsair egna sleevade kablar på annat håll då dom som följer med PSU:n är ohyggligt fula och styva. Han har en SSD på 500GB över från sin gamla dator.

Förslag/synpunkter på bygget?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9738362/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9738362/

1. Byt ut grafikkortet, du vill ha ett kort med eftermarknadskylare, inte FE/referenskylare.
2. 850w är inte nödvändigt, 750w är fullt tillräckligt för framtida SLI möjligheter. Nätaggregatet du valt håller igen vidare bra kvalité, satsa hellre på ett kvalitetsbygge t.ex Corsair RMx eller EVGA Supernova G2.
3. Moderkortet kan du spara in 1300kr på, välj Gigabyte kortet nedan om U.2 port är ett krav.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740653/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. Byt ut grafikkortet, du vill ha ett kort med eftermarknadskylare, inte FE/referenskylare.
2. 850w är inte nödvändigt, 750w är fullt tillräckligt för framtida SLI möjligheter. Nätaggregatet du valt håller igen vidare bra kvalité, satsa hellre på ett kvalitetsbygge t.ex Corsair RMx eller EVGA Supernova G2.
3. Moderkortet kan du spara in 1300kr på, välj Gigabyte kortet nedan om U.2 port är ett krav.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740653/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9740653/

1. Mjo, vet att referens brukar vara svårkyld, vi får nog se vad vi kan hitta som passar, gillar inte MSI:s röda kylare så mycket.

2. Anledningen till att jag valde just HXi istället för RM som nätaggregat är för att vi ska kunna använda Corsairs egna sleevade kablar. RM serien kör en annan typ av 24-pin uttag, senast jag kollade fanns inte den som sleevad att köpa. Men att gå ner i effekt kanske är sant man ska göra!

3. Samma här, moderkortet har jag valt så Asus "Aura" ska passa med chassit. Än så länge är det bara Asus som har denna funktion på sina moderkort vad jag vet.

tack för förslaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFlower:

1. Mjo, vet att referens brukar vara svårkyld, vi får nog se vad vi kan hitta som passar, gillar inte MSI:s röda kylare så mycket.

2. Anledningen till att jag valde just HXi istället för RM som nätaggregat är för att vi ska kunna använda Corsairs egna sleevade kablar. RM serien kör en annan typ av 24-pin uttag, senast jag kollade fanns inte den som sleevad att köpa. Men att gå ner i effekt kanske är sant man ska göra!

3. Samma här, moderkortet har jag valt så Asus "Aura" ska passa med chassit. Än så länge är det bara Asus som har denna funktion på sina moderkort vad jag vet.

tack för förslaget

1. Corsair har ett kompatibelt färdig sleevade kit.
2. Z170 Pro Gaming Aura kortet är billigare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. Corsair har ett kompatibelt färdig sleevade kit.
2. Z170 Pro Gaming Aura kortet är billigare.

Ja det har dom men 24-pin kabeln måste man köpa separat. Annars får du gärna länka detta kit.

Permalänk
Medlem

@FireFlower: Hej! Har själv ett rm750x och det finns färdiga satser från cablemod, tror det är caseking.de dock som är närmaste återförsäljare.

Länk till cablemods hemsida i alla fall: https://cablemod.com/product/cablemod-c-series-rmi-rmx-modmes...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9741289/

Annars kan man göra såhär ^

Ungefär 30% bättre prestanda i spel än tidigare inlägg. XD

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Skulle inte köra SLI faktiskt.

Skulle satsat på en 6700k, 1080, 16gb ram, 250gb ssd, 1tb lagring, maximus hero moderkort samt lägga på en customloop på det.

I det priset skulle jag aldrig satsa på en closed vattenkylning eller luftkylning. 100% satsa på en custom loop.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9741312/

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

För denna budget ska du gå på X99 platformen.

Som exempel
https://www.komplett.se/wishlists/63a95351-955e-4640-8112-7a2...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@FireFlower:

Jag skulle satsat på ett kort med en eftermarknadskylare, finns även för billigare peng än FE modellen.

Dessutom om han ska pyssla med redigering så skulle jag kasta in 32GB RAM istället för 16 och kanske kolla på en hexacore.

Då får du det bästa från båda världar

Detta är mitt åsikt, det betyder inte att jag har rätt

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Skulle inte köra SLI faktiskt.

Skulle satsat på en 6700k, 1080, 16gb ram, 250gb ssd, 1tb lagring, maximus hero moderkort samt lägga på en customloop på det.

I det priset skulle jag aldrig satsa på en closed vattenkylning eller luftkylning. 100% satsa på en custom loop.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9741307/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9741307/

Luftkylt SLI-system som kommer garanterat driva AAA-titlar i höga inställningar flera år framöver eller satsa stor del av budgeten på... vattenkylning som kan resultera i katastrof för den ovane?

Jadu... Man gör som man vill.

Bara ett förslag

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Luftkylt SLI-system som kommer garanterat driva AAA-titlar i höga inställningar flera år framöver eller satsa stor del av budgeten på... vattenkylning som kan resultera i katastrof för den ovane?

Jadu... Man gör som man vill.

Bara ett förslag

Men skärp dig. Man slänger inte bara ihop sakerna och kör rakt av. Man känner, klämmer och testar i flera timmar innan man ens kopplar in systemet -.- Dessutom: Destillerat vatten.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Luftkylt SLI-system som kommer garanterat driva AAA-titlar i höga inställningar flera år framöver eller satsa stor del av budgeten på... vattenkylning som kan resultera i katastrof för den ovane?

Jadu... Man gör som man vill.

Bara ett förslag

Anledningen till att jag inte skrev SLI alls är pga stödet i speltitlar.

Har själv inte spelat med SLI på flera år men det är fortfarande inte optimerat för alla titlar där man kan råka ut för micro stutter och andra fenomen.

Man kan alltid börja med 1 kort och känner man att det inte räcker till så kastar man in ett till

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Byt ut 850 SSDn till en Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe och installera OS och dem viktigaste spelen på den disken.
Då får du extremt mycket snabbare skriv/läs-hastigheter.

Visa signatur

Dator: Asus Z170 Pro Gaming | Intel i7 6700k @ 4.7 MHz | Asus Geforce GTX 1070 Strix OC | Noctua NH-D15 | 16 GB 2133 Corsair Vegenace DDR4 | EVGA SuperNova G3 750W | Samsung 960 EVO 500GB | Fractal Design Define R5 Blackout |

Tillbehör: Asus ROG Swift PG278QR | Steelseries Rival 300 | Steelseries 6Gv2 | Qpad QH-90 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Anledningen till att jag inte skrev SLI alls är pga stödet i speltitlar.

Har själv inte spelat med SLI på flera år men det är fortfarande inte optimerat för alla titlar där man kan råka ut för micro stutter och andra fenomen.

Man kan alltid börja med 1 kort och känner man att det inte räcker till så kastar man in ett till

Snackar vi world of warcraft och dylika äldre spel så finns det ingen vits med SLI, instämmer.
Men dom nyare spelen kan dra nytta av SLI då det är enda chansen mer eller mindre just nu att få lira på hygglig FPS i ultra i 4k upplösning.

Givetvis tillkommer det problem med SLI, men vad gör det inte med vattenkylning som skall underhållas.

Vattenkylning är mer eller mindre en hobby imo. Det finns numer ingen större poäng då korten ändå är relativt svala.

Jag själv går i tankarna om ett hardpipe loop-projekt.. men det är just ett projekt och inte något man slänger ihop på 1 timme.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chewbaa:

Byt ut 850 SSDn till en Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe och installera OS och dem viktigaste spelen på den disken.
Då får du extremt mycket snabbare skriv/läs-hastigheter.

Det där är ett stort slöseri utav pengar. Laddningstiderna för spel lär skilja ganska nära 0% gentemot en 850 evo/pro. För OS lär det även där vara väldigt mager vinst såvida man inte kör med ≤4GB RAM. En modern SATA 3 SSD är såpass snabb idag för gemene man att man inte lär märka någon skillnad utav att gå upp i prestanda.

Sysslar man däremot med videos på ≥4 000Mb/s så är prestanda skillnaden väldigt stor. Även enorm skillnad om man kör databaser, enorm SWAP etc.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Men skärp dig. Man slänger inte bara ihop sakerna och kör rakt av. Man känner, klämmer och testar i flera timmar innan man ens kopplar in systemet -.- Dessutom: Destillerat vatten.

Did you know: Destilerat eller avjoniserat vatten eller ej spelar ingen roll då det ändå blir ledande med allt damm och skit på komponenterna, så sa jag inte att det nödvändigtvis behöver röra sig om läckage. Pumpen kan paja, bakterier som skall tas kål på, men framförallt då vatten som kan läcka. (mycket mer underhåll än luftkylning)

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Did you know: Destilerat eller avjoniserat vatten eller ej spelar ingen roll då det ändå blir ledande med allt damm och skit på komponenterna, så sa jag inte att det nödvändigtvis behöver röra sig om läckage. Pumpen kan paja, bakterier som skall tas kål på, men framförallt då vatten som kan läcka.

Ja, en dator kan gå sönder på många olika sätt. Ett grafikkort kan dö. Ett moderkort kan friteras.
En dator är som en bil, du måste ta hand om datorn lika mycket. Spelar ingen roll om du har en liten honda civic eller en grym, valfri sportbil.

Så det där argumentet håller inte. Allt kan gå sönder på ett eller annat sätt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Snackar vi world of warcraft och dylika äldre spel så finns det ingen vits med SLI, instämmer.

WoW har både SLI och CFX stöd, till och med riktigt bra sådant.

WOD, legion ska tydligen ha väldigt mycket mer ögongodis och därav mycket tyngre att driva runt.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ja, en dator kan gå sönder på många olika sätt. Ett grafikkort kan dö. Ett moderkort kan friteras.
En dator är som en bil, du måste ta hand om datorn lika mycket. Spelar ingen roll om du har en liten honda civic eller en grym, valfri sportbil.

Så det där argumentet håller inte. Allt kan gå sönder på ett eller annat sätt.

Lol. Du måste hålla med om att luftkylning mer eller mindre är riskfritt och med minimalt underhåll.

Nästan alla datorer jag byggt ihop har klarat sig i minst 5 år utan underhåll, förutom hårddiskar som har pajat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ja, en dator kan gå sönder på många olika sätt. Ett grafikkort kan dö. Ett moderkort kan friteras.
En dator är som en bil, du måste ta hand om datorn lika mycket. Spelar ingen roll om du har en liten honda civic eller en grym, valfri sportbil.

Så det där argumentet håller inte. Allt kan gå sönder på ett eller annat sätt.

Det håller väl visst det?
Ju färre saker som kan gå sönder desto bättre.

Jag förstår att det är en stor entusiastgrej att vattenkyla hela sitt system.
Däremot ber väl inte en entusiast någon annan om hjälp att välja ut ett system åt sig?
Möjligtvis om second opinion.
Ett helt vattenkylt system åt någon som inte är en helentusiast hade jag avrått ifrån till någon som troligen inte kommer öppna sin burk regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

WoW har både SLI och CFX stöd, till och med riktigt bra sådant.

WOD, legion ska tydligen ha väldigt mycket mer ögongodis och därav mycket tyngre att driva runt.
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1060/images/wow_3840_2160.png

Dold text

Senast jag läste om WOD optimering för SLI såg det mörkt ut, man fick bättre prestanda att endast köra med ett kort.

Om det har ändrats med legion stärker det endast min tes att SLI är inte helt bortkastade pengar för prestandan man får i nya titlar.

Däremot är vattenkylning det, 7.000 eller vad kostar det med en fräck custom loop?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9741370/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFlower:

1. Mjo, vet att referens brukar vara svårkyld, vi får nog se vad vi kan hitta som passar, gillar inte MSI:s röda kylare så mycket.

Vad du tycker passar är väl egentligen inte relevant? det är ju din "vän" som ska ha datorn och bör få bestämma själv. Annars har du alltid ASUS Strix som är relativt diskret till utseendet. Och hur ofta kollar man in i själva datorn? Det är väl bättre att kolla på skärmen istället?

Skrivet av FireFlower:

Ja det har dom men 24-pin kabeln måste man köpa separat. Annars får du gärna länka detta kit.

CableMod säljer kompletta kit där 24-pin är inkluderad. I övrigt så är det CableMod som tillverkar Corsair´s Individually sleevade kit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Vad du tycker passar är väl egentligen inte relevant? det är ju din "vän" som ska ha datorn och bör få bestämma själv. Annars har du alltid ASUS Strix som är relativt diskret till utseendet. Och hur ofta kollar man in i själva datorn? Det är väl bättre att kolla på skärmen istället?

CableMod säljer kompletta kit där 24-pin är inkluderad. I övrigt så är det CableMod som tillverkar Corsair´s Individually sleevade kit.

Nej du har helt rätt, det är min vän som bestämmer vad han vill ha för GPU! Tanken var bara huruvida de passade, då han valde referens kortet då de såg mer stilrent ut med det. Men Strix serien såg grym ut den med, ska visa det senare för honom.

Tack för tipset, Cablemod hade jag missat totalt

Tack för all annan respons som har droppat in under dagen, men vi håller nog oss till luftkylning tills vidare för detta bygget.