Telia och Ericsson genomför Europas första fälttest av 5G

Permalänk
Melding Plague

Telia och Ericsson genomför Europas första fälttest av 5G

I ett gemensamt pressmeddelande berättar Telia och Ericsson att bolagen genomfört Europas första fälttest av 5G-tekniken, med vilken de uppnått hastigheter på 15 gigabit per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Egentligen 4.5G eller ?
Vill säga, marknadsförings fusk ??

Permalänk

Hur snabbt försvinner en månadspott på 20GB då kan man undra..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddie0:

Egentligen 4.5G eller ?
Vill säga, marknadsförings fusk ??

Nej, inte 4.5G utan 5G. 4.5G har ingen teoretisk hastighet i närheten av 5G.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur snabbt försvinner en månadspott på 20GB då kan man undra..?

10.67s I 15 Gbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

De måste nog se över sina abonnemangsformer vilket är största problemet nu. Vi har gått från i princip gratis data, till svindyrt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

De måste nog se över sina abonnemangsformer vilket är största problemet nu. Vi har gått från i princip gratis data, till svindyrt.

Våra svenska operatörer tänker baklänges tyvärr. Vi har blivit frånsprugna av flera länder har billigare dataabbonemang med gratis trafik.

Permalänk
Medlem

Så det va här Eriksson prioriterade sina pengar ser jag.

(Aaa, jag e lite ironisk)

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

När detta kommer kanske mobilt bredband blir relevant igen om nu operatörerna slutar ta betalt för data.

Har inga problem att betala 400kr i månaden för detta om det inte är ett tak på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och jag väntar fortfarande på täckning i fjällen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja j*vlar ,800MHz ... blir inte många användare där inte

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Men Telia vill ju fortfarande kunna sälja internet i delar ut till kund för att ha råd att bygga 5G? Ointressant isåfall.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så mycket hastigheten som bredden, eller volymen som är ett problem nuförtiden. Hellre mer data än snabbare data...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Hoppas Ericsson säljer bra av 5G master tråkigt om de skulle gå i konkurs och hoppas också på att telia sänker sina priser på data det är ju löjligt dyrt i dags läget.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

10.67s I 15 Gbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer räcka att köra Bredbandskollen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Undra hur dom gör då med månadssurfen. Man har kanske 5 GB sen råkar man klicka på fel sak och vips! Det var den månaden

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Så nu när bandbredden är så hög. När får vi flatrate data på kontantkort?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Gissar att 15 Gbit/s gäller om man står 3 meter från masten/stationen.

Permalänk
Medlem

Bilden är väl tagen från testpunkten. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddie0:

Egentligen 4.5G eller ?
Vill säga, marknadsförings fusk ??

Varför skulle det vara 4,5G? Och hur skulle det kunna vara marknadsföringsfusk? Om en standard döps till 5G av standardiseringsorganet kan det väl inte vara marknadsföringsfusk om man använder det namnet? Det spelar ju egentligen ingen roll hur stor skillnaden är mot föregående generation, det finns ju inga begränsningar på hur mycket som måste förändras. Apple är ju helt fri att släppa en iPhone 7 i en ny färg och kalla den för iPhone 8!

Skrivet av danedi:

Så nu när bandbredden är så hög. När får vi flatrate data på kontantkort?

För det första säger du "nu", vi talar fortfarande om något som ligger 4-5 år framåt i tiden. Det är ju omöjligt att säga vad som hänt med våra konsumtionsmönster på denna tid. Så även om kapaciteten ökar, så kommer även antalet användare att öka och sannolikt även mängden data per användare, tänk bara oavbrutet Netflix i 4K, VR, etc. Det hela kommer koka ner till hur hög belastningen blir, hur mycket kapacitet som finns över och hur hög kostnaden blir för att bygga ut nätet. Flatrate finns ju även redan, dock med en begränsning på datamängden. Sen kan man ju fråga sig varför du skulle vilja ha flat-rate på ett kontantkort, syftet med kontantkort är väl raka motsatsen, att endast betala för det du förbrukar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Hoppas Ericsson säljer bra av 5G master tråkigt om de skulle gå i konkurs och hoppas också på att telia sänker sina priser på data det är ju löjligt dyrt i dags läget.

Tyvärr lär dom inte få sälja några sändare alls.

3g till 4g krävde byte av sändare men det gör inte 4g till 5g.
Och nu slår dom ju igen sina fabriker i Sverige.

Varför inte köra ner det i skiten så att det konkar, det är ju ändå bara i utländerna det skall skapas jobb när det istället behövs i Sverige.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

De måste nog se över sina abonnemangsformer vilket är största problemet nu. Vi har gått från i princip gratis data, till svindyrt.

Pff, svenska återförsäljare gör tvärtom...de tävlar om vem som kan sätta högst priser på sina erbjudanden innan folket säger ifrån..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Men den viktiga frågan är:
Är det stabilt?

15Gb/s är värdelöst om den tappar hastighet och förlorar paket hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tyvärr lär dom inte få sälja några sändare alls.

3g till 4g krävde byte av sändare men det gör inte 4g till 5g.
Och nu slår dom ju igen sina fabriker i Sverige.

Varför inte köra ner det i skiten så att det konkar, det är ju ändå bara i utländerna det skall skapas jobb när det istället behövs i Sverige.

/Lifooz

Vad menar du med sändare?
Dagens 4G-nät (i Sverige) kör på helt andra frekvensband och spektrum om runt 20Mhz utan någon CA (med den uppdelning PTS har gjort). Befintlig hårdvara lär inte klara ett spektrum på 800Mhz i frekvenser upp mot 15Ghz. Det har jag extremt svårt att tro... sen är väl detta bara en bråkdel av tekniken i det hela som innebär ett fungerande nät.

Men ja, imponerande oavsett, även om de använder spektrum som typ 40 gånger större än dagens och på betydligt högre frekvens. Sen är nog standarden för 5G inte spikad än av 3GPP, så det lär dröja innan man kan surfa 5G på riktigt

Permalänk
Medlem

Ericsson satsar allt på ett kort, dvs 5G. Men det gör konkurrenterna typ med.
4G nätet byggs nästan inte ut längre i stora delar av världen, det är därför det går så dåligt för hela nät branches nu när många tredje världen länder går dåligt, det är mest där näten fortfarande byggs ut.

5G kommer inte leda till mycket högre hastigheter. De höga frekvenserna som 15 GHz funkar bara på mycket korta avstånd och med "clear line of sight" mellan sändare och mottagare. En 15 GHz signal kommer tex inte igenom en vägg.

Det är två saker som däremot kommer bli mycket bättre med 5G, det kommer gå mycket snabbare att surfa då svarstiden är mycket bättre. (Jag skulle gärna ha 3ms ping när jag spelar FPS spel.) Och detta gäller inte bara för de höga (oanvändbara) frekvenserna.
Det andra som kommer att göra att alla operatörer kommer att bygga ut 5G nät är att kapaciteten i nätet kommer bli mycket mycket högre (jag har hört runt 1000ggr högre). Dvs den totala hastigheten till alla användare som samtidigt är anslutna till samma cell blir bättre.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kommer räcka att köra Bredbandskollen

Japp faktiskt. Ju snabbare överföringshastighet man har desto mer data går åt vid testet. Det fick jag erfara när jag ställde om till LTE och körde bredbandskollen ett par ggr. Vips så var månadens gräns nådd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Japp faktiskt. Ju snabbare överföringshastighet man har desto mer data går åt vid testet. Det fick jag erfara när jag ställde om till LTE och körde bredbandskollen ett par ggr. Vips så var månadens gräns nådd.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du inte ha mer en någon GB i data. Jag har kört de flertalet gånger på LTE+ utan problem och fortfarande kollat Youtube m.m. utan att det någonsin tagit slut på mina 20GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Då kan du inte ha mer en någon GB i data. Jag har kört de flertalet gånger på LTE+ utan problem och fortfarande kollat Youtube m.m. utan att det någonsin tagit slut på mina 20GB.

Jag har 1GB och det räcker utmärkt. Jag har bara fått slut 1 gång (förutom bredbandskollen) på 4år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har 1GB och det räcker utmärkt. Jag har bara fått slut 1 gång (förutom bredbandskollen) på 4år.

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen lämnar du aldrig wifi hemma eller så använder du inte telefonen. 1 gb förbrukar jag på en dag enbart genom Spotify. Men det ingår som tur är.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Antingen lämnar du aldrig wifi hemma eller så använder du inte telefonen. 1 gb förbrukar jag på en dag enbart genom Spotify. Men det ingår som tur är.

Ladda ner låtarna genom wifi först? Fan du är bra extrem om du lyckas lyssna på för dig helt ny musik varje dag så att det uppgår i 1 GB. Om en låt är 5 MB så innebär det 200 nya låtar per dag. 13 timmar blir det om varje låt är 4 minuter lång.