Muskampen 2025: Segraren korad!

Ipolis/Samsung-nätverkskameror syns ej i nätverket (har Asus RT N12D1 router)

Permalänk
Medlem

Ipolis/Samsung-nätverkskameror syns ej i nätverket (har Asus RT N12D1 router)

God förmiddag kamrater!

I torsdags hände det, jag fick hem tre stycken nätverkskameror av märket Ipolis, köpte Samsung med det står Ipolis på dem. Manualen säger dock Samsung.

Hur som helst, fick tag på dessa kameror för ett mycket bra pris, de kostar egentligen 4500 KR per styck. Fick den tillsammans för en tusenlapp.

MEN min router, eller min AP )samma nätverk(, vägrar kännas vid dem. De syns inte i listan över anslutna IP, oavsett om jag kopplar Lan, Wifi dator LAN kameror eller hur som.

Jag har oxå testat att koppla Kamera injektor Laptop, direkt in i datorn alltså.
Datorn säger bara okänt nätverk, fel ip IP-problem osv,.

Massa varianter testade.

1, hur kan det ens vara möjligt att min Asus-router inte ens känner att Något än insatt i jacket.
2, borde inte min laptop känna vad det är som kopplats in i LAN-porten.
3, När jag kör det medföljande, samt flera andra program för att hitta kameror blir det stopp varje gång. ONVFI, ISPY och, ingen känner av den/dem.

Jag misstänker alltså att det är en inställning i kameran som gör att den inte ger sig tillkänna i routern, eller är det routern som inte vill kännas vid den.

Tacksam för alla tips, otroligt frustrerande det här.!!!!

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag läser ditt inlägg här flera gånger och begriper inte vad du gör eller vad som möjligtvis kan vara fel?

Har du fått med injektorer som du inte får länk på mot router?
Startar kamerorna som dom ska?
Vad står det i manualen att du ska göra för att starta upp dom och sedan konfigurera dom?

Att dom inte syns som uppkopplade IP (andra ord för att dhcp från routern inte fungerat?) visar bara att antingen är det inte bootp/dhcp igång, eller så fungerar inte layer 2 som det ska.

Då ska du börja där, få länk, se så grejerna startar. Kanske injektorerna inte är helt krya men kamerorna mår bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Jag misstänker alltså att det är en inställning i kameran som gör att den inte ger sig tillkänna i routern

Så är det nog. Lättast är nog om du kör dhcp på kameran. Hur är kameran konfigurerad?

Och om du vill ha hjälp så vore det bra om du länkade till kamerans manual. Eller i alla fall talade om vad det är för modell.

Permalänk
Medlem

Hmm fast ip på dem ? Är det PoE-kameror? Vilken model är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Manualen borde säga att det finns mjukvara

http://www.samsungsecurity.com.au/tools/ipolis-device-manager...

Manual
https://www.hanwha-security.eu/wp-content/uploads/2015/11/iPO...

Nu saknas exakt modellbeteckning i ditt inlägg men ovan borde funka.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@MrMadMax:

SND-3082p är den modell jag har.
Just nu är både kameran och min laptop kopplade in i samma AP. Laptop wifi, kamera med tråd/POE
men hittare inte varandra, kameran syns inte i AP/eller routern......

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Manualen borde säga att det finns mjukvara

http://www.samsungsecurity.com.au/tools/ipolis-device-manager...

Manual
https://www.hanwha-security.eu/wp-content/uploads/2015/11/iPO...

Nu saknas exakt modellbeteckning i ditt inlägg men ovan borde funka.

Just nu är både kameran och min laptop kopplade in i samma AP. Laptop wifi, kamera med tråd/POE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hamlonab:

Manualen isåfall

https://www.hanwhasecurity.com/SAMSUNG/upload/Product_Specifi...

Borde funka men om nåt är konstigt konfat i routern avseende DHCP så blir det krock, 192.168.1.100

Sen ska man kunna ändra IP med "IP-installer".... har inte tid att gräva i det.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Kör kamerorna på extern ström eller ström över nätverket (PoE)?
PoE är inte vanligt i konsumetprodukter utan något man hittar oftare i small/medium business-produkter och uppåt.
Se ut som att de kör PoE enligt denna:
https://www.hanwhasecurity.com/en/products/security-cameras/n...

Vad har du för router? Stödjer den verkligen PoE?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Har du kört reset på kameran ? Annars kanske den har en fast ip som inte är i samma subnät som din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Kör kamerorna på extern ström eller ström över nätverket (PoE)?
PoE är inte vanligt i konsumetprodukter utan något man hittar oftare i small/medium business-produkter och uppåt.
Se ut som att de kör PoE enligt denna:
https://www.hanwhasecurity.com/en/products/security-cameras/n...

Vad har du för router? Stödjer den verkligen PoE?

Den här routern heter Asus RT N12D1, den stöder inte Poe, har satt en injektor mellan router och kamera, så kameran går som den ska, fläkten snurrar och den låter fint.
Oavsett hur jag gör så kommer inte routern känna av kameran, helt otroligt svårt att få till det.
Testade innan att dra den rakt in i datorn utan att gå via nätverket, inte då heller kunde Ip-installer som programete heter som ska detektera, känna av den.,,,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Manualen isåfall

https://www.hanwhasecurity.com/SAMSUNG/upload/Product_Specifi...

Borde funka men om nåt är konstigt konfat i routern avseende DHCP så blir det krock, 192.168.1.100

Sen ska man kunna ändra IP med "IP-installer".... har inte tid att gräva i det.

när jag kör 192.168.1.100 så blir det

Webbplatsen kan inte nås

192.168.1.100 tog för lång tid på sig att svara.
Testa att
kontrollera anslutningen
kontrollera proxyn och brandväggen
att köra nätverksdiagnostik för Windows
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Den här routern heter Asus RT N12D1, den stöder inte Poe, har satt en injektor mellan router och kamera, så kameran går som den ska, fläkten snurrar och den låter fint.
Oavsett hur jag gör så kommer inte routern känna av kameran, helt otroligt svårt att få till det.
Testade innan att dra den rakt in i datorn utan att gå via nätverket, inte då heller kunde Ip-installer som programete heter som ska detektera, känna av den.,,,,

Ah, ser nu att du skrev det i början. Sry!
Inte så att du kan testa utan injektorn genom en PoE-swirre?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Har du köpt dem begagnade så är min gissning att dem förväntar sig en 10.x.x.x . Du blir nog tvungen att använda den IP installer som finns. Det den gör är att söka igenom och lista kamerorna så du vet vilken IP du ska tilldela. Med den kan du även byta IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickepojken:

Har du köpt dem begagnade så är min gissning att dem förväntar sig en 10.x.x.x . Du blir nog tvungen att använda den IP installer som finns. Det den gör är att söka igenom och lista kamerorna så du vet vilken IP du ska tilldela. Med den kan du även byta IP.

Ip-installer hittar inte Kameran jag har ansluten nu, det är ju själva problemet.
De är helt nya, opp ur låddan

Omöjligt att hitta dem, försökt med flera olika kopplingar, nätverk, direkt in i datorn, trådad dator, wifidator osv. Oavsett hur så knasar det.

Kan ju inte bara vara routern, då IP-installer inte känner av den ens när jag drar närverkskabel från kameran rakt in i datorn....
mycket svårt projekt, man förstår hur krångligt det är alltså,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Ip-installer hittar inte Kameran jag har ansluten nu, det är ju själva problemet.
De är helt nya, opp ur låddan

Omöjligt att hitta dem, försökt med flera olika kopplingar, nätverk, direkt in i datorn, trådad dator, wifidator osv. Oavsett hur så knasar det.

Kan ju inte bara vara routern, då IP-installer inte känner av den ens när jag drar närverkskabel från kameran rakt in i datorn....
mycket svårt projekt, man förstår hur krångligt det är alltså,

Regga dig på https://www.ipcamtalk.com/forum.php
Kan säkert finnas nån där som kan svara på varför det inte funkar. Har fått en hel del hjälp därifrån av ipkamera experter.

Permalänk

Nä det där med rakt in i datorn brukar aldrig funka..Det står inget på lådan om default IP? Jag tror ditt problem du måste få till först är att routern hittar kameran. det är något i inställningen som saknas/är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Regga dig på https://www.ipcamtalk.com/forum.php
Kan säkert finnas nån där som kan svara på varför det inte funkar. Har fått en hel del hjälp därifrån av ipkamera experter.

Kan vara ett alternativ till att sparka sönder de där kamerorna .....alt skicka tillbaka dem

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kopplat in kamerorna i en router med DHCP påslaget och sedan skannat nätverket med lämpligt IP-skanningsprogram? Finns inga adresser som ser ut att vara kamerorna?

Provat med nätaggregatet istället för enbart PoE? Kanske fel på injektorn/för lite ström?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du kopplat in kamerorna i en router med DHCP påslaget och sedan skannat nätverket med lämpligt IP-skanningsprogram? Finns inga adresser som ser ut att vara kamerorna?

Provat med nätaggregatet istället för enbart PoE? Kanske fel på injektorn/för lite ström?

Japp dragit in kameran i DHCP router, kollat listan i routern, och använt ip,installer ,,,utan att hitta,'

Skulle det kunna vara så, att dessa cameror bara fungerar med Samsung eller annans Nvr....

NVR kameror alltså. Någon som sett något sådant innan kanske

Permalänk
Hedersmedlem

Kom injectorn med kameran eller var fick du den ifrån?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hamlonab:

Japp dragit in kameran i DHCP router, kollat listan i routern, och använt ip,installer ,,,utan att hitta,'

Skulle det kunna vara så, att dessa cameror bara fungerar med Samsung eller annans Nvr....

NVR kameror alltså. Någon som sett något sådant innan kanske

1. Skanna med oberoende verktyg, t ex Advanced IP scanner, Angry IP scanner eller liknande (kommer inte på andra just nu).

2. Prova koppla in ström via avsedd kontakt också, står i manualen. Man kan ha både PoE och denna i samtidigt enligt vad jag läste.

Manualen rekommenderar också IPv6 (oklart varför, hann inte läsa mer).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

felsökning

Lager 1: Får du länk? Lyser porten i någon utav ändarna? Om in, prova en korsad kabel. Alltså bara en korsad kabel, sätter du korsad på var sida injektorn så korsar du bara tillbaka. Fungerar det fortfarande inte kan vi börja misstänka injektorerna, antar att du har en till varje kamera och att det är likadant oavsett vilken injektor du använder?

Om länken kommer upp går vi vidare:
Lager 2: Vad har du för switch? Kan du se om du får in nån MAC-adress på porten du kopplar in en kamera på? Ska erkänna att jag har aldrig gjort detta med hemmaprylar. I värsta fall kanske man får ta fram wireshark eller nån annan sniffer.

Ser du att en port skickar t ex ARP eller annat från en viss MAC kan vi gå vidare:
Lager 3: Om du kopplat dina kameror mot en DHCP-server men de ej får någon adress så är de troligtvis inte inställda på att få någon heller. Förutsatt att adresserna inte är slut dvs. Antar att du provat iPOLiS Device Manager som manualen nämner? Har vi kommit hit får vi försöka lista ut vad kamerorna kan tänkas ligga på för nät och konfigurera klienten på samma, men det tar vi då.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Tack för svar,,

Tyvärr samma sak.....

Något är sannolikt fel på Cam, har resetat och kör dhck på routern, ändå ingen kontakt.

Permalänk
Medlem

Lager 1: Får du länk? Lyser porten i någon utav ändarna? Om in, prova en korsad kabel. Alltså bara en korsad kabel, sätter du korsad på var sida injektorn så korsar du bara tillbaka. Fungerar det fortfarande inte kan vi börja misstänka injektorerna, antar att du har en till varje kamera och att det är likadant oavsett vilken injektor du använder?
Jodå, poe lyser, kameran snurrar och lyser med grön/gul. , i jacket på routern lyser det blått, precis som vid de andra jacken som har tråd i sig.
Har testat med både Poe och adapterström. Kör Poe nu.

Om länken kommer upp går vi vidare:
Lager 2: Vad har du för switch? Kan du se om du får in nån MAC-adress på porten du kopplar in en kamera på? Ska erkänna att jag har aldrig gjort detta med hemmaprylar. I värsta fall kanske man får ta fram wireshark eller nån annan sniffer.
Har en Asus router, R12-Ntd1, kan faktiskt inte hitta de enskilda fysiska portarna inne i routern.

Ser du att en port skickar t ex ARP eller annat från en viss MAC kan vi gå vidare:
Lager 3: Om du kopplat dina kameror mot en DHCP-server men de ej får någon adress så är de troligtvis inte inställda på att få någon heller. Förutsatt att adresserna inte är slut dvs. Antar att du provat iPOLiS Device Manager som manualen nämner? Har vi kommit hit får vi försöka lista ut vad kamerorna kan tänkas ligga på för nät och konfigurera klienten på samma, men det tar vi då.
jag har prövat Device Manager utan resultat, den scannar både tråd och wifi, utan resultat.

Aningen frustrerande det här.

Permalänk
Medlem

Om du har länk och grejerna inte pratar dhcp har du ju en nöt att knäcka med fastip och mask, men visst borde det finnas en factory reset/restore-knapp eller default-nät?

Permalänk
Hedersmedlem

Frågar igen. Vad använder du för injector? Det är inte ovanligt att injectorer bara klarar 100Mbit. Om kameran eller datorn då försöker koppla upp i gigabit-fart så blir det just ingen kontakt. Kör utan injector tills du får det att funka så plockar du bort en detalj som kan gå fel ur ekvationen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Varför får jag känslan utav att TS försöker använda PoE -kameror på en router som saknar PoE -stöd? (Verkar ha kopplat direkt i routern, ingen switch eller dylikt)

Då får ju inte kameran ström, och då är det klart som korvspad att den inte hittas varken med medföljande verktyg och/eller statiska default adresser.

Är dessutom kamerorna köpte beg är det inte helt omöjligt att PoE -injektorer inte medföljde, då de tidigare körts via en central PoE -switch (vilket är normen).

... Därav kanske inte TS har några injektorer ?(pryl för att förse PoE -produkter med ström så att de kan användas tillsamans med ej PoE -kompatibla enheter för de som ej vet)
... Och därmed inte vet att det ev. behövs !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför får jag känslan utav att TS försöker använda PoE -kameror på en router som saknar PoE -stöd? (Verkar ha kopplat direkt i routern, ingen switch eller dylikt)

Då får ju inte kameran ström, och då är det klart som korvspad att den inte hittas varken med medföljande verktyg och/eller statiska default adresser.

Är dessutom kamerorna köpte beg är det inte helt omöjligt att PoE -injektorer inte medföljde, då de tidigare körts via en central PoE -switch (vilket är normen).

... Därav kanske inte TS har några injektorer ?(pryl för att förse PoE -produkter med ström så att de kan användas tillsamans med ej PoE -kompatibla enheter för de som ej vet)
... Och därmed inte vet att det ev. behövs !

Varför du får den känslan är nog för att du inte läst alla inläggen ordentligt.
Han skriver att han kör med både PoE-injektorer och strömadapter i kameran (utan PoE).
Det sista har vi luskat ut att han får länk och det verkar som om det är fast-ip inställt och att han inte vet vilka adresser/mask det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Har en Asus router, R12-Ntd1, kan faktiskt inte hitta de enskilda fysiska portarna inne i routern.

Har du någon korsad kabel du kan prova med? Eller andra kabel öht? I manualen som någon länkade står det såhär "
Use the cross LAN cable to connect the network cable directly to your PC." vilket får mig att tro att det inte ska vara en korsad kabel om du kör till routerns inbyggda switch. När du kopplar direkt till datorn ska det dock vara en sån. Nu spelar det ingen roll för de flesta enheterna idag men det kan uppstå problem om man har fel typ av kabel, t ex problem med auto-negotiate på speed och duplex.

Om du inte kan se MAC-adresserna på portarna är det bökigt att göra den felsökningen. Om du orkar skulle du kunna prova detta för att se vad som skickas: https://www.cbtnuggets.com/it-training/wireshark-training-vid...
Man kan få en veckas tittande gratis. Men det kan vara ganska jobbigt att komma igång första gången med wireshark om man inte är van.

I manualen står det även så här:

By factory default, the IP address will be assigned from the DHCP server automatically. If there is
no DHCP server available, the IP address will be set to 192.168.1.100.

Antar att du provat att manuellt ändra inställningarna på din dator till något liknande det ovan och försökt nå den? Finns instruktioner på sidan 41 av manualen. Det konstiga av det som står här är att enligt manualen ska kamerorna få en ip av din DHCP, så om inte det fungerar och de är helt nya är jag ännu mer nyfiken på om det kan vara kablarna.