Permalänk
Skrivet av andersgog:

720 har M3 ej 900 som jag skrev förut

Tyckte att dirt rally inte var i närheten av RBR i kör känsla , men köpte mig en EvoX idag och nu börjar det likna något. Den här goa känslan när man tar kurvor på rätt sätt började in finna sig. Nu blev jag riktigt nöjd. Men sen när jag skulle börja tävla så måste jag gjort något fel för den goa känslan var borta. Så fick köra 2 SS utan känsla och då gick det lika dåligt igen. Misstänker att det är när man sparar på olika slot som jag gör något galet. Min setup sparas nog ej riktigt , sen vid rep av bil efter 2 SS så får man in rätt setup igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte den snabbaste kurvtagningen men bättre å ta kurvorna med stil eller hur

Från Xbox One versionen och inspelad med den inbyggda DVR-appen så därav den sämre kvallan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ett spel i den här kalibern kan ha så dålig mappning mot min ratt. När jag vrider 90 grader på ratten så visar den ratten bara några grader. Detta blir ett helt otroligt störande moment i VR eftersom man inte ser den verkliga ratten. Finns det något att göra åt detta ?

Jag har en Logitech G27 med 900 graders rattutslag.

Project cars, Euro Truck Sim 2, Assetto Corsa, LFS m.m. fungerar klockrent utan att behöva göra något mer än att ställa in rätt typ av ratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Förstår inte hur ett spel i den här kalibern kan ha så dålig mappning mot min ratt. När jag vrider 90 grader på ratten så visar den ratten bara några grader. Detta blir ett helt otroligt störande moment i VR eftersom man inte ser den verkliga ratten. Finns det något att göra åt detta ?

Jag har en Logitech G27 med 900 graders rattutslag.

Project cars, Euro Truck Sim 2, Assetto Corsa, LFS m.m. fungerar klockrent utan att behöva göra något mer än att ställa in rätt typ av ratt.

Har du kalibrerat ratten rätt i spelet?

EDIT: Vänta menar du ratten ingame så visar den max 90° så länge händerna är där. Om du kör 900° utan softlock så visar ratten ingame(utan händer) fel, man måste köra med softlock on för att ratten ingame(utan händer) ska visa samma rotation som din ratt. Softlock gör att alla bilar har verklig rotation, t.ex. 2010 540° o.s.v. detta förutsatt att man har max rotation i logitech profiler eller jämförbar programvara för thrustmaster samt 100% på steering saturation ingame.

EDIT2: Gjorde en video ifall nu någon skulle missat hur man kalibrerar sin ratt Tog även med mina inställningar för min Logitech DFGT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

EDIT2: Gjorde en video ifall nu någon skulle missat hur man kalibrerar sin ratt Tog även med mina inställningar för min Logitech DFGT.

En reflektion där om videon: Om jag tänker rätt om kalibreringen, så går den inte nödvändigtvis ut på att få exakt 900 grader på den där mätaren... Utan snarare på att du verkligen ska få din ratt rent fysiskt så nära 90 grader som möjligt!
Ratten är sällan exakt 900 grader i praktiken, och poängen är att matcha fysiska och in-game ratten så exakt som möjligt, inte att matcha gradantalet.
(åtminstone om kalibreringen funkar som i tex iRacing. Jag har inte hunnit lekt riktigt med inställningarna i Dirt Rally själv än!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

EDIT: Vänta menar du ratten ingame så visar den max 90° så länge händerna är där. Om du kör 900° utan softlock så visar ratten ingame(utan händer) fel, man måste köra med softlock on för att ratten ingame(utan händer) ska visa samma rotation som din ratt. Softlock gör att alla bilar har verklig rotation, t.ex. 2010 540° o.s.v. detta förutsatt att man har max rotation i logitech profiler eller jämförbar programvara för thrustmaster samt 100% på steering saturation ingame.

https://youtu.be/3lomaQ7MaNU

Tack och bock! Antar att jag inte är den ända som missat något här eftersom detta är första spelet för mig där det inte stämmer.

Tittar igenom videon och jag tror jag kan missat steg 2, med att det enbart var 90 grader. Får undersökas när jag får möjlighet. Det såg inte ut som du själv körde "softlock" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En reflektion där om videon: Om jag tänker rätt om kalibreringen, så går den inte nödvändigtvis ut på att få exakt 900 grader på den där mätaren... Utan snarare på att du verkligen ska få din ratt rent fysiskt så nära 90 grader som möjligt!
Ratten är sällan exakt 900 grader i praktiken, och poängen är att matcha fysiska och in-game ratten så exakt som möjligt, inte att matcha gradantalet.
(åtminstone om kalibreringen funkar som i tex iRacing. Jag har inte hunnit lekt riktigt med inställningarna i Dirt Rally själv än!)

Det kan så vara men att hålla ratten exakt 90° så bra ögonmått har inte jag så jag kör efter gradtalet på skärmen gjorde samma i iRacing

Skrivet av dblade:

Tack och bock! Antar att jag inte är den ända som missat något här eftersom detta är första spelet för mig där det inte stämmer.

Tittar igenom videon och jag tror jag kan missat steg 2, med att det enbart var 90 grader. Får undersökas när jag får möjlighet. Det såg inte ut som du själv körde "softlock" ?

Helt korrekt jag kör inte softlock jag är helt enkelt inte ute efter den där super realistiska känslan utan jag vill ha roligt när jag spelar å göra så bra ifrån mig som möjligt

Permalänk
Medlem

Så här ska man väl ändå inte köra.

https://www.youtube.com/watch?v=PZQjhzeB4KA

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

@OttO36:

Ved menar du ?
Ska vi kolla någon speciell tid ?

Såg väl ok ut ( orkade bara kolla nån minut )

Eller vill du bara promota din YT kanal ?

Permalänk
Medlem

Jämför med Sega Rally (dreamcast) och Off Road till NES om någon minns det spelet, ett kanonspel för övrigt.
Jösses jävlar...Utvecklingen har gått framåt. Påhälsning i blåbärsriset och diverse ängar mest hela tiden. Inga stödhjul modell större från utvecklaren. Vilket är superbt.

Mjuk på gasen...Tyngden på dalskidan...Vilket lir!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man spelar i desktop mode och utan VR? Vill köra på skärmen men eftersom den känner av att jag har en Oculus så startar spelet upp i detta. Måste jag dra ut USB:n varje gång jag ska spela? Verkar ju helt kasst.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Tur att DiRT Rally inte är så krävande då mitt graffekort dog igår......

720p ultra low 107FPS avg på iGPU duger väl även om grafiken inte ser så bra ut å vissa bilar är lite glitchade
Ibland måste man kolla så det bara är vatten i glaset

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

https://youtu.be/3lomaQ7MaNU

Jag provade Dirt rally nu igen och jag måste göra något fel för det blir hur jag än försöker. Jag hoppas jag gör fel varenda gång! I din video ser man ju inte hur du håller ratten, men jag tyckte mig förstå att du i läge 2 på kalibreringen snurrar tillbaka ratten till centrum och sen vinkla ner den 90 grader innan du trycker på knappen igen (Det stod då att den var på 900 grader i spelet, vilket jag tycker verkar lite märkligt eftersom ratten går från 0-900)

Ser ingen märkbar skillnad på softlock på/av heller... I spelet rör sig ratten 90 grader, när jag slår fullt rattutslag! Oerhört frustrerande, att det skall behöva vara så svårt. Mappningen fungerar toppen i alla andra spel jag testat.

Edit: Tror det fungerade när jag satte ner steering saturation till 50%, men ratten kan maximalt röras 180 grader (90 åt varje håll) både min egna ratt och ratten i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag provade Dirt rally nu igen och jag måste göra något fel för det blir hur jag än försöker. Jag hoppas jag gör fel varenda gång! I din video ser man ju inte hur du håller ratten, men jag tyckte mig förstå att du i läge 2 på kalibreringen snurrar tillbaka ratten till centrum och sen vinkla ner den 90 grader innan du trycker på knappen igen (Det stod då att den var på 900 grader i spelet, vilket jag tycker verkar lite märkligt eftersom ratten går från 0-900)

Ser ingen märkbar skillnad på softlock på/av heller... I spelet rör sig ratten 90 grader, när jag slår fullt rattutslag! Oerhört frustrerande, att det skall behöva vara så svårt. Mappningen fungerar toppen i alla andra spel jag testat.

Edit: Tror det fungerade när jag satte ner steering saturation till 50%, men ratten kan maximalt röras 180 grader (90 åt varje håll) både min egna ratt och ratten i spelet.

Enda sättet att få ratten ingame och din ratt att ha samma utslag är att:
1. Ta bort händerna från ratten(ingame), finns under preferences nästan längst ner.
2. Se till att du har 900° i logitech profiler.
3. Kalibrera ratten rätt i DiRT Rally enligt min video.
4. Ställa in steering saturation på 100%.
5. Aktivera Softlock vilket gör att du har samma rattutslag som vardera av bilarna har i verkligheten.

Funkar bra för mig med mina rattar Logitech och Thrustmaster så inget fel på spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Enda sättet att få ratten ingame och din ratt att ha samma utslag är att:
1. Ta bort händerna från ratten(ingame), finns under preferences nästan längst ner.
2. Se till att du har 900° i logitech profiler.
3. Kalibrera ratten rätt i DiRT Rally enligt min video.
4. Ställa in steering saturation på 100%.
5. Aktivera Softlock vilket gör att du har samma rattutslag som vardera av bilarna har i verkligheten.

Funkar bra för mig med mina rattar Logitech och Thrustmaster så inget fel på spelet.

1. Ej testat.
2. Check
3. Check
4. Jag fick bara halva rattutslaget på 100% men när jag sänkte till 50% så ser det ut att stämma bättre, men jag tycker att bilens styrning blev för känslig!
5. Check

Förstår inte riktigt att dom inte kan lösa detta så det fungerar lika bra som i stort sett alla andra liknande spel. Jag kör ju dessutom i VR, så det blir väldigt konstigt när jag vrider 90 grader på ratten i verkligheten, för att se ratten röra sig 45 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

1. Ej testat.
2. Check
3. Check
4. Jag fick bara halva rattutslaget på 100% men när jag sänkte till 50% så ser det ut att stämma bättre, men jag tycker att bilens styrning blev för känslig!
5. Check

Förstår inte riktigt att dom inte kan lösa detta så det fungerar lika bra som i stort sett alla andra liknande spel. Jag kör ju dessutom i VR, så det blir väldigt konstigt när jag vrider 90 grader på ratten i verkligheten, för att se ratten röra sig 45 grader.

Fortfarande ratten ingame rör sig ENBART 180°(90° åt vardera håll) så länge händerna på ratten är kvar. Händerna måste bort samt att du måste ha softlock på samt steering saturation 100%.

I ditt fall är det ju händerna ingame du måste ta bort så enkelt är det. Bara gå igenom hela listan igen, så länge inte alla är "Check" så har du inte att ratten ingame följer din G27'a......

Permalänk
Medlem

Man får Dirt rally 3 gratis på https://www.humblebundle.com/store/dirt-3-complete-edition-fr... 8tim kvar.. ja linkade mitt steam account och fick koden såg 18 000 spelade dirt så förstod de var nåt lurt

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Man får Dirt rally 3 gratis på https://www.humblebundle.com/store/dirt-3-complete-edition-fr... 8tim kvar.. ja linkade mitt steam account och fick koden såg 18 000 spelade dirt så förstod de var nåt lurt

Dom har även tagit bort MS live Sen lösningen var att ge alla som betalat spelet igen (nyutgåva med allt upplåst).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Fortfarande ratten ingame rör sig ENBART 180°(90° åt vardera håll) så länge händerna på ratten är kvar. Händerna måste bort samt att du måste ha softlock på samt steering saturation 100%.

I ditt fall är det ju händerna ingame du måste ta bort så enkelt är det. Bara gå igenom hela listan igen, så länge inte alla är "Check" så har du inte att ratten ingame följer din G27'a......

Tack igen. Det fungerar utmärkt utan händer! Märkligt att detta är förvalt. Det ligger ju också djupt inne i en helt annan inställningsmeny!

Permalänk

Hej Grabbar
Har vart borta från PC världen ett bra tag men undrar vad behövs för att totalt maxa Dirt Rally på en PC då menar jag totalt maxat in i minsta detalj?
Och sedan undrar jag är det nån som använder en Momo Racing Wheel Force feedback setup ?

spelar detta på Xbox och det är lätt det svåraste bil spel jag nånsin spelat förutom kanske rFactor, Project Cars det är svårt
så man kan säga av de spel jag har och har spelat så är listan som sådan

Svårast-lättast
1 Dirt Rally
2 Project cars
3 Forza motorsport 6
4 Forza Horizon 2

kan ej komma på fler racing spel jag har just nu

ha de bra allihop

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Precis skaffat en PS4 med Dirt Rally. Svårt och skitkul! Om man skaffat en ratt och önskar tre pedaler, vilken ska man köpa då? Ej över 3000 kr.

Permalänk
Medlem

@hardrade: Ja finns köpa på Logitech eller thrustmaster passa till PS4

https://www.inet.se/produkt/6607714/thrustmaster-t150-rs-raci...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/223261-...

men beg kostar runt 1000 upp till 2000 kr

G27

blocket el tradera ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

@hardrade: Ja finns köpa på Logitech eller thrustmaster passa till PS4

https://www.inet.se/produkt/6607714/thrustmaster-t150-rs-raci...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/223261-...

men beg kostar runt 1000 upp till 2000 kr

G27

blocket el tradera ..

G27 passar inte till PS4 utan någon form av "omvandlare" så jag tycker man ska satsa på en ratt som har stöd för PS4. Logitech G29, Thrustmaster T150, T300, T500. T300 kan man hitta under 3000:- dock svårt under 3000:- med 3 pedaler om man inte får tag i nåt beggat.

T500 har inte fullt stöd heller för PS4, den funkar t.ex. inte i XMB(skrivbordet) så om nu något spel mot förmodan inte skulle stödja ratten så får man räkna med att den inte funkar, långsökt då det är en populär ratt men man får räkna med den risken i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

G27 passar inte till PS4 utan någon form av "omvandlare" så jag tycker man ska satsa på en ratt som har stöd för PS4. Logitech G29, Thrustmaster T150, T300, T500. T300 kan man hitta under 3000:- dock svårt under 3000:- med 3 pedaler om man inte får tag i nåt beggat.

T500 har inte fullt stöd heller för PS4, den funkar t.ex. inte i XMB(skrivbordet) så om nu något spel mot förmodan inte skulle stödja ratten så får man räkna med att den inte funkar, långsökt då det är en populär ratt men man får räkna med den risken i alla fall

Ja stämmer precis jag tänker inte på det men kan kolla info på båda innan du val ratt som du gillar ..

http://www.thrustmaster.com/products/t150-force-feedback

Logitech G29 oxå

http://gaming.logitech.com/sv-se/product/g29-driving-force

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

@hardrade:

Thrustmaster T150 finns i en "pro bundle" med T3PA-pedalerna

https://www.maxgaming.se/ps3-ratt/thrustmaster/t150-rs-pro-fo...

Jag har logitech g27 men jag hade nog spanat mot detta set om jag skulle köpa något nytt idag i samma prisklass, många säger att T150 har en mindre hackig respons än Logitech och gummimodden till bromsen i T3PA har fått bra kritik.

Permalänk

Någon som vet hur jag kan få tillbaka kartläsare ljudet, har varit borta flera månader.??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Carlsson:

Någon som vet hur jag kan få tillbaka kartläsare ljudet, har varit borta flera månader.??

Som jag förstår det finns det lite olika orsaker, den vanligaste verkar vara med surroundljud då kartläsaren tydligen ligger i centerkanalen och tydligen faller bort ibland. Testa ändra ljudinställningar i spelet och kanske även i Windows till stereo

Ett annat verkar vara lite enklare att man råkat stänga av den i ljudinställningarna när man t.ex. ska slå av VOIP

Permalänk
Medlem

Gräv gräv..

Jag har suttit och lirat lite Dirt med handkontroll ett tag och tyckt att spelet är fruktansvärt roligt redan då. Så jag har nu hållit utkik på blocket efter en ratt och idag ploppade det upp en G27, komplett med H-växel, som jag knep för 500 pix.

Herrejävlar vad roligt detta är! Hur kan jag ha gått alla dessa år utan en ratt och bilspel?! Vilken känsla det var att koppla in ratten, trots rullande datorstol och halvgingligt datorbord. Här ska definitivt satsas för att öka upplevelsen.

Några tips och trix för inställningar av ratten? Tyckte att det var väldig kraft i i rattens motstånd, ska man köra på max?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köp en racing rigg så slipper du vinglet!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]