Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Skapa fel i dator med Windows som kan åtgärdas

Permalänk
Medlem

Skapa fel i dator med Windows som kan åtgärdas

Hej!

Jag behöver skapa en del åtgärdningsbara fel i en dator med Windows som några äldre deltagare sen ska fixa, kan detta forum ge lite förslag? Det kan vara både stora och små fel, ex fel i bootpartition, host-fil-fel, nätveksfel o.s.v.

Hjälp gärna till

Permalänk
Medlem

@cbtcp: öhhh. Sätt statisk ip med fel gateway eller dylikt?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid busa med en batfil i startup som kör en shutdown -r -t 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@cbtcp: öhhh. Sätt statisk ip med fel gateway eller dylikt?

Tack du, jag bad dock om andra fel, nätverksfel var bara ETT exempel. Några "öhhh" är jag inte i behov av...

Permalänk
Medlem

Jag kommer sannolikt inte kunna bidra med några riktiga fel men kan ju ställa lite frågor iaf som kanske hjälper dig på vägen till att få hjälp.
Vad är syftet? Gissar att det är utbildning.
Vilken nivå ska det vara på? Alltså vad kan personerna som ska fixa det?

Men kanske du skulle kunna hitta någon adware att installera som de ska få bort.

Sedan kan det hjälpa att inte dryga mot folk som försöker hjälpa dig. Att Tony32 skrev "öhh" är ett ganska bra tecken på att din trådstart inte är så bra.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Skapa MBR och starta windowsinstallation från UEFI?

Permalänk
Medlem

@cbtcp: Aaa men jag gav dig ett alternativ, vad glad för det. Hoppas ingen hjälper dig med den äckliga attityden.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vad finns det för förkunskaper?
När jag läser "äldre deltagare" tänker jag på 70+ som kan få problem bara fel sladd är urdragen.

Permalänk
Medlem

Problemet med iallafall Windows 10 är att det oftast är spärrat för att skapa problem..

Installera fel drivrutiner osv kan man ju alltid göra.
Har du en Linux dator eller mac kan du ju alltid formatera diskar i "fel" format för Windows.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tack du, jag bad dock om andra fel, nätverksfel var bara ETT exempel. Några "öhhh" är jag inte i behov av...

Och han gav dig ett förslag på ett nätverksfel, precis som du bad om. Hoppas du inte får vettig hjälp med den sketna attityden.

Permalänk
Medlem

Slå igång "High contrast mode", kan nog upplevas som ett fel av de som inte vill ha det och kan ju rent teoretiskt inträffa av att någon dunkar på tangentbordet tillräckligt mycket.

Att byta språk på tangentbordet kan ju också vara något eftersom det också kan hända av misstag när man sitter vid tangentbordet och kan göra det lite lagom svårt att felsöka också när tangentbordslayouten är fel.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Ett klassiskt fel är skärm inställningar

Ett klassiskt fel är skärm inställningar så pröva skapa ett med att ändra för att få ett åtgärdbart fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@cbtcp: Aaa men jag gav dig ett alternativ, vad glad för det. Hoppas ingen hjälper dig med den äckliga attityden.

Skrivet av Guestah:

Och han gav dig ett förslag på ett nätverksfel, precis som du bad om. Hoppas du inte får vettig hjälp med den sketna attityden.

Attityd är uppenbarligen ganska subjektivt, i min värld är ett svar som börjar med "öhhh" en ren och skär idiotförklaring, därmed betackar jag mig vidare från liknande svar.

Deltagarna är mellan 50-70år och behöver lite stimulans i sitt nyupptäckta intresse för datorer. Allt för att de ska kunna hjälpa andra med datorrelaterade problem i framtiden. Lite småfel som är någorlunda lättlösta men ändå kan uppstå i datorer efterfrågas alltså...

Permalänk
Inaktiv

Hostfilen är en klassisk, det händer mig varje dag att någon adress som typ aftonbladet.se är riktad emot 1.127.0.0.1 ...

Som nämnt anpassa efter din målgrupp, jag skulle säga saker som slut på batteriet på musen, fel hastighet på denna, för låg upplösning, dålig inställd skärm, virus, diverse utdragna kablar etc.
Angående virus så finns iaf fanns det små korta rader kod som man kunde skriva som retade gallfeber på många antivirusprogram, jag tänker främst på de klassiska .vbs scripten. Dessa textsträngar är på inget sätt farliga om man vet vad man gör.

*edit*
En cdskiva i cdspelaren så att den ej botar upp var ett vanligt fel förr, idag går väl ofta biosen vidare med nästa enhet även om cdn är satt först? -Jag använder ej längre cd.