Hur mycket kan jag sälja min speldator för?

Permalänk

Hur mycket kan jag sälja min speldator för?

Hej,

Vill sälja min speldator men vet inte hur mycket jag kan sätta. Här är inehållet.

Nätagg- Antec 550 w
grafikkort- geforce gtx 960 4 gb (kvitto finns)
HDD-931 gb seagate.
internminne-8 gb (2x4)
processor- intel core i5 3570k 3.4 ghz cooled by asetek.
motherboard- Z77A-SO3 msi.
supportar SLI.

+ en philips skärm 60 hz.
och gaming tangentbord röd led.
och ett gtx 670 kan kopplas tillsammans med 960.

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Beror på var du tänkt sälja den. Säljer du den här får du anpassa dig efter vad andra säljer likvärdiga saker för, samma sak gäller Blocket. På Blocket kan du nog få sålt datorn för 6k med allting inkluderat. Men det beror på lite, vad exakt är det för modell på skärmen och tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och ingår Windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Friterad: skärmen är Philips
och tangentbordet är okänt märke

Permalänk

@bärplockaren: Japp windows 10 chassi taurus. köpte datorn från någon på blocket för 8 k förra året fast då var det gtx 670

Permalänk
Medlem

Ja runt 5000-6000:- på blocket borde inte vara helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

@Friterad: skärmen är Philips
och tangentbordet är okänt märke

Philips är inte modellen utan märket, någonstans på skärmen skall det stå modellnummer/namn.

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig få 5-6k det får man inte ens för 4690k dator idag med dom där spec och skulle säga riktiga värdet är mer 2500kr + pant ...så eftersom den är komplett lite extra 3000kr kanske eller så för är rätt gamla delar ingen ssd men är gpu som håller upp värdet lite och tycker 3k ligger i överkant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@Friterad: hittade det model id: 233v5L

Permalänk
Permalänk

ja exakt den där

Permalänk
Medlem

@NamnetVarPhille Alltså en budgetskärm. Som sagt tidigare, tror du kan få 6k på Blocket för hela paketet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

@NamnetVarPhille Alltså en budgetskärm. Som sagt tidigare, tror du kan få 6k på Blocket för hela paketet.

är scam pris i så fall men verkliga värdet ligger mer där jag sa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: om jag lägger till gtx 670 i datan som SLI blir den mycket mer värd då?

Permalänk

ca 10 månader sen eller kanske lite mer så köpte jag den här datorn med ett 670 graffekort. betalade jag för mycket? (blocket)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Skriver man typ "Komplett dator inkl skärm. Bra grafikkort för spel." det gillar folk, speciellt dom som inte kan så mycket om datorer och letar efter ett klipp. Om han bor i närheten och kan erbjuda att möta upp eller t.o.m. hemkörning så kan man få ännu mer. Även om det är osannolikt så ger det bra vibbar till köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

På vilket sätt är det en scam? Vad något är värt har du inte rätt att diktera precis. Som jag sa i första inlägget, man får anpassa priset efter var man säljer. Om du går in på Blocket så ser du att folk säljer datorer med liknande hårdvara för 6-7k. Får dessa säljare sålt sina datorer för dessa priser så är det rimligt att själv sälja för liknande, kanske lite lägre pris. Man lurar absolut ingen så länge man inte går ut och påstår att datorn klarar av mer än den gör eller att den är värd mer än vad den är vid nypris. Eller på annat sätt ljuger.

Permalänk
Medlem

ca 10 månader sen eller kanske lite mer så köpte jag den här datorn med ett 670 graffekort. betalade jag för mycket? (blocket)

Ja det var mycket för en begagnad dator med dom komponenterna, har själv hänt mig att man betalat mycket för vad man fick när man var mindre kunnig för många många år sedan. Bara man är ärlig ser jag inte något fel i det dock. En del skriver ju skitsnack som att deras dator klarar alla senaste spelen på höga inställningar, så är det en sketen märkesdator från 08. Det tycker jag inte är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: om jag lägger till gtx 670 i datan som SLI blir den mycket mer värd då?

Du kan inte köra SLI med olika grafikkort, så det finns inte mycket mening med att stoppa in det i datorn. Sälj 670:et separat istället, du bör kunna få runt 500 kr för det om man kollar på vad de går för på Sweclockers marknad.

Permalänk
Avstängd

Nej för 960 och 670 går inte att köra tillsammans i sli så sälj det separat

Skrivet av anon179202:

Skriver man typ "Komplett dator inkl skärm. Bra grafikkort för spel." det gillar folk, speciellt dom som inte kan så mycket om datorer och letar efter ett klipp. Om han bor i närheten och kan erbjuda att möta upp eller t.o.m. hemkörning så kan man få ännu mer. Även om det är osannolikt så ger det bra vibbar till köpare.

Absolut kan man det och ta kort i bra vinklar o.s.v för att försöka trissa upp priset och hoppas på nån dum jävel köper den men det ändrar inte verkliga värdet som egentligen är ganska lågt då allt är gammalt förutom grafikkortet som är förra gen

Skrivet av Friterad:

På vilket sätt är det en scam? Vad något är värt har du inte rätt att diktera precis. Som jag sa i första inlägget, man får anpassa priset efter var man säljer. Om du går in på Blocket så ser du att folk säljer datorer med liknande hårdvara för 6-7k. Får dessa säljare sålt sina datorer för dessa priser så är det rimligt att själv sälja för liknande, kanske lite lägre pris. Man lurar absolut ingen så länge man inte går ut och påstår att datorn klarar av mer än den gör eller att den är värd mer än vad den är vid nypris. Eller på annat sätt ljuger.

Det är en scam för man försöker sälja en gammal dator för dubbla priset mot verkliga värdet till någon som är ovetande och man skulle aldrig få 5-6k inte ens på blocket och värdet i delar är ungefär

Nätagg- Antec 550 w - 200kr
grafikkort- geforce gtx 960 4 gb (kvitto finns) - 1000kr
HDD-931 gb seagate. - 200kr
internminne-8 gb (2x4) - 100kr
processor- intel core i5 3570k 3.4 ghz cooled by asetek. -400kr
motherboard- Z77A-SO3 msi. - 200kr
supportar SLI. = 2100kr

+ chassie windows dvd och sånt är inte värt många kr beg så 2500-3000 är ärliga priset + 500kr för 670 ungefär
5000-6000kr på blocket är ocker pris https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker = en scam

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är en scam för man försöker sälja en gammal dator för dubbla priset mot verkliga värdet till någon som är ovetande och man skulle aldrig få 5-6k inte ens på blocket och värdet i delar är ungefär

supportar SLI. = 2100kr

+ chassie windows dvd och sånt är inte värt många kr beg så 2500-3000 är ärliga priset + 500kr för 670 ungefär
5000-6000kr på blocket är ocker pris https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker = en scam

Uppenbarligen har du ingen aning om vad en scam är för något. En scam är engelska för bedrägeri, vilket det inte är att sätta sitt egna pris. Jag kan sälja ett par sockar för 500kr, det är inte bedrägeri att göra det. Är det bedrägeri av Apple att sälja iPhone för 7k? En del tycker det är överpris, men överpris är inte bedrägeri. Det är upp till kunden att bestämma om det är värt det eller ej. Kan ju passa på att fråga dig var du får dina priser ifrån? Är du någon form av universal värdesättare som alla ska gå efter? När man ska sälja en dator på Blocket så är alla andra som säljer liknande datorer dina konkurrenter, så kan du se det, du vill ju få din dator såld, så du får gå efter vad andra säljer sina datorer för (förutsatt att dom faktiskt blir sålda och inte varit i annons i månader). Eller så säljer du den svinbilligt, fast jag tror jag talar för dom flesta när jag säger att man vill ha så mycket som möjligt när man säljer något begagnat, samtidigt vill man ha så bra pris som möjligt när man ska köpa själv. Dessutom är det knappast ockerpriser (och även om det var ockerpriser så är det fortfarande inte bedrägeri, dags att lära sig ett och annat).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Nej för 960 och 670 går inte att köra tillsammans i sli så sälj det separat
Absolut kan man det och ta kort i bra vinklar o.s.v för att försöka trissa upp priset och hoppas på nån dum jävel köper den men det ändrar inte verkliga värdet som egentligen är ganska lågt då allt är gammalt förutom grafikkortet som är förra gen

supportar SLI. = 2100kr

Tycker du ligger lite lågt på cpu+moderkort samt ram, alla delarna har en stor efterfrågan på andrahandsmarknaden och speciellt fungerande P67/Z68/Z77 moderkort.

CPU: 600kr
Moderkort: 600-1000kr
Grafikkort: 1200kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen har du ingen aning om vad en scam är för något. En scam är engelska för bedrägeri, vilket det inte är att sätta sitt egna pris. Jag kan sälja ett par sockar för 500kr, det är inte bedrägeri att göra det. Är det bedrägeri av Apple att sälja iPhone för 7k? En del tycker det är överpris, men överpris är inte bedrägeri. Det är upp till kunden att bestämma om det är värt det eller ej. Kan ju passa på att fråga dig var du får dina priser ifrån? Är du någon form av universal värdesättare som alla ska gå efter? När man ska sälja en dator på Blocket så är alla andra som säljer liknande datorer dina konkurrenter, så kan du se det, du vill ju få din dator såld, så du får gå efter vad andra säljer sina datorer för (förutsatt att dom faktiskt blir sålda och inte varit i annons i månader). Eller så säljer du den svinbilligt, fast jag tror jag talar för dom flesta när jag säger att man vill ha så mycket som möjligt när man säljer något begagnat, samtidigt vill man ha så bra pris som möjligt när man ska köpa själv. Dessutom är det knappast ockerpriser (och även om det var ockerpriser så är det fortfarande inte bedrägeri, dags att lära sig ett och annat).

En scam är inte bara bedrägeri även om det är direktöversättningen utan man kan använda ordet i flera sammahang som lurendrejeri och i det här fallet borde det hamna mer under ocker när man säljer en äldre produkt till enormt överpris och för att få lite humm köpte jag 4690k med z97 och 16gb ram 240gb ssd + 1tb hdd med 280x oc samt skärm tangentbord rubbet för 5000kr beg till en släkting som letade dator så tycker du 5-6k är vettigt pris för den där reliken så *Editerat //MOD* har du fel för värdet ligger inte ens nära och vist kan man sälja den för mer än den är värd men är ändå inte minsta ärligt pris och handlar inte om att göra vettig vinst utan lura någon och gå efter blocket priser är jävligt off verkliga värdet då 8 av 10 är scammers som försöker sälja sina burkar som ligger ute månad efter månad

Skrivet av Peppar2014:

Tycker du ligger lite lågt på cpu+moderkort samt ram, alla delarna har en stor efterfrågan på andrahandsmarknaden och speciellt fungerande P67/Z68/Z77 moderkort.

cpu är en K men fortfarande gammal - 500 tops
moderkort 600-1000kr tycker jag är drömpris ...det är trots allt inte doppat i guld och dom är gamla och slitna
Grafikkort: kan man få nytt för runt 1500 som billigast så 1000kr

§1 editerat
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

cpu är en K men fortfarande gammal - 500 tops
moderkort 600-1000kr tycker jag är drömpris ...det är trots allt inte doppat i guld och dom är gamla och slitna
Grafikkort: kan man få nytt för runt 1500 som billigast så 1000kr

Absolut inga drömpriser, priserna styrs av efterfrågan. Man kan utan vidare få 1000kr för ett äldre x58 socket 1366 moderkort, speciellt om det har stöd för Xeon processorer.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Absolut inga drömpriser, priserna styrs av efterfrågan. Man kan utan vidare få 1000kr för ett äldre x58 socket 1366 moderkort, speciellt om det har stöd för Xeon processorer.

men då är vi inne på äpple och päron när 1366 är ett helt annat moderkort än z77 1155 och är attraktivt t.e.x vid redigering och är generellt betydligt dyrare än ett gammalt slitet z77-z68

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

men då är vi inne på äpple och päron när 1366 är ett helt annat moderkort än z77 1155 och är attraktivt t.e.x vid redigering och är generellt betydligt dyrare än ett gammalt slitet z77-z68

Mycket möjligt. Dock enbart för att visa hur pass off du är med din prisuppskattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

En scam är inte bara bedrägeri även om det är direktöversättningen utan man kan använda ordet i flera sammahang som lurendrejeri och i det här fallet borde det hamna mer under ocker när man säljer en äldre produkt till enormt överpris och för att få lite humm köpte jag 4690k med z97 och 16gb ram 240gb ssd + 1tb hdd med 280x oc samt skärm tangentbord rubbet för 5000kr beg till en släkting som letade dator så tycker du 5-6k är vettigt pris för den där reliken så måste du vara tappad i golvet som barn för värdet ligger inte ens nära och vist kan man sälja den för mer än den är värd men är ändå inte minsta ärligt pris och handlar inte om att göra vettig vinst utan lura någon och gå efter blocket priser är jävligt off verkliga värdet då 8 av 10 är scammers som försöker sälja sina burkar som ligger ute månad efter månad

Fast det är inte lurendrejerier. Hur är det att lura någon genom att sälja en produkt för ett pris som du inte tycker är rätt? Lurendrejerier är ju när du kanske lägger upp något för ett högt pris och påstår att den är bättre än vad den är, eller att nypris är annat än vad det är. Man ljuger inte för att man lägger upp ett pris. Inte skulle du klaga om jag rekommenderade ett pris betydligt lägre än vad du värderade datorn, eller hur? Ärligt pris och ärligt pris, som sagt så baserade jag det på priser från andra som säljer på Blocket, och t.o.m rekommendera lite lägre än vad andra säljer liknande datorer för, hur är det då ett dåligt pris? Ska själv sälja dator, det jag gör då är att leta upp den billigaste datorn jag kan hitta med likvärdiga komponenter och sedan sätta samma eller lägre pris. Om det inte blir sålt ja då sänker jag priset.

Jättekul att du fick en bra deal, men det gör inte någon till en bedrägare eller "lurendrejare" för att man sätter ett pris som du inte gillar. Varför klagar du inte på alla företag som har extrema priser på deras produkter? Återigen fattar du uppenbarligen inte vad som bestämmer värdet på någonting, det är inte du som gör det, det är köparen. Om ingen vill köpa datorn för ett pris, då sänker man den. Tillgång och efterfråga verkar du också ha svårt att greppa. Verkar inte vara någon idé att tjöta dock för du sänker nivån bara och det enda man kan göra är att upprepa sig.

PS: Du får gärna fortfarande förklara var du får dina priser ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Håller med, väl lågt, tror t o m man kan få någon hundring mer för CPUn. Z77-kort har jag i vissa fall sett gå för 1k+ här på marknaden (som inte direkt är känd för dyra priser...). Tror alla gånger man kan få 1.5k+ för cpu+mobo+ram.

Dagsfärska referenser (2500k + z77):
1500kr (+ 16gb ram + ljudkort): http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445347-mobo-minnen-cpu
1400kr: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445317-matx-z77-extrem...
1400kr: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445285-asus-sabretooth...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Mycket möjligt. Dock enbart för att visa hur pass off du är med din prisuppskattning.

Ja det är logiskt att hoppa över till en annan socket att gämföra men vi kör på din logik så kan man få ett z170 under 1000kr men är logiskt att betala samma pengar för ett äldre z77 som utgått p.g.a ålder

Skrivet av Friterad:

Fast det är inte lurendrejerier. Hur är det att lura någon genom att sälja en produkt för ett pris som du inte tycker är rätt? Lurendrejerier är ju när du kanske lägger upp något för ett högt pris och påstår att den är bättre än vad den är, eller att nypris är annat än vad det är. Man ljuger inte för att man lägger upp ett pris. Inte skulle du klaga om jag rekommenderade ett pris betydligt lägre än vad du värderade datorn, eller hur? Ärligt pris och ärligt pris, som sagt så baserade jag det på priser från andra som säljer på Blocket, och t.o.m rekommendera lite lägre än vad andra säljer liknande datorer för, hur är det då ett dåligt pris? Ska själv sälja dator, det jag gör då är att leta upp den billigaste datorn jag kan hitta med likvärdiga komponenter och sedan sätta samma eller lägre pris. Om det inte blir sålt ja då sänker jag priset.

Jättekul att du fick en bra deal, men det gör inte någon till en bedrägare eller "lurendrejare" för att man sätter ett pris som du inte gillar. Varför klagar du inte på alla företag som har extrema priser på deras produkter? Återigen fattar du uppenbarligen inte vad som bestämmer värdet på någonting, det är inte du som gör det, det är köparen. Om ingen vill köpa datorn för ett pris, då sänker man den. Tillgång och efterfråga verkar du också ha svårt att greppa. Verkar inte vara någon idé att tjöta dock för du sänker nivån bara och det enda man kan göra är att upprepa sig.

PS: Du får gärna fortfarande förklara var du får dina priser ifrån.

Logik ..man får en i5 6400 skylake + moderkort ny för 2397kr och skulle man sälja det brukar dom flesta räkna minus 25% på nypriset och höftar man runt 600kr biligare ca 1700-1800kr tar man en 6600k + z170 ca2200kr + 1000kr = 3200 beg värde runt 2500kr men nu pratar vi 2012 tech som trots sin ålder presterar ok men är 2st generationer efter är det inte motiverat så högt pris då 4 års slitage är halva livslängden av en medel dator och nätagget kan vara slut moderkortet halvkasst diskarna slitna gpu´n är det som är mest intressanta delen men åker på dyng spö av ett 1060 3 gb för 2300kr och 960 kan fås ny för 1500kr och handlar inte om jag gillar priset eller inte utan det är orimligt pris för gammal hårdvara och det här är mer en 6k dator https://www.komplett.se/product/757284/datorutrustning/pakete...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Logik ..man får en i5 6400 skylake + moderkort ny för 2397kr och skulle man sälja det brukar dom flesta räkna minus 25% på nypriset och höftar man runt 600kr biligare ca 1700-1800kr tar man en 6600k + z170 ca2200kr + 1000kr = 3200 beg värde runt 2500kr men nu pratar vi 2012 tech som trots sin ålder presterar ok men är 2st generationer efter är det inte motiverat så högt pris då 4 års slitage är halva livslängden av en medel dator och nätagget kan vara slut moderkortet halvkasst diskarna slitna gpu´n är det som är mest intressanta delen men åker på dyng spö av ett 1060 3 gb för 2300kr och 960 kan fås ny för 1500kr och handlar inte om jag gillar priset eller inte utan det är orimligt pris för gammal hårdvara och det här är mer en 6k dator https://www.komplett.se/product/757284/datorutrustning/pakete...

Låt mig få det här klart bara då. Du jämför en begagnad dator, redan ihopbyggd och inte i delar, där jag antar Windows ingår (brukar göra det när man säljer datorn eftersom det är OEM och ändå inte kan installeras på en ny), där även tb och skärm ingår, mot en dator i delar utan OS och inga övriga tillbehör som dessutom har extrapris/rea. En mer rimlig jämförelse vore en färdigbyggd dator, och gör det det så blir det en annorlunda historia. Billigaste färdiga datorn med likvärdiga komponenter som inte är på rea: https://www.dustinhome.se/product/5010966038/m32cd?ssel=false...

Vi vet att det är billigare att bygga, därför är det så vanligt bland oss på SweC. Men långt ifrån alla varken vill eller orkar, nämligen en vanlig svensson. Så är mitt förslag ockerpris så är varenda färdig, ny dator det också. Jag sa bara det som jag tror han högst kommer få utav datorn med allt inkluderat, det är då en bra början. Som sagt så sänker man sig om det inte nappar.